Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny statlig utredning föreslår ökad datalagring i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Ny statlig utredning föreslår ökad datalagring i Sverige

Enligt operatören Bahnhof föreslår en ny statlig utredning ökad datalagring i Sverige, där leverantörer skulle behöva lagra upp till 300 terabyte mer data än de gör idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som terrorn vinner mer och mer mark..trodde vi i väst skulle vara det fria folket..men tydligen så ska vi övervakas pga säkerhetsbrist..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga? Rädda människor fattar uppenbarligen dåliga beslut.

Permalänk
Medlem

"Spelar ingen roll för oss som inte har något att dölja"... Yeah, right. Helt absurt!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv

Förbud mot VPN känns ju som en större nyhet än datalagring... jävla muppidéer!

Permalänk
Medlem

Idioter. De som har verkligt onda avsikter kommer aldrig ha några problem att dölja sin aktivitet ändå. Sluta underskatta fienden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Idioter. De som har verkligt onda avsikter kommer aldrig ha några problem att dölja sin aktivitet ändå. Sluta underskatta fienden!

Det vet dom mycket väl också, detta är för att kunna övervaka alla.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Vad kan man säga? Okunniga personer yttrar sig om saker som de inte behärskar i rädsla. I slutändan kommer de man jagar komma undan pga. deras betydligt högre kompetens medan "vanliga svenssons" kommer att få lida. Problemet är att exakt varenda parti i riksdagen verkar ha samma sorts teknologisk inkompetens inom sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gremanz:

Förbud mot VPN känns ju som en större nyhet än datalagring... jävla muppidéer!

Fast det står inte så på banhofs hemsida utan det är ordvalet i nyheten som förvillar lite i det här fallet. Kanske aningen olycklig formulering.

Det som banhof skriver om är att det föreslås loggning vid aktivering av VPNtjänst och det är verkligen inte samma sak som förbud mot VPNtjänster. På samma sätt som att datalagring av alla siter inte betyder att det är förbud att besöka alla siter ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Dock så tror jag att fildelningen är mindre intressant(fortfarande prioritet), den stora flugan idag är att jaga och hänga ut privatpersoner med fel åsikter.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Och folk bara "Ja men det är väl befogat med tanke på terrorism??"

Eh, Nej. Vi har haft ett terrordåd med dödlig utgång trotts att säpo hade koll på honom, så nej, nej, nej, övervakning löser inget!

Sedan att det ska bli olagligt med anonymiseringstjänster... Alltså jag hatar verkligen högervridna nättroll och sådant, och de missbrukar ju de här tjänsterna för att kunna hota och hata, men det finns ju också legitima själ att vara anonym, t. ex om man vill rapportera missförhållanden hos sin arbetsgivare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Dock så tror jag att fildelningen är mindre intressant(fortfarande prioritet), den stora flugan idag är att jaga och hänga ut privatpersoner med fel åsikter.

Nej nu tror jag minnsan du har en felaktig värdegrund. Det där får vi ta och reda ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kärlekstrollet:

Dock så tror jag att fildelningen är mindre intressant(fortfarande prioritet), den stora flugan idag är att jaga och hänga ut privatpersoner med fel åsikter.

Instämmer, piratkopiering var typ en fluga. Nu när det finns bra musik och filtjänster, så är det en mindre skara som fildelar dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det som banhof skriver om är att det föreslås loggning vid aktivering av VPNtjänst och det är verkligen inte samma sak som förbud mot VPNtjänster.

Givetvis inte. Men däremot väcker det i sin tur frågan vad denna loggning ska användas till? Och ett förbud införs inte rakt av, utan det tas steg för steg. Se exempelvis de lagar som absolut inte skulle användas till övervakning inrikes och mot fildelare utan enbart terrorism. Var är vi idag gällande dem?

Permalänk
Medlem

Är bara en tidsfråga innan det är olagligt att hasha och salta lösenord också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

VPN förbud lol, Så vad är nästa steg "The great firewall of Sweden" ?

Så svenska politiker tar lärdomar ifrån hur internet styrs i Kina och Nord Korea för dom är ju så bra exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Är bara en tidsfråga innan det är olagligt att hasha och salta lösenord också

Skickades från m.sweclockers.com

Hash och (bad)salt är ju redan olagligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och folk bara "Ja men det är väl befogat med tanke på terrorism??"

Eh, Nej. Vi har haft ett terrordåd med dödlig utgång trotts att säpo hade koll på honom, så nej, nej, nej, övervakning löser inget!

Sedan att det ska bli olagligt med anonymiseringstjänster... Alltså jag hatar verkligen högervridna nättroll och sådant, och de missbrukar ju de här tjänsterna för att kunna hota och hata, men det finns ju också legitima själ att vara anonym, t. ex om man vill rapportera missförhållanden hos sin arbetsgivare.

Säkerhetspolisen uppger aldrig hur många dom stoppat, men "flera" är helt säkert att dom har nypt åt. Jag tror undantaget var i england nyligen då man gick ut med en siffra på hur många det var under året för att lugna ner folk. Tricket med det terrordådet vi hade i sverige (med lastbilen) är att det krävs så lite förberedelse och planering.

Ville bara kontra ditt befängda inlägg om att det inte löser något, för det gör det.

I övrigt håller jag med dig angående VPN/anonymiseringstjänster till 100.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Säkerhetspolisen uppger aldrig hur många dom stoppat, men "flera" är helt säkert att dom har nypt åt. Jag tror undantaget var i england nyligen då man gick ut med en siffra på hur många det var under året för att lugna ner folk. Tricket med det terrordådet vi hade i sverige (med lastbilen) är att det krävs så lite förberedelse och planering.

Ville bara kontra ditt befängda inlägg om att det inte löser något, för det gör det.

I övrigt håller jag med dig angående VPN/anonymiseringstjänster till 100.

I så fall ligger väl priblemet snarare i att berörda myndigheter är värdelösa på att redovisa att övervakningen faktiskt gör nytta så till den grad att den är motiverad. För som det är nu har ju folk i så fall högst konspiratoriska föreställningar om varför staten ägnar sig åt övervakning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I så fall ligger väl priblemet snarare i att berörda myndigheter är värdelösa på att redovisa att övervakningen faktiskt gör nytta så till den grad att den är motiverad.

Det blir ju lite som "kapsylöppnare fungerar som skydd mot ninjor, jag har en i fickan och har aldrig blivit attackerad av en ninja!"
Dom kan ju lätt påstå att "denna veckan har vi förhindrat 3 attacker", när dom bara i realiteten har knackat på och talat om för någon med udda åsikter att vi har koll på dig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Le John:

Givetvis inte. Men däremot väcker det i sin tur frågan vad denna loggning ska användas till? Och ett förbud införs inte rakt av, utan det tas steg för steg. Se exempelvis de lagar som absolut inte skulle användas till övervakning inrikes och mot fildelare utan enbart terrorism. Var är vi idag gällande dem?

Nej nej. Givetvis är helt fel ordval här. Som du ser är det redan flera som missförstått i tråden och fler kommer det bli. Med tanke på att vi inte ens vet hur utredningen ser ut ännu så är det inte dags för slutsatser.
Så det här är rätt relevant för att det inte ska skena iväg till tokigheter direkt.
Att diskussion äen finns är bra, men diskussionen blir kospirationsteoretisk och byggd på missförstånd så kommer det ge mängder missriktat missnöje.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

TLDL: nätet ska bli mer övervakat, långsammare, dyrare, i strid med mänskliga rättigheter, och snart är inte VPN säkert längre.

Men jag tror att detta kommer få all nätbrottslighet att försvinna, så det är helt klart värt det

Polisen är så underbemannad att de ibland inte har tid med våldtäktsbrott, så de kommer helt klart ha tid att utrota all nätbrottslighet, helt tack vare detta förslag.

Rent allmänt kan jag inte komma på något sätt som dessa pengar bättre skulle kunna investeras i brottsbekämpning. Detta är bang for the buck! Toppklass!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det blir ju lite som "kapsylöppnare fungerar som skydd mot ninjor, jag har en i fickan och har aldrig blivit attackerad av en ninja!"
Dom kan ju lätt påstå att "denna veckan har vi förhindrat 3 attacker", när dom bara i realiteten har knackat på och talat om för någon med udda åsikter att vi har koll på dig.

Mjo, men "förberedelse av terrorism" eller liknande borde ju vara ett brott, som man kan bli häktad för... Så de borde kunna peka på att "tack vare övervakningen så har vi förhindrat att just den här personen begick brott".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det står inte så på banhofs hemsida utan det är ordvalet i nyheten som förvillar lite i det här fallet. Kanske aningen olycklig formulering.

Det som banhof skriver om är att det föreslås loggning vid aktivering av VPNtjänst och det är verkligen inte samma sak som förbud mot VPNtjänster. På samma sätt som att datalagring av alla siter inte betyder att det är förbud att besöka alla siter ;).

Tror Gremanz syftar på JKs Twitter, där han skriver att han "läst hemligt PM om datalagringen" och att "Bland annat vill man förbjuda vpn, logga vpn.".

https://femtejuli.se/2017/08/25/jon-karlung-lacker-hemlig-inf...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att vi lagrar denna data i Ukraina någonstans, och så kanske vi kan hyra in konsulter från Kina som undersöker Svenska medborgares surfhistorik för att leta brottslingar.

Att de ens vågar lägga fram förslag gällande säkerhet på nätet efter senaste tidens idioti är helt jävla otroligt.

Permalänk
Medlem

Detta har inget att göra med att förhindra,,något alls. Utan för att det ska bli enklare att kartlägga vad en person gjort, Efter ett dåd. (eller vad det nu kan vara.)
Dessvärre så får ju alla finna sig i att kartläggas, och skulle nån mupp få för sig att jaga en etnisk grupp tex, så är det ju kört. Samma sak om en främmande underrättelsetjänst skulle få tillgång till datan, tex turkiet som är känt för att jaga alla som inte dansar efter Erdogans pipa. Och vi har ju sett hur bra koll Sverige har på sin data... *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Det vet dom mycket väl också, detta är för att kunna övervaka alla.

Och terrorister sitter säkert helt öppet på sina Skype och Facebook och diskuterar sina terror-planer... /sarkasm

Mer troligt, är att terrorister sitter på diverse "Darknet" eller via TOR eller liknande.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Vi får får väl ringa Oppfinnar-Jocke och be han uppfinna en 256-hörning så vi också får plats.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur denna ökade datalagringen är förenlig med GDPR som träder i kraft i Maj nästa år.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regulat...

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Ser ut som terrorn vinner mer och mer mark..trodde vi i väst skulle vara det fria folket..men tydligen så ska vi övervakas pga säkerhetsbrist..

Kul hur de argumenterar för att ""Fortsätt lev vidare, låt inte Terrorn vinna" men när det gäller andra saker ska man absolut reagera

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X