Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Yahoos intrång drabbade samtliga 3 miljarder användarkonton

Permalänk
Melding Plague

Yahoos intrång drabbade samtliga 3 miljarder användarkonton

Intrånget hos Yahoo år 2013 var betydligt mer omfattande än tidigare rapporterat, meddelar nu företaget. Totalt handlar det om tre miljarder användarkonton som har hackats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Harjag fel men detta är inte första gången Yahoo blivit hackat eller?

Permalänk
Inaktiv

Undvik amerikanskt !

Man ska undvika allt amerikanskt om man vill vara anonym och skydda sitt privatliv och integritet, inte bara för den här händelsen, utan för att allihopa, Yahoo!, Skype, Microsoft, Google osv. ger med glädje ut all info om sina användare till NSA, CIA, FBI osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284586:

Man ska undvika allt amerikanskt om man vill vara anonym och skydda sitt privatliv och integritet, inte bara för den här händelsen, utan för att allihopa, Yahoo!, Skype, Microsoft, Google osv. ger med glädje ut all info om sina användare till NSA, CIA, FBI osv.

Vad ska man använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@XzaR: Postnord, för de kommer trolla bort bevisen innan någon hinner läsa det du skrivit!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

@XzaR https://protonmail.com/ håller sig utanför USA och är säkert på köpet

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Fast är man dum nog o skaffar yahoo får man skylla sig själv . Vem skaffar yahoo när gmail och hotmail finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

@XzaR https://protonmail.com/ håller sig utanför USA och är säkert på köpet

Jag är extremt tillfreds med protonmail.

Skrivet av Lexius:

Fast är man dum nog o skaffar yahoo får man skylla sig själv . Vem skaffar yahoo när gmail och hotmail finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Haha, hipsters? Yahoo är och har varit enormt i t.ex. USA och Asien.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

De borde straffas men tycker inte synd om användarna, de valde ju självmant ett arkaiskt sökmotor som borde ha gått under tillsammans med Altavista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Harjag fel men detta är inte första gången Yahoo blivit hackat eller?

Skrivet av scara:

De borde straffas men tycker inte synd om användarna, de valde ju självmant ett arkaiskt sökmotor som borde ha gått under tillsammans med Altavista.

Eftersom ni inte verkar kunna läsa artikeln ni kommenterar på har jag fetmarkerat de relevanta bitarna:

Citat:

Enligt en undersökning utförd av Yahoo och experter på området drabbades alla användare som någonsin haft ett konto hos företaget och det handlar totalt om tre miljarder användarkonton.

Intrånget var det andra av sitt slag som drabbade Yahoo på kort tid, då 500 miljoner e-postkonton läckte ut på webben tidigare under 2016.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

@XzaR: Postnord, för de kommer trolla bort bevisen innan någon hinner läsa det du skrivit!

LoL, dagens skratt... klockren.

Skrivet av Lexius:

Fast är man dum nog o skaffar yahoo får man skylla sig själv . Vem skaffar yahoo när gmail och hotmail finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Enkelt... man skaffade dem innan dessa ens fanns, eller när hotmail var värre (innan MS köpte det). Mitt konto där använder jag bara till spammande skit sidor numera... vill de ta mitt konto, varsågod. Njut av alla 1000+ spam i veckan som öser in där. Lösenordet är också stengammalt... och väldigt enkelt o knäcka.

I dont care.

Detta är vad imho yahoo mail, google mail, hotmail och liknande är bra för... junk mail.

Permalänk
Medlem

Specifikt så var lösenorden lagrade med md5, detta var 2013. Så förstår inte att ett företag som yahoo ens får finnas om de lagrar 3 miljarder kontons lösenord i princip klartext

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Fast är man dum nog o skaffar yahoo får man skylla sig själv . Vem skaffar yahoo när gmail och hotmail finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Andra delar av världen använder annan mjukvara, Opera som webbläsare vet ingen i västvärlden vad det är knappt men i Afrika är det n.1 webbläsare. Yahoo är för vissa länder vad google är för oss här, dom tycker nog vi är helknasiga som har gmail liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lexius:

Fast är man dum nog o skaffar yahoo får man skylla sig själv . Vem skaffar yahoo när gmail och hotmail finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Nu används ju iofs Yahoo till mer än bara mail. Varken gmail eller hotmail ersätter till exempel Flickr, som kräver ett Yahoo-konto.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284586:

Man ska undvika allt amerikanskt om man vill vara anonym och skydda sitt privatliv och integritet, inte bara för den här händelsen, utan för att allihopa, Yahoo!, Skype, Microsoft, Google osv. ger med glädje ut all info om sina användare till NSA, CIA, FBI osv.

USA styr Sverige med men det blir lite svårt att undvika Sverige när man bor här....
Har man inget att dölja behöver man ändå inte bry sig och planerar man att utföra ett terrordåd så är nog inte det några problem heller.

Permalänk
Medlem

Ser Yahoo som lika problematiskt som Hotmail. Jag brukade använda Hotmail för. Rätt som det var var jag utestängd från samtliga konton och kunde inte komma tillbaka in. Det var en del år sen nu...

Idag har jag 5 aktiva Gmail konton. Funkar ypperligt.

En fråga.. Jag har en kollega som är lite äldre som fortfarande använder Yahoo. Lösenordet har bytts och kan ej bytas/återställas. Personen i fråga vågar inte logga ut på Facebook eller nåt för att vi inte vet vad lösenorden är någonstans längre. Yahoo verkar vara precis som Hotmail vad gäller försök av återställning. Vad fan gör hon?

MVH

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ser Yahoo som lika problematiskt som Hotmail. Jag brukade använda Hotmail för. Rätt som det var var jag utestängd från samtliga konton och kunde inte komma tillbaka in. Det var en del år sen nu...

Idag har jag 5 aktiva Gmail konton. Funkar ypperligt.

En fråga.. Jag har en kollega som är lite äldre som fortfarande använder Yahoo. Lösenordet har bytts och kan ej bytas/återställas. Personen i fråga vågar inte logga ut på Facebook eller nåt för att vi inte vet vad lösenorden är någonstans längre. Yahoo verkar vara precis som Hotmail vad gäller försök av återställning. Vad fan gör hon?

MVH

Lär sig den hårda vägen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

USA styr Sverige med men det blir lite svårt att undvika Sverige när man bor här....
Har man inget att dölja behöver man ändå inte bry sig och planerar man att utföra ett terrordåd så är nog inte det några problem heller.

Kan du posta alla dina mail alt lösenorden mm för granskning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Hahaha fy fan vad ägda! Använder man Yahoo får man väl skylla sig själv helt enkelt... Pretty self-explanatory ju! Vem fan använder Yahoo och deras tjänster lixom? Bra, nu kan vi får ytterligare statistik på hur lösenord ser ut 12345 till exempel som är ett av de vanligaste lösenorden folk använder. Garvar ihjäl mig!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xaves:

Hahaha fy fan vad ägda! Använder man Yahoo får man väl skylla sig själv helt enkelt... Pretty self-explanatory ju! Vem fan använder Yahoo och deras tjänster lixom? Bra, nu kan vi får ytterligare statistik på hur lösenord ser ut 12345 till exempel som är ett av de vanligaste lösenorden folk använder. Garvar ihjäl mig!

Nu trollar du säkert bara, men de äger som sagt ganska många andra tjänster än enbart mail.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Lexius:

Jag har blivit kallad dum av många löjliga anledningar, men att jag skulle vara det för att jag har ett flickr-konto tar möjligen priset. Grattis!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Fast är man dum nog o skaffar yahoo får man skylla sig själv . Vem skaffar yahoo när gmail och hotmail finns liksom . Svaret är hipsters som inte vill vara som alla andra

Skojar du?
Hotmail och Gmail är väl dom med sämst privacy policy som finns av alla stora aktörer.
Bara ett bar dagar sedan gick ju Google officiellt ut med att dom censuerar bort all innehåll som inte passar in i den globalistiska agendan. Reglarna tom skärpts till ytterligare.
Sidor som inte går att hitta längre med Google, Mail som inte når fram till folk som har Gmail där avsändaren råkar ha en sådan "bortglömd" sida/domain.
Youtube videos gjort osynliga och osökbara med kritisk innehåll osv.

Det är visst en dålig idé att ha Yahoo, men det är inte ett dugg bättre att ha windows mail (eller vad det nu heter) Gmail och andra amerikanska aktörers platformer, som fritt fram rapporterar allt till NSA, CIA och andra verktyg som regimen har i sin protfolio.

Jag kan lova er att det är mycket värre när en statlig regime är efter er och fuckar up erans liv än några hackare som vill komma åt kreditkortsuppgiften för att plundra kontot på ett par tusingar.

