Polisen kan få läsa av datorer i hemlighet i brottsbekämpningssyfte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag ser det så här, att jag tror inte att det här kommer stärka polisens insatser på någonting annat än just pirat-brott.

Det här låter ganska ogrundat faktiskt.

Skrivet av Bloodstainer:

Vi har sett vilken typ av IT brott som det svenska rättssystemet bekämpar och vi slår endast emot piratkopiering.

Ser det verkligen ut så? Finns det statistiskt underlag för hur polisens resurser fördelas för olika ITbrottstyper?
Det som håller polisen mest sysselsatt kring ITbrott tror jag snarare är bedrägerier. Den del av brotten som enligt BRÅ verkar ha haft en tydlig trend uppåt senaste åren. Men ja, den delen blir det inte lika känslosamma debatter kring i teknikforumen men det kan bedrivas verksamhet av polisen där ändå ;).
Själv upplever jag det som att polisen är måttligt intresserad av piratverksamheten. Det är snarare privata aktörer som samlar sina egna bevis och drar folk inför rätta och visst blir det liv när det händer något. Men ja att det skulle vara så vanligt att polisen själva jagade fildelare vete katten...

Skrivet av Bloodstainer:

Vi har massor av brottslingar som polisen behöver få tag på och få bevis emot, och jag kan lova att det här kommer sluta i att folk som sysslat med piratkopiering kommer hamna i fängelse.

Antal fildelare som hamnat i fängelse i Sverige går att räkna på fingrarna och då går det upp till tämligen organiserad nivå med massiv upprepning av brott. Alltså att man bedriver en större distributionshubb eller är först med att lägga ut grejer snarare än privatpseroner som hämtar något från en priatsite. Huruvida det skulle ändras eller ej är emellertid inte riktigt kopplat till att polisen har efterfrågat verktyg som är anpassat för att hänga med i tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fan.. räcker det inte med Denuvo bara för att man ska spela ett spel...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Grunnar mest på hur polisen rent praktiskt ska få dit verktyget för att kunna övervaka, ska de göra inbrott i den misstänktas bostad och sen därefter ta sig in i datorn eller datorerna, eller ska de försöka ta reda på vilken mail den misstänka har och sen spamma denne med phisingmail och hoppas den ska nappa.

Gällde det massövervkning skulle det kanske vara lite enklare, tex man får en trojan installerar när man gör deklarationen, om man har i övrigt dålig säkerhet, om nu de misstänkta överhuvudtaget deklarerar eller använder andra myndighetstjänster där man loggar in med uppgifter som identifierar en...

För övrigt har ens polisen eller kommer ha den kompetensen för att kunna plantera riktad hemlig övervakning...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Söderbäck:

Klart polisen ska ha verktyg för att bekämpa brott! Alternativet med poliser som saknar verktyg för att utreda är ju galet.
Det här är jag helt för. På precis samma grunder som att jag tycker det är rimligt att polisen kan avlyssna misstänktas telefonsamtal, att de har möjlighet att alls göra husrannsakningar mot misstänkta, placera mikrofoner om så behövs och tillstånd ges och att polisen kan sätta span på någon de brottsutreder.

Det här handlar nämligen inte om massövervakning av icke misstänkta.

Håller med till 100%, men det är en farlig väg att gå dock, det kan sluta var som helst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Sverige och förstå sig på IT är skrämmande. Kollar Transportstyrelsens kunskaper eller alla sjukhus som blivit hackade. Hela vårt land är en öppen karusell att roa sig med.

Nu känns det som att denna tanke är bra. Men som vanligt när det går fel så finns ingen som tänkt på det.

Vi säger att dom planterar in en trojan i datorer hos folk och samlar data om allt. Sen tycker regeringen i framtiden att det vore underbart att lägga hela polismyndighetens databank hos en privat aktör, som lovar hålla uppgifterna skyddade.
Informationen säljs/läcker. Personerna som kanske avtjänat sitt straff blir publicerade. Deras familj och släktingar blir ju också lätt att ta reda på.

Politikerna gnäller på varandra och åtgärdar det specifika misstaget men låter allting annat vara. Cirkusen fortsätter

Permalänk
Medlem

Kaos

Största problemet enligt mig är att om verktygen för ändamålet ska vara effektiva så måste de kunna kringgå säkerhetsskydden som finns i de datorer och smarttelefoner som folk använder, och det innebär att allas datorer görs osäkra rent generellt, för då kan garanterat andra än polisen kringgå skydden. Det är en fullständigt oacceptabel situation om man vill ha ett fungerande IT-samhälle.

Visa signatur

When the Twilight Eye doth open, so too shall the path to me.
Discourse with me and against that power fight.
When the key that overturns all is possessed, everything shall unfold.

Permalänk
Medlem

Det finns en princip i japansk barnuppfostran som innebär att man belönar gott beteende och prestationer med mer ansvar.

I Sverige verkar det vara tvärt om. Ju sämre polisens prestation blir, desto mer ansvar skriker de efter.

Permalänk

Skärp er. "Endast vid brott som kan ge mer än två år, som mord och terrorism."

De flesta brott som är grövre än trafikförseelser har straff längre än två år på straffskalan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur länge tar det innan detta appliceras på fildelare mån tro....

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Det lär det göra. Fildelning kan väl ge upp till två års fängelse?

Ingen som tänker längre än näsan? När det väl är inne så går det att sänka skalan till just fildelningsnivå. Detta har ju hänt innan när staten blåst precis alla! Ipred??????

Sossarna saknar skattepengar och ser utebliven inkomst i form av skatt när folk fildelar

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

*fnys*
Generellt sett bra! Men den s.k."organiserade brottsligheten" kommer givetvis kryptera sina egan data ( de är inte idioter: även om de kanske inte är direkt "organiserade") och göra beslutet som sådant irrelevant!

Permalänk
Medlem

Jag har fått husrannsakan som oskyldig. Tills man varit med om det är det lätt att lyxtycka att man inte har något att dölja.. Det är rätt mycket som har två år på straffskalan och det krävs väldigt lite för att vara "misstänkt".

Jag fick bekosta nya datorer och telefoner som togs i beslag. När jag äntligen rett ut deras missförstånd och rentvort mitt namn fick jag inte ens en ursäkt, än mindre ersättning för den fysiska och psykiska misshandeln. Det sjuka var att jag inte ens fick ekonomisk ersättning för de ogiltliga beslagen..

Ändamålsglidning är bara förnamnet, det här är ett sluttande plan utan slut. Det är våra barn som får betala dyrt för att vi offrar frihet med så dumma argument att man tappar tron på mänskligheten. Polisen vet vilka de riktiga brottslingarna är, men deras lön baserar sig fortkörningar, morallagar och annat bs. De kommer inte använda resurser mot terrorism. Sverige är ju största bidragsgivarna till terrorälskare och gränserna är lika öppna som våra hjärtan.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det lär det göra. Fildelning kan väl ge upp till två års fängelse?

Det kan ge fängelse i högst 2 år så det är applicerbart skulle jag säga. Sedan är det ju lättvindigt att höja straffskalan för de brott man vill kunna applicera en trojan på.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well. Jag är inte emot idén konceptuellt; självklart måste polisen ha verktyg för att möta brottslingarnas tekniska framsteg.

Men samtidigt är jag rädd att vi om 5-6 år får en skandal i media där det visar sig att vissa inom polisen slentrianmässigt låtit misstänkta för även smärre brott bli övervakade, och/eller underlåtit att ta bort övervakningsprogramvaran efter att någon blivit avskriven från en utredning, alternativt dömts och avtjänat sitt straff.

Jag känner att byråkratin kring det här kommer vara väldigt luddig och icke-transparent, och öppen för galenskaper antingen av misstag eller med flit.

Well man behöver inte kolla så långt. Jag känner en som just blivit polis och de brukar dela information och bilder från brottsplatser via Facebook Messenger med sina kolleger. Vi snackar alltså skotthål, lik osv som går rakt igenom Facebooks/NSAs servrar. Skrämmande.

