Philips Ambilight 65PUS7601 [problem med Ambilight, FALD-clouding, reparation/retur, osv.]

Permalänk
Inaktiv

Philips Ambilight 65PUS7601 [problem med Ambilight, FALD-clouding, reparation/retur, osv.]

Har en liten irritation med 65PUS7601 då den har en grön toning på övre sidorna av Ambilight leds. Detta fel ger även missfärgningar på övriga färgspektrat. Har testat olika ljusstyrkor, kanaler och upplösningar för att finna felet.

Någon som har förslag på vad det kan vara eller vad man kan göra??? Jag gissar på att det är felkalibrerat från fabrik då felet är symetriskt.

På bilden har jag max brightness och inställningen Cool white. Ja tapeten ska väck

@Pär på Philips TV kanske har ett svar på detta?

Permalänk
Medlem

Ser verkligen udda ut, har själv en Philips Ambilight-TV som släpptes i fjol och jag har aldrig sett något liknande. Garantiärende, skulle jag gissa på. Har du testat att fabrikåterställa TV:n?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Ser verkligen udda ut, har själv en Philips Ambilight-TV som släpptes i fjol och jag har aldrig sett något liknande. Garantiärende, skulle jag gissa på. Har du testat att fabrikåterställa TV:n?

Tack för förslaget, ska testa med en fabriksåterställning! Ja jag hittar väldigt lite om andra liknande fall på nätet så det är något svaj. För övrigt är maskinen riktigt bra! Om Philips kunde uppdatera till Android TV 7 då

EDIT: Fabriksåterställning gjorde inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Tack för förslaget, ska testa med en fabriksåterställning! Ja jag hittar väldigt lite om andra liknande fall på nätet så det är något svaj. För övrigt är maskinen riktigt bra! Om Philips kunde uppdatera till Android TV 7 då

EDIT: Fabriksåterställning gjorde inget.

Dags att RMA:a TV:n då!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv

@XFTality: Ja det blir nog så. Lite trist att lyckas få ett måndags ex

Permalänk
Medlem

Hur tycker du annars att Ambilight är? Signifikant skillnad jämfört med utan?

Permalänk
Relik 📜

Har samma TV, min ger inga udda färgstick på enskilda LED:s med jämn bakgrundsfärg. Verkar helt klart som något tokigt med din.

OffT: Jädra läcker klocka, ser iaf på bild väldigt retro-mysig ut. Var, när, hur kan jag fixa?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Hur tycker du annars att Ambilight är? Signifikant skillnad jämfört med utan?

Ambilight är helt klart stämningshöjande. Dock rekommenderar jag att ha vit sken vid mörka segment.. Annars blir det lätt disko i hemmet haha.

Skrivet av emilakered:

Har samma TV, min ger inga udda färgstick på enskilda LED:s med jämn bakgrundsfärg. Verkar helt klart som något tokigt med din.

OffT: Jädra läcker klocka, ser iaf på bild väldigt retro-mysig ut. Var, när, hur kan jag fixa?

Jag ska se om återsäljaren kan hjälpa med byte. Inte så kul när rött blir lila etc.

Det är en Akafugu DIY.
https://imgur.com/w7FW7TC
https://store.akafugu.jp/products/46
Verkar helt slut. Köpte min på en m.se rea för en 500ing

Permalänk
Medlem

Även jag har en sådan TV, det ser verkligen inte ut så med min.

Permalänk
Inaktiv

@emilakered: Kom även på att det är bara kolla ebay efter sk Nixie Clocks. Finns färdigbyggda och DIY

Permalänk
Inaktiv

Ja detta var mindre trevligt. För att de skulle skicka tekniker så var jag tvungen att tvångsinstallera om maskinen. De hänvisade mig till fel fil *facepalm* så nu är TVn halvt brickad. Enda kontakten som funkar är Ethernet.
Vart hänvisad till Android system recovery, som inte ens verkar funka på denna model *facepalm2*.
Så nu blir det 2v väntan på servicetekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja detta var mindre trevligt. För att de skulle skicka tekniker så var jag tvungen att tvångsinstallera om maskinen. De hänvisade mig till fel fil *facepalm* så nu är TVn halvt brickad. Enda kontakten som funkar är Ethernet.
Vart hänvisad till Android system recovery, som inte ens verkar funka på denna model *facepalm2*.
Så nu blir det 2v väntan på servicetekniker.

kan du inte ta ner rätt fil och tvinga in den med USB

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

kan du inte ta ner rätt fil och tvinga in den med USB

Går ej. Går inte att komma åt Android system recovery. Troligvis för att backlighten inte går igång då det är pre-post

"Hard reset "går inte då en sådan fil saknas. Den proceduren de ville jag skulle göra samt som strulade till allt lite extra.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon246659:

@emilakered: Kom även på att det är bara kolla ebay efter sk Nixie Clocks. Finns färdigbyggda och DIY

Tack för svar, ska kolla runt lite!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hej! Hur har det gått? Samt är du nöjd med TVn i övrigt? Har snöat in mig på just denna TV då den faktiskt har backlit LED och uppfyller mina andra grav. Hur är bilden i spel? Eftersläpningar? m.m.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som har kontakt på Philips eller råd att ge så är jag väldigt tacksam!

Lite uppdatering då!

