Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Core i5-8400 "Coffee Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i5-8400 "Coffee Lake"

Redaktionen breddar det tidigare testet av Intel Coffee Lake med ytterligare en modell. Testlabbet får besök av instegsvarianten Core i5-8400 som ska erbjuda sex kärnor till en pressad prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att AMD kontrar med Zen+, Intel känns som det självklara valet just nu över R5 för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Trevlig prestanda för det priset.

Permalänk
Medlem

Oj, oväntad men väldigt välkommen recension!

När det kommer billigare, mer passande moderkort för en låst CPU så blir nog i5-8400 den nya go-to processorn när mina bekanta vill ha tips på vilken processor dom ska köpa vid nybygge i den prisklassen.

Edit: Intressant även att se hur i5-8400 slår i3-8350k på fingrarna i samtliga speltester, ibland rejält.

Det visar att alla spel som SweC använder i sin testsvit använder mer än 4 kärnor, annars borde i3:an med sin högre frekvens (4,0 Ghz när alla kärnor används mot i5:ans 3,8 GHz) ha ett litet försprång pga. identisk IPC, men det har den inte. Tvärt om så verkar i5:ans extra kärnor med råge ge mer prestanda än 200 MHz högre clock.

2017 - året då 4-kärniga CPU:er äntligen(?) slutade vara standard för speldatorer?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Otrolig prislapp för den spelprestandan. Kanske skulle uppgradera min 2500K till en sådan istället och ev gå över till 8700K när Z390-korten kommer.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Otrolig prislapp för den spelprestandan. Kanske skulle uppgradera min 2500K till en sådan istället och ev gå över till 8700K när Z390-korten kommer.

Jo. Jag tänkte samma sak men tror att jag behåller den (2018 kanske blir än mer spännande än 2017 ). Har haft den en vecka och jag är nöjd

Permalänk
Hjälpsam

Emil må vara en snåljåp, men han är inte helt fel ute, det verkar vara Intels mest prisvärda modell i den serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Får hoppas att AMD kontrar med Zen+, Intel känns som det självklara valet just nu över R5 för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir intressant att se då 6kärniga skylake, ka.. coffelake kommer finnas i lager i ~samtidigt som zen+ lanseras
de 4 kärniga i3orna utan ht finns dock men med tanke på att det är 6600/7600 modeller med nya namn/frekvenser så är det inte så oväntat.

Skulle dock säga att r5 1600 fortfarande är det bästa valet i prisklassen under 1800x/8700k då priset för cpu/moderkort är betydligt lägre samtidigt som den är överklockningsbar till 4ghz(3.9-4.1) även med billiga b350 kort, och det med stockkylare!.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Vad har den för temperaturerna? Verkar vara en riktigt prisvärd processor, ser ut att prestera nära en 7700k vilket inte är fy skam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Kommer försöka göra ett galleri med lite bilder och tester mot nuvarande maskin (i5-4590S, 8 GB DDR3) mot i5-8400 med 16 GB DDR4. Mest för eget intresse, men kan ju alltid dela med mig!

Valde förövrigt (väldigt) länge mellan i5-8400 och Ryzen 5 1600X. Blev i5:an då den är aningen starkare i spel (praktiskt det enda maskinen används till) samt lägre värmeutveckling - viktigt då datorn står med mycket begränsad ventilation.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@astr84: Ryzen är fortfarande en framtidssäkert plattform med en uppgraderingsväg så länge men inte just valde allra billigare moderkort. samtidigt ryktas just att intel kommer överge cofeve lake redan nästa år.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Min hjärna slår knut på sig själv.
Att lista frånvaron av hyperthreding på en i5:a som nått negativt, men paradoxalt nog så hade den haft ht hade det inte varit en i5:a.
Med samma tankemönster borde alla nya i3:or få negativt att de inte har 6 kärnor eller?

Vill man ha ht, vilket ökar prestandan, får man betala för det.
No such thing as a free lunch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Emil må vara en snåljåp, men han är inte helt fel ute, det verkar vara Intels mest prisvärda modell i den serien.

Absolut, den presterar mycket bra sett till prisbild samt klockfrekvens, tycker den är väldigt intressant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Panzerfister:

Min hjärna slår knut på sig själv.
Att lista frånvaron av hyperthreding på en i5:a som nått negativt, men paradoxalt nog så hade den haft ht hade det inte varit en i5:a.
Med samma tankemönster borde alla nya i3:or få negativt att de inte har 6 kärnor eller?

Vill man ha ht, vilket ökar prestandan, får man betala för det.
No such thing as a free lunch...

AMD erbjuder SMT på sina Ryzen-modeller i samma prisklass och därför har den faktorn räknats in som en nackdel för motsvarade i5/i3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad turbofrekvenserna blir när dom billiga moderkorten kommer. Kommer strömbudgetten på dessa strypa processorn mer?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Känns väldigt skönt att Intel fick en smisk i stjärten av AMD, men dom behövde inte förhastat sig så och lanseras som papperslansering.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Min hjärna slår knut på sig själv.
Att lista frånvaron av hyperthreding på en i5:a som nått negativt, men paradoxalt nog så hade den haft ht hade det inte varit en i5:a.
Med samma tankemönster borde alla nya i3:or få negativt att de inte har 6 kärnor eller?

Vill man ha ht, vilket ökar prestandan, får man betala för det.
No such thing as a free lunch...

Varför det står som negativt är troligen eftersom produkten i texten jämfördes mot R5-1500X och R5-1600, då den prismässigt finns i samma segment. Dessa två processorer har till skillnad från denna AMD's motsvarighet till hyperthreading vilket kan motivera att det står som en nackdel i sammanfattningen. Dock har den ju fler kärnor istället än 1500X-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kommer försöka göra ett galleri med lite bilder och tester mot nuvarande maskin (i5-4590S, 8 GB DDR3) mot i5-8400 med 16 GB DDR4. Mest för eget intresse, men kan ju alltid dela med mig!

Valde förövrigt (väldigt) länge mellan i5-8400 och Ryzen 5 1600X. Blev i5:an då den är aningen starkare i spel (praktiskt det enda maskinen används till) samt lägre värmeutveckling - viktigt då datorn står med mycket begränsad ventilation.

Jag har dessutom en 15-åring som sitter med en gammal i7-930 (tror jag)...hon kan få den för det priset ifall jag vill uppgradera själv
Vilket MB valde du till din?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det visar att alla spel som SweC använder i sin testsvit använder mer än 4 kärnor,
[...//...]
2017 - året då 4-kärniga CPU:er äntligen(?) slutade vara standard för speldatorer?

Kan nog vara så, men tycker det är värt att påminna om att även om spelet bara använder 4 kärnor så kommer det i praktiken alltid finnas andra saker som kör i bakgrunden samtidigt, så om dessa slipper konkurrera om samma kärnor uppstår en uppsjö av små olika vinster som tillsammans gör märkbart avtryck. (Mindre tryck på cache och branch prediction, mindre context switching på kärnorna, osv.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Datavetare

En liten observation jag gjorde när jag gjorde lite statistik på resultaten i Coffee Lake testerna

  • Den relativa prestandaskillnaden över alla applikationer är i det närmaste identiskt mellan i7-2600K och FX-8350 (den förra är 3,0 % snabbare i genomsnitt) som mellan i7-8700K och R7-1800X (den förra är 3,4 % snabbare i genomsnitt)

  • Är ungefär samma trend för spel, över alla 1280x720 resultat går man att i7-2600K är 19 % snabbare jämfört med FX-8350 medan i7-8700K är 24 % snabbare jämfört med R7-1800X

Slump eller ser Intel till att hålla precis "lagom" avstånd?

För applikationerna är det slående hur pass lika de relativa skillnaderna är i varje enskild applikation. Är egentligen bara Blender som står ut, FX-8350 presterar inte speciellt bra där medan det är en av R7-1800X starka punkter.

Skulle ändå säga att skillnaden är mindre idag än på Sandy Bridge / Piledriver tiden, det då Ryzen klarar sig bättre mot Intel i de fåtrådade fallen. Hur man än vrider och vänder på det är det väldigt många skrivbordsapplikationer som är och kommer förbli beroende av hög prestanda per kärna (i kontrast mot aggregerad prestanda över många kärnor).

Man ser också att SMT är viktigt för den typ av applikationer som SweClockers (och de flesta andra teknikwebbplatser) använder som benchmarks. R5-1600X är i genomsnitt 7,7 % snabbare jämfört med i5-8400 i de applikationer som testas. För spel är i5-8400 18 % snabbare mot R5-1600X (R7-1800X är 1,8 % snabbare än R5-1600X i spel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Vidare i avdelning: vad man kan hitta med R.