Permalänk
Medlem

Mig kan de ju bara försöka att avlyssna...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dravond:

Linux är säkert...(security by obscurity is no security!) Och jag hoppas du kör en härdad version av linux typ Qubes

Sen: Vart ska vi utvisa Sven född/uppvuxen/osv i Sundsvall, till Danmark? Vem tar emot dem tror du?(Diplomati är liiiiite komplicerat) Vem ska utfärda de intygen? Kan vi lita på dem? Och räknas även så kallade brott mot tex Sharia-"lagarna"? mm. Life aint black and white unless you're colorblind...

Jag kör Ubuntu, det är inte lika säkert som Qubes men är någorlunda säkert och man slipper de flesta attacker och trojaner.

Dom som inte går att utvisa får man sluta dalta med och antingen rehabilitera eller hålla dom inlåsta. Men inte hålla på och ta in dom och släppa ut dom hela tiden.

Intyg kan man hämta från polismyndigheten i det land man kommer ifrån. Likt som man kan begära ut uppgifter ur brottsregistret för att visa upp för eventuell arbetsgivare.
Endast dom brott som även är brott i Sverige behöver räknas.

Permalänk

Man börjar ju fundera på hur detta egentligen slår. Det förutsätter ju ändå att grova brottslingar skiter högaktningsfullt i säkerhet. Det kan knappast vara särskilt lätt att avlyssna någons dator om de bootar Tails eller liknande från USB och dessutom kör kontantkort, eller de kanske ska lägga det i BIOS el. liknande, då börjar man ju även undra hur jäkla bra det kommer gå, det finns ju ingen risk alls för att det kommer gå åt skogen när det finns buggar o dyl i Polisens spionprogram...

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/

Permalänk
Medlem

Dom kan ju försöka ta sig igenom en hårdvarubrandvägg.

Är helt för, låt dom besöka vem dom vill, om dom kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Grunnar mest på hur polisen rent praktiskt ska få dit verktyget för att kunna övervaka, ska de göra inbrott i den misstänktas bostad och sen därefter ta sig in i datorn eller datorerna, eller ska de försöka ta reda på vilken mail den misstänka har och sen spamma denne med phisingmail och hoppas den ska nappa.

Inte direkt phisingmail, men liknande, de kommer troligtvis att använda säkerhetsbrister, typ exploits i javascript, flash etc. för att kunna (fjärr) infektera en persons dator.

Och detta kommer troligtvis leda till att precis om nämts tidigare i tråden, upptäckta säkerhets brister kommer inte att publiceras för att kunna åtgärdas, eftersom att LEA (Law Enforcement Agencies) vill kunna utnyttja dessa brister.

Vi har redan sett denna verklighet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

”Politiska taggar - som royalist, kommunist, demokrat, populist, fascist, liberal, konservativ och så vidare - är aldrig grundläggande kriterier. Människan skiljer sig politiskt i dem som vill att människor ska kontrolleras och de som inte har någon sådan önskan. Den förra är idealister som verkar från högsta motiv för det största gott av det största antalet. De senare är sura surpuppor, misstänksama och saknar altruism. Men de är mer bekväma grannar än den andra typen.

- Robert A. Heinlein

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det var väl det vår käre statsminister svor högtidligt på; att massövervakning inte skulle förekomma? Nej, det finns ingen säkerhet i det här och kommer visa sig användas på andra sätt än sagt.

"I mitt Europa bygger vi inga spywares!"

Permalänk
Medlem

Borde vara en självklarhet att misstänkta skall kunna spioneras på i hemlighet. Om en misstänkt vet att dom har snuten i nacken hade dom varit mer försiktiga och då skulle det bara bli svårare att få fram bevismaterial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det används som tänkt så ser jag inga problem med det... Men våra "kära" politiker har ju svart bälte i ändamålsglidning, så upphovsrättsintrång får väl något fint undantag snart, alternativt att fildelning kommer ge minst två års fängelse så att rättighetsalliansen och andra liknande organisationer kan plocka fritt ur gottepåsen.

Detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredag:

Jag har fått husrannsakan som oskyldig. Tills man varit med om det är det lätt att lyxtycka att man inte har något att dölja.. Det är rätt mycket som har två år på straffskalan och det krävs väldigt lite för att vara "misstänkt".

Jag fick bekosta nya datorer och telefoner som togs i beslag. När jag äntligen rett ut deras missförstånd och rentvort mitt namn fick jag inte ens en ursäkt, än mindre ersättning för den fysiska och psykiska misshandeln. Det sjuka var att jag inte ens fick ekonomisk ersättning för de ogiltliga beslagen..

Ändamålsglidning är bara förnamnet, det här är ett sluttande plan utan slut. Det är våra barn som får betala dyrt för att vi offrar frihet med så dumma argument att man tappar tron på mänskligheten. Polisen vet vilka de riktiga brottslingarna är, men deras lön baserar sig fortkörningar, morallagar och annat bs. De kommer inte använda resurser mot terrorism. Sverige är ju största bidragsgivarna till terrorälskare och gränserna är lika öppna som våra hjärtan.

Kan inte annat än hålla med, det är just detdär jag också irriterar mig som fan på för att uttrycka sig milt, tro mig du är knappast ensam om detdär.

Skiten lär gå fri oavsett men det är enkelt förtjänta lönepengar att klämma dit ofarliga personer, särskilt med argument som gör en direkt fysiskt illamående om man tänker efter litet längre än näsan räcker.7

Det enda de åstadkommer med detdär är tappat förtroende och att folk som faktiskt inte bryr sig till slut skiter i allt och skiter i om de åker in någon gång, jag känner själv folk som åker in och ut på kåken, men inte längre orkar bry sig.

Spelar ingen roll hur måna snutar vi har så länge det förblir ett fåtal som håller igång allt och en massa mentalretarderade dickheads som inte orkar engagera sig annat än för att terra vanligt folk för att visa att de är ute och gör något, eller ofarliga brottslingar de kan ta från datorn sittande vid sitt jädra skrivbord med kaffemuggen i hand.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Djupt obehagligt..

Min mamma hade inbrott för något år sedan. Polisen var snabbt på plats och fick ett bra signalement på tjuven som gick till fots. De åkte därefter direkt till polisstationen (jag följde efter) utan att ens ta en sväng runt området för att titta efter tjuven...

När jag var ung jagade polisen de personer som ställde till det för vanligt folk. Idag är de springpojkar åt dem som har makt och de skiter fullständigt i om en svenne blir rånad eller får inbrott... Men att spärra av gator när politiker är på besök det kan dom.. eller jaga fjortonåriga fildelare...

Nej de har gått från beskyddare av individer till förtryckare... De kan misstänka dig för va fan som helst o sen e det fritt fram att snoka upp privat info..

Sen om du blir obekväm kan det läckas till media eller arbetsgivare. Är befolkningen bara tillräckligt rädd och hunsad är det ingen som längre orkar fråga sig tex var våra skattepengar tar vägen...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Nej tack.
Ja jag har något att dölja, det kallas privatliv.
Den mänskliga rättigheten till ett privatliv är per definition rättigheten att dölja saker [från staten].

Om detta är svårt att förstå kanske vederbörande bör ta en funderare på vad ordet 'privat' betyder, alternativt konsultera ordbok, exempelvis svenska.se

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag är helt emot detta. Det börjar för en god gärning, sedan spinner det vidare till andra goda gärningar, sedan "goda gärningar" och sedan till helt ursprungsirrelevanta gärningar och tillslut till vad dom än behagar. Usch.

Sluttande plan much?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sluttande plan much?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja förmodligen, maktmissbruk är ju ett påhittat begrepp.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja förmodligen, maktmissbruk är ju ett påhittat begrepp.

Det är dock inte vad sluttande plan betyder. Maktmissbruk är självfallet ett stort problem men samtidigt.. detta behöver inte leda till maktmissbruk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Håller helt med. Om misstanke om grövre brott finns, på med trojanerna bara, inte mig emot. Massövervakning är dock absolut nej tack.

inte bara nej tack. Bara ett förslag vore både ett brott mot demokratin och landsförräderi anser jag.