HTC bundlar Fallout 4 VR med Vive

Permalänk
Melding Plague

HTC bundlar Fallout 4 VR med Vive

Senare under året lanserar Bethesda en VR-utgåva av företagets postapokalyptiska rollspel Fallout 4. Nu meddelar HTC att de paketerar spelet med köp av VR-headsetet Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snark.. så man måste köpa spelet igen för att köra det i VR?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv

Värdelöst med Vive exklusivitet. Med tanke på sommarens försäljning av Oculus Rift så lär Betashed tappa en hel del kunder med.

Synd att de väljer att straffa oss kunder för att vi inte har deras VR-lösning. Ta det tramset i rättsalen där det hör hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Snark.. så man måste köpa spelet igen för att köra det i VR?

Riktigt jobbigt fastigt, ett DLC för 20$ skulle vara OK men 60$ till för ett spel man redan äger? :/

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Värdelöst med Vive exklusivitet. Med tanke på sommarens försäljning av Oculus Rift så lär Betashed tappa en hel del kunder med.

Synd att de väljer att straffa oss kunder för att vi inte har deras VR-lösning. Ta det tramset i rättsalen där det hör hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo tack. Kul att spela Dirt Rally med hackade Rift-drivrutiner med.. eller inte. Plus för Oculus dock att VR-stöd ingår i originalutgåvan.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe. Klockan tickar för VRutrullningen... Det är upp till bevis för leverantörerna av VR att fylla plattformen med värde.

Inte en chans att jag köper VRgrejer för mängder av tusenlappar om mjukvaran är avdelad och försedd med digitala begränsningslås på en redan skral mjukvarumarknad.

De här låsen med att behöva köpa hela spel igen och dessutom begränsat till en plattform belönar väl knappast nuvarande kunder och det avskräcker framtida intressenter av den här tekniken...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cheewie:

Jo tack. Kul att spela Dirt Rally med hackade Rift-drivrutiner med.. eller inte. Plus för Oculus dock att VR-stöd ingår i originalutgåvan.

Förstår det, VR är inte stort nog för exklusivitet i dagsläget. Extremt irriterande som kund dessutom.

Resident Evil 7 och dess VR är exklusiv i ett år för PSVR. I intressant att se om det dyker upp som en gratis uppdatering för PC. Men då det är Capcom så får vi säkert köpa om spelet i form av en specialutgåva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då blir väl Doom vr åsså exklusivt för Vive. Egentligen är det väl bethesta som suger här.

Vore rätt med en öppen standard som opengl så att alla kan göra headsets som funkar till alla spel. Då kanske utvecklarna hade satsat mer.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tillverkarna vet hur dom skall döda all hype så att dom slipper sälja något eller hur tänker dom?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Riktigt jobbigt fastigt, ett DLC för 20$ skulle vara OK men 60$ till för ett spel man redan äger? :/

Självklart. Och expansionerna som Far Harbour kommer väl komma i VR versioner som kostar mer. Sen blir det förstås Creation Club VR, du kan ju förstås inte använda de mods du köpt i vanliga Creation Club.

Mobs i Fallout 4 VR kommer säkert droppa lootboxes också, som du fysiskt måste låsa upp i VR med en liten VR nyckel i du syncar med ditt Vive efter att du beställt den i ett paket om 20st från Bethesda (obs endast en gångs användning. Postnord tar inget ansvar för försvunna nycklar).

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte ens speciellt mycket VR i det spelet, vapnet tex laddas om via knapp osv..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Klockan tickar för VRutrullningen... Det är upp till bevis för leverantörerna av VR att fylla plattformen med värde.

Inte en chans att jag köper VRgrejer för mängder av tusenlappar om mjukvaran är avdelad och försedd med digitala begränsningslås på en redan skral mjukvarumarknad.

De här låsen med att behöva köpa hela spel igen och dessutom begränsat till en plattform belönar väl knappast nuvarande kunder och det avskräcker framtida intressenter av den här tekniken...

Frågan är om spelet ens är lönsamt att släppa, jag förmodar att Valve måste ha betalat Zenimax för både detta spel men även DOOM för att de ens skulle finnas. Bethesda är rätt duktiga på att omlansera istället för att ta fram nya spel och de har knappast gjort detta för kul, på något vis ska de gå plus. Trist bara att man inte sköter detta bättre, hade kunnat vara ett spel knuffar fram förväntningarna för vad man kan leverera med VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är om spelet ens är lönsamt att släppa, jag förmodar att Valve måste ha betalat Zenimax för både detta spel men även DOOM för att de ens skulle finnas. Bethesda är rätt duktiga på att omlansera istället för att ta fram nya spel och de har knappast gjort detta för kul, på något vis ska de gå plus. Trist bara att man inte sköter detta bättre, hade kunnat vara ett spel knuffar fram förväntningarna för vad man kan leverera med VR.

Tror snarare att Zenimax bara gör det för att jävlas så mycket som möjligt med Oculus, vilket dom förtjänar.
Både är onda skitföretag, men just i detta så är Zenimax the lesser of the two.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Det känns som att syftet med att i efterhand klistra på VR till Fallout 4, och även till Skyrim etc, i stort sett är detsamma som med DirectX 12-patcharna som klistrades på en del spel, dvs snarare en övning som ska ge lärdomar inför framtiden än riktigt seriösa försök att bygga DX12 resp VR rätt från början.

Kan man som (alltmer giriga) Bethesda/Zenimax dessutom försöka kränga spelet igen, varför inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Tror snarare att Zenimax bara gör det för att jävlas så mycket som möjligt med Oculus, vilket dom förtjänar.
Både är onda skitföretag, men just i detta så är Zenimax the lesser of the two.

Inget av företagen är speciellt bra men skillnaden är att det Zenimax gör går ut över oss konsumenter.

Skrivet av bopp:

Det känns som att syftet med att i efterhand klistra på VR till Fallout 4, och även till Skyrim etc, i stort sett är detsamma som med DirectX 12-patcharna som klistrades på en del spel, dvs snarare en övning som ska ge lärdomar inför framtiden än riktigt seriösa försök att bygga DX12 resp VR rätt från början.

Kan man som (alltmer giriga) Bethesda/Zenimax dessutom försöka kränga spelet igen, varför inte?

Frågan är hur spelen ens lär kännas att spela. Bethesda har ju länge haft problemet med att gå över 60 FPS. Räcker 60 FPS för en behaglig upplevelse i detta spel? Känns lite som fel spel, fel motor och fel företag för en VR-satsning.

Permalänk
Medlem

Längtar tills dagen då priset på VR går nedåt lite. Något genombrott, någon ny konkurrent som trycker ner priserna inom VR. Pimax är ju lite intressanta, på deras hemsida kostar deras 4k variant 400 USD, blir ju 3200 SEK, låter ju ganska rimligt, billigaste på prisjakt är dock 4300 SEK och då från nån shady hemsida med dåliga betyg. Vet inte hur det ser ut med tullavgifter/frakt om man köper från deras egen hemsida, men antagligen blir det väl en del. När de kommer ut på riktigt och blir igenkända kanske det kan påverka VR-branchen. Får hoppas helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laktos:

Längtar tills dagen då priset på VR går nedåt lite. Något genombrott, någon ny konkurrent som trycker ner priserna inom VR. Pimax är ju lite intressanta, på deras hemsida kostar den ju 400 USD, blir ju 3200 SEK, låter ju ganska rimligt, billigaste på prisjakt är dock 4300 SEK och då från nån shady hemsida med dåliga betyg. Vet inte hur det ser ut med tullavgifter/frakt om man köper från deras egen hemsida, men antagligen blir det väl en del. När de kommer ut på riktigt och blir igenkända kanske det kan påverka VR-branchen. Får hoppas helt enkelt.

Oculus Rift i somras för runt 4400kr från Oculus själva eller Amazon var riktigt bra, en ny sån kampanj hade nog varit bra, lagom till black friday/julhandeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Värdelöst med Vive exklusivitet. Med tanke på sommarens försäljning av Oculus Rift så lär Betashed tappa en hel del kunder med.

Synd att de väljer att straffa oss kunder för att vi inte har deras VR-lösning. Ta det tramset i rättsalen där det hör hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Som att Rift inte har exklusiva titlar...

Detta måste man ju testa, hoppas på att det blir bra!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Som att Rift inte har exklusiva titlar...

Detta måste man ju testa, hoppas på att det blir bra!

Har inte påstått annat, fortfarande riktigt uselt med exklusivitet då jag redan påpekat hur känslig och liten VR är som marknad. Hade HTC sålt Vive till ett vettigt pris istället (4000-5000kr, Rift såldes för runt 4400kr medans HTC inbillade sig att Vive var värd närmare 10 000kr) så hade jag troligen köpt den istället men nu gjorde de aldrig detta.

Sedan brukar det snackas om att Vive saknar exklusiva spel, vilket förstås inte stämmer. För liten marknad för exklusivitet oavsett.

