Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Japp, vi går från en modell där man betalar per hushåll (om man har TV), till en modell där alla vuxna som tjänar tillräckligt mycket betalar. Detta då den föregående modellen inte fungerade, allt i från fuskande tv-innehavare till olämpligt beteende av systemets kontrollanter.

Kanske dags för dessa inneboende vuxna barn med egna inkomster att flytta till eget boende?

Och om det inte går pga bostadsbrist?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Ta era påtvingade skatter för att driva skitprogram och dra åt helvete. Har ingen lust att betala för skit som jag inte använder. Kan vi inte få en Netflix-skatt också? Då kan ju folket betala för några bra program också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är inte all skatt till för någon form av "publik service"? (må det vara polis, vägar eller annat), på tal om "specialdestinerad".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik11:

I det här fallet har jag inga problem med att det tvångsfinansieras av folket. Om det är något som behövs idag så är det media som inte drivs av privata, politiskt färgade aktörer. "Men SVT är kommunister!". De flesta som jobbar där tillhör vänsterkanten, ja. Men SVT håller fortfarande väldigt hög klass i det material som de producerar.

Du ser inte att avsaknaden utav ansvar inför sina kunder gör att SVT blir likt ett privat företag? Den som styr SVT kan välja vad denna vill ska sändas. Jag bryr mig inte om vem som jobbar på SVT, men jag antar att folk på vänsterkanten inte tänker så långt att det en dag kanske tas över utav andra sidan och är ni fortfarande lugna då?
Det enda medel man har för att visa att man inte är nöjd med en produkt eller tjänst är plånboken, det medlet har nu tagits bort.

Oavsett om det blir vänster propaganda eller höger propaganda hädanefter på SVT så är det så det kommer vara och ingen kan göra något åt det och alla måste stödja det.

Alternativet hade varit att man fick välja Ja eller Nej om man ville betala in till SVT och på så sätt så måste SVT vara uppmärksamma på att de utför en tjänst för folket, en RIKTIG public service.

Skrivet av Henrik11:

Gemene användare i den här tråden tror att vi numera ligger i samma klass som Nordkorea, gällande skattefinansierad media. Det gör mig bara mer övertygad om att SVT behövs.

Inte riktigt i klass med Nordkorea än men det ser inte bra ut för väst om det fortsätter med att minska på valen vi får välja mellan.
Men vad jag kan läsa utav dina inlägg så är du tydligen fullt nöjd med att endast få välja mellan coca cola och pepsi?
Du kräver ju inte ens att saker och ting förbättras, bara att det är bättre att behålla det som det är nu än att riskera det extrema alternativet?

Skrivet av Henrik11:

Vilka medier hämtar du dina nyheter från?

Inte blivit så mycket TV-nyheter på det senaste utan mer över nätet. Är nyhetsnarkoman så följer både vänster och höger vridna medier för att höra alla sidor. Medier jag föredrar att få mina huvudnyheter ifrån är dock sådana som finansieras utav sina tittare (som de själva valt att finansiera) och inte utav privata aktörer som får vara med och säga till om vad som ska sändas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Förstår eller ser varken problemet här, det är ju inte ens mycket som betalas. Okej 1200 i året men vad kan man göra med den summan som skulle göra en skillnad?

Förstås bor jag ju inte i Sverige men här i Finland så är 10 euro i månaden ganska lite.

Om det inte är mycket pengar kan jag skicka dig mitt nummer så kan du swisha över pengarna till mitt konto varje år då?
Kan skicka lite underhållande videor då och då genom snapchat så du känner att du får valuta för pengarna.

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

1. Kan du förtydliga? Du säger på samma gång att all media är objektiv och att SVT inte är objektiv. Men SVT är ju media och enligt dig alltså objektiv.

2. Vad handlar det då om? Sista halvan av inlägget pratar ju om hjärntvätt och vänstervridenhet, men det är alltså ändå inte någon upplevd propaganda som är problemet?

3. Ja, det är ju ett argument. Betyder det att du är emot naturreservat och dylikt också? Det har ju inget om sjukvård eller infrastruktur att göra utan handlar ju bara om att bevara lite djur och biotoper här och där så att folk kan gå och titta på dem.

1. Ursäkta, jag menade så klart att all media är subjektiv, ursäkta det var tidigt på morgonen, men mediaaktörer har alltid politisk motivation i bakgrunden, att påstå något annat är osanning. Det jag menade att säga är att all media är subjektiv.

2. Problemet för mig personligen, handlar inte om varken SVT sänder ur propaganda, porr, dåligt producerade svenska deckare eller politisk kritik. De får enligt mig sända vad de vill. Men de får också finansera det på ett betalningssätt, för mig ger SVT ingenting. Det är enligt mig ett privat företag och de får skattepengar för att skapa vad som är enligt mig, helt irrelvant för befolkningen, man folk vill att SVT ska finnas kvar, så får de börja ta betalt.

Jag betalar mer än gärna skatt som går till våra vägar, vår sjukvård eller våra skolor och infrastruktur. Det är vad vi som ett samhälle behöver. Vad vi inte behöver, och vad som enligt mig skulle kunna vara privatfinanserad är:
- Sport
- Antikrundan
- Barnkanalen
- Lyxfällan

Med mera, listan fortsätter. Jag anser inte att SVT är någonting som ska finanseras av det svenska folket. Jag och många andra använder inte dessa tjänster och motargumentet för detta är ofta "men ni kan använda de."

Ja, men det är ju det, vi kan, men väljer att inte göra det, varför ska alla behöva betala för något som inte är del av infrastruktur, sjukvården eller utbildningen? SVT är inte ett del av samhället, och mycket av vad de gör är helt tydligt inte infrastruktur, så jag tycker inte staten ska hålla på att driva den här typen av lekstuga för miljontals av skattekronor som folket har betalat.

3. Naturreservat har sin fysiska mening i vår kultur och oavsett om jag vill ha det eller inte ser jag fortfarande att det är någonting som samhället behöver finansera för att det ska överleva. SVT hade överlevt om de istället blev en betaltjänst och inte en påtvingad betalning. Att bevara djupr är någonting vi som samhälle har valt, vart var valet om SVT? Jo, vi kom överens om att radio- och TVavgiften skulle betalas för de som hade en TV just för att då kan de iallafall använda SVT's tjänster. Men nu, de samma individer som har valt bort TV apparat måste ändå betala för en tjänst de har valt att göra ett aktivt val emot.

Det är enligt mig i statens uppgift att hantera naturreservat för att det inte finns något ekonomiskt incitament för att det ska skyddas. Men det argumentet håller inte för SVT, för det är en TV kanal, något som definitivt har ett ekonomiskt incitament gällande att folk ska betala för vad de vill se på. SVT används mestadels av äldre och folk som tittar på nyheter samt sport. Låt dessa människor betala för tjänsten som de använder, inte samhället i helhet!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Biggiewiggy:

Ta era påtvingade skatter för att driva skitprogram och dra åt helvete. Har ingen lust att betala för skit som jag inte använder. Kan vi inte få en Netflix-skatt också? Då kan ju folket betala för några bra program också.

Skickades från m.sweclockers.com

När man ändå redan betalar världens högsta skatter så gör väl lite lösöre ingen större skillnad.

Här i korea klagade min polare på att han får betala hela 7000kr i skatt på sin 70000kr lön. Vilket rån ansåg han!
Lustigt när man kommer från Svärje.

Hur många utan utbildning kan tjäna 70 papp här till att börja med genom att jobba på som en tok inom bygg?

Och vad blir skatten? Resultat: Du får 43 215 kr i månaden efter skatt
Detta exkluderar då ytterligare 22 000kr arbetsgivaravgift så för arbetgivaren betyder det i princip att han betalat ut en lön på 92000kr.

Utgår vi från arbetsgivarens kostnad så får man i Sverige som arbetstagare ut 35.000kr vs. i korea 63.000kr. Detta trots att den svenska enhetsersättningen antagligen är en del högre (dyrare för kunden), vilket den naturligtvis måste vara för att kompensera för andra skatter och avgifter liksom MOMS på 25% som måste betalas innan någon lön kan betalas ut.

Sverige måste ha världens bästa beskattningsingenjörer, det är fantastiskt hur så få människor i Sverige vet hur mycket skatt dem betalar och hur fantastiskt lite dem får tillbaks för pengarna. Själv anser jag till och med att vad staten ger tillbaks till mig har ett negativt värde. Med andra ord hade jag hellre spolat ner pengarna i toaletten än att ge dem till Röfven så han kan styra landet ner i skitrännan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Vad är problemet menar du? Det är ju ingen skillnad från en som bor ensam och tjänar över 131kkr

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan alltså inte se problemet med att ett hushåll betalar dubbelt så mycket som innan?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Häri ligger ett lite föråldrat tänk på vad public service är. Ni likställer public service med nuvarande faktureringsmodell. Alltså att man måste ha en TV eller liknande för att ta del av utbudet men riktigt så har det inte sett ut på ganska många år.
Allt finns tillgängligt online. Ja både SVT och SR har faktiskt massa material tillgängligt online som man inte får in via TVn eller radion.
SVTnyheter är ett exempel och de överiga Pstationerna över p4 som bara finns online är ett annat. Samma sak gäller för UR.

