Windows 7 startar om efter "Windows startar..." och precis innan Windowsflaggan dyker upp.. (Snälla se hit)

Permalänk
Medlem

Windows 7 startar om efter "Windows startar..." och precis innan Windowsflaggan dyker upp.. (Snälla se hit)

Hej på er!

Jag har länge haft en dator med Windows 7 på en gammal mekanisk Western Digital hårddisk.

Satt innan och skulle föra över lite saker från en CD-skiva och så plötsligt slutade läsaren. Jag var lite lat så jag öppnade chassiluckan och drog från SATA-sladden för den tar år och dar att starta och jag orkade i latheten inte göra det. Satte i SATA-sladden igen men läsaren kickade inte igång. Fair enough tänkte jag och höll nere powerknappen i 6 sekunder och tryckte på den igen. CD-läsaren började fungera igen och jag trodde allting var lugnt. Men ingenting hände vid booten. Så jag startade om några gånger och kollade sedan i BIOS och där var inte min hårddisk som first boot. Ändrade detta till min Western Digital, drog ut satan och strömkabeln till CD-läsaren och startade om.

Men nu går den till "Windows Startar..." och dom där fyra färgbollarna som smashas ihop till windowsflaggan kommer fram, men precis när dom slås samman så får jag en jättesnabb bluescreen som jag lyckats filma och där står:
A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow
these steps:

Check for viruses on your computer. Remove any new installed har drives or hard drive controllers. Check your hard drive to make sure it is properly configured and terminated.
Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Technical information:

*** STOP: 0x0000007B (0xFFFFF880009A9928, 0xFFFFFFFFC0000034, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000

Och sen startar den om

Testat följa någon reparationssak som kom upp som alternativ och även systemåterställa tills tidigare idag, men utan framgång..

Testat att koppla från min andra interna hårddisk och mina externa också. Händer samma sak..

Snälla, hur ska jag lösa detta? Vill verkligen inte formatera disken

Tack så jättemycket på förhand!!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Okej, i kommandotolken jag kan välja från den där listan så står det "X:\windows\", så jag misstänker att min hårddisk force:at sig in till X:\ som jag force:at en extern disk till..

Hur ändrar man bokstav så det blir till c:\ igen?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

@m4goo2:
STOP: 0x0000007B betyder att Windows inte hittar boot disken efter intial startup (det är därför du ser flaggan men att Windows sedan krashar).

Det som står här How to Fix INACCESSIBLE BOOT DEVICE – STOP: 0x0000007B? kanske hjälper dig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@m4goo2:
STOP: 0x0000007B betyder att Windows inte hittar boot disken efter intial startup (det är därför du ser flaggan men att Windows sedan krashar).

Det som står här How to Fix INACCESSIBLE BOOT DEVICE – STOP: 0x0000007B? kanske hjälper dig.

Tack för svaret!

Har OS:et på en stor gammal mekanisk disk, så det var inte direkt fort gjort. Testade CMD-varianten med bootrec och chkdsk /f. Men det ville sig inte

Antar att enda utvägen är att formatera? :/

Nästan bud på att köpa sig en SSD isåfall?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Tack för svaret!

Har OS:et på en stor gammal mekanisk disk, så det var inte direkt fort gjort. Testade CMD-varianten med bootrec och chkdsk /f. Men det ville sig inte

Antar att enda utvägen är att formatera? :/

Nästan bud på att köpa sig en SSD isåfall?

Ha bara 1 disk kopplad när du installerar om. Annars lägger/använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta. Bla blir det svårare att veta vilken disk som är orsaken om du tex får liknande fel i framtiden. Andra kopplas in där du är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ha bara 1 disk kopplad när du installerar om. Annars lägger/använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta. Bla blir det svårare att veta vilken disk som är orsaken om du tex får liknande fel i framtiden. Andra kopplas in där du är klar.

Japp, bara en disk när man gör kritiska operationer!

Men den var ändå så seg så jag köpte mig en SSD och tjoffade in Windows 10, slave:ade disken som det var fel på och kunde rädda dom filerna jag tänkte på.

Datorn går väldigt snabbt nu, så jag är nog ändå lite glad att jag "tvingades" att formatera trots allt

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart