Nybyggd dator vill inte boota till Windows och går direkt till bios

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Ajdå, ja jag förstår det är irriterande. Du nämnde du hade testat med en vanlig mekanisk disk, var det på samma burk som du försökt med ssd'erna?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Ajdå, ja jag förstår det är irriterande. Du nämnde du hade testat med en vanlig mekanisk disk, var det på samma burk som du försökt med ssd'erna?

Jajjemen, va någon gammal mekanisk toshiba disk.. men med min OCZ Trion eller Samsung 840 Pro funkar det inte, aldrig varit med om det här förut..

Permalänk
Medlem

Ser du något som kallas "boot override" i BIOS? Om SSD:n syns där kan du klicka på den för att boota den på momangen.

På mitt äldre Asus-moderkort har jag ställt in allt i CSM på både Legacy och UEFI.
Tvivlar på att det spelar någon roll i dethär fallet, men jag brukar alltid uppdatera BIOS till senaste så fort datorn är igång. Ibland har uppdatering av BIOS löst problem man inte trodde hade med det att göra.

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Testat med CSM = auto / Secure Boot = Other OS ?

Edit: Som Dunis nämner ovan kanske en biosuppdatering är det som behövs, om du inte redan kör senaste.

Permalänk

Testat boot override men då skickas jag tillbaka in i bios direkt utan att man ser något Windows ladda.
CSM auto och other os också testat.
Flashade om bios till senaste igår

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Riktigt märkligt faktiskt

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Riktigt märkligt faktiskt

Verkligen, hade varit enklare om jag aldrig lyckats få den att boota men när det fungerade med mekaniska vs med ssdn

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Riktigt märkligt faktiskt

Nu kommer det riktigt märkliga:
OCZ Trion 100 - bootar inte
Samsung 840 Pro - bootar inte
Intel 540s - bootar

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Haha ok, riktigt skumt faktiskt. Man skulle kunna tro det har med styrkrets på SSD'erna att göra, men trion och 840 har helt olika kretsar