Huruvida man är intresserad av innehållet är också intressant såklart och det är kanske det ni ville ha sagt men det är alltså en lite annfn fråga egentligen

Som du säger, har jag absolut inget intresse utav SVT eller SR, och har aldrig haft.
I vilket fall som måste jag betala för något jag aldrig använder, vilket blir en ökning i kostnad för absolut inget jag har nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du kan alltså inte se problemet med att ett hushåll betalar dubbelt så mycket som innan?

Jag ser bara inte att det skulle vara ett större problem för ett stort hushåll då skatten baseras på inkomsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nordkorea

Man ska alltså tvingas att betala för TV ÄVEN om man inte ens äger en TV ! Varför inte privatisera hela SVT ? Varför ska man tvingas att betala för den statliga propagandan ? I Ryssland behöver folk inte betala någon TV licens, men i kommunist Sverige måste man betala för den statliga propagandan, exakt som i Nordkorea !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284586:

Man ska alltså tvingas att betala för TV ÄVEN om man inte ens äger en TV ! Varför inte privatisera hela SVT ? Varför ska man tvingas att betala för den statliga propagandan ? I Ryssland behöver folk inte betala någon TV licens, men i kommunist Sverige måste man betala för den statliga propagandan, exakt som i Nordkorea !

Härligt med balanserade inlägg. Vad menar du med statlig propaganda? Vem är det som basunerar ut sitt budskap i SVT?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varg:

Så en familj bestående av två föräldrar med inkomster över 131k var, som har två vuxna arbetande barn hemma, får alltså betala minst 5232 kr. Oavsett om de tittar/lyssnar på det som de betalar för.

Hur jävla svårt ska det vara att göra skräpet till en digital betaltjänst? Om det nu är allt färre som har en tv och istället använder surfplatta/dator/mobil, då har jag ännu svårare att förstå hur det inte skulle vara tekniskt möjligt med just betaltjänst.

De får sina pengar och de som vill nyttja deras utbud kan göra det. Problemet löst?

Det är väl som all annan inkomstbaserad skatt. Hushållets gemensamma skattemängd för begravningsavgift, kyrkoavgift(om man nu är med), inkomstskatt och liknande ökar ju fler som bor i samma hushåll.
Ja det gäller ju faktiskt även en hel del andra skatter också. Mängden moms som betalas per hushåll ökar ju också ju fler som bor tillsamans och om alla har var sin bil blir ju även beskattningen för bil större per hushåll ju fler man är.
En tämligen vanlig beskattningsmodell kan man väl säga. I vanliga fall ser man väl inte modellen som så orättvis men just när man går från den mer ovanliga modellen att beskatta per hushåll så kanske det kan upplevas märkligt kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon284586:

Man ska alltså tvingas att betala för TV ÄVEN om man inte ens äger en TV ! Varför inte privatisera hela SVT ? Varför ska man tvingas att betala för den statliga propagandan ? I Ryssland behöver folk inte betala någon TV licens, men i kommunist Sverige måste man betala för den statliga propagandan, exakt som i Nordkorea !

Nej man tvingas inte betala för TV.
Det man ska betala för är public service. Deras utbud finns delvis via TV och delvis via radio men framförallt finns hela utbudet på internet. Public service är sedan länge något mycket mer än bara TVsändningar ;).
Jag vet inte om Ryssland är ett så bra exempel på vad du vill ha sagt. Ryska staten äger flertalet TVkanaler (bland annat RT) som finansieras via skattemedel? Och skatten trillar inte ner från skyarna i Ryssland heller ;).

