Hushållsspis och induktion = coilwhine ?

Permalänk
Medlem

Hushållsspis och induktion = coilwhine ?

Har en spis från stenåldern, som skall bytas ut.

Har vi några (få) olika tillfällen lagat mat på spisar med induktion, har sedan tidigare erfarenhet av spisar med keramikhäll men med "vanlig" uppvärmning.

Tycker de induktionsspisar jag provat visat på olika nivåer av coilwhine.

En av dem kan vara av för bristfällig kraftmatning, enbart 1 fas.

Den senaste var dock en rätt påkostad historia, tyckte den kunde låta svagt, men börja brumma och ha sig desto högre temp man fick i kastrullen.

Grejen är att jag inte anser den en aning snabbare uppvärmningen mot en vanlig enklare häll är något som förändrar mitt liv, största skillnaden är väl när man sänker värmen kanske. Dock tycker jag min gamla järnspis med gjutjärnspanna ger jämnast värme när man steker, en helt annan tröghet i värmelagringen. Däremot stör det både mig och frugan stort med dessa "ljud".

Vad är era erfarenheter av induktionshäll och coilwhine ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ljud i alla jag testat. Ibland om man flyttar runt kastrullen försvinner det. Gjutjärn på induktion är ju det bästa av två världar. Jämn värme med lite effekt till nspillo och bra precision på temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Det är whine ibland beroende på effekt osv, men ingenting man stör sig nämnvärt på.

Angående brummande så har jag en egen teori om att det ibland uppstår scenarior där det uppstår en viss resonans kring induktionen/kastrullen som vibrerar kalaset.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Keeper of Traditions

Vi köpte väl våran för typ sex år sedan och det var då en generation bakom de senaste som butiken hade. Den lät ganska mycket och säljarens svar var i princip bara att gilla läget. Ville man inte ha ljud skulle man gå upp en till prisklass för att få nästa generation, men utifrån svaren här verkar det inte ha blivit så mycket bättre.

Det känns som en barnsjukdom man borde fixat vid det här laget...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dakkie:

Faktum är väl att jag stör mig ganska mycket på det...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Menar du på fullt allvar att du vill hitta en tyst induktionshäll eller missförstår jag dig?

Permalänk
Medlem

Jag kör med gasolspis. Snabb som satan och mer eller mindre ljudlös.
Kan vara värt att titta närmare på. Sedan att dessa spisar ofta ser riktigt bra ut skadar inte heller.

Permalänk
Medlem

Att steka, koka, och i övrigt laga mat låter ju mer än coil whinet från spisen. Har du provat att laga mat på spisarna eller bara lyssnat på dem utan bakgrundsljud?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Saddl3r:

Att steka, koka, och i övrigt laga mat låter ju mer än coil whinet från spisen. Har du provat att laga mat på spisarna eller bara lyssnat på dem utan bakgrundsljud?

Det beror på modellen, vissa tjuter som tusan...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Menar du på fullt allvar att du vill hitta en tyst induktionshäll eller missförstår jag dig?

Jag undrade om det var ett allmänt problem med den typen av spis.

Skrivet av Saddl3r:

Att steka, koka, och i övrigt laga mat låter ju mer än coil whinet från spisen. Har du provat att laga mat på spisarna eller bara lyssnat på dem utan bakgrundsljud?

Nä, jag är ingen benchmark-geek, jag lagade faktiskt bara mat på dem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Dakkie:

Faktum är väl att jag stör mig ganska mycket på det...

Det är du inte ensam om.

Mest påtagligt är detta "tjutande" då man ska koka upp vatten eller hetta upp stekpannan på full effekt. Vid lägre effekt så hörs i stort sett inget.

Känslig hörsel är en nackdel ibland.

Värt att läsa: https://www.tretti.se/vardagen/post/daerfoer-later-din-indukt...

Permalänk

Vi har en tio år gammal Bosch/Siemens.

De gånger den låter är i Boost läget med mindre kastruller. I övrigt är den väldigt tyst.

En gång hade vi en nyinköpt kastrull som tjöt nå så otroligt högt men det visade sig att den hade delaminerat sig i botten mellan lagret av aluminium och stål.
Efter utbyte var det tyst igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag undrade om det var ett allmänt problem med den typen av spis.

Coil-Whine är ju när magnetfältet "vibrerar", och det är ju exakt det som en induktionsspis gör. De använder kraftiga magnetfält som "vibrerar på/av" för att få pannor och grytor att bli varma. Så att förvänta sig en icke coil-while från dessa är nog totalt omöjligt.

Sen självklart finns det de som är bättre och de som är sämre, precis som med allt, men många gånger har jag märkt att det beror på det du värmer upp också... tex full last på en billig kastrull kan låta som tusan, men lagom effekt på en effektiv och bra gryta låter nästan ingenting.

För länge sedan köpte jag riktiga högklass kastruller och stekpannor och dessa låter väldigt lite jämfört, då hela botten och kanten har mer "massa" att värma upp, så den vibrerar inte lika mycket. Men två billiga grytor och stekpannor jag köpte efter detta låter som tusan, och man märker att de har väldigt liten massa, och man tom känner lite av vibrationerna i stekpannan.

Har haft induktionsspis själv i många år... (typ 10+) och vägrar gå tillbaka till vanliga plattor. De må låta mer... men när man nästan halverar uppvärmingstiderna så är det värt det. Och de lär ha kunnat förbättra tekniken sedan jag köpte min senast.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Principen bakom induktion förstår jag, förvånades bara lite av att de faktiskt kunde låta så illa som jag varit med om i vissa sammanhang.

