Nvidia Ampere efterträder arkitekturen Volta

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Ampere efterträder arkitekturen Volta

Betydelsefulla vetenskapsmän är ett återkommande tema för Nvidias arkitekturer sedan släppet av Geforce 8000-serien och Tesla. Nu rapporteras att Ampere följer upp dagens Volta och Pascal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite taskigt att hoppa över Faraday när de har Maxwell, men Volta och Ampere är såklart värdiga.

Permalänk
Inaktiv

Tensor-kärnor, särskilt ämnade maskininlärning och som utför den typen av beräkningar mångfaldigt snabbare än Nvidias traditionella CUDA-kärnor.
Gött att de satsar på vettiga saker då behovet av detta är stort, nu när robotarnam (skynet) ska ta över våra jobb så vi kan ligga på stranden hela dagarna. Jag tänker först på självkörande bilar, men snart även oss andra.

Nå hoppas det blir standardiserat så att inte utvecklarna behöver göra en lösning för Nvida och en för AMD, vilket tvingar vissa att köpa båda. Även om jag tror att ytterst få programvaror ej skulle stöda Nvidas lösning på "gpgpu".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker det är lite taskigt att hoppa över Faraday när de har Maxwell, men Volta och Ampere är såklart värdiga.

De kanske presenterar fler än bara en kommande arkitektur (som de gjorde 2010 eller när det nu var Fermi till Volta).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt att nVidia hedrar alla dessa manliga genier - hoppas få mitt eget namn på en GPU en dag

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@DasIch: De har ju med hans bur till varje grafikkort det skeppar. Räcker inte det!?!?

Permalänk
Medlem

I knew it! Där vann man en glass!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hoppas att vi kan vänta oss ett 1180-kort snart. Känns som att det behövs då 4K är något som är på tapeten nu, vilket 1080ti inte klarar jättebra.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Trevligt, nya arkitekturer för pro-marknaden. Sedan kommer GTX 1070 Ti Limited Titan Collectors Star Wars Edition - 4% snabbare än GTX 1070 Ti, bara $699. Fortfarande Pascal. Släpps 2021.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Trevligt att nVidia hedrar alla dessa manliga genier

App app app, inget sånt! Här läser man ju för att SLIPPA sånt tjafs.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asssor:

Hoppas att vi kan vänta oss ett 1180-kort snart. Känns som att det behövs då 4K är något som är på tapeten nu, vilket 1080ti inte klarar jättebra.

om jag skulle gissa så kommer dom nog heta 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

App app app, inget sånt! Här läser man ju för att SLIPPA sånt tjafs.

Man!? En, om jag får be! Triggad!!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

man kan tilllägga att det även finns rykten om att Nvidia kommer inte släppa nån Volta konsument GPU och istället hoppa direkt till Ampere.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Maxwell och Pascal är några rejäla bra pjäser på marknaden, hoppas Volta kommer med något lika revolutionerande som dess föregångare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Maxwell och Pascal är några rejäla bra pjäser på marknaden, hoppas Volta kommer med något lika revolutionerande som dess föregångare.

Får hoppas konsumentvolta kommer alls som det verkar just nu.

Permalänk
Skrivet av Masyve:

App app app, inget sånt! Här läser man ju för att SLIPPA sånt tjafs.

Men det är ju vetenskapsMÄN som de namnger efter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Men det är ju vetenskapsMÄN som de namnger efter

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia är sexister. bojkotta dem. alla som köper Nvidia är också sexister

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1: Radeon är mycket bättre, de har ju könsneutrala namn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Men det är ju vetenskapsMÄN som de namnger efter

Skickades från m.sweclockers.com

Antog du just att André-Marie Ampere identifierar sig som man!?!?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

om jag skulle gissa så kommer dom nog heta 2080

Varför då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Får hoppas konsumentvolta kommer alls som det verkar just nu.

Får även hoppas på att de inte hoppar på HBM(2)..den tekniken verkar ha en förbannelse över sig..hoppas på GDDR6.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Proffsmobbare

Man kommer inte så långt med Volta utan Ampere!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför då?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sa så gissar jag, men på grund av att det låter 10x gånger bättre och enklare att veta skillnaden
Har hört andra säga det och känns som det smartaste namnet Nvidia kan ge, tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@DasIch: De har ju med hans bur till varje grafikkort det skeppar. Räcker inte det!?!?

Njae, alla använder det men få känner till det. Jag tycker allt att vi bör ha en Faraday-arkitektur. Faraday och Maxwell, Volta och Ampere. Passande, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Antog du just att André-Marie Ampere identifierar sig som man!?!?

Varför skulle han inte göra det?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Antog du just att André-Marie Ampere identifierar sig som man!?!?

Personen har ju både ett mans och kvinnsnamn för bövelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Får även hoppas på att de inte hoppar på HBM(2)..den tekniken verkar ha en förbannelse över sig..hoppas på GDDR6.

GDDR6 produktionen har rampats upp och det har meddelats att "en stor aktör beställt en massa" typ. Känns väl inte som det finns otroligt många spekulanter på GDDR6, speciellt i och med att AMD är helt sålda på HBM2.

Permalänk
Medlem

Hur mycket har vi hört om GV104? Hur mycket har vi hört om konsumentkort baserade på Volta över huvud taget?
Hört något om hur de skulle vara bättre än Pascal för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför skulle han inte göra det?

Han gör sig lustig över postmodernistisk identitetspolitik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

GDDR6 produktionen har rampats upp och det har meddelats att "en stor aktör beställt en massa" typ. Känns väl inte som det finns otroligt många spekulanter på GDDR6, speciellt i och med att AMD är helt sålda på HBM2.

Undrar om det är Intel som köpt upp, då de ska tydligen hoppa på de externa grafikkortståget igen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.