AMD:s processorfamilj Ryzen ger bolaget svarta siffror för tredje kvartalet 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Svarta siffror låter i alla fall i mina öron lika dåligt som röda siffror, borde inte gröna siffror vara en bättre benämning om nånting går åt rätt håll?
Visserligen behöver det ju i alla fall inte innebära att man redovisar vinst, utan bara att man är på väg åt rätt håll.

Edit. Vill tillägga att det inte är meningen att rätta artikeln eller liknande, mer intresserad över benämningen.

Det är en referens till färgerna som används i balansräkningen. Om du exempelvis använder Excel's standard-formatering så är positiva tal svarta, och negativa tal röda.

(Röd-grön färgblindhet är inte heller helt ovanligt.)

Permalänk
Avstängd

Känns som Ryzen hamnat i rätt tid för och presterat bra och är svårt att motivera Intel köp där man vinner ett par fps I verkligheten mot ett stort lass extra multitråds preatanda över alla kärnor och med tanke amd kom med ny chipset som varit riktig problemfri för en helt ny gen och allt har allt gått rätt på cpu delen men gpu delen känns lite så där men dom har förtjänat lite medlut och Intel en spark i arslet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Orsaken till att Polaris är så dyra är ju att efterfrågan är så stor! AMD hade nog gjort prissänkingar om efterfrågan varit lägre.

Om dom nu är så efterfrågade varför klagar då återförsäljare på att de få kort som finns ligger på hyllan och samlar damm?
https://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-rx-vega-horribel...

Glöm detta, blev lite fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Coffee Lake kom, och gjorde nästan alla till förlorare...

Jaså har den kommit, står att den inkommer mellan december och januari på många sidor

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

hade rx 480,470 inte trissats upp i pris pga miners. så hade fortfarande varit bästa korten i prisklassen. Gtx 1060 är förbannat överskattat kort.

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 1060 för 1950kr är svårslaget

Klockar satans bra med, svårt slå 1060 i prestanda för det priset för 1080p.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Nej? AMD's aktie ligger 25% plus i år. 1% upp idag.

https://puu.sh/y6KL0/0edb5555d5.png

1% var igår Den har inte öppnat sen rapporten.

I mina ögon då tycker jag att den dog. Sen skiter jag i hur det har gått i år, det är historia nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om dom nu är så efterfrågade varför klagar då återförsäljare på att de få kort som finns ligger på hyllan och samlar damm?
https://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-rx-vega-horribel...

Den där artikeln nämner Vega, inte Polaris som @Esseboy nämnde.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jaså har den kommit, står att den inkommer mellan december och januari på många sidor

Det jag menade är att Intel skulle släppa Coffee Lake 5e Oktober vilket fick folk att vänta med sina CPU-köp och struntade i AMD Ryzen samt Kaby Lake. Sen att det inte fanns tillgång gjorde så att folk satt där utan varken en Intel- eller en AMD-CPU.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Den där artikeln nämner Vega, inte Polaris som @Esseboy nämnde.

Ooops, my bad..
Läste inte så noga som jag kanske skulle gjort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Svarta siffror låter i alla fall i mina öron lika dåligt som röda siffror, borde inte gröna siffror vara en bättre benämning om nånting går åt rätt håll?
Visserligen behöver det ju i alla fall inte innebära att man redovisar vinst, utan bara att man är på väg åt rätt håll.

Edit. Vill tillägga att det inte är meningen att rätta artikeln eller liknande, mer intresserad över benämningen.

När det kommer till bokföring så är röda siffror negativa och svarta siffror positiva. Black i black friday kommer från att butiker ska gå från röda siffror till förhoppningsvis svarta siffror i bokföringen. Man ska sälja iväg allt från lagret som inte är det senaste.

Sen är det ju lite förvirrande då butikerna i Sverige gör motsatsen. Där går butiker från svarta siffror till röda. För man fokuserar sig på att sälja produkter som redan är på Prisjakts topplista och är det senaste inom sina segment. Köper in stora lager som sedan dumpas till förlustsiffror bara för att behålla marknadsandelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Tacka vet jag planekonomi.

Jo för det är ju antingen aktiesystemet eller planekonomi som gäller..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Mmm nja kanske inte den ultimata arkitekturen, men när jag byggde min A10-5800k-burk så blev det väldigt billigt då de flesta delarna var begagnade. 4-core CPU, integrerad 7660 GPU, en SSD och lite lätt överklockat 8GB RAM funkar till allt möjligt desktop-arbete och lätt-medium server. Nackdelen är att den går lite varm i mitt lilla chassi men det löse sig med enklare moddning.

Sitter fortfarande och leker filserver, hanterar nedladdningar, streamar film, kör emulatorer, kör lite indie-spel och alla möjliga andra små tjänster utan att hicka, 5 år senare.

Dock så är jag sugen på nåt som är 4c/8t med bättre inbyggd grafik och lägre TDP, får se om nåt sånt tittar fram.

Jo men du får tänka på att de flesta datorer kommer byggas som desktops och inte filservrar.

Vanligt folk som köper en dator att skriva mail med, kolla facebook och kanske spela något enklare spel.

Med nästa generation APUer kommer antagligen de flesta spel vara spelbara i varrierande grafikinställningar.

Många desktops som säljs i retail butiker har endast den inbyggda grafiken att gå på. Blir ju mycket enklare och billigare att bygga datorer utan extra komponenter. Dessutom blir chassina mindre och snyggare.

Jag tror AMDkommer kunna slå ganska hårt på den marknaden, även om den numera inte är så stor längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

När det kommer till bokföring så är röda siffror negativa och svarta siffror positiva. Black i black friday kommer från att butiker ska gå från röda siffror till förhoppningsvis svarta siffror i bokföringen. Man ska sälja iväg allt från lagret som inte är det senaste.

Sen är det ju lite förvirrande då butikerna i Sverige gör motsatsen. Där går butiker från svarta siffror till röda. För man fokuserar sig på att sälja produkter som redan är på Prisjakts topplista och är det senaste inom sina segment. Köper in stora lager som sedan dumpas till förlustsiffror bara för att behålla marknadsandelar.

Otroligt utfört svar, tack *

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@jawik:

Där är vi överens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

GTX 1060 för 1950kr är svårslaget

Klockar satans bra med, svårt slå 1060 i prestanda för det priset för 1080p.

gtx 1060 3gb är en ner skalad version som rx 470 utpresterar med marginal. Och rx 470 4gb var under 2000kr de med. 1060 6gb lägsta priset jag har sett var 2600 förra black friday.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

gtx 1060 3gb är en ner skalad version som rx 470 utpresterar med marginal. Och rx 470 4gb var under 2000kr de med. 1060 6gb lägsta priset jag har sett var 2600 förra black friday.

Skickades från m.sweclockers.com

1060 3GB totalt krossar i 1080p
Haft 470, installerat 3 PCs med 480.

Mina bröder har 1060 sönder överklockade för 1080p 240Hz DX11 spel och totalt krossar 470 / 480.

Man ska köpa produkt efter behov inte, ett märke.
Jag köpte dom för behov av vad dom spelar, hade dom spelat doom hade jag inte köpt 1060.

Nej 470 vinner inte ens nära med marginal.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag är glad för AMD att de går framåt för dem <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur fasen kan något företag våga tala om ovissa framtidsutsikter då när aktieägarna sedan behandlar en som skit? För fan var glad istället att det går bra nu.

AMD påverkas väl inte av vad deras aktiekurs är. Den berättar bara vad marknaden tror AMD är värt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

@jawik:

Där är vi överens.

Kanske, men det vore i så fall fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Coffee Lake kom, och gjorde nästan alla till förlorare...

Jaoo, det är nog rätt men fanns inte när jag köpte min Ryzen 1800X. Vill Intel så kan de? Bara att plocka Coffee Lake från hyllan? Finns gott om dem?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

AMD påverkas väl inte av vad deras aktiekurs är. Den berättar bara vad marknaden tror AMD är värt.

