Gigabit uppkoppling presterar inte som förväntat..

Permalänk

Gigabit uppkoppling presterar inte som förväntat..

Hej!
Har just fått fiber inkopplat och har 1 gigabit uppkoppling men det känns som jag inte får ut rätt hastighet när jag laddar ner.
På bredbandskollen så verkar det stämma dock, får ut 900 Mbit/s nerladdning och 895 Mbit/s uppladdning. Däremot när jag laddar ner via exempelvis Steam så ligger jag runt omkring 50 MB/s, visst det är inga hastigheter att lipa över men vad jag läst och hört så borde jag ligga på hastigheter runt 100 MB/s och även kunna nå upp till 125 MB/s.
Vad kan det vara som bromsar?

Setup:
Operatör - Bahnhof
Router - ASUS RT-AC68U
Moderkort - ASUS PRIME Z270-A
SSD - Samsung 850 EVO
HDD - Seagate FireCuda
Cat6 Nätverkskabel

Permalänk
Medlem

@cartman2425: Använder du SSD till steam för en vanlig hd klarar inte så mycket mer

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@cartman2425:

Varför skulle du ligga och tanka på hela gigabitlinan från steam? Steam brukar inte gå så fort beträffande min erfarenhet, du får nog vad nöjd med den relativt höga hastigheten du får (runt 400 Megabit). Av egen erfarenhet har Origin varit den snabbaste tjänsten där jag tankat på hela bandbredden med Gigabitlina, fast det var runt 2 år sedan jag hade sådan så jag kan inte garantera att uppgifterna är helt aktuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cartman2425:

Hej!
Har just fått fiber inkopplat och har 1 gigabit uppkoppling men det känns som jag inte får ut rätt hastighet när jag laddar ner.
På bredbandskollen så verkar det stämma dock, får ut 900 Mbit/s nerladdning och 895 Mbit/s uppladdning. Däremot när jag laddar ner via exempelvis Steam så ligger jag runt omkring 50 MB/s, visst det är inga hastigheter att lipa över men vad jag läst och hört så borde jag ligga på hastigheter runt 100 MB/s och även kunna nå upp till 125 MB/s.
Vad kan det vara som bromsar?

Setup:
Operatör - Bahnhof
Router - ASUS RT-AC68U
Moderkort - ASUS PRIME Z270-A
SSD - Samsung 850 EVO
HDD - Seagate FireCuda
Cat6 Nätverkskabel

Kan ju vara så att de inte kan skyffla så mycket högre just nu? Är ju inte alla ställen som kan skyffla gigabit hela vägen till huset. Därav är det lite overkill enligt mig Men fördelen är att du har mycket bandbredd också om det är fler som tankar mycket. Prova tanka på lite andra ställen. Linux-isos etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

@cartman2425: Använder du SSD till steam för en vanlig hd klarar inte så mycket mer

Har steam på HDDn men har även testat att installera på SSDn och där är ingen skillnad, HDDn klarar ändå av 150-200 MB/s så det ska inte vara det som bromsar, jag misstänker att det har och göra med att steam har så mycket trafik så det bromsar på deras sida.

Skrivet av dannesthlm:

@cartman2425:

Varför skulle du ligga och tanka på hela gigabitlinan från steam? Steam brukar inte gå så fort beträffande min erfarenhet, du får nog vad nöjd med den relativt höga hastigheten du får (runt 400 Megabit). Av egen erfarenhet har Origin varit den snabbaste tjänsten där jag tankat på hela bandbredden med Gigabitlina, fast det var runt 2 år sedan jag hade sådan så jag kan inte garantera att uppgifterna är helt aktuella.

Nä det är ingen big deal egentligen eftersom jag klarar mig bra på den hastigheten jag får men jag försöker mest bli lite klokare på hur det fungerar och därav söker jag en förklaring till vad det kan vara, av ren nyfikenhet egentligen för om det skulle vara något enkelt och fixa så är det ju såklart kul att kunna maxa hastigheten. Ska testa origin, kommer själv ihåg att det varit lite snabbare än steam när jag laddat ner t.ex battlefield.

Skrivet av fragwolf:

Kan ju vara så att de inte kan skyffla så mycket högre just nu? Är ju inte alla ställen som kan skyffla gigabit hela vägen till huset. Därav är det lite overkill enligt mig Men fördelen är att du har mycket bandbredd också om det är fler som tankar mycket. Prova tanka på lite andra ställen. Linux-isos etc.

