Optisk eller USB DAC till datorhögtalarna

Permalänk

Optisk eller USB DAC till datorhögtalarna

Hej alla, ljud-n00b här.

Köpte aktiva högtalare (Argon Octave 5A) och får ljud från datorn via en USB DAC då det lät mindre bra direkt från moderkortet. Har kört med det ett tag och är nöjd med ljudet. Var och grävde i gamla lådor och hittade en optisk kabel. Körde in den mellan dator och högtalare nu ikväll och upptäckte ingen skillnad på ljudkvalitén. Det är iofs natt och jag vågar inte spela så högt. Nu undrar jag om jag kan skippa DACen eftersom ljudet verkar lika bra och jag får en pryl mindre och cleanare set up utan DAC. Jag använder inte hörlurar till datorn.

Fråga två, behöver mer mellanrum mellan högtalarna och kablarna mellan högtalarna jag fick med (köpte begagnat) är för korta. Hur vet jag vilken tjocklek jag behöver? Just nu är det bara en kopparkabel men jag vill snygga till det. Är det en s.k. banankontakt jag behöver köpa att fästa i ändarna om jag inte vill skruva fast dom som det är nu? Tips på bra sidor att köpa från?

Tack på förhand!

Permalänk

Hej,

1) Beror lite på hur du ansluter från DAC:en till högtalarna just nu. Om du kör med RCA (Analog Vänster- och Högerkanal) så sker digitalomvandlingen i DAC:en och inte i dina högtalare. Med optisk in så sker D/A i högtalarna. Svaret på din fråga är, det beror på hur fin/bra DAC du har, men skulle gissa att DAC:en inbyggd i högtalarna är good enough map vilka komponenter som sitter i högtalarna (förstärkarenhet och element). Jag skulle gjort en lite grundligare A/B test o se om det gick att höra skillnad och välja därefter.

2) Dina högtalare klarar både banan och spadar (det gör nästan alla). Välj inte en för liten kabel bara..

GL!

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Inaktiv

Skulle tippa på att du inte kan höra någon skillnad på din DAC och den som är inbyggd i högtalaren, så kör du med optiska kabel. Det är dessutom tillförlitligare än USB (i min erfarenhet).