Permalänk

Mitt internet laddar ner trögt

Hej

Har Allteles 1000/1000 Mbits. När jag går in på Bredbandskollen så får jag 700/600 Mbits.
Av någon anledning får jag 22MB/s nerladdningsfart.

Borde inte jag ladda ner i ~60MB/s om jag har 700Mbits?
Tycker ni att detta en skumt?

Permalänk
Medlem

Vart tankar du från då? Alla kanske inte ger alla premiumnedladdning som maxar linan...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vart tankar du från då? Alla kanske inte ger alla premiumnedladdning som maxar linan...

Jag laddar ner 1GB från Tele2s Speedtest.
Testade även Ubuntus nerladdningssida, samma grej där. 22-25MB/s...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ligger på allt mellan 22-30 på ubuntus nedladdningssida, verkar inte gå fortare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Jag laddar ner 1GB från Tele2s Speedtest.
Testade även Ubuntus nerladdningssida, samma grej där. 22-25MB/s...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du startar flera nedladdningar samtidigt, från t.ex. tele2's speedtest.
Kommer du upp i någon högre totalhastighet då?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du startar flera nedladdningar samtidigt, från t.ex. tele2's speedtest.
Kommer du upp i någon högre totalhastighet då?

Testade klicka på 1 GB 2 ggr, ungefär samma nerladdningsfart på alla. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tillräckligt snabba diskar? Tillräckligt snabb cpu för att klara så höga nedladdningshastigheter? Gigabit börjar ställa krav på hårdvara som de flesta inte tänker på innan. Eller så sitter du på bra grejer alt. ett riktigt nätverkskort. Då är det nåt annat knas

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med:
1. wifi eller kabel?
2. router, i sånna fall vilken modell?

Problemet är att du behöver en bra router för att maxa 1000mbps.

Med 1000mbps borde du få ca 110mb/sec, men jag tvivlar att nån sida kan erbjuda dig denna fart i praktiken.

Personligen hade jag gått ner till 300, 1000 är ganska menlöst såvida du inte kan maxa det dagligen. Annars betalar du bara skortan för inget alls. 300 ger mig 32mb/sec men då bara med torrents, hemsidor ligger sällan över 20mb.

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Tillräckligt snabba diskar? Tillräckligt snabb cpu för att klara så höga nedladdningshastigheter? Gigabit börjar ställa krav på hårdvara som de flesta inte tänker på innan. Eller så sitter du på bra grejer alt. ett riktigt nätverkskort. Då är det nåt annat knas

På denna datorn hade jag Telias 250 Mbits för två månader sedan, då var den på 27MB/s konstant...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av boibo:

Du kan ju börja med:
1. wifi eller kabel?
2. router, i sånna fall vilken modell?

Problemet är att du behöver en bra router för att maxa 1000mbps.

Med 1000mbps borde du få ca 110mb/sec, men jag tvivlar att nån sida kan erbjuda dig denna fart i praktiken.

Personligen hade jag gått ner till 300, 1000 är ganska menlöst såvida du inte kan maxa det dagligen. Annars betalar du bara skortan för inget alls. 300 ger mig 32mb/sec men då bara med torrents, hemsidor ligger sällan över 20mb.

Kabel, vet att man ej får ut allt med wifi.
En asus router för 1300kr, köpt för 1 vecka sedan.

Detta ingår i avgiften, annars skulle nog 100/100 räcka. Men det ingår så varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snälla hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

juste:
när jag laddar ner något så dör inte internet men nerladdningen pausas i 0,5 sek var 7 sekund...
samtidigt så går bara hastigheten saktare och saktare när detta händer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ta kontakt med din ISP istället.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

@lucas_sthlm: Asus gör många olika routrar. Vilken modell har du?
Står routern inklämd i ett skåp eller står den mer öppet så att den kan hålla sig sval vid arbete?
Har du aktiverat några extrafunktioner i routern (det kan dra ner hastigheten)?
Har du senaste versionen av routermjukvaran?
Får du bra hastigheter om du kör utan router?

Permalänk
Rekordmedlem

När du säger laddar ner menar du att du då även blandar in lagringen i datorn ? Om så är fallet hur fort kan den skriva ner filerna ?
Om du laddar ner en verklig fil så kommer den även att analyseras av ditt antivirusprogram, hur fort går det ?
Du mäter alltså inte bara din nätverkshastigheten eller din uppkopplingshastighet när du laddar ner en fil utan det är snarare din Goodput du mäter så dina siffror är inte uppenbarligen konstiga utan det krävs mer tester som kan peka ut vad det är som ger vilken hastighet eftersom det är en mer komplex fråga än bara hur din uppkoppling fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

använder ubuntu 16.04 lts på datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@lucas_sthlm: Asus gör många olika routrar. Vilken modell har du?
Står routern inklämd i ett skåp eller står den mer öppet så att den kan hålla sig sval vid arbete?
Har du aktiverat några extrafunktioner i routern (det kan dra ner hastigheten)?
Har du senaste versionen av routermjukvaran?
Får du bra hastigheter om du kör utan router?

Router: asus-rt ac66u

den står i hallen öppet, precis vid datorn.
eftersom jag har webbserver (hemmaserver) så har jag öppnat lite portar. (80, ssh, mysql)
Den uppdaterades när jag loggade in på 192.168 sidan.
Jag har testat att köra med bara kabel cat6e, får typ lika mycket..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nightwing:

Ta kontakt med din ISP istället.

vad jag har hört från mina grannar är att Allteles support ej hjälper till med mycket.
alltid kundernas fel. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Update;
Jag kommer upp i 70MB/s i några sekunder och sedan 22MB/s hela tiden.
gick in på speedtest istället för bredbandskollen, får 200/300 på speedtest.....

Permalänk
Medlem

@lucas_sthlm: Det låter helt klart som om din lagring inte hinner med och nedladdningen stannar upp i en halv sekund för att skriva hela buffern till disk.

Laddar du ned till en SSD? Vad rapporterar performance monitor när du laddar ned?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

@lucas_sthlm: Det låter helt klart som om din lagring inte hinner med och nedladdningen stannar upp i en halv sekund för att skriva hela buffern till disk.

Laddar du ned till en SSD? Vad rapporterar performance monitor när du laddar ned?

HDD. Vart hittar jag performance monitor?

Permalänk
Medlem

@lucas_sthlm: ah såg nu att du använder ubuntu.

Här har du en kort guide hur du benchar din disk;
https://askubuntu.com/questions/87035/how-to-check-hard-disk-...

Men om du sitter på en HDD är det mest troligen den som är din flaskhals. Bencha och återkom med resultaten.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

@lucas_sthlm: ah såg nu att du använder ubuntu.

Här har du en kort guide hur du benchar din disk;
https://askubuntu.com/questions/87035/how-to-check-hard-disk-...

Men om du sitter på en HDD är det mest troligen den som är din flaskhals. Bencha och återkom med resultaten.

/dev/sda1:
Timing cached reads: 4994 MB in 2.00 seconds = 2496.73 MB/sec
Timing buffered disk reads: 198 MB in 3.10 seconds = 63.86 MB/sec