Tysk webbbutik säljer Intel Core i7-8700K med värmespridare av silver

Permalänk
Melding Plague

Tysk webbbutik säljer Intel Core i7-8700K med värmespridare av silver

För den som inte nöjer sig med Intels ordinarie värmespridare erbjuder nu tyska Caseking processorer med egentillverkade värmespridare av silver för bättre värmeöverföring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ptja varför inte. Deliddad med garanti låter helt klart lockande!

Permalänk
Medlem

Inte dåligt för något som tar en 5 minuter och i princip inte kan gå fel. Man kan alltid sälja på människans okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inte dåligt för något som tar en 5 minuter och i princip inte kan gå fel.

Säg det till alla dom som misslyckats med sin delid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Helt rätt. Mer sånt här!
Betalar gladeligen för en cherry pickad cpu eller gpu.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Rätt saftiga priser iaf!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Kul idé, men satan så dyrt! Å andra sidan är väl mellanskillnaden ingen stor summa i det långa loppet, så länge man inte byter processor årligen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Använder dom flytande metall eller vanligt tim? Silver leder värme ca 5% bättre än koppar har jag för mig, hade silver shims på mitt GeFroce 3, mest för att höja socket A kylaren så den ej tog i allt på kortet.

Är det inte flytande metall så ser jag lite poäng med det hela då det gör mer skillnad än att gå från koppar IHS till Silver då pastan är problemet.

Men vist är det flytande metall och silver IHS så varför inte, rätt nice trots allt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Använder dom flytande metall eller vanligt tim? Silver leder värme ca 5% bättre än koppar har jag för mig, hade silver shims på mitt GeFroce 3, mest för att höja socket A kylaren så den ej tog i allt på kortet.

Är det inte flytande metall så ser jag lite poäng med det hela då det gör mer skillnad än att gå från koppar IHS till Silver då pastan är problemet.

Men vist är det flytande metall och silver IHS så varför inte, rätt nice trots allt.

Det är flytande metallpasta! Närmare bestämt "Thermal Grizzly Conductnaut".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Känns lite som på den gamla goda tiden. Innan frekvenstaket kom och processorer fick differentieras mer med kärnor och olika delar avstängda så var ju frekvens det som främst skiljde billigare processorer från dyrare. Fanns ju de som sålde handplockade T-breds och Bartons. Eller AXIA-steppade T-birds. Så fanns ju Kryotechs färdiga system med överklockade processorer på kompressorkylning med.
Kul att se att sånt finns kvar.

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ! Jag föredrar iofs att pilla själv och lära mig något på köpet men har man tummen mitt i handen så är ju detta ett ypperligt alternativ! Mer sånt här vill vi se! Och ju mer butiker som börjar med sånt här, ju billigare kommer det att bli!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Säg det till alla dom som misslyckats med sin delid.

De har nog större problem en så framför sig i livet

Permalänk
Medlem

Återigen denna villfarelse att det är kylpastan som är problemet, hade så varit fallet hade alla delids från skylake fram till coffelake gett samma tempminskning på 25C, ändå finns det rapporter om folk som fått betydligt mindre, 5-10C eller ännu mindre. Intels kylpasta är helt funktionsduglig, kanske inte ger bäst värmeöverföring men den är framtagen främst för sin långvarighet, det blir inte smuliga cornflakes av den efter ett år under värme som de flesta eftermarknadslösningarna. Det riktiga problemet är limmet intel använder för att fästa värmespridaren i PCBn, de kletar dit en ofantlig mängd som resulterar i att värmespridaren inte ens trycker på kärnan ordentligt, därav värdelösa temps, har inget med undermålig kylpasta att göra.

Förövrigt har OverclockersUK en liknande tjänst, binnade Coffelakes med delid, byter dock inte ut värmespridare.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge det tar för dessa chip att komma..

Nedan en lista från AnandTech om i7-8700K's tillgänglighet från butiker världen över.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

3500 extra för 200MHz. Dyra svägningar det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Säg det till alla dom som misslyckats med sin delid.

Jo, fast en jävligt stor skillnad att använda delid-verktyg mot att använda ett jävla rakblad och svettas som en idiot. Det är större chans att misslyckas med liquid metal att man lyckas sprida för mycket, än att man faktiskt förstör någonting under delidding.