Faktum är att de flesta länderna i västvärlden har public service. De flesta andra länder i Europa har en delad lösning där en del av inkomsterna kommer från skatten och en del från reklamintäkter. Några har kvar det äldre systemet med separat licens fast det är väl typ bara delar av norden och England om jag inte minns fel. De flesta har gått över till att baka in det i skatten.
Innebär det då att typ alla länder i väst är precis som Nordkorea? Nä det där låter faktiskt som en ganska dålig liknelse skriven i affekt från ditt håll. Nivån på duiskussionen blir inge vidare med så dåliga liknelser...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här är helt j*vla sjukt vilket land vi lever i! TV-licens, Copyswede, miljöskatt. Och det värsta är att vi kan inte göra någonting??
Dem sa ju att det skulle bli billigare eftersom de säger upp alla på radiotjänst och eftersom fler betalar så blir det lägre avgift. Men vad händer? Jo, det blir dyrare om man är fler än 1 per hushåll!!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Så efterblivet att man blir arg, hoppas det blir upplopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du kan alltså inte se problemet med att ett hushåll betalar dubbelt så mycket som innan?

Det är ju en tydlig orättvisa att vuxna som ingår i hushåll i decennier fått dela på TV-avgiften, trots att de ju är 2+ personer som utnyttjar public service, medan ensamstående har tvingats betala hela. I det nya förslaget borde man därför införa en extra avgift för alla dem som tidigare fått en oförtjänt hushållsrabatt, och omfördela det till dem som varit ensamstående.

(Inte helt seriös med ovanstående förslag, men jag tycker att det är löjligt med hushåll som nu gnäller över att de ska tvingas betala TVÅ (kraftigt minskade) avgifter för att de är två personer som utnyttjar public service. Liksom åh vad synd det är om alla som haft oförtjänta privilegier och nu klagar över att det blivit mer rättvist.)

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att alla de som inte har en TV nu helt plötsligt ska betala för det. Vad får vi ut av det då? Ingenting? Jag vill inte ha den skiten för jag bryr mig inte, aldrig gjort det sen jag var liten och kollade på Bolibompa.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du kan alltså inte se problemet med att ett hushåll betalar dubbelt så mycket som innan?

Inte om hushållet, sett till antal skattebetalare, är dubbelt så stort som ett normalt hushåll.

Är det något särskilt skäl till att du tar upp det exemplet du gör och inte att ett singelhushåll kommer att få betala hälften? Det finns ju klart mer singelhushåll i detta landet än hushåll med fyra vuxna med inkomster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Och jag använder aldrig välfärden....

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag inte ett dugg på. Och jämföra detta med välfärden är ju också smart.

Skrivet av Triton242:

Får man fråga vart dina källkritiska och proppagandafria nyheter kommer ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Nu blev jag förvirrad. Du skriver som om det finns källkritiska och propaganda fria nyheter. :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oTiuZ:

Lite konstigt att alla de som inte har en TV nu helt plötsligt ska betala för det. Vad får vi ut av det då? Ingenting? Jag vill inte ha den skiten för jag bryr mig inte, aldrig gjort det sen jag var liten och kollade på Bolibompa.

Public service är inte bara TV. TVavgiften var bara bunden till TVinnehavet yes, men public service är mycket mer än så.
Dels är det radio och dels finns mängder med material på nätet. En nyhetssite exempelvis.
Man måste inte vara intresserad av innehållet ändå, men public service är alltså mycket mer än bara det som sänds ut via TV sedan ganska länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När jag läser politiska trådar här (vilket stämmer för sajter på nätet överlag) så förs mina tankar alltid till det gamla citatet "det bästa argumentet mot demokrati är ett fem minuters långt samtal med genomsnittsväljaren".

Det är rent skrämmande vilken undermålig nivå det är på diskussionen här. Många som klagar har inte ens lyckats förstå skillnaden mellan SVT och public service, vilket gör ens åsikt irrelevant även om åsikten skulle bestå i båda fallen eftersom okunniga åsikter inte är något att bry sig om. Det är också gott om argument som får rätt förödande konsekvenser för samhällsstrukturen om man skulle föra deras logik vidare.

Problemet är alltså inte om folk är positivt eller negativt inställda utan att de är så uselt insatta i saker de ändå väljer att prata om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Public service är inte bara TV. TVavgiften var bara bunden till TVinnehavet yes, men public service är mycket mer än så.
Dels är det radio och dels finns mängder med material på nätet. En nyhetssite exempelvis.
Man måste inte vara intresserad av innehållet ändå, men public service är alltså mycket mer än bara det som sänds ut via TV sedan ganska länge.

Utöver detta så kan man argumentera att alla tar del av public service innehåll även om man inte aktivt utnyttjar det. På samma sätt som jag indirekt utnyttjat en bilväg om min kompis kör bil till mig, har jag jag indirekt utnyttjat public service om vi diskuterar ett ämne som togs upp i uppdrag granskning. Detta även om bara en delaktig person i diskussionen sett programmet. Här har vi dessutom helt bortsett från frågan om det över huvud taget är relevant om varje svensk har ett genuint intresse för innehållet.

Jag ser en hel del inlägg här som argumenterar för att public service ska vara finansierat av medlemmar. Problemet med det är att den typen av finansiering skulle resultera i att innehållet vinklas mot vad medlemmarna vill se. Det förhindrar public service att utföra det uppdrag de har, att oberoende framföra nyheter och annan media till svenska folket. På samma sätt som det är ett problem om personer med vänsteråsikter endast läser sina nyheter på vänstersiter, sverigedemokrater endast läser FriaTider o.s.v. o.s.v, så blir det ett problem om public service blir styrt av sina medlemmar. Om public service faktiskt utför sitt uppdrag på ett bra sätt eller inte måste anses vara lite av en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Lite konstigt att alla de som inte har en TV nu helt plötsligt ska betala för det. Vad får vi ut av det då? Ingenting? Jag vill inte ha den skiten för jag bryr mig inte, aldrig gjort det sen jag var liten och kollade på Bolibompa.

Så du har aldrig lyssnat på Sveriges Radio P1, P2, P3, P4, P5 med flera samt UR och aldrig använt SVT play heller?
Grattis till dig i så fall för att du lyckats hålla dig ifrån det så länge

Det heter ju faktiskt RADIO- och TV-avgiften. Inte bara TV- avgiften

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om det inte är mycket pengar kan jag skicka dig mitt nummer så kan du swisha över pengarna till mitt konto varje år då?
Kan skicka lite underhållande videor då och då genom snapchat så du känner att du får valuta för pengarna.

Använder inte swish swash swosh eller vad det nu än heter. Och inte heller snoppchat.

Och nej, tänker inte sända dig pengar när man är arbetslös samt mentalt lite sjuk och jag bor inte i samma land som du.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ni som är emot att staten har något som helst inflytande över media, vad är alternativet? Alternativet är stora mediaföretag med egna agendor. Det är svårt om inte omöjligt att hitta någon helt oberoende men företagens uppgift är att skapa så mycket vinst som möjligt för sina ägare. Statens uppgift är i alla fall i teorin att framföra folkets intresse sen är de inte alltid de gör det men företagen gör inte ens det i teorin så förstår inte hur man litar på dem mer.

Ett annat alternativ vore frivilliga donationer men för det första vill de flesta inte bidra. Hur många betalar till PBS i USA? Inte många. Och hur vet man att inte donationer kommer från de med agendor?

SVT är långt ifrån perfekt men jag litar mer på det än Fox news eller random snubbe med en blogg som definitivt har sin egen agenda eller vad folk läser sina nyheter numera.

Om ett medieföretag skapar vinst betyder det att dom säljer en produkt som svenska folket vill ha. Sen kan man också låta bli att titta och därmed inte bidra till att företaget skapar vinst. Men i ditt scenario så vill du tvinga folk att betala för nåt de kanske inte vill ha

Sen att Fox News skulle vara mer vinklat? Nästan inga av de senaste stora scoopen har kommit från SVT, en vanlig FB journalist avslöjade att polisen struntar i våldtäktsfall även när det finns namn på gärningsmannen. Istället sysslar SVT med att sända reportage där man hyllar Maduro och socalism i Venezuela. Folk förstår inte att oberoende innebär inte opartiskt, majoriteten av SVTs journalister sympatiserar med vänsterideologier, hur kan de vara opartiska? Är de inte människor precis som bloggaren du nämner med egen agenda? Majoriteten av svenska folket anser att SVT ljuger om invandring, hur kan du då påstå att det bara handlar om "långt ifrån perfekt" istället för att det är en agenda som drivs?

Antingen borde man banta allt till att enbart innehålla riktig public service innehåll. Eller erkänna att SVT är partiskt och därmed försöka jämna ut det, sparka alla från SVT2 och anställ enbart höger journalister där så kan folk få både sidor av en historia

https://twitter.com/AronFlam/status/904349794537279488

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bassen87:

Du ser inte att avsaknaden utav ansvar inför sina kunder gör att SVT blir likt ett privat företag? Den som styr SVT kan välja vad denna vill ska sändas. Jag bryr mig inte om vem som jobbar på SVT, men jag antar att folk på vänsterkanten inte tänker så långt att det en dag kanske tas över utav andra sidan och är ni fortfarande lugna då?
Det enda medel man har för att visa att man inte är nöjd med en produkt eller tjänst är plånboken, det medlet har nu tagits bort.

