Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU-domstolen omprövar Intels bot på nio miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

EU-domstolen omprövar Intels bot på nio miljarder kronor

Efter att ha gått via lägre instanser fastslår nu EU-domstolen att Intels rekordböter ska omprövas. Detta då viktiga argument inte tagits i beaktning när domen fastställts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"EU-domstolens lägre instans har missat vissa viktiga delar av Intels argument, såsom att företagets rabatter inte hade en negativ påverkan på konkurrensen"

Men vad är det för skitsnack? Orsaken varför man inte lyssnade på Intel är ganska uppenbar. De skulle inte erkänna att de mutat till sig fördelar om så det kördes upp i ansiktet på dem.

Dessutom är det en ren lögn rakt igenom. Har man följt med hela händelsen så förstår man fort att Intel fått en enorm fördel och AMD fått enorma ekonomiska förhinder av detta tilltag. Eller vill Intel påstå att man AMD inte lidit ekonomiskt av att de inte fått sina produkter sålda? Hur dumma tror de att man är?

Intel liknar mer och mer den där femåringen som börjar tjonga sand runt sig så fort han inte får som han vill... Patetiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det de gjorde var väl att erbjuda rabatter förutsatt att butiken inte sålde konkurrerande produkter. Hur i helvete kan det inte ha påverkat konkurrenter negativt??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det de gjorde var väl att erbjuda rabatter förutsatt att butiken inte sålde konkurrerande produkter. Hur i helvete kan det inte ha påverkat konkurrenter negativt??

Undrar jag också. Det är ett solklart fall av illa dold muta. Så fort man börjar erbjuda någon förmåner i utbyte mot att denne gör ett visst val så är det en muta. Spelar ingen roll om det handlar om sänkt hyra i utbyte mot politiska beslut eller i detta fallet.. Sänkt pris och förtäckta hot om att inte leverera produkter om att man inte helt skippar AMDs produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Undrar jag också. Det är ett solklart fall av illa dold muta. Så fort man börjar erbjuda någon förmåner i utbyte mot att denne gör ett visst val så är det en muta. Spelar ingen roll om det handlar om sänkt hyra i utbyte mot politiska beslut eller i detta fallet.. Sänkt pris och förtäckta hot om att inte leverera produkter om att man inte helt skippar AMDs produkter.

Ja, det är inte svårt. Men för de som tydligen behöver kritor och handdockor för att fatta kan jag ju dra ett exempel.

Laban har en butik. I butiken säljer han äpplen som han köper från Pelle och Lisa. Pelle lovar Laban lägre pris på sina äpplen om han slutar sälja Lisas äpplen. Laban går med på det och slutar sälja Lisas äpplen, och nu står alltså Pelle och på fullt allvar försöker övertyga rättsväsendet om att Lisas äpplen inte påverkats på något negativt sätt av de här fasonerna. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att rabatten inte skulle haft negativ påverkan på konkurrensen låter ju tämligen konstigt, doc så kanske det inte är bevisat och domstolen således inte tycker att Intel skall behöva bevisa sin oskuld.
Doc så borde det ändå vara irrelevant, ungefär som om jag kryper upp på ett tak och försöker skjuta ihjäl nån men missar, skall jag frias då eftersom att mitt skott inte haft någon påverkan?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är inte svårt. Men för de som tydligen behöver kritor och handdockor för att fatta kan jag ju dra ett exempel.

Laban har en butik. I butiken säljer han äpplen som han köper från Pelle och Lisa. Pelle lovar Laban lägre pris på sina äpplen om han slutar sälja Lisas äpplen. Laban går med på det och slutar sälja Lisas äpplen, och nu står alltså Pelle och på fullt allvar försöker övertyga rättsväsendet om att Lisas äpplen inte påverkats på något negativt sätt av de här fasonerna. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta

Dock så förutsätter det här exemplet att det bara finns en aktör som kan sälja Lisas äpplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Dock så förutsätter det här exemplet att det bara finns en aktör som kan sälja Lisas äpplen.

