Är iPad det enda valet idag för "premium" plattor?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SunQ:

Jag och en polare delar på servern som jag har och han pratar även ryska så han brukar ha ryska undertexter. Så jag har svenska, engelska och ryska subtitles på samtliga filmer.

Inte synkat va? Eller har Plex börjat med stöd för det i senaste uppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte synkat va? Eller har Plex börjat med stöd för det i senaste uppdateringar?

Sist jag använde synkningen (3 veckor sedan) så fanns svenska och engelska att välja iallafall.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kort svar är ja.

Ipads (och Iphones) är en klass för sig själv.

Ingen Apple fan boy alls. Ägt premium mobiler och plattor från Google/HTC/Samsung men inte alls samma upplevelse. Särskilt är batteri tiden den stora skillnaden. Tar typ aldrig slut på Ipad.

Min mini 2 är 3 år nu och lika snabb och rapp som dagen den köptes.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SunQ:

Sist jag använde synkningen (3 veckor sedan) så fanns svenska och engelska att välja iallafall.

Synkade båda texter? I början var det bara ett språk man kunde välja men skitbra om de ordnat det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tino:

Själv kör jag en iPad Air och ser riktigt fram emot att uppgradera den till iPad Pro 2018 versionen, som ryktas att få

  • 8 cores cpu

  • Face ID

  • slimmer bazels and no home button

Själv hoppas jag att den får tråd lösladdning också för då blir det helt perfekt

Du tänker nog på iPad X och den ser riktigt grym ut.
Angående trådlös laddning så är jag en förespråkare av detta, men på en surfplatta är det ej så viktigt. Detta av 2 orsaker, vanliga personer behöver typ aldrig ladda dem, de håller sig hur länge som helst. Det är inte som på mobilen som ska laddas innan man går på jobbet, på jobbet och sedan ladda när man kommer hem.
Surfplattor tar dessutom stor plats, många har dem i väskan hela dagen och kanske ej tar upp dem, men lägga en stor surfplatta på en laddplatta, ja då får man ha en stor platta.

Så jag ser om iPad X får trådlös laddning som oviktigt, mobiltelefon, klocka, hörlurar etc är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja Samsung Tab s 10.5 är riktigt skit, det är därför den får så extremt dåliga betyg:
http://i66.tinypic.com/5n29u8.png
http://www.samsung.com/se/consumer/mobile-devices/tablets/gal...

Nu har jag bara använt iPad Pro 9,7" och inte den nya, men om du förväntar dig en megastor skillnad mellan dessa så är det snarare så att du gillar iOs. Om du har en Samsung Tab s 10.5 och vill köpa en iPad så skulle jag rekommendera dig att vänta tills nästa iPad kommer, checka in rumour.
https://www.macworld.co.uk/news/ipad/new-ipad-pro-2018-releas...

Det kommer bli en helt annan upplevelse när skärmkanten går ut till kanterna, då kan man börja prata om att iPaden utklassar andra surfplattor som finns idag för, folk som enbart har surfplattan för att se på enklare webbsidor och någon film. De som har köpt en iPad Pro 10" med en massa lullull som tangentbord + penna etc och kanske lagt ut 12 000kr, kommer känna att de precis som motsvarande Android surfplattköpare sitter med gammalt skit när de ser iPad X.

*edit*
Det enda negativa jag har att säga om kommande iPad X är att den kanske går på 20 000kr om man ska utrusta den med schyssta tillbehör, alltifrån tangentbord, penna, till trådlösa hörlurar.

Sedan visst kan man alltid vänta på bättre, men sitter man med Ja Samsung Tab s 10.5 så tycker jag inte det är bråkande då i alla fall iPad pro 9,7" inte är extremt mycket bättre.

Gissar att Ipadeln inte laggar apa eller tar 10+ sekunder att kallstarta appar, vänta x-antal sekunder på tangentbordet och ca en vecka att ladda .

Är extremt trött på sirap, vill ha något som rullar på som min oneplus 5.
Behöver bara något som inte laggar apa vid slösurf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Gissar att Ipadeln inte laggar apa eller tar 10+ sekunder att kallstarta appar, vänta x-antal sekunder på tangentbordet och ca en vecka att ladda .

Är extremt trött på sirap, vill ha något som rullar på som min oneplus 5.
Behöver bara något som inte laggar apa vid slösurf.

iPad pro 9,7" känns ungefär som Sony Ericsson P800 från 2003 när man fjärrstyr visa applikationer.
Sedan överdrev du sakerna, jag har använt de båda. Mitt råd är som sagt vänta in nästa iPad X för då kommer du uppleva en skillnad som känns som Wow. Som sagt kolla in bilderna på iPad X och fundera på hur det känns att ha lagt kanske 8000kr på en annan surfplatta för minimala förbättringar emot den du hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Måste faktiskt säga att jag inte riktigt håller med om det hela. Har kört Plex och iPad i flera år utan större problem. Det jag har kommit på är följande för att göra synkningen smidigare.

