i7-7800x vs R7 1700 med tanke på kompletts rea

Permalänk
Medlem

i7-7800x vs R7 1700 med tanke på kompletts rea

En till Amd mot Intel tråd!

Skämt och sido. Med tanke på Kompletts rea på 7800x (komplett.se) och dessutom deras rea på vissa x299 brädor blir det enligt mina beräkningar ca 1100 kr dyrare att gå Intel än Amd om man slår till innan den 30:e. I vanliga fall skulle jag ta Ryzen alla dagar i veckan då prisskillnaden för moderkort och cpu brukar ligga kring 2000kr (om inte mer). Men Komplett har en ganska saftig rea vilket gör att det blir ett knepigt val. 6 cores 12 threads, möjlighet att överclocka till typ 4,7 ghz eller 8 cores 16 therads, och 3,9 ghz. Den ena är såklart starkare i produktivitet och den andra är lite bättre i spel... i7-7800x ska tydligen fungera som 7700k i spel och inte ligga allt för långt efter AMD i produktivitet.

Vad ska jag basera min nya värstingdator på?

EDIT: Enligt reviews av 7800x krävs en rejäl kylare, helst vatten för att kunna köra över 4,6 ghz. Ryzen kan gå i 3,8-3,9 på en billig 200 kronors kylare om jag förstår det rätt. Alltså ytterligare 600 kr minst som måste spenderas på Intel riggen... Svårt val.

Permalänk
Medlem

Har du råd så är det ju bättre att köra på i7 7800x eftersom det är en plattform du kan växa i du får ju även möjlighet till mer ram och lite sådant. AM4 tror jag inte kommer få mer än 8 käriga processorer i framtiden, eftersom de har sin TR4 till det. AM4 är även ganska begränsad när det kommer till PCIE lanes vilket kan bli dumt med framtida grafikkort om man kör 2.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Sant, det lutar åt Intel den här gången. Men det svider lite för jag hade gärna gett AMD mitt stöd.

Personligen brukar jag inte uppgradera så ofta utan säljer grejerna på tradera eller här på sweclockers när jag vill ha nytt. Frågan är då vilket moderkort som kommer behålla sitt värde bäst? Den frågan är rätt knepig med tanke på att am4 tydligen ska kunna ta nya Ryzen cpu:s ett bra tag till. Intel däremot är inte direkt kända för att låta ny cpu:s behålla samma sockel. Samtidigt är x299 bra mycket biffigare med lanes osv som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

@jOnÄTÄn: Sant, det lutar åt Intel den här gången. Men det svider lite för jag hade gärna gett AMD mitt stöd.

Personligen brukar jag inte uppgradera så ofta utan säljer grejerna på tradera eller här på sweclockers när jag vill ha nytt. Frågan är då vilket moderkort som kommer behålla sitt värde bäst? Den frågan är rätt knepig med tanke på att am4 tydligen ska kunna ta nya Ryzen cpu:s ett bra tag till. Intel däremot är inte direkt kända för att låta ny cpu:s behålla samma sockel. Samtidigt är x299 bra mycket biffigare med lanes osv som du säger.

Ska du behålla den länge och bygga en "värstingdator" som du skrev så är det ju TR4 eller x299 plattformarna du ska kika på. AM4 och 1151 är ju mer för vanliga datorer de duger garanterat de med men är mer begränsade. Kom på att jag har en av varje nu nöjd med båda

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: haha alla är vi olika duktiga på att producera

Permalänk
Medlem

Lite tankar från min sida, personligen tycker jag att du ska gå på 1700 så länge du inte måste ha det som X299 erbjuder över AM4 eller vill uppgradera till en i9 senare.

Det jag tänker på är:
24 PCI-E lanes räcker. SLI/CF är skräp men man får inte någon som helst prestandaförlust på x8 jämfört med x16. Knappt märkbar isf.
Spelskillnaden är nästan alltid försumbar i verkligheten. Folk har sagt att Ryzen flyter på bättre också, inte upplevt det själv men många har sagt det så något är på tok.
4 trådar extra är mycket trevligt i alla situationer för produktivitet eller bara ha saker uppe i bakgrunden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Intels x socklar brukar funka i 3 år det vill säga att nästa gen som kommer i HEDT kommer sitta i x299 troligen. Det har varit så innan iallafall så tror inte dom ändrar det nu mitt gamla x99 system har funkat sedan 2014 när det kom. Och har kört både haswell-e samt brodwell-e i.

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@LPG: Jag har inget som helst behov av något annat än 32gb snabb ram, många kärnor för lättare produktivitet och plats för en gpu. Hade inte ens tittat åt x299 med tanke på mina behov om det inte vore för att komplett ger typ 1400 kr rabatt på hela kittet.

Permalänk
Medlem

Är det inte bråttom så lär det komma fler reor och prissänkningar. Intel måste hålla igång sin processorförsäljning och när fler och fler lär sig att det finns en annan CPU tillverkare som heter AMD som tydligen har en snabb processor för billigare pris, då måste de förr eller senare krypa till korset och justera priserna