Edit: typo

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Kan du posta alla dina mail alt lösenorden mm för granskning?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt naivt att tro att din mail är säker bara för du inte ger ut lösenord.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Det är väldigt naivt att tro att din mail är säker bara för du inte ger ut lösenord.

Du missuppfattar vad förgående person menade. Frågan är om du är villig att ge ut all information om dig till oss här på forumet?
Om nej varför är du villig att ge den till amerikanska/svenska myndigheter.
Sen även om du är ok med att ge ut information om dig här på forumet så är det många som inte vill det.

Jag vill inte att känslig information om mig ska kunna läsas av vem som helst. Speciellt inte amerikanska eller svenska myndigheter som inte har rätt att läsa den.

Jag har inget att dölja är det sämsta argumentent någonsin eftersom det endast gäller just nu. Du vet inte vad din åsikter eller annan information om dig kan ha för negativa konsekvenser för dig i framtiden om dom är registrerade.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subwoofermania:

Du missuppfattar vad förgående person menade. Frågan är om du är villig att ge ut all information om dig till oss här på forumet?
Om nej varför är du villig att ge den till amerikanska/svenska myndigheter.
Sen även om du är ok med att ge ut information om dig här på forumet så är det många som inte vill det.

Jag vill inte att känslig information om mig ska kunna läsas av vem som helst. Speciellt inte amerikanska eller svenska myndigheter som inte har rätt att läsa den.

Jag har inget att dölja är det sämsta argumentent någonsin eftersom det endast gäller just nu. Du vet inte vad din åsikter eller annan information om dig kan ha för negativa konsekvenser för dig i framtiden om dom är registrerade.

Nej för ni på Sweclockers skulle troligen aldrig komma åt min mail och NSA etc kommer ändå in på den utan att jag ger ut mitt lösenord.

Vill du inte att känslig information ska kunna läsas av vem som helst så är det nog bättre du skriver den med papper och penna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gabriel15:

Nej för ni på Sweclockers skulle troligen aldrig komma åt min mail och NSA etc kommer ändå in på den utan att jag ger ut mitt lösenord.

Haha, good one

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Andra delar av världen använder annan mjukvara, Opera som webbläsare vet ingen i västvärlden vad det är knappt men i Afrika är det n.1 webbläsare. Yahoo är för vissa länder vad google är för oss här, dom tycker nog vi är helknasiga som har gmail liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder faktiskt opera och tycker det är heltrevligt, lyckats konvertera vissa från chrome till opera med ^^ särskilt laptop users..

"In 2016 free VPN support was implemented in the browser.[46] Opera said that this would allow encrypted access to Web sites otherwise blocked, and provide security on public WiFi networks.[47] Either VPN or Turbo mode can be supported, but not both."

och JA det fungerar utan extra program, du bara klickar igång det så är du plötsligt i amerika eller var du nu vill vara enligt ipkoll osv. Är nog inte världens pålitligaste vpn men kan ju vara skönt att ha just på public wifi osv.. Sen att du kommer in på hemsidor som är region blockerade är ju också nice om du nu skulle behöva det ^^
Även dom med bredbandsbolaget kommer in på piratebay osv, hurray för opera.

Rekommenderade Extensions: ABP , quickieZoom , History on/off. <- första o sista gäller även för chrome.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opera_(web_browser)

http://www.opera.com/sv/download

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Yahoo har med sitt agerande i att inte förrän 4 år efter intrånget gjort sig medskyldiga till deras användares problem.
Yahoo kanske var oskyldiga till att ha blivit hackade (de kan ju ha brustit i rutiner eller anställt människor som inte skulle ha haft med känsliga kunddata att göra).

Fast att vänta i 4 år med att lägga alla korten på bordet eller kanske utomstående bevisat att intrånget var mer omfattande än vad Yahoo's styrelse ville erkänna, gör dom till lika stora bedragare som de som hackade.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nej för ni på Sweclockers skulle troligen aldrig komma åt min mail och NSA etc kommer ändå in på den utan att jag ger ut mitt lösenord.

Vill du inte att känslig information ska kunna läsas av vem som helst så är det nog bättre du skriver den med papper och penna.

Varför inte, du har inget att dölja sade du.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Varför inte, du har inget att dölja sade du.

exakt skulle jag haft något att dölja hade jag inte gjort det på ställen andra har tillgång till.