IPTV med Kodi för att dela ut till plattor etc

Permalänk
Medlem

IPTV med Kodi för att dela ut till plattor etc

Mina föräldrar har IPTV hos Net at Once och skulle vilja ha det kopplat så de kan kolla på bl.a. sina plattor förutom från den TV-box som finns idag från Net at once då de inte alltid sitter i vardagsrummet när dom vill kolla på tv utan kanske på uteplats etc.

Tänkte att detta skulle kunna gå att lösa med en box som kör Kodi med TvHeadend som addon (rätta mig redan nu om jag har fel, t.ex. om det är stört omöjligt med NaO).
Upplägget hos dem är följande, fiber kommer in till en fiber switch som har separata portar för Internet och IPTV. Från Internetporten går kabel upp till en pFsense box (enbart 1 WAN-, 1 LAN-port). Från IPTV-porten i fiberswitchen går kabel till deras IPTV-box i vardagsrummet. (För trådlöst agerar en Ubiquiti UAP-LR-AC accesspunkt om det är till hjälp, enbart en LAN-port på den)

Min plan är alltså att sätta en box med två nätverkskort(?), men är inte helt hundra på hur jag ska koppla samman det med befintlig pfSense box/LAN-nätverk. Hade jag haft fler portar i pfSense så hade det väl gått att VLAN:a men det är väl en fysisk omöjlighet pga LAN-portsbrist.

Så nu behöver jag lite hjälp med detta innan jag sjösätter projektet, stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om IPTV boxen använder samma teknik som satellitbox så kanske det går.
Dvs. den måste ha ett löst programkort som sköter avkodningen.
De flesta har inte detta och då är det omöjligt.

Att få till VLAN m.m är den lätta biten jämfört med att dekoda IPTV på egen hand.

Hos Telia finns deras Play+ app som ger i stort sett samma utbud som boxen så om de har någon liknande tjänst så är det den vägen man får gå.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om IPTV boxen använder samma teknik som satellitbox så kanske det går.
Dvs. den måste ha ett löst programkort som sköter avkodningen.
De flesta har inte detta och då är det omöjligt.

Att få till VLAN m.m är den lätta biten jämfört med att dekoda IPTV på egen hand.

Hos Telia finns deras Play+ app som ger i stort sett samma utbud som boxen så om de har någon liknande tjänst så är det den vägen man får gå.

Ingen aning vad den använder för teknik, men mig veterligen har dom inget programkort för att lösa avkodning, så då är det dödfött redan misstänker jag ("då är det omöjligt" låter inte så bra )?

Med VLAN så behöver jag minst en LAN-port till antar jag i pfSense-boxen?

Tyvärr har dom inte det (nån app) så då får det bli något annat. Om man skulle tänka sig att byta till t.ex. DVB-T och sedan köra en FireDTV till datorn för att dela ut det i lokala nätverket med Kodi, så borde det fungera? Tror inte den har stöd för DVB-T2, dock osäker.

Permalänk
Medlem

Tror att Net at Once använder sig av Sappa för TV.
Om det är den här boxen:
https://www.sappa.se/media/4b2742af-5eee-4d69-823a-542bac76d3...
så skall den enligt manualen använda sig av ett programkort.

Nu har jag inte sappa så vet inget om några detaljer men i princip borde de gå att koppla ihop TvHeadend med Oscam för att emulera en box.
Om det sedan går att köra flera olika kanaler samtidigt har jag ingen aning om.

Kan nog tänka mig att det blir en hel del strul och många timmar med Wireshark för att få ordning på det.

Fler VLAN portar kan fixas med en VLAN kapabel switch.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tror att Net at Once använder sig av Sappa för TV.
Om det är den här boxen:
https://www.sappa.se/media/4b2742af-5eee-4d69-823a-542bac76d3...
så skall den enligt manualen använda sig av ett programkort.

Nu har jag inte sappa så vet inget om några detaljer men i princip borde de gå att koppla ihop TvHeadend med Oscam för att emulera en box.
Om det sedan går att köra flera olika kanaler samtidigt har jag ingen aning om.

Kan nog tänka mig att det blir en hel del strul och många timmar med Wireshark för att få ordning på det.

Fler VLAN portar kan fixas med en VLAN kapabel switch.

Stämmer att det är Sappa som står för TV-sändningarna. Ok, så då är det bara att koppla på en VLAN-switch på befintligt nätverk med andra ord? Vet du på ett ungefär vad det ska vara för inställning för VLAN för att få till det med IPTV (eller det kanske skiljer sig åt för olika leverantörer förstås)?

Permalänk
Medlem

Så här tror jag att du behöver koppla:
MediaBox IPTV -- Switch -- TVBox
MediaBox Internet - pfSense - Switch
Sedan kopplas TvHeadend datorn, som behöver ha två interface, till switchen på IPTV och switchen på LAN

Ut från Mediaboxen kommer det inte nåt VLAN.
På fibern kommer IPTV i eget VLAN.
Detta skickas sedan ut av mediaboxen på IPTV uttaget utan något VLAN.
Mediaboxen är en switch som kan VLAN med fiberport.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Så här tror jag att du behöver koppla:
MediaBox IPTV -- Switch -- TVBox
MediaBox Internet - pfSense - Switch
Sedan kopplas TvHeadend datorn, som behöver ha två interface, till switchen på IPTV och switchen på LAN

Ut från Mediaboxen kommer det inte nåt VLAN.
På fibern kommer IPTV i eget VLAN.
Detta skickas sedan ut av mediaboxen på IPTV uttaget utan något VLAN.
Mediaboxen är en switch som kan VLAN med fiberport.

Stort tack för ditt svar, behöver VLAN taggas på något speciellt sätt för att det ska funka? Har inte stenkoll på VLAN. Eller är det bara att sätta upp så sköter switchen resten?

Permalänk
Medlem

Jag har själv sökt på nätet men inte hittat någon information som säger sig fått det att fungera. Har precis fått in fiber och kan välja sappa och vill ha in det i datorn/mediacenter. Om man sedan får det att fungera ska det vara stabilt med

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det rätt så går det inte att använda Oscam eller liknande för Sappa kortet utan man måste använda deras CA modul.
Detta under förutsättning att de använder samma kort och kryptering på IPTV och CA Modul.
En CA modul kan bara dekryptera en kanal så att köra flera kanaler samtidigt på en server går nog inte.

Finns en tråd på MinHembio: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=333365

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tror att Net at Once använder sig av Sappa för TV.
Om det är den här boxen:
https://www.sappa.se/media/4b2742af-5eee-4d69-823a-542bac76d3...
så skall den enligt manualen använda sig av ett programkort.

Nu har jag inte sappa så vet inget om några detaljer men i princip borde de gå att koppla ihop TvHeadend med Oscam för att emulera en box.
Om det sedan går att köra flera olika kanaler samtidigt har jag ingen aning om.

Kan nog tänka mig att det blir en hel del strul och många timmar med Wireshark för att få ordning på det.

Fler VLAN portar kan fixas med en VLAN kapabel switch.

Kom och tänka på en sak, behövs dekryptering av kanalerna även om man använder VLAN alltså? För i så fall så skiter ju sig hela grejen känns det som.