Tittade på hur pass mycket 4C/8T -> 6C/12T ger i spel. Utgick då från SweClockers mätning vid samma frekvens. Jämför man i7-7700K mot i7-8700K samt R5-1500X mot R5-1600X ser man att för BF1+Witcher 3 gäller

  • i7-8700K presterar 15,0 % bättre än i7-7700K

  • R5-1600X presterar 12,5 % bättre än R5-1500X

Knappast någon linjär skalning från något lägre då antal kärnor ökade med 50 %. Men visar ändå att spel ändå ser en viss boost över 4 kärnor / 8 trådar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vidare i avdelning: vad man kan hitta med R.

Tittade på hur pass mycket 4C/8T -> 6C/12T ger i spel. Utgick då från SweClockers mätning vid samma frekvens. Jämför man i7-7700K mot i7-8700K samt R5-1500X mot R5-1600X ser man att för BF1+Witcher 3 gäller

  • i7-8700K presterar 15,0 % bättre än i7-7700K

  • R5-1600X presterar 12,5 % bättre än R5-1500X

Knappast någon linjär skalning från något lägre då antal kärnor ökade med 50 %. Men visar ändå att spel ändå ser en viss boost över 4 kärnor / 8 trådar!

Sen kanske HT inte alltid hjälper; om det inte lika mycket stjälper.
Vilket också visar varför denna 6C/6T CPU är så stark i nuvarande spel trots sina <=3,96 GHz.
Den träffar Sweet Spot (som jag tror är mellan 4 och 8 trådar) närmare än alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Blir intressant att se då 6kärniga skylake, ka.. coffelake kommer finnas i lager i ~samtidigt som zen+ lanseras
de 4 kärniga i3orna utan ht finns dock men med tanke på att det är 6600/7600 modeller med nya namn/frekvenser så är det inte så oväntat.

Skulle dock säga att r5 1600 fortfarande är det bästa valet i prisklassen under 1800x/8700k då priset för cpu/moderkort är betydligt lägre samtidigt som den är överklockningsbar till 4ghz(3.9-4.1) även med billiga b350 kort, och det med stockkylare!.

R5 1600 är helt klart ett bra val i dagsläget, men det kommer billigare moderkort till Intel med B360 så kommer priserna bli bättre, så då är det mer om man behöver mer lite prestanda i trådade applikationer eller lite mer i prestanda i färre trådar som avgör samt att AMD har lite bättre och smidigare överklockning, hursomhelst är i5-8400 inte ett dåligt alternativ.

Skrivet av emilakered:

Kommer försöka göra ett galleri med lite bilder och tester mot nuvarande maskin (i5-4590S, 8 GB DDR3) mot i5-8400 med 16 GB DDR4. Mest för eget intresse, men kan ju alltid dela med mig!

Valde förövrigt (väldigt) länge mellan i5-8400 och Ryzen 5 1600X. Blev i5:an då den är aningen starkare i spel (praktiskt det enda maskinen används till) samt lägre värmeutveckling - viktigt då datorn står med mycket begränsad ventilation.

Är en del mindre effektuttag enligt era tester, 40% mer för AMD i era effekt-mätningar, men bara 8% mer i era effekt/prestanda-mätningar (Blender) vilket kan i många fall vara försumbart men ska man ha det till mindre byggen volymmässigt kan det vara värdefulla watt. Det som gör platformen ännu mer intressant för små byggen är effektåtgång i idle som är 10 watt mindre än Ryzen och Kaby Lake vilket är riktigt bra i mindre byggen som t.ex. HTPC som man kanske glömmer stänga av ibland så den står och drar energi och skapar värme i onödan.

Skrivet av Panzerfister:

Min hjärna slår knut på sig själv.
Att lista frånvaron av hyperthreding på en i5:a som nått negativt, men paradoxalt nog så hade den haft ht hade det inte varit en i5:a.
Med samma tankemönster borde alla nya i3:or få negativt att de inte har 6 kärnor eller?

Vill man ha ht, vilket ökar prestandan, får man betala för det.
No such thing as a free lunch...