Jo jo, men det är ju det jag menar är helt stört. Här meddelar AMD att det går bra för dem och att de gått med mer vinst än vad marknaden gissade att de skulle göra, och marknaden reagerar då med att tycka att AMD är mindre värt. Det är ju för fan helt sjukt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var inte lika svarta siffror på börsen. AMD som hade gått så bra det senaste

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jo jo, men det är ju det jag menar är helt stört. Här meddelar AMD att det går bra för dem och att de gått med mer vinst än vad marknaden gissade att de skulle göra, och marknaden reagerar då med att tycka att AMD är mindre värt. Det är ju för fan helt sjukt.

Fast är det så sjukt?

AMD har just nu ett P/E-tal på ~200 (d.v.s. det tar runt 200 år innan intjänad vinst matchar börsvärdet). Det hade kunnat varit vettigt om det handlat om en startup eller om det handlade om en marknad under stark tillväxt, i det läget förväntar man sig en enorm ökning av vinstnivån framöver vilket motiverar ett löjligt högt P/E-tal.

AMD är knappast en startup och deras viktigaste marknad, PC, är i bästa fall stabil och i värsta fall svagt minskade. För att deras nuvarande börsvärde ens ska vara i närheten av rimligt måste de endera få upp bruttomarginalen rejält (Intel och Nvidia tjänar inte långt ifrån det dubbla per omsatt krona innan FoU och liknande räknas in) eller så lär man ta en långt större del av marknaden, helst bör man göra båda.

Ska man tro en del gissningar kring försäljning har ju Ryzen stått för en hyfsat stor andel av alla sålda CPUer för stationär i senaste kvartalet. Om det är sant finns ju inte jättemycket tillväxtpotential där, dock står stationära endast för ~30 % av total PC-marknaden så finns andra områden att växa på (d.v.s. bärbara).

Givet börsvärde kontra omsättning och vinst är allt annat än: allt pekar rakt uppåt även nästa kvartal tyvärr rätt dystra utsikter.

Se på Intel, de har radat upp rekordkvartal, ändå deras kurs i princip stått still fram till för någon månad sedan när allt fler börjar tro att de faktiskt har en stor chans att slå sig in på "machine-learning" marknaden (självkörande bilar etc). Ingen tror att PC-marknaden kommer börja växa igen.

Edit: my bad, rimligen är vinsten per aktie räknad för innevarande kvartal. P/E-talet blir då ~50 (om vi antar att alla kvartal gav samma resultat som detta, vilket i sig är väl optimistiskt då Q3 är en av de bättre kvartalen -> OEM bygger lager inför julhandel).

Kvittar för diskussionen ovan, det är ändå så att dagens börsvärde inte alls står i relation till vinstnivån detta kvartal. Den måste ökar ett gäng gånger till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AMD är även aggressiva på ett sätt dom inte har varit förut. Nu när Intel inte kan/har svårt att få fram CPUer så kör AMD stenhårt med kampanjer se Ex https://new.webhallen.com/se/campaign/6897-Ryzen-kampanj-Okto... Synd att de inte visade marknadsandelar på CPU och GPU.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Med AMD cashar man ut när förväntningarna är störst, dvs precis innan resultat blir officiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt sjukt egentligen att aktien dyker trotts ett väldigt bra resultat. Det är ju verkligen helt obegripligt. Är det för att de sa att intäkterna väntas bli lägre i framtiden? Hur fasen kan något företag våga tala om ovissa framtidsutsikter då när aktieägarna sedan behandlar en som skit? För fan var glad istället att det går bra nu. Jag blir så jävla trött.

Det hela beror på förväntningar. I princip så sätter marknaden ett pris efter vad man förväntar sig att ett företag ska prestera inom en rimlig framtid, här låg förväntningarna uppenbarligen högre än vad AMD faktiskt presterade. Priset justeras då efter vad man nu tror kommer att ske i framtiden vilket då ledde till att kursen sjönk.

Skrivet av jawik:

Aktier är spel och dobbel. Allt som inte går plus, eller går plus men inte så mycket som beräknat sänker aktien. Har bolaget räknat med 1.8 miljarder i vinst men bara går 1.6 miljarder i vinst dyker aktien. Bara misstankar om att något kan gå ned sänker aktien. Fiser VD'n vid fel tillfälle går aktien ned. En massa hemmaspekulerare som köper och säljer baserat på vad nån synsk spågumma sagt på radion.