  1. Koppla in din iPad så den har ström

  2. Ställ in temporärt så att skärmen aldrig släcks

  3. Välj vilka saker som skall synkas via webbgränssnittet, då det går snabbare och mindre klicks för att synka mycket

  4. Luta dig tillbaka och njut.

Sist jag var på semester så synkade jag över 20 GB filmer/serier.

Kopplade in surfplattan till ström, om skärmen är på eller inte påverkade inte märkbart eftersom det som tog tid var att konvertera filmerna/avsnitten. Sen är det ganska stor skillnad på 20GB och 60GB. Typ 3ggr så stor skillnad.

Fungerar det? Absolut fungerar det, men jag tycker inte att det fungerar särskilt bra om man ska synka över mycket på en gång. Däremot är Plex en sjukt bra produkt i sig och jag är glad att synken fungerar bra för dina behov

Är faktiskt själv intresserad av en ny surfplatta då min Samsung Galaxy Tab S börjar få några år på nacken och har trillat i golvet några gånger. Dock aldrig ägt en iPad men brukar inte titta så mycket på märket utan mest vad som ger mest för pengarna.

Permalänk
Medlem

Fråga från en oinsatt. Finns det inte surfplattor på 15-17" ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

iPad pro 9,7" känns ungefär som Sony Ericsson P800 från 2003 när man fjärrstyr visa applikationer.
Sedan överdrev du sakerna, jag har använt de båda. Mitt råd är som sagt vänta in nästa iPad X för då kommer du uppleva en skillnad som känns som Wow. Som sagt kolla in bilderna på iPad X och fundera på hur det känns att ha lagt kanske 8000kr på en annan surfplatta för minimala förbättringar emot den du hade.

Fjärrstyrning är nog inte det vanligaste användningsområdet.

Men jag använder chrome remote desktop för när jag vill göra något enklare och inte orkar gå till datorn.
Fungerar utmärkt med en ipad pro 12,9 (2017). Funkade helt ok med min gamla ipad air också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Fjärrstyrning är nog inte det vanligaste användningsområdet.

Men jag använder chrome remote desktop för när jag vill göra något enklare och inte orkar gå till datorn.
Fungerar utmärkt med en ipad pro 12,9 (2017). Funkade helt ok med min gamla ipad air också.

Det beror vilka krav man ställer, laggit som tusan är det när man zoomar i visa 3D mjukvaror..

Min åsikt är att de bästa dagens surfplattor är ungefär lika, men när iPad X är kommer så blir det en surfplatta som man på 100m avstånd kan imponeras på små kanter.
Man kan fråga vem som helst på stan och de skulle imponeras och säga släng den andra surfplattan som man visar som alternativ. Bortsett från windowssurfplattor, vilket har ett helt annat användsområde. -Drar betydligt mer ström, blir varmare, inget för sängen utan arbetsbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har köpt Samsung tab s2 9.7 år 2014 och den är fortfarande snabb. Bästa platta enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror vilka krav man ställer, laggit som tusan är det när man zoomar i visa 3D mjukvaror..

Och det är något du tror många gör?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Och det är något du tror många gör?

Många är relativt, det är inte många som har behov av en surfplatta för nästan 10 000kr.
Men jag har flera kunder som använder surfplattor till mer besöka vanliga hemsidor och det är helt vanliga personer i blandade åldrar och intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Synkade båda texter? I början var det bara ett språk man kunde välja men skitbra om de ordnat det.

Då jag satt på ett flygplan utan wifi så gissar jag att båda synkade

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SunQ:

Då jag satt på ett flygplan utan wifi så gissar jag att båda synkade

Vi får utgå från det, vad trevligt!:)

Permalänk
Medlem

Hur är det med multitasking på ipad? de går väl fortfarande inte?

Tänker att man kollar youtube samtidigt som man skrollar webben? De funkar iaf på alla android enheter som kör Oreo. Även Samsung har sin tolkning innan Android 8, om dock slöare. Men jag håller med TS. De suger att surfplattor är så dött idag. Kanske kan en stor mobil vara ett alternativ. Om de nu görs i 7" (om de räcker).. Har inte kollat efter någon

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Samsungs note tablets skall vara lika premium.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hur är det med multitasking på ipad? de går väl fortfarande inte?

Tänker att man kollar youtube samtidigt som man skrollar webben? De funkar iaf på alla android enheter som kör Oreo. Även Samsung har sin tolkning innan Android 8, om dock slöare. Men jag håller med TS. De suger att surfplattor är så dött idag. Kanske kan en stor mobil vara ett alternativ. Om de nu görs i 7" (om de räcker).. Har inte kollat efter någon

Jo du kan multitaska på det sättet med iPads.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hur är det med multitasking på ipad? de går väl fortfarande inte?

