Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arune:

(och till er som har använt era kort på nätet i 20 år och aldrig haft problem så har jag kört bil dagligen i 20 år och aldrig råkat ut för en olycka, så nu har jag slutat använda bilbälte och airbagen sålde jag till nån östeurope)

Om du vill lägga en massa tid på att försöka lösa ett problem som knappt finns och som banken eller handlaren får ta fullt ansvar för om det uppstår, var min gäst.

Anledningen till att man inte hottar upp tjänsten är dels att handlare slutat acceptera e-korten, eftersom de användes för att scamma prenumerationstjänster som netflix m fl, dels att det finns och kommer bättre lösningar som inte bara ger upplevd säkerhet och tillfredställt kontrollbehov. Det gick t ex utmärkt att övertrassera ett e-kort som saknade täckning.
https://www.radron.se/artiklar/foretagen-har-ratt-att-dra-pen...
http://www.swedroid.se/forum/threads/8-kr-utoever-app-pris.57...

Om du vill ha maximalt skydd när du handlar online, skaffa ett kreditkort. Konsumentkreditlagen är the shit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du vill lägga en massa tid på att försöka lösa ett problem som knappt finns och som banken eller handlaren får ta fullt ansvar för om det uppstår, var min gäst.

Du har uppenbarligen inte råkat ut för att någon har reserverat eller dragit pengar som du akut behövde. Det har jag gjort och det är jävligt surt att vänta på att det ska klaras upp.

Skrivet av Aphex:

Anledningen till att man inte hottar upp tjänsten är dels att handlare slutat acceptera e-korten, eftersom de användes för att scamma prenumerationstjänster som netflix m fl,

Jag har då inte märkt att det skulle skett nån ökning på handlare som inte accepterade korten, snarare tvärtom. Sen använde jag kortet bl.a. till prenumerationstjänster utan att scamma dom. På vilket sätt menar du att e-kort gjorde det enklare att scamma prenumerationstjänster?

Skrivet av Aphex:

dels att det finns och kommer bättre lösningar som inte bara ger upplevd säkerhet och tillfredställt kontrollbehov. Det gick t ex utmärkt att övertrassera ett e-kort som saknade täckning.

Ock exakt vilka befintliga lösningar menar du är bättre ur säkerhets och kontrollbehovsperspektiv? Jag har hittills inte sett något som tilltalar mig.

F.ö. var gränsen man satte med e-kort inte helt exakt, utan dom tillät iaf i början att det drogs ca 10% mer, just för köpen inte skulle fallera pga att folk inte fattade att växelkursen kunde variera. Sen kunde också summor dras i flera omgångar, dock upp till gränsen. Dessutom är det troligt att Swedbank justerat hur korten fungerade allteftersom.

Ock? Att ha rätt att dra pengar i upp till tre år är inte detsamma som att dom kan. Jag misstänker starkt att dom skulle ha problem att dra pengar från ett spärrat kort eller ett kort vars giltighetstid löpt ut. Sen förstår jag inte hur detta skulle påverka e-kort mer än vanliga kort.

Flera reservationer på samma e-kort var möjligt. Dock med gräns på totalsumman. Funkade precis som vanliga betalkort.

Skrivet av Aphex:

Om du vill ha maximalt skydd när du handlar online, skaffa ett kreditkort. Konsumentkreditlagen är the shit.

Håller med dig, dvs om man klarar av att hantera kreditkort, vilket inte alla gör. Sen finns det folk som jag, som ogillar krediter överlag och därför undviker dom i möjligaste mån.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Jag kör "Revolut" för alla mina internetköp. Stort plus är att du inte har påslag på växlingar och får aktuella kursen om du kör på nätet.

Skrivet av lap87:

Tack för tipset, checkade precis deras sida, tankade ner appen på mobilen och spejar runt ^^
Ska lätt börja köra med deras virtual card för inköp från sidor där jag helst inte ger ut mitt vanliga kontokort.

Är kanske lite sen ute, men kostar det extra att skapa ett andra virtuellt kort?
Syftar mer på att om man nu skapar sitt första virtuella kort och sedan stänger den för att skapa ett annat, kostar det något? Eller kan man hålla och skapa flera virtuella kort hur många gånger som helst, såsom Swedbanks E-kort hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Testade tjänsten och måste säga att den löser problemet väldigt bra. Tack för tipset!

Kan du kolla föregående inlägg som jag skrev

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zippys:

Är kanske lite sen ute, men kostar det extra att skapa ett andra virtuellt kort?
Syftar mer på att om man nu skapar sitt första virtuella kort och sedan stänger den för att skapa ett annat, kostar det något? Eller kan man hålla och skapa flera virtuella kort hur många gånger som helst, såsom Swedbanks E-kort hade.

Inte märkt att de virtuella ska kosta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Inte märkt att de virtuella ska kosta något.

Så man kan alltså skapa ett virtuellt kort, använda det till något, och sedan stänga den och öppna ett nytt?
Eller finns det någon typ av avgift för att skapa ett andra virtuella kort och så vidare?
Vissa hemsidor har att det är gratis att skapa första virtuella kortet, resterande så har de en avgift för att öppna ett nytt. Är det samma sak här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zippys:

Så man kan alltså skapa ett virtuellt kort, använda det till något, och sedan stänga den och öppna ett nytt?
Eller finns det någon typ av avgift för att skapa ett andra virtuella kort och så vidare?
Vissa hemsidor har att det är gratis att skapa första virtuella kortet, resterande så har de en avgift för att öppna ett nytt. Är det samma sak här?

Går utmärkt att skapa flera, testade precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Är kanske lite sen ute, men kostar det extra att skapa ett andra virtuellt kort?
Vissa hemsidor har att det är gratis att skapa första virtuella kortet, resterande så har de en avgift för att öppna ett nytt. Är det samma sak här?

"You can have up to 5 virtual RevolutCards"

Källa:
FAQ

Fast det står inget om man kan stänga ett kort, och skapa ett nytt, om man redan har 5st.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Går utmärkt att skapa flera, testade precis.

Skrivet av Belzader:

"You can have up to 5 virtual RevolutCards"

Källa:
FAQ

Fast det står inget om man kan stänga ett kort, och skapa ett nytt, om man redan har 5st.

Nice! Då är det i princip som Swedbanks e-kort! Mer eller mindre, men finns det något som skiljer sig mellan Swedbanks e-kort och detta?

Permalänk
Medlem

Upptäckt en del misstänkta transaktioner på våra VISA kort. Jag hoppas verkligen detta betalningssättet är på väg att ersättas av modernare sätt att överföra pengarna. Tittar mer på kryptovalutor då de känns betydligt tryggare men det ser inte ut att vara många handlare som accepterar detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zippys:

Nice! Då är det i princip som Swedbanks e-kort! Mer eller mindre, men finns det något som skiljer sig mellan Swedbanks e-kort och detta?

Du slipper Swedbank framförallt.

Permalänk
Medlem

Revolut håller på att införa crypto-wallet (BTC, ETH, LTC) i sitt utbud av tjänster, just nu är det bara paying members/VIP som har tillgång till beta-tjänsten.
Man ska kunna betala från sin crypto-wallet genom det fysiska revolut bankkortet t.ex.

Vääääldigt spännande!

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Går utmärkt att skapa flera, testade precis.

Skrivet av Belzader:

"You can have up to 5 virtual RevolutCards"

Källa:
FAQ

Fast det står inget om man kan stänga ett kort, och skapa ett nytt, om man redan har 5st.

Det var som jag misstänkte
När jag försöker att skapa ett till virtuellt kort (2 st), så ber den mig att betala 56kr
Vågar inte ta bort den första, då den kanske ber mig att betala extra för att öppna ett andra kort då den första är fryst/avaktiverad.

@bakemonster hur kan du skapa flera utan att betala extra? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Det var som jag misstänkte
När jag försöker att skapa ett till virtuellt kort (2 st), så ber den mig att betala 56kr
Vågar inte ta bort den första, då den kanske ber mig att betala extra för att öppna ett andra kort då den första är fryst/avaktiverad.

Troligtvis är det en begränsning i gratis tjänsten (Standard), och man behöver teckna Premium tjänsten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Japp, det är en premiumgrej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Upptäckt en del misstänkta transaktioner på våra VISA kort. Jag hoppas verkligen detta betalningssättet är på väg att ersättas av modernare sätt att överföra pengarna. Tittar mer på kryptovalutor då de känns betydligt tryggare men det ser inte ut att vara många handlare som accepterar detta.

Kan ju ha och göra med att bubblan är på väg att spricka när det kommer till kryptovalutor. Förstår att få vill ha och göra med dem. Framförallt när de inte länkade till något som ger dem ett fysisk värde utan värdet kan vara vad tusan som helst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

På vilket sätt menar du att e-kort gjorde det enklare att scamma prenumerationstjänster?