Ett svagt ljud skulle jag stå ut med, men inte så det känns som man står med någon uråldrig trefasmotor och försöker segdra den med en frekvensomformare från tiden då jag gick i skolan...

Vi får se vad för spisar som hittas, om man i dagens läge blir "tvungen" att välja induktion för att få en viss nivå på övriga finesser eller hur det verkar, onekligen tycks induktion tagit sig ner från "exklusivt" till ganska normalt. Kanske är det idag billigare att bygga än de äldre glashällarna då de inte kräver lika mycket värmeisolering etc och elektroniken är rätt beprövad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Mycket beror på vad man har för kastrull/stekpanna med.
Vissa passar bättre till endel spisar och passar bättre till andra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Paddanx:

Principen bakom induktion förstår jag, förvånades bara lite av att de faktiskt kunde låta så illa som jag varit med om i vissa sammanhang.

Ett svagt ljud skulle jag stå ut med, men inte så det känns som man står med någon uråldrig trefasmotor och försöker segdra den med en frekvensomformare från tiden då jag gick i skolan...

Vi får se vad för spisar som hittas, om man i dagens läge blir "tvungen" att välja induktion för att få en viss nivå på övriga finesser eller hur det verkar, onekligen tycks induktion tagit sig ner från "exklusivt" till ganska normalt. Kanske är det idag billigare att bygga än de äldre glashällarna då de inte kräver lika mycket värmeisolering etc och elektroniken är rätt beprövad.

Som du ser på många kommentarer är kastrullen/pannan stor del av induktionsspisens "problem".

Men det du beskriver med att man gör en sämre och billigare enhet som låter mer men kostar mindre är ju hur hela vårt samhälle är uppbyggt. Du kan välja den snåla, billiga bilen med typ ingen vägisolering alls nästan, eller den lyxiga bilen med ljudlös kupé, fullt auto och alla möjliga funktioner. Så det förvånar mig inte ett dugg om samma gäller induktionsspisar. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Första spisen vi köpte kostade ca 20kkr när induktion var något nytt... riktigt nytt. Var tom svårt att hitta kastruller till det. Idag kan du få dem för typ 4000kr iaf, och då måste ju något ta skillnaden i pris. Men även min låter rätt bra om man slår på power läge (150%) och ska värma kastrull med vatten tex. Men är du så känslig för detta ljudet så är nog inte induktion något för dig, då det aldrig går att eliminera helt.

Glashäll är ju inget mer än ett värmeelement som värmer upp spisen, som om du har tur värmer upp kastrullen, som i sin tur ska värma upp vattnet/maten. Induktion överför direkt energi till kastrullen som sen värmer maten, vilket blir mer effektivt. Du kan ofta hinna steka något innan ens spisen i sig är varm, då värmen i spisen är spillvärme från kastrullen/pannan... dvs omvänt. Så värmeisolering är definitivt ett större problem på traditionella spisar.

Permalänk
Rekordmedlem

Har aldrig hört spoltjut från en spis men de kan ju brumma och ha fläktljud men spoltjut bör vara oerhört svårt att få däremot kan de alstra andra ljud.
Spisar har olika ljudkaraktär beroende på hur styrsystemet funkar så ljudet kan skilja sig åt men som sagt aldrig hört spoltjut (inte heller på industriella induktionsvärmare)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Det jag hört kan väl egentligen inte kallas spoltjut men beskrev ljudet så, då fenomenet i sig påminner starkt om spoltjut när man hör det.

Precis som elmotorer kan låta med frekvensomformare eller andra apparater som pysslar med att förändra stora strömmar med hög frekvens.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om den så lät som hundra bisvärmar skulle jag aldrig byta ner mig från induktion. Det är obegripligt att man orkade laga mat på traditionella spisar förr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle:

Tycker inte skillnaden är så brutal som vissa menar, en gjutjärnspanna tar en stund att få varm även på induktionsspis. Koka vatten kan jag göra i vattenkokaren om det måste gå fort.

Fördelen är väl att värmen sjunker lite fortare, o andra sidan får man inte alls så jämn värme som på en järnspis med det värmemagasinet, när man t ex slänger ner något som kyler pannan kraftigt.

Bra är de, absolut. Men tycker inte maten blir godare...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Hulle:

Tycker inte skillnaden är så brutal som vissa menar, en gjutjärnspanna tar en stund att få varm även på induktionsspis. Koka vatten kan jag göra i vattenkokaren om det måste gå fort.

Fördelen är väl att värmen sjunker lite fortare, o andra sidan får man inte alls så jämn värme som på en järnspis med det värmemagasinet, när man t ex slänger ner något som kyler pannan kraftigt.

Bra är de, absolut. Men tycker inte maten blir godare...

Nä godare blir den ju tyvärr inte...

Jag tycker att fördelarna är två... du kan börja steka 10 s efter att du satt på plattan och om det koker över så sänker du värmen så slutar det koka på sekunden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nu när köket renoverades så valde vi faktiskt bort induktionshällar till förmån för en vanlig glaskeramikhäll.

Att induktionshällarna låter är något som jag inte tänkt på tidigare. Men det märks tydligt nu när sakerna är utbytta. Det blev en påtaglig tystnad i köket. Visserligen var det köksfläkten som väsnades mest förut. Nu är dock ventilationssystemet utbytt så fläkten är inte i närheten av köket.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Går i samma funderingar själv och tycker det är svårt att göra jämförelser med den info som finns på nätet. Tycker även att strömförsörjningen är oklar ibland. Känns ok att dra upp en nolla till Perilexen men vissa spisar går på 1-fas 25A.....
Har du gjort något inköp och är du nöjd?