Amazon på väg att etablera sig i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur fungerar hemleveranser i Finland? Här i Sverige fungerar det uselt, speciellt för oss med jobb. Kvittar vilket fraktbolag, ingen av dom fattar hur de ska få tag i den som ska ha paketet. Samt rutinmässig misshandel av andras egendom.

Amazon, om de väljer att satsa i Sverige/Skandinavien, får som flera innan varit inne på gärna försöka fixa leveranser själva. Bara det vore värt mycket och speciellt om de kan kontakta den som ska ha leveransen och leverera där personen är.

Gällande hemleveranser här i Finland, så kan jag bara tala från egen erfarenhet.

FedEx, DHL och andra bolag, dom ringer på förmiddagen, kollar tid man är hemma, sen ringer dom innan dom dyker upp för att kolla igen.
Posti, dom gånger jag fått hemlev. från dom har bara plingat på dörren.
Nu är ju jag arbetslös, så är ju mest hemma, men Posti har kommit allt från 11-14 på dagarna.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LINJEinc:

Gällande hemleveranser här i Finland, så kan jag bara tala från egen erfarenhet.

FedEx, DHL och andra bolag, dom ringer på förmiddagen, kollar tid man är hemma, sen ringer dom innan dom dyker upp för att kolla igen.
Posti, dom gånger jag fått hemlev. från dom har bara plingat på dörren.
Nu är ju jag arbetslös, så är ju mest hemma, men Posti har kommit allt från 11-14 på dagarna.

De ringer alltså? Det gör de inte här, antingen plingar de på när man arbetar, ingen svarar och de drar vidare. Eller fejkleverar de, i sitt system så noterar de att ingen var hemma. Problemet? När man faktiskt inväntar att de leverar men faktiskt aldrig kommer förbi.

Låter mycket bättre i Finland på den punkten.

Permalänk
Skrivet av pressbyrom:

Hoppas de fixar egen distribution så vi kan bojkotta PostNord

Går ofta lika snabbt att beställa saker från tyskland som i Sverige från Amazon.
Där får vi också halva priset på kablar och liknande jämfört med Kjell, Claes Ohlson och andra aktörer.

Ser fram emot att aldrig mer handla av alla skitbutiker vi har.

Kan instämma vad gäller leveranstider. Med snabbleverans har du vanligtvis produkten vid dörren från Tyskland på 2½ arbetsdagar, vid fraktkostnad som är normal nivå med snigelpost i norden. Med gratisfrakt brukar det ta 4-5 dagar för mig vilket är helt bra det också om du inte måste ha sakerna genast.

Här i Finland finns det flera större kedjor som "normal" leveranstid kan vara 5 dagar. 3 dagar för att det ens ska få i väg produkten på posten är normalt. När jag beställde min HP Microserver från Tyskland inte så länge sen var den framme på Onsdag då jag beställde på söndag. Beställde samtidigt hårddiskar från Finland som jag fick först på fredag....

Bästa med Amazon är ju deras return policy som är så smidig som det kan bli, man bara printar ut en returlabel där du ungefär fyller i orsaken för returneringen bland fördefinerade orsaker som t.ex. "mötte inte förväntningarna" och så fort de skannar bar koden för returpaketet så hamnar pengarna tillbaka på kontot så det blir aldrig någon fördröjning. Sen separerar de ju deras returvaror med lägre priser så man behöver inte oroa sig att få öppnade och använda produkter vilket inte är helt ovanligt här.

EDIT: DHL har jag också erfarenhet av flera ggr, de brukar ringa mig direkt och frågat vart de ska leverera paketet, så ofta har de kommit och levererat paketet till jobbet mitt på dagen, en gång bad jag dem lämna paketet i lekstugan (en DXRacer stol, gick bra det med)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kan du förtydliga? Menar du att Amazon säljer med moms till företag? Dvs att det på kvittot kommer stå deklarerat särskilt belopp som moms? Precis som det gör när man handlar som privatperson? Det gör det nämligen inte.

Eller menar du att man som privatperson inte behöver betala ytterligare moms ovanpå det priset som står på amazon.de t e x? Nej det säger jag inte heller. Men Amazon ska använda den svenska momssatsen vid försäljning till svenska kunder eftersom deras försäljning till svenska kunder överstiger ett visst belopp per år. Dvs de ska redan inkludera 25% moms i priset gentemot svenska kunder. Inte 20% (UK) eller 19% (DE). Men att de skulle bryta mot denna lag skulle inte förvåna mig som sagt.

Ja, det är ganska vanligt att säljande part via Amazon lägger på moms även för företagsköp. Kvittar om du fyller i ditt VAT-nummer eller ej, de momsar oavsett till alla. Gjorde en snabbkoll och av de senaste 7 företagsköpen var 5 med moms.

Sedan får du försöka sitta och diskutera med en kines till döddagar om att de har gjort fel, men det kvittar, momsen får du inte tillbaka oavsett.

För övrigt är det inte alls ovanligt att säljarna debiterar inhemsk moms oavsett var varan skickas. Så det är hejbaberiba när det kommer till att följa reglerna för utländska aktörer på Amazon.

Nu tror jag visserligen inte att detta handlar om annat än datacenter för AWS (vilket allting pekar på) och att de på sin höjd kommer sätta upp en frontend-site på svenska (vilket det än så länge outnyttjade domännamnet skulle kunna tyda på). Eftersom vi har så många särregler i Sverige med punktskatter etc som inte gäller för övriga EU-marknaden skulle deras säljkanal behöva optimeras för Sverige på ett sätt som jag inte tror Amazon är särskilt intresserade av. Däremot tror jag att de gärna kan tänka sig att marknadsföra .de lite hårdare och försöka driva fler svenska konsumenter att beställa därifrån, om inte annat så med tanke på ett annalkande Brexit.

Permalänk

En sak jag har funderat på, har någon hört om nya EU direktiv? Tycks va som att det är krav på att man betalar moms i egna landets moms nuförtiden. T.ex. Tyskland har ju länge haft endast 19% moms som automatiskt betytt att priserna alltid är lite lägre. Men nu har många tyska ÅF slutat skicka utomlands och amazon t.ex. sätter på momspriset vid slutskedet av beställningen så det blir alltid lite mera än vad det står.

Detta har ändrats nyligen då det skulle ha varit möjligt ännu för ca halv år~8 mån sen då jag funderade på 7700K uppgradering och satte och plockade ihop prylar för att beställa från t.ex. Mindfactory i tyskland och då ännu hade jag endast betalat tysklands 19% momssats... På alternate.de står det att man betalar momssatsen enligt egna landets och de tar lite betalt för att göra en "kostnadskalkyl" för kunder utanför Tyskland vilket inte har varit fallet sist när jag beställde min uppgradering därifrån då allt var automatiserat och man betalade Tysklands 19% skatt...

Tycker detta är en betydlig förändring som jag är förundrad över varför jag inte fått läsa nån artikel om det isåfall?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Amazon verkar ha löst delar av leveransproblemet tydligen: https://arstechnica.com/information-technology/2017/10/amazon...

Permalänk

verkligen på tiden! Efter att ha flyttat från Storbritannien och där levt med Amazon Prime med gratis leverans nästa dag (för £79 om året men då med streaming, musik etc) så har man saknat det enormt. Det är helt vansinnigt smidigt och bra pris på så mycket.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Amazon har även etablerat sig i min skräppost. De spammar mig dagligen om bland annat olika beställningar som jag inte gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De ringer alltså? Det gör de inte här, antingen plingar de på när man arbetar, ingen svarar och de drar vidare. Eller fejkleverar de, i sitt system så noterar de att ingen var hemma. Problemet? När man faktiskt inväntar att de leverar men faktiskt aldrig kommer förbi.

Låter mycket bättre i Finland på den punkten.

Till mig har dom alltid gjort det, och alltid två ggr. / dag. Är fortf. förvånad över hur det fungerar här.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Teknikprodukter i all ära, det är väl det vi här mest tänker på, men de stora prisskillnaderna finns på annat. Exempelvis _blöjpåsar_, refill för diverse blöjhinkar. Under halva priset jämfört med Sverige. När jag hade småbarn hade amazon.uk fri frakt till Sverige om man beställde för >£25, typ, det var goda tider. Bara beställa 9 blöjrefill, få gratis frakt, lägga på nån rolig teknikpryl, och komma undan billigare än i Sverige. Barnbutikerna här tar ut rövarpriser på många saker. På den tiden var amazon.uk ganska klart billigare än amazon.de , vet ej hur det är nu. (Sverige, trepack med refill, 299kr, från Amazon, niopack ca £30)

Tror inte att det kan bli jättestora logistiklager i Sverige, det går inte att köra med personalen på samma sätt här som i uk eller tyskland. Missförstå mig inte, tyskland har starka arbetsrättsregler men också en stor marknad för lågavlönade, minimilönen för simpla jobb är knappt €9 per timme och det är där amazonslavarna ligger gissar jag. I storbritannien får orderplockarna ca £7-7.50per timme. Det finns säkert svenska partier som drömmer om att outbildade ska ränna runt i amazons lager i Svennehult för sådana löner, men, det kommer inte att hända.

Det kan säkert bli lager i Sverige för sådant som är krångligt att skicka långt, snabbt, powerbanks, batterier, whatever, men det är nog mer troligt att det mesta kommer att skickas från lager på kontinenten (de kör lätt hit på en dag) och sedan skickas ut över skandinavien.

Men i övrigt, ja, datacenter kommer säkert att etableras.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

En sak jag har funderat på, har någon hört om nya EU direktiv? Tycks va som att det är krav på att man betalar moms i egna landets moms nuförtiden. T.ex. Tyskland har ju länge haft endast 19% moms som automatiskt betytt att priserna alltid är lite lägre. Men nu har många tyska ÅF slutat skicka utomlands och amazon t.ex. sätter på momspriset vid slutskedet av beställningen så det blir alltid lite mera än vad det står.

Detta har ändrats nyligen då det skulle ha varit möjligt ännu för ca halv år~8 mån sen då jag funderade på 7700K uppgradering och satte och plockade ihop prylar för att beställa från t.ex. Mindfactory i tyskland och då ännu hade jag endast betalat tysklands 19% momssats... På alternate.de står det att man betalar momssatsen enligt egna landets och de tar lite betalt för att göra en "kostnadskalkyl" för kunder utanför Tyskland vilket inte har varit fallet sist när jag beställde min uppgradering därifrån då allt var automatiserat och man betalade Tysklands 19% skatt...

Tycker detta är en betydlig förändring som jag är förundrad över varför jag inte fått läsa nån artikel om det isåfall?

Skatteverket har nya regler gällande export/importmoms sedan 2014-2015. Om ett företag säljer för mer än ett par hundra tusen om året till kunder i ett annat EU-land som inte kan uppvisa VAT-nummer, vilket endast företag som betalar F-skatt får, så måste det exporterande företaget momsregistrera sig i Sverige och debitera moms.

Kort sagt: Amazon borde vara F-skattregistrerat i Sverige och därmed tvingat att debitera svensk moms på allt som säljs till svenska privatpersoner. Problemet är att allting som köps via Amazon säljs ju inte av Amazon, så därför är det inte alla som debiterar momsen. Dels på grund av skattefusk, dels på grund av kompetensbrist hos säljande part (vanligt bland asiatiska företag som säljer via amazon.cok.uk) men i vissa fall kanske helt legalt eftersom det specifika företaget inte nått upp till tröskelvärdet för att behöva debitera svensk moms till sina svenska kunder.

Intressant i sammanhanget är att punktskattade varor är exkluderade från momsreglerna. Frågan är om det inkluderar kemikalieskatten också? Det borde ju klassas som en punktskatt på samma sätt som tobaks- och alkoholskatterna.

EDIT:

Omsättningströskel
Nationell valuta/Värde i euro

Belgien: 35 000 EUR
Bulgarien: 70 000 BGN / 35 791 EUR
Cypern: 35 000 EUR
Danmark: 280 000 DKK / 37 498 EUR
Estland: 35 000 EUR
Finland: 35 000 EUR
Frankrike: 100 000 EUR
Grekland: 35 000 EUR
Irland: 35 000 EUR
Italien: 35 000 EUR
Kroatien: 270 000 HRK / 35 621 EUR
Lettland: 35 000 EUR
Litauen: 35 000 EUR
Luxemburg: 100 000 EUR
Malta: 35 000 EUR
Nederländerna: 100 000 EUR
Polen: 160 000 PLN / 39 822 EUR
Portugal: 35 000 EUR
Rumänien: 118 000 RON / 26 700 EUR
Slovakien: 35 000 EUR
Slovenien: 35 000 EUR
Spanien: 35 000 EUR
Storbritannien : 70 000 GBP / 97 656 EUR
Sverige: 320 000 SEK / 34 366 EUR
Tjeckien: 1 140 000 CZK / 41 583 EUR
Tyskland: 100 000 EUR
Ungern: 35 000 EUR
Österrike: 35 000 EUR

(Informationen i tabellen är hämtad från EU-kommissionens hemsida, senast uppdaterad i april 2015.)

Tabell: Tröskelvärde som tillämpas av olika EU-länder
Permalänk
Medlem

Lite intressant att de etablerar sig efter 2017s teknikskatt. De kunde fortsatt förse den Svenska marknaden från Tyskland utan att betala den, nu kommer de behöva konkurrera på lika villkor som Svenska ÅFar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Weeee...

Cdon:s VD när han hörde detta: Weeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De ringer alltså? Det gör de inte här, antingen plingar de på när man arbetar, ingen svarar och de drar vidare. Eller fejkleverar de, i sitt system så noterar de att ingen var hemma. Problemet? När man faktiskt inväntar att de leverar men faktiskt aldrig kommer förbi.

Låter mycket bättre i Finland på den punkten.

Som andra redan har sagt så har transportfirman (1 gång DHL, alla andra gånger UPS) alltid ringt upp mig och frågat när och var jag kan ta emot leveransen. Ca 3/4 av gångerna blir jag också senare uppringd av själva chauffören som kollar en sista gång att jag är på avtalad plats för att ta emot leveransen.

Det har fungerat perfekt alla gånger jag har beställt något.

Permalänk
Skrivet av kokkelimokk:

I Västerås byggs det ungefär här:

https://goo.gl/maps/XMKQqYZpCPM2

Nära tillberga, undrar om anstalten kommer sköta det 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Kommer dom ha fysiskt butik?
Känns lite sketet att betala frakt när man bor i närheten (Västerås) och jobbar i Eskilstuna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Värsta importen är väl det där operativsystemet alla kör när det finns ett finlandssvenskt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De ringer alltså? Det gör de inte här, antingen plingar de på när man arbetar, ingen svarar och de drar vidare. Eller fejkleverar de, i sitt system så noterar de att ingen var hemma. Problemet? När man faktiskt inväntar att de leverar men faktiskt aldrig kommer förbi.

Låter mycket bättre i Finland på den punkten.

De hemleveranser jag har fått har de oftast plingat på.
Vissa bolag skickar sms dagen innan med en länk till en hemsida där man kan boka vilken tid de ska komma, leverans till jobbet, välja ett ombud där de kan lämna istället eller lämna fullmakt så de kan lämna det vid dörren.

Tycker hemleverans fungerar bra i Sverige (Norrland).

Permalänk
Medlem

Jag har aktivt handlat ifrån både tyska och brittiska Amazon i säkert tre år och har haft väldigt blandade erfarenheter med expressbuden, ibland kommer det en helt vanlig VW Transporter med ett UPS klistermärke i framrutan som bara lägger paketet vid dörren eller i carporten vilket har varit toppen för mig, ibland så kommer det en UPS och om jag inte är hemma och dom ringer så vill dom inte lämna paketet till annat än närmaste access point (Där paketet går att hämta ut många timmar senare på kvällen fast det är 10 minuters promenad ifrån mig).
DHL får jag alltid SMS ifrån och frågar mig om jag vill ha paketet kört direkt till ombud om jag nu inte skulle vara hemma eller om dom ska försöka leverera det hem till mig, vilket jag tycker är jättebra, då jag inte är hemma på dagarna så ofta. Dom lämnar dock aldrig paket utan signatur.

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk

ÄNTLIGEN!!!

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Trevligt men svettigt för svenska ÅF då Amazon i princip inte behöver mellanhänder som snor massa pengar.

Bättre att amerikanska aktieägare snor pengarna? För tro inte att det blir så mycket billigare.

Skrivet av Hank Solo:

”I Västerås planeras för fyra enheter nära Finnslätten (där ABB i övrigt dominerar med Kungsleden som hyresvärd). Totalt har Amazon köpt 300.000 kvm mark för 60 miljoner, vilket ger 200 kr/kvm. Det ger möjlighet för framtida expansion för fler datacenter.

I Eskilstuna planerar Amazon för tre lika stora enheter vid Industriparken och där avser markköpet för 48 miljoner kronor 210.000 kvm mark.

I Katrineholm, vid Logistikcentrum på norra sidan om Catenas byggnad, planeras för en enhet om 25.000 kvm. Markköpet där är på 77.000 kvm och kostade 19 miljoner.”

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/amazon-satsar-pa-200...

Skickades från m.sweclockers.com

Jisses vilka slumppriser!

Skrivet av anon5930:

Jag trodde det såg bättre ut där nere, det där är ju leveranstider man mer förknippar med norra Norrland. Var det så även på den tiden Posten fanns?

Södra Norrland här så har samma tider som iallafall mellersta delen av landet men utan närhet till butikerna då. Typ Webhallen slänger ju upp 100 butiker på samma gata i Stockholm av någon galen anledning.

Södra Norrland här, så det är som ovan nämnt samma leveranstider som i mellersta delen av landet. När man börjar komma uppåt och förbi Sundsvall kan det börja dra iväg förstås.

Förväntar mig samtidigt sämre hantering framöver. Sedan Postnord och det illa valda sammarbetet med Danskarna så har det bara blivit sämre på typ alla punkter. Nationalisera Posten och minska antalet arbetare (maskiner kan förvisso förstöra försändelser men problemet är tyvärr många av de människor som transporterar våra saker och hur de hanterar detta. Självkörande fordon kan inte komma en dag för tidigt.

Rätt stora lokala skillnader i Skåne. Generellt är väst San Francisco och öst är Norrland/Gotland.

Skrivet av LINJEinc:

Gällande hemleveranser här i Finland, så kan jag bara tala från egen erfarenhet.

FedEx, DHL och andra bolag, dom ringer på förmiddagen, kollar tid man är hemma, sen ringer dom innan dom dyker upp för att kolla igen.
Posti, dom gånger jag fått hemlev. från dom har bara plingat på dörren.
Nu är ju jag arbetslös, så är ju mest hemma, men Posti har kommit allt från 11-14 på dagarna.

Skrivet av anon5930:

De ringer alltså? Det gör de inte här, antingen plingar de på när man arbetar, ingen svarar och de drar vidare. Eller fejkleverar de, i sitt system så noterar de att ingen var hemma. Problemet? När man faktiskt inväntar att de leverar men faktiskt aldrig kommer förbi.

Låter mycket bättre i Finland på den punkten.

Ahh, hemleveranser... Minns när jag beställde expressleverans från Posten till senast klockan 12 eller 10, minns ej vilket det var, för en datordel jag behövde kvickt. 9:35 ringde telefonen, en stressad herre förkunnade att jag hade paket att ta emot men att han inte kom in genom porten. Jag gick och mötte honom och fick mitt paket, varpå herren ilade vidare.

Det var tider det. Det var 2012. Ja jisses som det kan gå...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det har ju spekulerats kring detta ända sedan 2013 men jag tror det då jag ser det, hittills har Amazon ej slagit upp portarna i något Europeiskt land med färre än 45 Miljoner invånare. Tror tyvärr att dessa byggen bara är AWS center dvs Cloud Computing och sånt. Intressant dock den mindre enheten på 25000 KVM i Katrineholm. Verkar lite litet för ett AWS. Kan den månne vara nått sorts lager?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har använt Amazon i UK o USA ibland men det ska ju inte vara EU så länge till. Det kan vara därför de siktar in sig på Sverige.
Annars hade det varit roligare att ha Alibaba i landet, de är nog något större och har bredare sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har använt Amazon i UK o USA ibland men det ska ju inte vara EU så länge till. Det kan vara därför de siktar in sig på Sverige.
Annars hade det varit roligare att ha Alibaba i landet, de är nog något större och har bredare sortiment.

UK kommer nog se till att ha bra handelsavtal med övriga europa, så bara för att de lämnar EU måste inte handeln försvinna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

UK kommer nog se till att ha bra handelsavtal med övriga europa, så bara för att de lämnar EU måste inte handeln försvinna.

Kan så vara men risken är stor att vi får en prishöjning rakt av med 25% för momsens skull som staten vill ha. UK:s moms får vi nog inte heller dra av som det är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Kan så vara men risken är stor att vi får en prishöjning rakt av med 25% för momsens skull som staten vill ha. UK:s moms får vi nog inte heller dra av som det är idag.

Vi betalar svensk moms nu med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vi betalar svensk moms nu med.

Ja men då drar Amazon av den brittiska momsen och lägger på den svenska istället så det skiljer bara några enstaka procent i pris men efter EU utträdet kommer det med stor sannolikhet bli så att vi får betala den fulla brittiska momsen och sedan ovanpå det den svenska på 25% precis som vid import från utanför EU. Blir med andra ord mycket dyrare särskilt om man beställer dyrare grejer!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ja men då drar Amazon av den brittiska momsen och lägger på den svenska istället så det skiljer bara några enstaka procent i pris men efter EU utträdet kommer det med stor sannolikhet bli så att vi får betala den fulla brittiska momsen och sedan ovanpå det den svenska på 25% precis som vid import från utanför EU. Blir med andra ord mycket dyrare särskilt om man beställer dyrare grejer!

Var får du att det är stor sannolikhet ifrån?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ännu ett bevis på att Amazon kommer till Sverige. Verkar som att Postnord bekräftar just detta, och tror inte att ett statligt, stort logistikföretag som Postnord bara skulle hitta på.

https://www.di.se/brandstudio/postnord/vi-befinner-oss-i-en-b...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500