Jo det är antagligen någonting som har med antingen linan i marken eller så är det helt enkelt från steams sida som det tar stopp pga hög trafik. Det är inget jag hänger upp mig på direkt, var mest nyfiken på om det kunde vara något simpelt som jag missat, någon inställning på routern eller liknande men jag är ganska säker på att allt stämmer med utrustningen här hemma.

Permalänk
Medlem

Verkar lite konstigt att du förväntar dig/förutsätter att Steam och andra Content-leverantörer på något sätt skulle vilja matcha din snabba lina i hastighet - dom ser nog hellre att kunna serva 10 kunder med 10 MB/s än att en enda tar 100 MB/s och 9 får vänta tills denne är klar.

Sedan har du en massa saker på vägen mellan leverantörer och mottagaren som kan trottla och på så sätt fördela resurserna inom nätverken. du har ingen nytta av 400 hästar i bilen och maxhastighet +300 km/h om motorvägen har nästan stillastående köer liksom...

Permalänk
Medlem

I vilket nät sitter du, eller är du ansluten direkt mot Bahnhof (typ villafiber)?

Jag hamnar väldigt sällan under 100 MB/s när jag installerar från Steam, oftast runt 116 MB/s.

Bahnhof som operatör, tankar direkt till RAID0 SSD, och då ligger dessa på runt 80% belastning vid den hastigheten. Steam verkar gilla att göra massa små skrivningar, och en HDD klarar inte av detta så bra.

Permalänk
Rekordmedlem

BBK visar att uppkopplingen fungerar som förväntat, vad du sedan förväntar dig för goodput är nått helt annat, det är som redan påpekats få datorers lagringssystem som hinner med att skriva data i den fart som Gbitnät kan mata på när alla cacheer är fyllda, en hdd lär inte klara av det om den används på normalt sätt och inte är förberedd, en ssd kan också ha problem att orka med om den tex måste köra trim pga att den inte hunnit med det tidigare för att rensa upp utrymmet, dina säkerhetsprogram kanske stryper osv och detta förutsätter då att dataleverantören verkligen kan skicka i så hög hastighet.
Att betala för Gbituppkoppling är i de flesta fall bortkastade pengar om man inte är flera användare, det är svårt att fylla en 100Mbitlänk och det är få tjänster som har nytta av mer än 20Mbit om du analyserar trafiken, det enda som ibland använder mer är rena filöverföringar men det är närmast omöjligt att "surfa upp" mer bandbredd per klient och det är ofta små skillnader i hur man upplever tiden för filöverföringar för oftast handlar det ju inte om att dra hem 50Gbyte speldata utan om att synka en bild från telefonen och liknade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv kommit upp i 77 MB/s via steam. Dock har jag en Asus RT-66U och den verkar flaska som bara den. I de flesta fall kommer jag högst upp i 350-400 Mbit/s tills jag startar om routern och låter den "vila" ett tag och då kan uppnå 900 precis som du beskriver.

Så prova utan routern och direkt i uttaget.

Permalänk
Medlem

@cartman2425
Det är definitivt Steam som är bottleneck, brukar också maxa på cirka 50 megabyte per sekund i Steam. Väldigt sällan som det går högre än så.
Som mest har jag kommit upp i 92 megabyte per sekund på Steam tror jag, men det brukar som sagt i princip aldrig gå högre än 50-55 även fast jag helt säkert har mer bandbredd över.

Till exempel förut när jag laddade ner GTA V från EA så gick den direkt upp till 108 megabyte (864 megabit) per sekund utan problem.

Skrivet av ottoblom:

@cartman2425: Använder du SSD till steam för en vanlig hd klarar inte så mycket mer

En hårddisk klarar definitivt en gigabit anslutning. Min desktops interna hårddisk, min externa USB-hårddisk, och även hårddisken i min laptop från 2013 klarar högre än 125 megabyte per sekund.

Permalänk
Medlem

När du laddar ner spel från Steam eller Origin exempelvis så är det inte bara 1fil på 60GB du laddar ner utan det är massa småfiler som laddas ner och installeras på hårddisken samtidigt och det tar mycket mer kraft på hårddisken än att exempelvis ladda ner 1fil på 40GB.

Bara för att hårddisken klarar 200MB/sek så betyder inte det att den klarar det när det är massa småfiler som ska skrivas till disken.