Är lite tveeggat, åh ena sidan så ger HT oftast inte mer än 30% prestanda-ökning (vilket gör att 4 HT-kärnor = 520% medans 6 icke HT = 600% i någon förenklad syn på saken) som kan tillskrivas en bra bonus i en del fall, men oftast inte nödvändigt för vanligt desktop-bruk där ett fåtal starka kärnor är viktigast, men åh andra sidan så erbjuder AMD SMT (som om jag förstått rätt kan ge 35-40% mer prestanda, dvs de verkar vara lite bättre än Intel om jag läst rätt) för liknande pris vilket ger Intel en nackdel i de fall där det kan utnyttjas vilket i detta fall nog borde ses som en något negativt, även om det bara är i vissa fall man kan utnyttja detta.

Tycker i5-8400 verkar vara en bra CPU när man tar prestanda, energiåtgång och pris i beräkningen, dock behöver det komma fram lite billigare moderkort (vilket borde dyka upp med tiden och B360-chip) så man får ner kostnaden 5-600kr.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vidare i avdelning: vad man kan hitta med R.

Tittade på hur pass mycket 4C/8T -> 6C/12T ger i spel. Utgick då från SweClockers mätning vid samma frekvens. Jämför man i7-7700K mot i7-8700K samt R5-1500X mot R5-1600X ser man att för BF1+Witcher 3 gäller

  • i7-8700K presterar 15,0 % bättre än i7-7700K

  • R5-1600X presterar 12,5 % bättre än R5-1500X

Knappast någon linjär skalning från något lägre då antal kärnor ökade med 50 %. Men visar ändå att spel ändå ser en viss boost över 4 kärnor / 8 trådar!

Skrivet av scara:

Sen kanske HT inte alltid hjälper; om det inte lika mycket stjälper.
Vilket också visar varför denna 6C/6T CPU är så stark i nuvarande spel trots sina <=3,96 GHz.
Den träffar Sweet Spot (som jag tror är mellan 4 och 8 trådar) närmare än alla andra.

En gissning är att spelutvecklarna utgått från konsol-platformen där (om jag förstått rätt) har 6 av 8 kärnor att använda i spelen på X-box One vilket kanske sätter en form av nivå på hur spelen ska optimeras och på så sätt tillämpas i portningar till PC. Skulle passa rätt bra in med att t.ex. en i3 med bara 4 trådar har betydligt bättre prestanda än 6 Jaguarkärnor och kan kompensera bortfallet av exekverings-enheter med att köra olika exekveringar på samma fysiska tråd i de alla fall där man inte har någon form av global synkronisering av alla 6 exekverings-vägar. Så med den gissningen om nuvarande spelutveckling så är 6 kärnor det optimala i många scenarion.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Nu blev det svårt att välja CPU till uppgraderingen av min ITX-burk. Jag har ändå inte orkat överklocka på tre år, så att det inte går är inte någon dealbreaker. Låg TDP är ju också fint.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

En sådan här billig cpu ska helst ha ett billigt moderkort, förhoppningsvis kommer detta. Ser man på ramminnesmoduler så duger upp till 32GB fint till denna, varvid 2st ramminnesplatser hade räckt.

Det som mest intresserar mig är hur dessa processorer tar bort de sämre på marknaden, det är för många billiga märkesdator som har riktigt dåliga cpuer idag och de försvinner nog så oavsett vad folk köper så får de en bra dator för det mesta.

Det jag stör mig på avsaknad av ht är att jag misstänker att både intel och amd med flit tar bort dem på vissa cpuer, bara för att kunna sälja cpuer i olika prisklasser. Och det är ju slöseri på allt om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En sådan här billig cpu ska helst ha ett billigt moderkort, förhoppningsvis kommer detta. Ser man på ramminnesmoduler så duger upp till 32GB fint till denna, varvid 2st ramminnesplatser hade räckt.

Det som mest intresserar mig är hur dessa processorer tar bort de sämre på marknaden, det är för många billiga märkesdator som har riktigt dåliga cpuer idag och de försvinner nog så oavsett vad folk köper så får de en bra dator för det mesta.

Det jag stör mig på avsaknad av ht är att jag misstänker att både intel och amd med flit tar bort dem på vissa cpuer, bara för att kunna sälja cpuer i olika prisklasser. Och det är ju slöseri på allt om det är så.

Frågan är ju också hur processorns prestanda kommer vara i ett billigare moderkort med mer begränsad strömförsörjning och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sgt. Stinger:

Frågan är ju också hur processorns prestanda kommer vara i ett billigare moderkort med mer begränsad strömförsörjning och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

ganska snarlik.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om nästa generation kommer att kräva ny styrkrets.

Permalänk
Medlem

skulle köpt en om de hette covfefe lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.