Det gör det väl inte alls. Bara för att Lisa i teorin kan gå till en annan butik så kan det ju ändå vara så att Labans butik drar många kunder och därför är en viktig sälpartner. Även om det bara gäller en liten sketen butik så är det ju klart att det har påverkan om konkurrensen sätts ur spel på det här sättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Oj oj oj har intel varit ute på promenad och tappat väskor fulla med pengar igen.. attans!

Permalänk
Avstängd

Detta enligt mig är värre än det Google körde med för affärsteknik..Så om nån ska ha en bot är det Intel..Google bot kan diskuteras.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Intel lyckats muta EU nu också?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

När det gäller potentiellt såpass mycket pengar i böter, finns det nog utrymme så det kan stoppas i ena eller andra fickan hos personer som kan påverka utslaget i EU-domstolen.

Jag var själv intresserad av ett AMD-system när Athlon introducerades och försökte förgäves hitta ett färdigbyggt system hos de stora återförsäljarna, men det fanns helt enkelt inte. Efter en lång tid kom det några få som var stympade på annat sätt för att inte vara attraktiva. Till och med att plocka ihop en dator själv tog tid kommer jag ihåg.

Jag tyckte redan då det begav sig att det var underligt att det var så svårt och det var en aha-upplevelse när Intels fulspel senare avslöjades.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Att rabatten inte skulle haft negativ påverkan på konkurrensen låter ju tämligen konstigt, doc så kanske det inte är bevisat och domstolen således inte tycker att Intel skall behöva bevisa sin oskuld.
Doc så borde det ändå vara irrelevant, ungefär som om jag kryper upp på ett tak och försöker skjuta ihjäl nån men missar, skall jag frias då eftersom att mitt skott inte haft någon påverkan?

Tja, du får ju mycket lägre straff för försök till mord än faktiskt mord.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gör det väl inte alls. Bara för att Lisa i teorin kan gå till en annan butik så kan det ju ändå vara så att Labans butik drar många kunder och därför är en viktig sälpartner. Även om det bara gäller en liten sketen butik så är det ju klart att det har påverkan om konkurrensen sätts ur spel på det här sättet.

Det är ju befängt att kräva att försäljare måste sälja varor från både Intel och AMD. Frågan är snarare om Intel pressat försäljarna att mot sina viljor gå med på avtalet, genom att hota med höjda priser för dem och därmed använt sig utav av sin marknadsposition. Men om båda parterna gynnades av partnerskapet så ser jag inga som helst problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är ju befängt att kräva att försäljare måste sälja varor från både Intel och AMD. Frågan är snarare om Intel pressat försäljarna att mot sina viljor gå med på avtalet, genom att hota med höjda priser för dem och därmed använt sig utav av sin marknadsposition. Men om båda parterna gynnades av partnerskapet så ser jag inga som helst problem med det.

Det är befängt att en tillverkare överhuvudtaget har synpunkter på ifall en butik säljer en produkt från en annan tillverkare eller inte. Det är ju helt väsenskiljt från att en tillverkare på eget bevåg helt utan påverkan väljer att sälja eller inte sälja en produkt från en viss tillverkare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Intel: "Eh nej vi har inte haft avtal med PC-tillverkare att bara göra Intel-byggen. Vi har bara överbelastat deras lager så AMD inte fick plats."

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är befängt att en tillverkare överhuvudtaget har synpunkter på ifall en butik säljer en produkt från en annan tillverkare eller inte. Det är ju helt väsenskiljt från att en tillverkare på eget bevåg helt utan påverkan väljer att sälja eller inte sälja en produkt från en viss tillverkare.

Men det är väl inget konstigt med det, det sker hela tiden överallt i alla branscher. Såklart man kan erbjuda billigare priser för en kund (försäljaren) som väljer att använda en själv som exklusiv leverantör utav en vara (processorer). Så om Intel inte hade varit stora så hade det här inte varit på tapeten. Därför anser jag att frågan inte är vad dem gjorde, utan hur dem gjorde det.