Nä jag är inget större fan av aktiesystemet.

Fast detsamma gäller uppgångar...om VD istället fiser vid rätt tillfälle så kommer kursen att gå upp!

Skrivet av Ozzed:

Jo jo, men det är ju det jag menar är helt stört. Här meddelar AMD att det går bra för dem och att de gått med mer vinst än vad marknaden gissade att de skulle göra, och marknaden reagerar då med att tycka att AMD är mindre värt. Det är ju för fan helt sjukt.

Egentligen inte så konstigt, ska man dra en parallell med begagnatmarknaden här på sweclockers så sjönk troligen priset på säg en 6700k drastiskt när det sattes ett datum på lanseringen av Coffee Lake. Processorn blev inte sämre genom ett trollslag, men förväntningarna på att det kommer att säljas fler sådana gör att det pris som potentiella kunder är villiga att köpa för sjunker. Istället för ett gradvis sjunkande pris så blir det ett plötsligt hack.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Jo jo, men det är ju det jag menar är helt stört. Här meddelar AMD att det går bra för dem och att de gått med mer vinst än vad marknaden gissade att de skulle göra, och marknaden reagerar då med att tycka att AMD är mindre värt. Det är ju för fan helt sjukt.

Skrivet av jawik:

Aktier är spel och dobbel. Allt som inte går plus, eller går plus men inte så mycket som beräknat sänker aktien. Har bolaget räknat med 1.8 miljarder i vinst men bara går 1.6 miljarder i vinst dyker aktien. Bara misstankar om att något kan gå ned sänker aktien. Fiser VD'n vid fel tillfälle går aktien ned. En massa hemmaspekulerare som köper och säljer baserat på vad nån synsk spågumma sagt på radion.

Nä jag är inget större fan av aktiesystemet.

Nu har ju redan Frispel förklarat det rätt bra nedan. Men aktiemarknaden är i själva verket en otroligt effektiv marknad. Priset har också i själva verket mest med att göra med förväntningar. Nuläget utgör bara en väldigt liten del av priset. När man som köpare av en aktie värderar den så försöker man ju värdera hur det kommer gå i framtiden för företaget - desto bättre jag tror det kommer att gå för dem, desto mer är jag villig att betala idag för att få ta del av den framgången. Att de sålde mer under den period som nyss varit är såklart trevligt, men inget som jag som går in som investerare idag får särskilt mycket glädje av.

Om det samtidigt signaleras att det inte kommer att gå så bra i framtiden så påverkar det ju hur mycket jag är villig att betala för att köpa mig in i företaget. För det är ju den framtida vinsten jag eventuellt kommer att få ta del av som aktie-ägare. När man köper en aktie så köper man ju faktiskt en liten, liten del av bolaget. Vilket gör att du därmed till viss del kan titulera dig som bolagsägare och också har möjlighet att ta del av bolagets framgångar.

Som sidnot så finns det i AMDs fall så finns det ungefär 946 768 000 st aktier i omlopp. Vilket gör att du alltså äger 1,056211580303766e-5 % av bolaget för varje aktie du innehar

Skrivet av Frispel:

Det hela beror på förväntningar. I princip så sätter marknaden ett pris efter vad man förväntar sig att ett företag ska prestera inom en rimlig framtid, här låg förväntningarna uppenbarligen högre än vad AMD faktiskt presterade. Priset justeras då efter vad man nu tror kommer att ske i framtiden vilket då ledde till att kursen sjönk.

Fast detsamma gäller uppgångar...om VD istället fiser vid rätt tillfälle så kommer kursen att gå upp!

Egentligen inte så konstigt, ska man dra en parallell med begagnatmarknaden här på sweclockers så sjönk troligen priset på säg en 6700k drastiskt när det sattes ett datum på lanseringen av Coffee Lake. Processorn blev inte sämre genom ett trollslag, men förväntningarna på att det kommer att säljas fler sådana gör att det pris som potentiella kunder är villiga att köpa för sjunker. Istället för ett gradvis sjunkande pris så blir det ett plötsligt hack.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast är det så sjukt?

AMD har just nu ett P/E-tal på ~200 (d.v.s. det tar runt 200 år innan intjänad vinst matchar börsvärdet). Det hade kunnat varit vettigt om det handlat om en startup eller om det handlade om en marknad under stark tillväxt, i det läget förväntar man sig en enorm ökning av vinstnivån framöver vilket motiverar ett löjligt högt P/E-tal.

Edit: my bad, rimligen är vinsten per aktie räknad för innevarande kvartal. P/E-talet blir då ~50 (om vi antar att alla kvartal gav samma resultat som detta, vilket i sig är väl optimistiskt då Q3 är en av de bättre kvartalen -> OEM bygger lager inför julhandel).

AMD har inget P/E-tal på deras sida. De har inte delat ut en enda cent tillbaka till ägarna senaste 6 år. Orkade inte kolla längre bakåt. Intel då?? låt oss säga att någon köpte intel aktier 2008 för 12-15$...hur mycket har de fått tillbaka???

2009 14c 14c 14c 14c =56c
2010 16c 16c 16c 16c =64c
2011 18c 18c 21c 21c =78c
2012 21c 21c 22,5c 22,5c =87c
2013 22,5c 22,5c 22,5c 22,5c =90c
2014 22,5c 22,5c 22,5c 22,5c =90c
2015 24c 24c 24c 24c =96c
2016 26c 26c 26c 26c =$1,04
2017 26c 27,5c 27,5c 2,75 =$1,08.5

Åren 2009 kostade aktien 12$. 9år senare har intelägare fått 2009-2017 tillsammans: $7,73.5 (7700k rimmar fint med dessa utdelningar )

https://www.streetinsider.com/dividend_history.php?q=INTC
https://www.streetinsider.com/dividend_history.php?q=amd

https://finance.google.com/finance?q=NASDAQ:AMD&ei=r83wWdmdMs...
https://finance.google.com/finance?q=NASDAQ:INTC&ei=r83wWdmdM...

och här kommer en intressant graf:

just nu intel är vär 191B och AMD 12B. Intel's P/E tal är runt 15. Amd??? det får fi veta första gången de ger tillbaka lite pengar till aktieägarna. När???? 2020?

Permalänk
Datavetare

@Dual-Tjur: P/E = market cap / årsvinsten

De har inget P/E eftersom det kräver att man gör vinst. Mitt antagande var då, om de skulle göra samma vinst Q1-Q4 som det gjorde detta kvartal får de ett P/E på ~50 givet nuvarande totalt marknadsvärde på börsen. Intel har pendlat mellan 11-16 i P/E de senaste åren vilket är rätt normalt för ett företag som går bra men som befinner sig på en mogen marknad.

D.v.s. nuvarande värdering har helt räknat in att vinsten ska upp rätt mycket jämfört med vad som rapporterades igår. Blir då lite av en kalldusch om man säger att nästa kvartal inte når upp till detta.

Det ekonomi vi pratar om: alla positiva trender fortsätter i alla evighet, alla negativa trender vänds i nästa kvartal och det finns inget problem med exponentiell tillväxt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

När det kommer till bokföring så är röda siffror negativa och svarta siffror positiva. Black i black friday kommer från att butiker ska gå från röda siffror till förhoppningsvis svarta siffror i bokföringen. Man ska sälja iväg allt från lagret som inte är det senaste.

Sen är det ju lite förvirrande då butikerna i Sverige gör motsatsen. Där går butiker från svarta siffror till röda. För man fokuserar sig på att sälja produkter som redan är på Prisjakts topplista och är det senaste inom sina segment. Köper in stora lager som sedan dumpas till förlustsiffror bara för att behålla marknadsandelar.

Det där med Black friday ska visst vara en myt. Ingen källa tycka bekräfta att namnet hör ihop med affärernas inkomster:
https://www.snopes.com/holidays/thanksgiving/blackfriday.asp

http://www.history.com/news/whats-the-real-history-of-black-f...

https://www.huffingtonpost.com/2013/11/27/black-friday-origin...

http://www.telegraph.co.uk/black-friday/0/black-friday-or-big...

https://www.pcworld.com/article/2066184/displays/black-friday...

https://www.thebalance.com/why-is-it-called-black-friday-3305...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305