Vilken bank/kreditinstitut för sparkonto?

Permalänk
Medlem

Vilken bank/kreditinstitut för sparkonto?

Då Swedbank nu lånar in till 0% på sitt fasträntekonto upp till 2år så måste det till nåt annat.

Har kollat på Hoist och Erik Penser Bank som ger 1.1-1.2% ränta på 1år.
Bluestep 1%.
Avanza 0,75% (Klarna)

Någon son har erfarenheter av hur bra någon av dessa fungerar i verkligheten?

Insättningsgaranti är ett krav.

Permalänk
Medlem

Svea Direkt 0,85 med fria uttag alt. 1,15 låst 12 mån.

https://www.svea.com/se/sv/privat/spara

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Har du inte börjat handla med aktier eller fonder tycker jag du absolut ska välja öppna konto och depå på Avanza eller Nordnet även om sparräntan inte är toppen på deras tredjeparts-konton.

Sprid inte runt sparpengar på massa olika banker, det ger en bara huvudbry med konton överallt.

Standardförfarande är ändå att de som erbjuder högst ränta sänker den när de fått in mycket pengar för vanligt folk är inte benägna att flytta sparpengar när de väl förts över. Den där 1+% du tittar på kan mycket väl bli 0.4 om ett tag. Ju mer sparräntan avviker från genomsnittet desto större chans att den sänks till genomsnittsnivå!

Är du mer våghalsig kan du sätta en mindre del av dina sparpengarna i t ex Tessin eller Lendify med 6-9% ränta, men gör det med ett mindre belopp av dina sparpengar.

Hur som, det bästa vore om du kommer igång med ett fond och eller aktiesparande.

Behöver du pengarna inom närstående framtid ska de ej vara investerade på börsen eller i låsta sparkonton.

Eftersom du är datorintresserad och hänger här tycker jag du kan ha övergripande del sparat i fonder samt välja ut enstaka aktier och köpa för en liten del av totala sparkapitalet bland roliga bolag t ex Tobii, Intel, EA, Blizzard; Paradox, Starbreeze, AMD, Nvidia med flera vore kanske vägen att gå för dig.

Det är förstås en inlärningskurva för att köpa aktier som man måste ta sig igenom. Är du helt grön och har funderingar kan jag skriva ihop en del och skicka i pm.

Fonder not so much.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Santander Bank har jag, 0,75% ränta på sparkontot. Funkar väldigt smidigt att sätta in och ta ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Mattecoach

Avanza har Sparkonto+ Collector, 0,7% utan bindningstid vilket jag tycker är helt OK.

Permalänk
Medlem

Marginalen har jag haft många åt nu. Fungerar mycket bra, och dom har insättningsgaranti

Permalänk
Medlem

Köp säkra fonder istället, då kan du räkna med runt 5% i avkastning om du väljer rätt.

Permalänk
Medlem

SBAB är bra!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Lutar åt att köra Avanza och även köpa fonder genom dem och enbart köra lönekonto på Swedbank.

Sparkontot är kortsiktigt 1-2 år för bilbyte, dator/TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köp säkra fonder istället, då kan du räkna med runt 5% i avkastning om du väljer rätt.

Vad finns det för säkra fonder som garanterar 5% i årlig avkastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad finns det för säkra fonder som garanterar 5% i årlig avkastning?

Ingen så klart, men det visste du säkert redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad finns det för säkra fonder som garanterar 5% i årlig avkastning?

Finns ju inga garantier såklart, men jag går in och ger några exempel:

Länsförsäkringar Global Indexnära

DNB Global Indeks

Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ingen så klart, men det visste du säkert redan

Japp, detta visste jag. Man bör vara lite återhållsam när man garanterar avkastning.

Permalänk
Medlem

Satsa på en svensk indexfond med låg förvaltningsavgift. Bland de säkraste av fonder, men det finns ju förstås inga garantier för avkastning. Fast om man går tillbaka och tittar hur det sett ut dem senaste åren kan man ju "nästan" räkna med det.

Avanza zero är ett bra alternativ.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.