De flesta jag har sett misslyckats med delidding har ej använt verktyg, och har även varit på lödda CPUer som nästan inte går att delidda för att de är som sagt, fastlödda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Enda anledningen till att det här händer är Intels sugiga TIM. De hade ju alltid kunnat bara löda fast chipen, visst de här silver TIM lösningen efter en delid är säkert bättre. Men hoppet från lim-TIM IHS till fastlödda IHS är bra mycket större än de är från fastlödda IHS till silver-IHS

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Bästa kylningen vore väl att fästa fast silver mellan IHS och CPUn istället för flytande metall. Men detta blir i princip meningslöst när man går över till LN2

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv

De kommer få anpassa priset till efterfrågan. Men jag tror Caseking ser det lite som marknadsföring då det kan resultera i att fler känner till och handlar från deras butiker.

Sedan vem som betalar några tusen extra för marginell prestandaökning där man kör systemet utanför specifikation är en bra fråga, men det går kanske välja att köpa en komplett paket för dem och få allt intrimmat. Då kan för mycket pengar få en dator som imponerar hos andra som har datorn enbart för nöje.

Permalänk
Medlem

Intressant initiativ men alldeles för dyrt. Desto vanligare detta blir desto mer lär priserna sjunka dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden jag kan tänka mig silver ska ha är att de är polerade och klara, silver är ju bara marginellt bättre än koppar. Den största fördelen jag kan tänka mig är att man inte behöver lägga nickel för att ha mindre isolering mellan cpu och kylare, men det låter ändå onödigt. Den största nackdelen borde vara att silver har en tendens att oxidera ganska fort, ingen aning om hur de har tänkt lösa det problemet.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köra utan IHS helt och hållet, d.v.s. "naket", tillsammans med en CPU-kylare med en bas gjord av koppar (för att slippa problem med reagens mellan Gallium i liquid metal och aluminium)? Har för mig att MSI hade något verktyg som man kunde stoppa på själva CPU:n i socketen som hjälpte med detta.

EDIT: MSI Delid Die Guard hette det!

OnT: Visst är det kul att köpa binnade CPU:er för de som vill detta, men personligen anser jag att spänningen (pun intended) när man går in i BIOS, sätter VCORE på 1.35V och ökar multipliern gradvis för första gången för att se hur pass bra CPU man fått är en stor del vid köpet av en ny CPU. Har man fått ett guldchip eller är detta en nitlott - det är det som gör köpet roligt (speciellt om man fått den tidigare varianten)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Alltså exakt samma sak som silicon lottery

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Är det inte bättre att köra utan IHS helt och hållet, d.v.s. "naket", tillsammans med en CPU-kylare med en bas gjord av koppar (för att slippa problem med reagens mellan Gallium i liquid metal och aluminium)? Har för mig att MSI hade något verktyg som man kunde stoppa på själva CPU:n i socketen som hjälpte med detta.

Den lösningen känns inte som om den är för konsumentbruk, då konsumenter redan idag vanvårdar sina cpuer till den grad så att moderkortet för böjda pinnar. Jag tror det är typ bara Threadripper användarna som mäter vilken kraft de drar åt skruvarna med.
https://www.youtube.com/watch?v=o1c4-D_HsHA (använder Torque screwdriver)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Detta påminner lite om AMD FX-9XXX handplockade som klarar 5GHZ från FX-83XX processorer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Roligt initiativ! Jag föredrar iofs att pilla själv och lära mig något på köpet men har man tummen mitt i handen så är ju detta ett ypperligt alternativ! Mer sånt här vill vi se! Och ju mer butiker som börjar med sånt här, ju billigare kommer det att bli!

Pillar du själv, så är det bye bye garantier. Här får du garanterade frekvenser. Delidd Deluxe, och 2 års garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd

Ett intressant alternativ,dock kostar det ju!!
Men en väldigt bra ide.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att de kommer sälja bra. Många vill nog ha kvar gartantin och ändå få acceptabel värmeavledning så det känns som de är nogot på spåren med det här faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Pillar du själv, så är det bye bye garantier. Här får du garanterade frekvenser. Delidd Deluxe, och 2 års garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770