Permalänk
Medlem

För er som klagar på exklusivitet: det kommer troligen gå alldeles utmärkt att lira med en Rift också. Knappkonfigurationen kanske inte kommer vara optimal för Touch, men vi lär kunna lira utan större svårigheter, precis som med andra spel som saknar officiellt stöd för Rift.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Har inte påstått annat, fortfarande riktigt uselt med exklusivitet då jag redan påpekat hur känslig och liten VR är som marknad. Hade HTC sålt Vive till ett vettigt pris istället (4000-5000kr, Rift såldes för runt 4400kr medans HTC inbillade sig att Vive var värd närmare 10 000kr) så hade jag troligen köpt den istället men nu gjorde de aldrig detta.

Sedan brukar det snackas om att Vive saknar exklusiva spel, vilket förstås inte stämmer. För liten marknad för exklusivitet oavsett.

Men du tycker det är OK med oculus home och deras exklusivitet?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Tror snarare att Zenimax bara gör det för att jävlas så mycket som möjligt med Oculus, vilket dom förtjänar.
Både är onda skitföretag, men just i detta så är Zenimax the lesser of the two.

Googla, "prey for the gods zenimax"

Zenimax är inget roligt företag, Oculus framstår som duvungar i jämförelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inget av företagen är speciellt bra men skillnaden är att det Zenimax gör går ut över oss konsumenter.

Frågan är hur spelen ens lär kännas att spela. Bethesda har ju länge haft problemet med att gå över 60 FPS. Räcker 60 FPS för en behaglig upplevelse i detta spel? Känns lite som fel spel, fel motor och fel företag för en VR-satsning.

Jag hade bara ett 980 när jag spelade FO4 och det höll sig kring 100 FPS vad jag minns.

Permalänk

Jag har inte FO4, har testat spelet men kände inte att det var värt fullpris, är VR versionen ett annat spel, eller bara en inställning? Jag skulle kunna tänka mig köpa en Vive ifall jag faktiskt fick spelet med, men fortfarande osäker

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Värdelöst med Vive exklusivitet. Med tanke på sommarens försäljning av Oculus Rift så lär Betashed tappa en hel del kunder med.

Synd att de väljer att straffa oss kunder för att vi inte har deras VR-lösning. Ta det tramset i rättsalen där det hör hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Bethesda tjänar inte ett skit på VR-exklusiva spel, de får snarare pengar direkt från HTC/Oculus ifall de ska vara värt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Men du tycker det är OK med oculus home och deras exklusivitet?

Ska det behöva förtydligas en tredje gång? Läs om tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yomster:

Jag hade bara ett 980 när jag spelade FO4 och det höll sig kring 100 FPS vad jag minns.

Spelmotorn får problem över 60 FPS, speciellt med Gamebryo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Bethesda tjänar inte ett skit på VR-exklusiva spel, de får snarare pengar direkt från HTC/Oculus ifall de ska vara värt

Jag var inne på detta innan: #17039030
Hade varit riktigt bra om spelet inte var exklusivt utan stödjer vanliga VR-lösningar. Men det verkar inte vara poängen med denna lansering då HTC/Valve ganska uppenbart betalat för detta.

Dock bråkar Bethesda och Oculus i rättsalen med respektive ägarföretag. Detta bör också vägas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Värdelöst med Vive exklusivitet. Med tanke på sommarens försäljning av Oculus Rift så lär Betashed tappa en hel del kunder med.

Synd att de väljer att straffa oss kunder för att vi inte har deras VR-lösning. Ta det tramset i rättsalen där det hör hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Pff... säger jag, med tanke på alla satans occulus exklusivitet.
http://www.pcgamer.com/oculus-explains-why-vr-exclusives-are-...

Har vive, check.
Älskar FO4, check.
Kommer köpa... check.

Detta är nog en av de få Vive exklusiva sakerna jag ens sett vara vettiga, så... hämnden är väl ljuv.
Alla satans portningar man behövt pilla med för sabla oculus, så kan ni göra portningar för en gångs skull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Pff... säger jag, med tanke på alla satans occulus exklusivitet.
http://www.pcgamer.com/oculus-explains-why-vr-exclusives-are-...

Har vive, check.
Älskar FO4, check.
Kommer köpa... check.

Detta är nog en av de få Vive exklusiva sakerna jag ens sett vara vettiga, så... hämnden är väl ljuv.
Alla satans portningar man behövt pilla med för sabla oculus, så kan ni göra portningar för en gångs skull.

Tyvärr av det jag sett är VR-nivån rätt låg i spelet. Kanske inte så konstigt, hade blivit hållbart dyrt annars

Visa signatur