Tänker att man kollar youtube samtidigt som man skrollar webben? De funkar iaf på alla android enheter som kör Oreo. Även Samsung har sin tolkning innan Android 8, om dock slöare. Men jag håller med TS. De suger att surfplattor är så dött idag. Kanske kan en stor mobil vara ett alternativ. Om de nu görs i 7" (om de räcker).. Har inte kollat efter någon

Det är fortfarande begränsat jämfört med en dator, men har apparna stöd för det kan du ha tre igång och framme samtidigt.
Kanske 4 om man får ha PiP samtidigt dessutom, inte testat det.
Har de inte stöd kan du ha två uppe i splitview.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har tröttnat helt på min Samsung Tab s 10.5" som i princip var skräp från dag 1 .
Skulle vilja haft en ny 16:10 i 10" pga filmer etc, men det verkar knappt existera.

Känns surt att lägga 6.6k på Samsungs s3 en snappis 820 mot äpplets a9 för 4.9k? 128gb
Annars har de flesta Android snappis 625 och den processorn är knappt okej idag, speciellt inte på högupplösta skärmar.

Känns som det enda alternativet idag är att gå över "to the dark side" för android sidan verkar gett upp helt.
Är den sista personen som skulle tänka mig gå över till IOs låsta och ganska fula OS, men på surfplatta sidan saknas det helt alternativ idag. Varför finns ingen oneplus eller något annat vettigt kinesmärke?

Eller är något påväg som inte är skräp och till ockerpris på android sidan? Annars blir det en iPad på BlackFriday.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

denna är ju bra alternativ, visst en 435 men har en sådan hemma och dom är rappa och grym skärm.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

denna har också bra specifikationer, 635 och 4gb ram kommer man långt på.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det inget bättre alternativ till Plex?
Att sitta på ett flygplan med egna filmer är värt sjukt mycket.
Rättare sagt är ett absolut krav att det funkar, men det påstår folk iallafall att det ska fungera.

Som sagt, VLC på iOS är sjukt smidigt.
Startar man VLC så finns det en option att överföra via nätverk. Den ger dig en länk att knappa in i browsern på din dator. Använd länken, sedan är det drag n' drop med filmer efter val. Dödsenkelt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

denna är ju bra alternativ, visst en 435 men har en sådan hemma och dom är rappa och grym skärm.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

denna har också bra specifikationer, 635 och 4gb ram kommer man långt på.

Jag äger en Huawei-Mediapad-M2 med cell och styles penna etc. Grymt är ljudet i denna i övrigt så fungerar den bra, Samsungen har jag testat och föredrar såklart Huawei-Mediapad-M2. Detsamma gäller iPad Pro, grym platta tills man sätter den på test till mer avancerade system.

Men jag tycker det är två olika saker att diskutera vilken surfplatta ska man köpa idag? Emot frågan att jag har en av de bättre surfplattorna idag som jag tycker den suger och nästan obrukbar. Och jag funderar då på att köpa en surfplatta som enbart är marginellt är bättre för då är den troligen jättegrym på alla sätt.

Har man en bättre surfplatta idag och tänker uppgradera så är enbart iPad X ett vettigt steg att gå till för den stora skaran, sedan är det ej alla som står ut med iOs hur bra plattan än är men det är en annan sak.
*edit*
Samma sak gäller allt, sitter man på en 7700K och funderar på att byta till en Ryzen 1700X, så är skillnaderna för den stora skaran så lite så att de blir sura på hur lite de fick för pengarna.

*edit2*
Att tänka på är att surfplattors utveckling har stagnerat, detta av flera orsaker som den klassiska S-kurvan. Men även det att försäljningen från dessa följde samma kurva, när surfplattorna var nya så ville "alla" ha dem, många köpte men tröttnade snabbt, problemet med surfplattorna när de blev bättre var inte skärmen eller prestandan, utan att det inmatningsenheten plus operativsystemen. (ios och android som suger)
Dumma reportrar när som såg försäljningen rusade iväg i början trodde att detta skulle hålla i sig i all oändlighet, men idag har många en surfplatta hemma som är något år på nacken, men det finns absolut ingen större mening att byta. Och då har försäljningen rasat, vilket leder till att det ej satsas s mycket pengar på den.

Jag tror dock med kommande iPad X så kan vi se e uppsving, alltså folk ser nu en ny produkt som utmärker sig utseendemässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det inget bättre alternativ till Plex?
Att sitta på ett flygplan med egna filmer är värt sjukt mycket.
Rättare sagt är ett absolut krav att det funkar, men det påstår folk iallafall att det ska fungera.

Brukar använda AirVideo HD till iOS. Servermjukvaran finns för både Mac och Windows. Fungerar "typ" som plex förutom att den inte indexerar film/tv-bibiliotek utan går på ditt eget mappsystem och skiter i att fetcha metadata osv.

Huvudsaken är att konvertera över videos att spara på plattan fungerar klockrent och du får alla världens val i hur bra kvalitet du vill spara dem som osv.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Något som jag faktiskt skulle vilja ha är en snabb, snygg, light surfplatta som är vattentät som jag skulle kunna använda då jag ligger i spat utomhus. Vart tog alla sony plattor vägen? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum