Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har kört fast vilket nagellack jag ska använda.
Känns för riskabelt att strunta i det.

Tyvärr specas inte egenskaper som vi behöver på nagellack.
Vad vi behöver är något som INTE leder ström och som tål lite värme.
Jag tog min frus genomskinliga nagellack och det har gått bra så långt.
En del färger (Pigment) består av olika metaller, klarlack gör det inte. Så tänkte jag.
Är nog ingen som vågar sträcka ut nacken och garantera dig att nått specifikt kommer fungera. Beslutet är helt och hållet ditt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tyvärr specas inte egenskaper som vi behöver på nagellack.
Vad vi behöver är något som INTE leder ström och som tål lite värme.
Jag tog min frus genomskinliga nagellack och det har gått bra så långt.
En del färger (Pigment) består av olika metaller, klarlack gör det inte. Så tänkte jag.
Är nog ingen som vågar sträcka ut nacken och garantera dig att nått specifikt kommer fungera. Beslutet är helt och hållet ditt!

Vill minnas att man ska ha ett nagellack utan ett visst speciellt ämne, men minns inte vilket det var. Men jag körde med klarlack också.

Ska ju tilläggas att man inte ens behöver nagellack, den är ju bara där för att skydda mot den flytande metallen om jag förstått det rätt. Men då får man vara försiktig så att man inte råkar få flytande metall på de 4 små sensorerna i närheten av där man ska applicera den flytande metallen.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har kört fast vilket nagellack jag ska använda.
Känns för riskabelt att strunta i det.

Skrivet av Turbonisse:

Tyvärr specas inte egenskaper som vi behöver på nagellack.
Vad vi behöver är något som INTE leder ström och som tål lite värme.
Jag tog min frus genomskinliga nagellack och det har gått bra så långt.
En del färger (Pigment) består av olika metaller, klarlack gör det inte. Så tänkte jag.
Är nog ingen som vågar sträcka ut nacken och garantera dig att nått specifikt kommer fungera. Beslutet är helt och hållet ditt!

Skrivet av Weestman:

Vill minnas att man ska ha ett nagellack utan ett visst speciellt ämne, men minns inte vilket det var. Men jag körde med klarlack också.

Ska ju tilläggas att man inte ens behöver nagellack, den är ju bara där för att skydda mot den flytande metallen om jag förstått det rätt. Men då får man vara försiktig så att man inte råkar få flytande metall på de 4 små sensorerna i närheten av där man ska applicera den flytande metallen.

Från Gamers Nexus, som fick info från "VSG of Thermal Bench", rekommenderas ett klart/genomskinligt nagellack med "nitrocellulose eller liknande". De nämner att varianter med bensen av olika slag är mindre trevligt att använda, men utvecklar inte denna kommentar mer än så och de verkar inte avråda helt från det heller.

https://www.gamersnexus.net/guides/3060-7900x-delidding-and-l...
https://www.gamersnexus.net/guides/3068-how-to-delid-intel-i9...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519734-vilket-nagella...

Citat:

Our recommendation is to use a clear nail polish to protect the capacitors and SMDs. This will create a thin film over electrically sensitive components to prevent shorts in the event of LM spilling over. From VSG of Thermal Bench, here is why nail polish works (and when it won’t):

"Nail polish typically has nitrocellulose or another functionalized cellulose in it which forms a thin, stable film without a gap over items such as fingernails, or the capacitors you used it over. An alkyl acetate helps move it into place, and then promptly evaporates leaving behind just the thin film.

"Some nail polish formulations have benzene derivates. Toluene is a prime candidate used by some companies, which does a similar job as nitrocellulose. Look at the composition before buying or using these, as toluene isn't nice to play with even at lower concentrations."

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk

Jag vandrade in på närmaste apotek och köpte en 5ml flaska sånt här. Fanns faktiskt en pytteliten innehållsförteckning på baksidan som angav att det var nitrocellulosa-baserat. Har funkat perfekt på min 8700K i nästan ett år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renhanxue:

Jag vandrade in på närmaste apotek och köpte en 5ml flaska sånt här. Fanns faktiskt en pytteliten innehållsförteckning på baksidan som angav att det var nitrocellulosa-baserat. Har funkat perfekt på min 8700K i nästan ett år nu.

Och denna mannen kom hem och hjälpte mig med min delidd, å funkar lika bra för mig!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd

https://imgur.com/bkUkNni
Man vill ju inte råka ut för detta.
1 som dela cpun efter 9 månaders användning.
Dock höll den.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

https://www.ahlens.se/Skonhet/naglar/nagellack-15266/mavala-m...
Jag köpte detta.
Fritt frånToulen står det.Har för mig att jag läst att det inte är bra för delidd.
Biträdet fråga om jag ville ha den inslagen som present.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Nu har även herr anti delidd him self deliddat.(8700K)
Jag trodde ju med 1 fet vatten kylare ska man väl slippa delidda!!
Men så fel jag hade.
Den gick ju inte att överklocka alls,utan att tempsen drog iväg.
Körde samma blygsamma överklock före/efter.
4700 hertz. 1.220 volt.
Jag gick minus 20 grader på delidd äventyret.
Så nu kan jag börja överklocka på allvar.:)
Och till er alla som vill men inte vågar.Det är lätt att göra!!!!!
Köp 1 verktyg för att dela på den.
Resten är lite tidskrävande att få bort silikonet.
Jag använde genomskinlig nagel lack.
Fritt från toulen, på dom 4 nära punkterna.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Nu har även herr anti delidd him self deliddat.(8700K)
Jag trodde ju med 1 fet vatten kylare ska man väl slippa delidda!!
Men så fel jag hade.
Den gick ju inte att överklocka alls,utan att tempsen drog iväg.
Körde samma blygsamma överklock före/efter.
4700 hertz. 1.220 volt.
Jag gick minus 20 grader på delidd äventyret.
Så nu kan jag börja överklocka på allvar.:)
Och till er alla som vill men inte vågar.Det är lätt att göra!!!!!
Köp 1 verktyg för att dela på den.
Resten är lite tidskrävande att få bort silikonet.
Jag använde genomskinlig nagel lack.
Fritt från touren, på dom 4 nära punkterna.

Grattis kul att allt tjat från oss ledde till en delid då ju
märker inte stor skillnad i temps när jag ökar min vcore så bara kör på upp 1.35 eller så

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

@Mange43: Som @jimsan8923: skrev. Nu när du fått ner tempen, finns det marginal att öka volten lite och pricka åtminstånde 5GHz.
Efter Delid borde 5GHz vara rena fri sparken!
Min sprintar på kallare vid 5,2 än den gjorde oklockad innan delid.
Jag testade min trimmad före/efter, där tjänar man ännu mera grader på delid. Över 30 grader.
Så när du överklockar nu, kommer tempen hålla sig betydligt beskedligare än tidigare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Nu har även herr anti delidd him self deliddat.(8700K)
Jag trodde ju med 1 fet vatten kylare ska man väl slippa delidda!!
Men så fel jag hade.
Den gick ju inte att överklocka alls,utan att tempsen drog iväg.
Körde samma blygsamma överklock före/efter.
4700 hertz. 1.220 volt.
Jag gick minus 20 grader på delidd äventyret.
Så nu kan jag börja överklocka på allvar.:)
Och till er alla som vill men inte vågar.Det är lätt att göra!!!!!
Köp 1 verktyg för att dela på den.
Resten är lite tidskrävande att få bort silikonet.
Jag använde genomskinlig nagel lack.
Fritt från touren, på dom 4 nära punkterna.

Kul, grattis! Eller hur var oron överdriven inför? Men fullt förståelig, förstås! När kylpastan satt sig igen så kommer du tjäna ytterliggare några grader, det gjorde jag iaf! 3-4C till cirka ett kvartal efter.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Är det någon med en 8700K klockad till typ 4,9-5,0GHz som skulle vilja göra ett sådant här test? Gärna GTX1070 också.
https://cpu.userbenchmark.com/Software

https://www.dropbox.com/s/09u4r85ez3wac88/MSI%20X99S%20MPOWER...

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Är det någon med en 8700K klockad till typ 4,9-5,0GHz som skulle vilja göra ett sådant här test? Gärna GTX1070 också.
https://cpu.userbenchmark.com/Software

https://www.dropbox.com/s/09u4r85ez3wac88/MSI%20X99S%20MPOWER...

Här är en snabb..
Jag hade ställt ner min till oklockad, för jag har haft lite problem med RGB belysningen. (Verkar inte ha något samband, men testade.)
Så det är inte 100% upptrimmat, stälde upp grovt till 5,2 där jag brukar ligga. Hoppas PDFen syns för andra.
https://drive.google.com/file/d/1U6nIkmwGSU0BamHRTT0hJgTLqDW6oED4/view?usp=sharing

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Här är en snabb..
Jag hade ställt ner min till oklockad, för jag har haft lite problem med RGB belysningen. (Verkar inte ha något samband, men testade.)
Så det är inte 100% upptrimmat, stälde upp grovt till 5,2 där jag brukar ligga. Hoppas PDFen syns för andra.
https://drive.google.com/file/d/1U6nIkmwGSU0BamHRTT0hJgTLqDW6oED4/view?usp=sharing

Skulle du kunna posta din inställningar som du använder för 5.2 överklockningen i den här tråden? Det skulle vara intressant att se.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1537617-asus-z370-inst...

Det går enkelt i BIOS att exportera hela kalaset till en textfil under OC Profile delen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Skulle du kunna posta din inställningar som du använder för 5.2 överklockningen i den här tråden? Det skulle vara intressant att se.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1537617-asus-z370-inst...

Det går enkelt i BIOS att exportera hela kalaset till en textfil under OC Profile delen.

Tack för tipset, har aldrig tänkt på at man kunde dra ut en lista. Första tanken var att det blir ett jätte jobb att dra ut en snygg lista, men det var ju bara att ha en USB till hands så var det klart.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en delid i fredags kväll. Gick snabbt och lätt. 15-22 grader lägre temp, beroende på belastningstest. Ville bara svara gällande nagellacksdiskussionen. Jag satte en liten klick silikon och gnuggade fast på de fyra exponerade metallpunkterna. Inte för att jag tror att min noggranna och måttfulla applicering av flytande metall kommer att rinna ut, men jag ville gardera mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

5.2GHz (Delidad) vid normal surf.

Tänkte posta lite bilder på värden och fläktkurvor jag använder..

Här vid normalt surfande, på swec m.m. CPU hastigheten hoppar upp o ner efter Windows nycker som alltid. Jag inväntade tills det hoppade upp, så ni kan se den inställda max hastigheten. Rumstemp ligger på 25c, så vattnet hålls på 2-3c grader över rumstemp.

Fläktarna ligger ganska högt, då jag vill hålla ner temp så länge RPM inte stör. Vid denna hastighet hör jag dem inte på dagen.
På natten har jag en tystare profil. (Låter vattnet gå över 30 grader.)

Denna kurva styr fläktarna i radiator tornet med två 280x80 radiatorer bakom bildskärmen.

Denna kurva för två 140mm fläktar i fronten på lådan, styrs 50% av CPU och 50% av PCH (VRM) temperaturer.

Temperaturer under max belastning hittar ni i denna tråd! (Med bilder givetvis.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Här är en snabb..

Tackar. Då blir ju en fundering. Är verkligen en Ryzen 2700x bättre än den där? Känns som att klockfrekvens vinner i slutändan.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Avstängd

@cyklonen:
Jag körde med nagellack.
Har rätt mycket kvar i flaskan jag köpte,hahaha.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Tackar. Då blir ju en fundering. Är verkligen en Ryzen 2700x bättre än den där? Känns som att klockfrekvens vinner i slutändan.

För rena prestanda siffror kanske Intel vinner(?) på sin högre klocka.
Men kör du applikationer som verkligen klarar att använda alla trådar i Ryzen, gissar jag att den skulle ligga före.
Priset påverkar kanske beslutet en del också?
I ärlighetens namn, vet jag inget idag som skulle kräva varken det ena eller det andra.
Jag vatten kyler och trimmar datorn för att jag e dum i huvudet, inte för att jag saknar prestandan!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Första gången jag någonsin ger mig på överklockning av en processor, trots många år med diverse K processorer.
Kört olika stresstest till och från. detta är det längsta hittills.
Kör XMP-Enabled.

Sweclockers approved?

4.7ghz @ 1.248V - LLC Level 6

Asus Z370-P II
i5 8600k
Noctua NH-D15

Edit :
Resultatet på denna bild
https://imgur.com/xro6mTP

Permalänk
Medlem
Skrivet av qmfg:

Första gången jag någonsin ger mig på överklockning av en processor, trots många år med diverse K processorer.
Kört olika stresstest till och från. detta är det längsta hittills.
Kör XMP-Enabled.

Sweclockers approved?

4.7ghz @ 1.248V - LLC Level 6

Asus Z370-P II
i5 8600k
Noctua NH-D15

Edit :
Resultatet på denna bild
https://imgur.com/xro6mTP

Ser bra ut!

Du kan t.om prova ga upp till 1.3v-1.35v och 5GHz (det ar vad jag koer med en nh-d15 24/7)
LLC 6 ar perfekt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en 8700K samt nytt moderkort som jag tänkte börja överklocka lite lätt. Har i dagsläget en gammal Noctua NH C12P fläkt (från 2011).

Kollar jag på noctuas hemsida så ska denna funka i socket 1151. Dock är min fråga till er mer kunniga, har min nuvarande fläkt passerat bäst före datum? Den funkar i nuvarande bygge där jag klockat upp min processor en del.
Har det hänt något i utvecklingen som gör en investering av ny fläkt rekommenderad?

Permalänk
Medlem

@dalaklas: Jag tycker du har en bra CPU kylare. 6 heatpipes och en kraftig Noctua 120mm fläkt som kyler dem, det är bra grejer. (OK, det är inte en NH-D15!)
Fördelen med Noctua NH C12P är också att den precis som Intels OEM kylare, blåser ner mot moderkortet, Så luften som passerat kylflänsarna, sedan landar på VRM (Spännings regulatorerna som sitter runt processor sockeln) så även dessa får en dusch med luft.

Som du kanske läst i tråden, är det inte kylaren som sätter gränsen för att få bort värmen från processorn. Utan "TIM" (Thermal Interface Material) som är direkt dålig, eller dåligt applicerad från tillverkaren. Har du fått ett bra exemplar, borde du kunna sniffa på 5GHz.

I din situation, skulle jag i alla fall INTE börjat med att byta ut kylaren. Om TIM sätter gränsen för vart du vill komma, skulle inte ens en helikopter rotor kunna hjälpa dig. Montera på grejerna, experimentera dig uppåt, ta det vackert, meddela resultaten, så får vi se vad du nöjer dig med, eller vad som krävs för att gå vidare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@dalaklas: Jag tycker du har en bra CPU kylare. 6 heatpipes och en kraftig Noctua 120mm fläkt som kyler dem, det är bra grejer. (OK, det är inte en NH-D15!)
Fördelen med Noctua NH C12P är också att den precis som Intels OEM kylare, blåser ner mot moderkortet, Så luften som passerat kylflänsarna, sedan landar på VRM (Spännings regulatorerna som sitter runt processor sockeln) så även dessa får en dusch med luft.

Som du kanske läst i tråden, är det inte kylaren som sätter gränsen för att få bort värmen från processorn. Utan "TIM" (Thermal Interface Material) som är direkt dålig, eller dåligt applicerad från tillverkaren. Har du fått ett bra exemplar, borde du kunna sniffa på 5GHz.

I din situation, skulle jag i alla fall INTE börjat med att byta ut kylaren. Om TIM sätter gränsen för vart du vill komma, skulle inte ens en helikopter rotor kunna hjälpa dig. Montera på grejerna, experimentera dig uppåt, ta det vackert, meddela resultaten, så får vi se vad du nöjer dig med, eller vad som krävs för att gå vidare.

Tack för ett utförligt och bra svar!

Jag har läst tråden från start och hade inte en aning om TIM innan detta. Jag börjar med att testa med min fläkt. Är värdena dåliga så lär jag göra som flertalet i tråden gjort och "delidda" helt enkelt

Permalänk

Jag måste upp till 1.4v för stabil på 5.1Ghz

Dags snart för delid..

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd

Har nu bytt ut mitt msi kort till ett asus rog strix z370-e det som chockade mig mest var att cpu har behållt alla inställningar från msi till asus kort så den var redan överclockad till 5.0 Ghz har dock lyckats få en behagligare volt med det nya kortet och den ligger på 1.275 volt i prime95.
någon som orkar länka en bra video för oc på dessa kort ? orkar inte leta egenom denna tråden just nu

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Har nu bytt ut mitt msi kort till ett asus rog strix z370-e det som chockade mig mest var att cpu har behållt alla inställningar från msi till asus kort så den var redan överclockad till 5.0 Ghz har dock lyckats få en behagligare volt med det nya kortet och den ligger på 1.275 volt i prime95.
någon som orkar länka en bra video för oc på dessa kort ? orkar inte leta egenom denna tråden just nu

När jag overclockade min 8700k använda jag denna videon
https://youtu.be/pbRauc8gpQM

Visa signatur

Build | CASE - Fractal Design Define r6 | CPU - 5800x3d | MOBO - ASUS Rog b550-a | GPU - 6800XT Reference | RAM - G.Skill Trident Z DDR4 3600Mhz cl14 32GB | PSU - Corsair RM850X 80+ GOLD | Open Loop WC

Permalänk
Avstängd

@CloudM: Tackar så mycket.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av qmfg:

Första gången jag någonsin ger mig på överklockning av en processor, trots många år med diverse K processorer.
Kört olika stresstest till och från. detta är det längsta hittills.
Kör XMP-Enabled.

Sweclockers approved?

4.7ghz @ 1.248V - LLC Level 6

Asus Z370-P II
i5 8600k
Noctua NH-D15

Edit :
Resultatet på denna bild
https://imgur.com/xro6mTP

Sitter i tankarna att OC min 8600k men är lite feg vet inte om jag vågar mig på bios OC. Hur gjorde du körde du efter någon guide?
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com