Permalänk
Medlem

@Feeku: En tillverkare får mer än gärna ingå partnerskap och satsa sina resurser på en viss kanal - absolut. Och den kanalen har all rätt i sin tur att lägga alla sina kort på en viss tillverkare. Men tillverkaren har ingen som helst rätt att sätta press på ÅF för att denne ska dissa någon annan, det ska vara ett strategiskt, affärsmässigt beslut helt baserat på vad ÅF tror kommer generera mest inkomster och omsättning och om man då ser till hur kapitalism fungerar så är det ganska tydligt att ett välbalanserat utbud med god konkurrens är den absolut bästa vägen att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är ju befängt att kräva att försäljare måste sälja varor från både Intel och AMD. Frågan är snarare om Intel pressat försäljarna att mot sina viljor gå med på avtalet, genom att hota med höjda priser för dem och därmed använt sig utav av sin marknadsposition. Men om båda parterna gynnades av partnerskapet så ser jag inga som helst problem med det.

Så trodde jag att det hade gått till, att Intel i princip sagt åt återförsäljarna att sluta sälja Amd's produkter eller bli av med rabatten på Intels produkter. Att tänka på är också att det ska ha handlat om en betydande del av marknaden. Att Intel kommer överens med en enskilld återfösäljare tycker jag är ok, men inte mer eller mindre hela marknaden.

Men jag är heller inte helt insatt i ärendet så möjligt att jag missförståt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men det är väl inget konstigt med det, det sker hela tiden överallt i alla branscher. Såklart man kan erbjuda billigare priser för en kund (försäljaren) som väljer att använda en själv som exklusiv leverantör utav en vara (processorer). Så om Intel inte hade varit stora så hade det här inte varit på tapeten. Därför anser jag att frågan inte är vad dem gjorde, utan hur dem gjorde det.

Är du säker på det? Jag tycker det låter som man försöker hämma konkurrensen i så fall, oavsett storlek. Det kan inte vara möjligt att man som tillverkare har rätt att ha synpunkter på försäljningen av konkurrerande märken. Då hade det ju bara funnits ett fåral märken av allt, och de som fått sålt hade blivit väldigt rika. Möjligen att det fungerar så på helt oreglerade marknader men de flesta stater har väl någon form av kunkurrensverk.

Oavsett vad reglerna säger så tycker jag det är moraliskt förkastligt att som tillverkare ha synpunkter på återförsäljares val av konkurrerande märken. Det är riktigt lågt alltså. Fy fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingenting som säger att boten blir lägre. Den ska omprövas i högsta instansen med en möjlighet till lägre bot. Det kan lika gärna vara så att den skrivs upp.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tycker hela domen var märklig redan från början. Tycker inte Intel på nåt sätt snedvridit konkurrensen genom att ge rabatter eller gett vissa företag stöd för att göra reklam för deras (gemensamma) produkter.

Produkter med Intel-proppar alltså.

Snarare att domen från början var ett "beställningsverk" från AMD som de fick som tack för de tillverkade processorer i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är du säker på det? Jag tycker det låter som man försöker hämma konkurrensen i så fall, oavsett storlek. Det kan inte vara möjligt att man som tillverkare har rätt att ha synpunkter på försäljningen av konkurrerande märken. Då hade det ju bara funnits ett fåral märken av allt, och de som fått sålt hade blivit väldigt rika. Möjligen att det fungerar så på helt oreglerade marknader men de flesta stater har väl någon form av kunkurrensverk.

Oavsett vad reglerna säger så tycker jag det är moraliskt förkastligt att som tillverkare ha synpunkter på återförsäljares val av konkurrerande märken. Det är riktigt lågt alltså. Fy fan.

En vanligt exempel som du säkert har märkt är att restauranger erbjuder antingen Coca cola eller Pespi, men inte båda.

Permalänk
Medlem

Sätter på mig foliehatten och tänker att intel betalade några högt uppsatta inom EU nu när AMD närmar sig.

"Lobbyister"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

En vanligt exempel som du säkert har märkt är att restauranger erbjuder antingen Coca cola eller Pespi, men inte båda.

Har aldrig riktigt fattat det där? Hur kommer det sig? Vem vill ha pepsi när det finns Coca cola liksom. Själv undviker jag ställen som serverar pepsi om det går.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

En vanligt exempel som du säkert har märkt är att restauranger erbjuder antingen Coca cola eller Pespi, men inte båda.

Och det har att göra med att den ena tillverkaren erbjudit rabatter/hotat med högre pris om restaurangen även säljer det andra märket?

Blir ju iofs lite fel i detta fallet då ställen som säljer Pepsi oftast har Fanta som apelsindryck, som ju ägs av the Coca Cola Company.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

En vanligt exempel som du säkert har märkt är att restauranger erbjuder antingen Coca cola eller Pespi, men inte båda.

Ja och jag kan inte heller se något konstigt i att man gör så. Ena parten erbjuder en populär produkt till subventionerat pris om det ingås ett exklusivt avtal. Andra parten kan i sin tur öka sina marginaler eller konkurrera genom lägre priser. Om efterfrågan på konkurrerande produkter är tillräckligt hög blir det dock ingen bra deal. Antingen kommer tillverkaren bli tvungen att blöda pengar eller så går återförsäljaren miste om större intäkter (och bara för att Intel i det här fallet gått bra betyder det inte nödvändigtvis att de gjorde en bra deal).

Sen har vi förstås en helt annan aspekt av det, vilket är konkurrenslagstiftningen. Har Intel brutit mot lagen? Förmodligen. Konkurrenslagstiftning är utformad så att du i princip kan trycka dit ett företag oavsett vad de gör. Jag tvivlar inte heller på att Intel ånyo döms till att betala.

Bara för att Intel lyckats väcka frågan på nytt är det knappast läge att börja snacka om mutor, som vissa gör. Rådmännen vid EU-domstolen lär knappast vara underbetalda och de har genomgått år av hårt slit innan de hamnat där. Vad ska du muta dem med? En kappsäck full av pengar som de inte behöver och som är svårt att gömma undan, med risk för att slänga bort allt de jobbat för och hamna i finkan?

Det är snarare så att Intel haft tillräckligt på fötterna för att få till en omprövning. Det i sig behöver inte betyda mer än att de har anställt någon skicklig rättshaverist som kan dra ut på ärendet i all evinnerlighet. Eller så har de något att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och det har att göra med att den ena tillverkaren erbjudit rabatter/hotat med högre pris om restaurangen även säljer det andra märket?

Blir ju iofs lite fel i detta fallet då ställen som säljer Pepsi oftast har Fanta som apelsindryck, som ju ägs av the Coca Cola Company.

Coca Cola/Pepsi hyr ut dryckblandaren utan kostnad om man inte erbjuder den andre drycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Coca Cola/Pepsi hyr ut dryckblandaren utan kostnad om man inte erbjuder den andre drycken.

Fast det blir väl bra dumt eftersom Fanta är ett varumärke som ägs av Coca Coca, som sagt.

Men ja, då tycker jag inte det är OK alls, det är ju konkurrenshämmande åtgärder och borde då vara förbjudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det blir väl bra dumt eftersom Fanta är ett varumärke som ägs av Coca Coca, som sagt.

Men ja, då tycker jag inte det är OK alls, det är ju konkurrenshämmande åtgärder och borde då vara förbjudet.

Hypotetiskt, skulle det okej att utsluta AMD om försäljarna fick sälja VIA processorer utöver Intel processorer? Eller om Intel bara låter försäljarna sälja billiga AMD APU:er. Visst, fanta är en dryck, men The Coca Cola Companys konkurrent till Pepsi är Coca Cola och inte Fanta.

Jag ser det inte som konkurrenshämmande, utan som ett sätt att konkurrera på då inget stoppar AMD från att göra likadant. Intel skulle kunna dränka AMD i en enorm marknandsföringskampanj, det gör inte marknadsföring konkurrenshämmande för det.