Nej, jag ser inte den risken. Har du läst hur förslaget ska garantera oberoendet?

Jag tillhör inte vänsterkanten och jag är inte orolig för att "den andra sidan" ska ta över kontrollen. Förslaget är utarbetat på ett sätt som garanterar oberoendet.

Skrivet av Bassen87:

Oavsett om det blir vänster propaganda eller höger propaganda hädanefter på SVT så är det så det kommer vara och ingen kan göra något åt det och alla måste stödja det.

Alternativet hade varit att man fick välja Ja eller Nej om man ville betala in till SVT och på så sätt så måste SVT vara uppmärksamma på att de utför en tjänst för folket, en RIKTIG public service.

Inte riktigt i klass med Nordkorea än men det ser inte bra ut för väst om det fortsätter med att minska på valen vi får välja mellan.
Men vad jag kan läsa utav dina inlägg så är du tydligen fullt nöjd med att endast få välja mellan coca cola och pepsi?
Du kräver ju inte ens att saker och ting förbättras, bara att det är bättre att behålla det som det är nu än att riskera det extrema alternativet?
Inte blivit så mycket TV-nyheter på det senaste utan mer över nätet. Är nyhetsnarkoman så följer både vänster och höger vridna medier för att höra alla sidor. Medier jag föredrar att få mina huvudnyheter ifrån är dock sådana som finansieras utav sina tittare (som de själva valt att finansiera) och inte utav privata aktörer som får vara med och säga till om vad som ska sändas.

Inte riktigt som Nordkorea ännu alltså, men snart kanske?

Det är ingen som tvingar mig till att ta del av SVT:s innehåll. Jag kan glatt välja vilken annan nyhetskälla som helst om jag känner för det. Jag tycker att förslaget är en förbättring, eftersom det innebär att vi även i fortsättningen får ha public service.

Jaså du följer varken public service eller privata mediebolag, intressant.

Permalänk
Medlem

Sovjetisk television skramlar mera och mera pengar till sin propaganda.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valetudo_swe:

Om ett medieföretag skapar vinst betyder det att dom säljer en produkt som svenska folket vill ha. Sen kan man också låta bli att titta och därmed inte bidra till att företaget skapar vinst. Men i ditt scenario så vill du tvinga folk att betala för nåt de kanske inte vill ha

Sen att Fox News skulle vara mer vinklat? Nästan inga av de senaste stora scoopen har kommit från SVT, en vanlig FB journalist avslöjade att polisen struntar i våldtäktsfall även när det finns namn på gärningsmannen. Istället sysslar SVT med att sända reportage där man hyllar Maduro och socalism i Venezuela. Folk förstår inte att oberoende innebär inte opartiskt, majoriteten av SVTs journalister sympatiserar med vänsterideologier, hur kan de vara opartiska? Är de inte människor precis som bloggaren du nämner med egen agenda? Majoriteten av svenska folket anser att SVT ljuger om invandring, hur kan du då påstå att det bara handlar om "långt ifrån perfekt" istället för att det är en agenda som drivs?

Antingen borde man banta allt till att enbart innehålla riktig public service innehåll. Eller erkänna att SVT är partiskt och därmed försöka jämna ut det, sparka alla från SVT2 och anställ enbart höger journalister där så kan folk få både sidor av en historia

https://twitter.com/AronFlam/status/904349794537279488

Vill bara klämma in en liten detalj här som kanske inte många vet om. Bonnier (DN, expressen, TV4 mm..) fick 1 miljard i stöd av EU bara för något år sedan.

Hela konglomeratet har en omsättning på ca. 30 miljarder kronor. Låter kanske mycket men faktum är att hela omsättningen motsvarar endast ca. 2/3 av nordeas vinst 2016!

Min poäng här är att svenssons lilla pengabörs spelar en obefintligt liten roll när de stora spelarna har ett budskap dem vill få fram. Är man ett interconnected megabolag så kan man låta ett av sina dotterbolag köpa reklam för kelloggs cornflakes som gentjänst för att mediat skriver t.ex en anti brexit artikel. I många fall är ägarna desamma. TT hade en internationell bankster från J.P Morgan som VD har jag för mig när jag gjorde en background check för en 5-6 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Kan inte folk betala sin egen propaganda? 2600kr rakt i sjön.

Fast SVT är inte helt opartiska som de ska vara utan har under vissa situationer spridit fel information för att nyttja en specifik parti sida. Aka propaganda

Skickades från m.sweclockers.com