Jag fick tillslut hem en tekniker från Neisa, som självfallet var ungefär 1 timme sen. Efter han strulat till det hela ännu värre så stack han med orden "måste hämta verktyg, kommer tillbaka sen" till andra sidan Stockholm stad. Sen efter några timmar så ville han att jag skulle skicka MMS på mjukvarufelen, vilket han fick. Sen hörde jag inte av han nå mer. Veckan efter hörde jag av mig till Neisa för att höra vad i helsike han försvann.... Självfallet så var ärendet avslutat!
Underhållande var att han använde hushållstejp för att fästa Ambilight LED modulerna samt lämnade TVn i ett ännu värre skick mjukvarumässigt.
OBS att den där sk teknikern lurkar på Sweclockers.

De på Philips vart såklart irriterade och skulle lösa det på något sätt.... För en vecka sen.
Jag väl får höra av mig nu igen på Måndag och se om de inte bara kan byta ut maskinen helt. Tålamodet börjar verkligen tryta!

Kontaktade även Webhallen för ev råd och hjälp. De undrade om jag skämtade med dom då hela situationen är bisarr.

SE SÅ FINT! Sidorna gick från grönt till att inte ens sitta som de ska.

Gå aldrig med på att flasha om en maskin när du vet vad felet är. Jag är lättad att jag har det på svart å vitt att det inte är mitt fel.

@Ahlen: Innan dessa jäkla problem jag fått i efterhand så var jag nöjd med maskinen. Den var en fröjd för ögonen när man spelade och jag märkte inte av någon delay. Jag är rätt så kräsen av mig.

Permalänk
Inaktiv

Lite goda nyheter mitt i allt. Android TV 7.0 släpps till 2016-2017 modellerna
http://www.androidpolice.com/2017/10/08/philips-rolling-andro...

Permalänk
Relik 📜

@Ahlen Även jag kan flika in att jag är nöjd. Har ju inte fastnat i samma träsk som @anon246659, utan mitt exemplar rullar på. Lite ojämn bakgrundsbelysning, men det är ju som det är med LCD. Annars finfint, känns responsiv och ger bra bildkvalitet. FALD fungerar finfint.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Liten uppdatering: ena Ambilight modulen släppte helt och föll ned en bit i maskinen.. hushållstejp är nog inte riktigt gjord för lagningar... Silvertejp!
Nu äntligen får jag skicka in maskinen på reparation. Tog extra lång tid pga firman som skulle först fixa maskinen ställde till en administrativ oreda. Håller tummarna att den blir lagad nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Liten uppdatering.
Transportskada! Har video där man hör att tvn inte ligger i emballaget som den ska. Lagom trött på detta nu :(.
https://drive.google.com/file/d/1QUn3pFChfgkIOejQno_CZI9j2tFT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Liten uppdatering.
Transportskada! Har video där man hör att tvn inte ligger i emballaget som den ska. Lagom trött på detta nu :(.
https://drive.google.com/file/d/1QUn3pFChfgkIOejQno_CZI9j2tFT...
https://i.imgur.com/rGwt7x6.jpg

*suck* haha

Det är bara att ta det med en klackspark, du får glädja många andra som är glada att de slipper vara i din situation iaf!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

*suck* haha

Det är bara att ta det med en klackspark, du får glädja många andra som är glada att de slipper vara i din situation iaf!

Ja det har du rätt i. Men vad säger du om du kollar videon. Ska en TV för 17K ligga så pass löst i sitt emballage. Den var helt stumm när jag skickade den på reperation

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja det har du rätt i. Men vad säger du om du kollar videon. Ska en TV för 17K ligga så pass löst i sitt emballage. Den var helt stumm när jag skickade den på reperation

Haha jadå.. hade inte ljud på på jobbet, men förstår att det gick att höra att den låg löst i kartongen.

Vet inte vad man ska säga, känns ju bara pinsamt. Frågan är om du inte har rätt att få den hämtad, eller det kanske du redan fick förra gången? Supermycket jobb o lyckas få iväg ett sånt stort paket till posten själv ju..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

Följer tråden med spänning. Och mild skräck. Hoppas verkligen du får en vettigt avslut på detta!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Haha jadå.. hade inte ljud på på jobbet, men förstår att det gick att höra att den låg löst i kartongen.

Vet inte vad man ska säga, känns ju bara pinsamt. Frågan är om du inte har rätt att få den hämtad, eller det kanske du redan fick förra gången? Supermycket jobb o lyckas få iväg ett sånt stort paket till posten själv ju..

Den vart hämtad och återlämnad med Bring som transportör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Följer tråden med spänning. Och mild skräck. Hoppas verkligen du får en vettigt avslut på detta!

Jag tror tyvärr att det kommer bli ord mot ord nu och att jag står utan ersättning. Detta är helt klart det drygaste hårdvaruproblemet jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag tror tyvärr att det kommer bli ord mot ord nu och att jag står utan ersättning. Detta är helt klart det drygaste hårdvaruproblemet jag haft.

Fy tusan va tråkigt :(, hoppas någon på Philips tar tag i detta... Sjukt dålig hanterat!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maxizor:

Fy tusan va tråkigt :(, hoppas någon på Philips tar tag i detta... Sjukt dålig hanterat!

De hänvisade till reparationsfirman och avsäger sig ansvaret till dom. Detta har varit en pärs sen dag 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

De hänvisade till reparationsfirman och avsäger sig ansvaret till dom. Detta har varit en pärs sen dag 1

hade nog varit på Philips angående detta ändå, Det är ju trots allt dem som anlitat verkstaden för att hantera service på deras TV aparater

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar? Philips har väl alltid 2 års garanti så vitt jag vet.

Om ja, be återförsäljaren att byta ut den åt dig. Det är inte rimligt att det ska strula så där mycket i en servicesituation.