Det gick att abusa att tex Netflix och andra tjänster erbjuder första månaden gratis. Efter en månad så skapar man nytt konto med nytt E-kort. Och eftersom kortnumret inte finns sedan tidigare i deras databas så får man ytterligare en månad gratis. Och sedan köra det på repeat tills man man inte längre vill ha tjänsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zippys:

Det var som jag misstänkte
När jag försöker att skapa ett till virtuellt kort (2 st), så ber den mig att betala 56kr
Vågar inte ta bort den första, då den kanske ber mig att betala extra för att öppna ett andra kort då den första är fryst/avaktiverad.

@bakemonster hur kan du skapa flera utan att betala extra? :/

Kan vara för att jag har ett premiumkort iförsig.
Ingen större mening med att ta bort dom efterhand, du kan alltid spärra kortet, och avspärra det när du behöver det igen. Slipper du generera nya koder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Det gick att abusa att tex Netflix och andra tjänster erbjuder första månaden gratis. Efter en månad så skapar man nytt konto med nytt E-kort. Och eftersom kortnumret inte finns sedan tidigare i deras databas så får man ytterligare en månad gratis. Och sedan köra det på repeat tills man man inte längre vill ha tjänsten.

Fast det är ju märkligt att Netflix har så låg säkerhet. Allt de behövt göra för att förhindra ett sådant beteende är att göra en liten reservation på $1 som de sedan släpper så att kunden får tillbaka de pengarna inom några dagar. När de gör det så får de ju reda på namn och adress och skulle då kunna förhindra att samma kund utnyttjar erbjudandet om och om igen. Konstigt att de bara gör en kortnummer koll och inget annat.

e-kort tjänsten var världens äldsta (ja faktiskt världens) fortfarande opererande banktjänst. Den tjänsten var i grunden den samma ända sedan 1999 då den först lanserades och ända till sin grav så kördes den på samma server över en 128Kbit/s ISDN lina samma som en gång i tiden deras Minuten bankomater också körde på. Tjänsten lanserades på förslag av en Örebroare som helt sonika ringde upp dåvarande Föreningssparbankens chef och berättade om sin idé och tjänst som han utvecklat. Uppenbarligen tände banken på den idén och lanserade tjänsten 1999.Tjänsten har endast modifierats lite genom åren. Fram till 2006 kunde man bara skapa engångskort med 1 månads giltighet. Från 2006 kunde man skapa kort med upp till 24 månaders giltighet och värden upp till 50000 Kr. 2008 infördes köphistorik i tjänsten och man kunde nu äntligen se vilka aktiva kort man hade samt deras kortnummer och kvarvarande saldon. Runt 2014 påbörjade man utfasningen av tjänsten då möjligheten att köra den integrerad i webbläsaren försvann och man kunde nu endast använda deras flash klient på Swedbanks hemsida. 2015 följde man datainspektionens beslut om att inte gömma kort och bankuppgifter bara bakom ett lösenord då det inte ansågs utgöra tillräckligt skydd av integritetskänsliga bankuppgifter. Så då kunde man bara logga in på klienten via bankdosa eller Mobilt Bank ID. Det var den sista uppgraderingen av tjänsten men grunden var hela tiden den samma under alla år den fanns.

Jag visste att man skulle lägga ner tjänsten då den aldrig implementerades i den nya betaversionen av Internetbanken. Så detta förvånar inte mig! Synd det var en bra tjänst och den var en av huvudanledningarna varför en del hade Swedbank framför andra banker. Swedbank har säkerligen förlorat en del kunder pga detta.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast det är ju märkligt att Netflix har så låg säkerhet. Allt de behövt göra för att förhindra ett sådant beteende är att göra en liten reservation på $1 som de sedan släpper så att kunden får tillbaka de pengarna inom några dagar. När de gör det så får de ju reda på namn och adress och skulle då kunna förhindra att samma kund utnyttjar erbjudandet om och om igen. Konstigt att de bara gör en kortnummer koll och inget annat.

e-kort tjänsten var världens äldsta (ja faktiskt världens) fortfarande opererande banktjänst. Den tjänsten var i grunden den samma ända sedan 1999 då den först lanserades och ända till sin grav så kördes den på samma server över en 128Kbit/s ISDN lina samma som en gång i tiden deras Minuten bankomater också körde på. Tjänsten lanserades på förslag av en Örebroare som helt sonika ringde upp dåvarande Föreningssparbankens chef och berättade om sin idé och tjänst som han utvecklat. Uppenbarligen tände banken på den idén och lanserade tjänsten 1999.Tjänsten har endast modifierats lite genom åren. Fram till 2006 kunde man bara skapa engångskort med 1 månads giltighet. Från 2006 kunde man skapa kort med upp till 24 månaders giltighet och värden upp till 50000 Kr. 2008 infördes köphistorik i tjänsten och man kunde nu äntligen se vilka aktiva kort man hade samt deras kortnummer och kvarvarande saldon. Runt 2014 påbörjade man utfasningen av tjänsten då möjligheten att köra den integrerad i webbläsaren försvann och man kunde nu endast använda deras flash klient på Swedbanks hemsida. 2015 följde man datainspektionens beslut om att inte gömma kort och bankuppgifter bara bakom ett lösenord då det inte ansågs utgöra tillräckligt skydd av integritetskänsliga bankuppgifter. Så då kunde man bara logga in på klienten via bankdosa eller Mobilt Bank ID. Det var den sista uppgraderingen av tjänsten men grunden var hela tiden den samma under alla år den fanns.

Jag visste att man skulle lägga ner tjänsten då den aldrig implementerades i den nya betaversionen av Internetbanken. Så detta förvånar inte mig! Synd det var en bra tjänst och den var en av huvudanledningarna varför en del hade Swedbank framför andra banker. Swedbank har säkerligen förlorat en del kunder pga detta.

Intressant att höra om historiken i tjänsten!

Själv velar jag lite fram och tillbaka om huruvida jag ska byta bank, men jag tror faktiskt att jag kommer att lämna Swedbank just pga av detta, då det för mig var den enda kvarvarande unika tjänsten som höll mig kvar.

Dessutom är jag är redan sen innan lite småpurken på vad jag uppfattar som tillrättalagda svepskäl till vissa ändringar, t.ex. begränsningarna man införde på bankdosan samtidigt som man promotade mobilt bankid (som är så "säkert" att man tydligen behöver ha skrapkoder för att kunna lägga till betalningsmottagare).

Nåja, om någon annan bank skulle införa en liknande tjänst så kommer dom omgående få en ny kund.

Uppdatering
För övrigt så tycker jag skälet till att lägga ner tjänsten också låter som ett svepskäl; "Anledningen till att vi väljer att avsluta tjänsten e-kort är att systemen börjar bli gamla och inte går att anpassa till dagens behov.". När jag läser detta i ljuset av det du skriver så tolkar jag det mer som "vi har inte orkat uppgraderat systemet på 10 år och nu är det alldeles för jobbigt att göra nåt".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som känner till en annan bank som har e-kort ?

Permalänk
Medlem

@anon292978: Nej, ingen annan bank i sverige erbjuder tjänsten vad jag vet. Har hängt med i tråden från början och inte läst ett enda inlägg om nån som hittat en heller.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aphex:

Om du vill lägga en massa tid på att försöka lösa ett problem som knappt finns och som banken eller handlaren får ta fullt ansvar för om det uppstår, var min gäst.

Anledningen till att man inte hottar upp tjänsten är dels att handlare slutat acceptera e-korten, eftersom de användes för att scamma prenumerationstjänster som netflix m fl, dels att det finns och kommer bättre lösningar som inte bara ger upplevd säkerhet och tillfredställt kontrollbehov. Det gick t ex utmärkt att övertrassera ett e-kort som saknade täckning.
https://www.radron.se/artiklar/foretagen-har-ratt-att-dra-pen...
http://www.swedroid.se/forum/threads/8-kr-utoever-app-pris.57...

Om du vill ha maximalt skydd när du handlar online, skaffa ett kreditkort. Konsumentkreditlagen är the shit.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Krass:

Det gick att abusa att tex Netflix och andra tjänster erbjuder första månaden gratis. Efter en månad så skapar man nytt konto med nytt E-kort. Och eftersom kortnumret inte finns sedan tidigare i deras databas så får man ytterligare en månad gratis. Och sedan köra det på repeat tills man man inte längre vill ha tjänsten.

Jag har svårt att förstå varför man tillåter säljarna att ha all makt om hur man styr betalningarna, e kort var det enda system som skyddade betalaren, det gör inget om butiken tex lagrar kortuppgifterna utan att det behövs och utan att betalaren uttryckligen tillåtit det och sedan blir hackade och numren kommer på vift, det gjorde heller inget om säljaren bluffade och anslöt betalaren till en prenumerationstjänst mot betalarens vilja.

