Skilja produktyckel från hårdvaru ID i W10 (?)

Permalänk
Medlem

Skilja produktyckel från hårdvaru ID i W10 (?)

Hur 17 gör man ?
Har ett moderkort med CPU som jag har kört med en av mina W10 (pro) licenser.
Problemet är bara att jag vill sälja grejerna men inte min licens !
Man kan ju enkelt ta bort aktiveringen och rensa produktnyckeln från OS'et.
Men varje gång man nyinstallerar W10 på hårdvaran så aktiveras det glatt med min nyckel igen !

Det måste ju gå att ta bort kopplingen mellan hårdvaran och nyckeln (?)

Flikar in att "slmgr.vbs /upk" bara fungerar om man inte installerar om "gamla" datorn.
Och pro licensen är väldigt okänslig för hårdvaruändringar, så länge man har samma moderkort och CPU så kan man ju i princip byta hur mycket grejer man vill.
Irriterande nog !

Permalänk
Medlem

Du kan testa om detta fungerar, How to Uninstall Product Key to Deactivate Windows 10 https://www.tenforums.com/tutorials/35979-uninstall-product-k...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Knyt nyckeln till ett "live" konto, och aktivera en annan installation med den?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Flikar in att "slmgr.vbs /upk" bara fungerar om man inte installerar om "gamla" datorn.

Skrivet av janee:

Du kan testa om detta fungerar, How to Uninstall Product Key to Deactivate Windows 10 https://www.tenforums.com/tutorials/35979-uninstall-product-k...

Som sagt =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Knyt nyckeln till ett "live" konto, och aktivera en annan installation med den?

Inte aktuellt, använder inte live konton alls.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Har funderat lite och om jag fattar det hela rätt så kommer du inte förlora din retail pro licens även om någon annan lyckas aktivera Windows 10 på ditt gamla moderkort eftersom den aktiveringen använder product id för moderkortet och du kan använda licensnyckeln för att aktivera.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Svensktiger: Har funderat lite och om jag fattar det hela rätt så kommer du inte förlora din retail pro licens även om någon annan lyckas aktivera Windows 10 på ditt gamla moderkort eftersom den aktiveringen använder product id för moderkortet och du kan använda licensnyckeln för att aktivera.

Aktiverar jag en annan maskin med min nyckel så skulle det nog fungera.
Men nog måste det gå att få MS och glömma den gamla tycker man -.-

Permalänk
Medlem

Om man knyter nyckeln till ett Microsoft konto kan man gå in på kontot och ta bort datorer man aktiverat från kontot.
Jag har Engelskt Windows: Man ser "devices" när man loggar in, klickar man på "see all" så dyker dom upp i en lista, klickar man på "more actions" så kan man ta bort datorerna man aktiverat på.
Hoppas det hjälper

edit: Det kanske inte hjälper mot att Windows automatiskt aktiveras har ej prövat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Om man knyter nyckeln till ett Microsoft konto kan man gå in på kontot och ta bort datorer man aktiverat från kontot.
Jag har Engelskt Windows: Man ser "devices" när man loggar in, klickar man på "see all" så dyker dom upp i en lista, klickar man på "more actions" så kan man ta bort datorerna man aktiverat på.
Hoppas det hjälper

edit: Det kanske inte hjälper mot att Windows automatiskt aktiveras har ej prövat

Jag föreslog det, men han var inte ett dugg intresserad. Jag tror det hade varit den enklaste lösningen. Ett annat alternativ är ju att helt enkelt använda nyckeln på någon annan hårdvara., vilket man också varit inne på i tråden.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.