Det är bara skitprat att peka på e kort som ett sätt att bluffa prenumerationstjänster, tjänsten har helt enkelt inte genomfört en pålitlig id kontroll i så fall, det går tex att identifiera abonnenterna via bank id eller liknade e id tjänster om man är seriös, man anger ju tex inte kontokortsnummer för att identifiera sig på Försäkringskassan.

Nu när ekort är borta finns det ingen smidig tjänst som skyddar betalaren utan alla tjänster ger betalningsmottagaren all makt och det är en skrämmande utveckling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@klirre: Det är synd.

Permalänk
Skrivet av Krass:

Det gick att abusa att tex Netflix och andra tjänster erbjuder första månaden gratis. Efter en månad så skapar man nytt konto med nytt E-kort. Och eftersom kortnumret inte finns sedan tidigare i deras databas så får man ytterligare en månad gratis. Och sedan köra det på repeat tills man man inte längre vill ha tjänsten.

Så de sparar kreditkortnummer utanför abbonemangstid, är det bara jag som ser risken med det? Samt hur blir det med gdpr?

Synd att inte sasmung pay klarar övernätet för den skapar visst kort,

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennyafnorberg:

Så de sparar kreditkortnummer utanför abbonemangstid, är det bara jag som ser risken med det? Samt hur blir det med gdpr?

Synd att inte sasmung pay klarar övernätet för den skapar visst kort,

Jag vet inte exakt vad och hur de sparar tekniskt sett. Jag vet bara att det gick att få en ny gratismånad om man regristrerade ett nytt konto hos Netflix eller HBO (har inte testat fler tjänster) med en ny epostadress och ett nytt kreditkortsnummer (t.ex. E-kort).

Permalänk
Medlem

Har flyttat mitt lån från Swedbank till Hypoteket.com (Schibsted står bakom). Dom ger 1,28% ränta på 3 månaders. Kommer också ha möte med Länsförsäkringar om nån vecka.

Blir otroligt skönt att slippa Swedbank. Och skönt att se att dom (forna) storbankerna nu börjar få konkurrens på riktigt. Blir spännande att se var Klarna gör framöver.

Hur som helst bye bye Swedbank.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pennyafnorberg:

Så de sparar kreditkortnummer utanför abbonemangstid, är det bara jag som ser risken med det? Samt hur blir det med gdpr?

De skulle inte behöva spara kreditkortsnumret. Det är inte bara du som ser risken och risken har en mycket enkel lösning. Du skulle kunna spara en hash av det. Du har då en funktion som bara går åt ett håll, och inte kan köras andra hållet -> inga problem, risker eller GDPR frågor.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

De skulle inte behöva spara kreditkortsnumret. Det är inte bara du som ser risken och risken har en mycket enkel lösning. Du skulle kunna spara en hash av det. Du har då en funktion som bara går åt ett håll, och inte kan köras andra hållet -> inga problem, risker eller GDPR frågor.

Så de sparar i klartext/ 2-vägskryptering under abg-tid och hashar sen? För de ska ju ta betalt under abg och då behöevr de väl uppgifterna?

Sen fundrade jag faktiskt på om hashning skulle lösa GDPR i jobbet jag hade innan, sen gick företaget i KK innan GDPR blir aktiv.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pennyafnorberg:

Så de sparar i klartext/ 2-vägskryptering under abg-tid och hashar sen? För de ska ju ta betalt under abg och då behöevr de väl uppgifterna?

Sen fundrade jag faktiskt på om hashning skulle lösa GDPR i jobbet jag hade innan, sen gick företaget i KK innan GDPR blir aktiv.

De krypterar det garanterat medan de behöver komma åt informationen. Det är mycket möjligt att man lastar av sån känslig data som inte behövs närsomhelst till någon annan server eller så, som bara kommer åt internet när man kör betalningarna eller mostvarande. Alternativt kanske man kan sätta upp någon slags automatisk dragning bara genom att prata med kortleverantören eller vad man nu kör för betalningsprovider. Det finns en uppsjö av olika lösningar på problemet.

Hashning kan du ju bara använda om du inte vill kunna se originaldatan, så jag kan inte svara på om det skulle löst något på ditt gamla jobb. Ett hashat personnummer är ju inte en personuppgift, då det inte kan identifiera en person, däremot kan ett personnummer användas för att identifiera en hash, så det ska vara ok i GDRP synpunkt. Något som man skulle kunna använda om man vill låsa ute vissa personer ut ett system utan att veta vilka de är exempelvis.