Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Streacom DB6 är datorchassi med passiv kylning för processor och grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Streacom DB6 är datorchassi med passiv kylning för processor och grafikkort

Streacom värvar teknik från det franska kylarföretaget Calyos till sin senaste skapelse DB6 – en datorlåda som kan kyla förhållandevis kraftfulla processorer och grafikkort helt utan fläktar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ser potential i detta.
Under rätt omständigheter och med komponenter utan spoltjut.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Nice, ser mycket mer flexibelt ut än klassiska heatpipes. Hoppas de släpper update av tex FC5 ALpha med denna teknik

Visa signatur
Permalänk

Chassit låter grymt lockande! Med dagens effektivitet borde i stort sett allt kunna kylas passivt. Jämfört med mina 8800GTX som låg på 90-107 grader så är det skönt att se att tekniken går åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Sitter numera i en konstant sval källare så nu börjar passiva chassin bli högintressant. Alltid dyrt så det kan man ju sluta tänka på.

Men de är ju så massiva.
De tar i som bara den för att täcka av de tunga grafikkorten när de faktiskt skulle kunna sikta på att hantera lite lättsammare varianter och därmed få ett klart mindre chassi.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Och så parar man ihop detta med ett passivt kylt nätaggregat så är man hemma sen Vore riktigt nice faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den där med en 1700, en gtx 1060 och ett seasonic prime passivt nätaggregat vore lagom för mina behov

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare, hoppas de uppdaterar FC5 med den nya kyllösningen. Kommer hålla ett öga på det här, kanske man kan få 1060n att gå helt passiv i FC5an.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Mer Calyos grejer till folket! Jag sitter & väntar spänt på min NSG 01. Betydligt större låda, men så ska jag ju förhoppningsvis köra lite häftigare grejer också. Att calyos teknik kommer till fler lådor gör ju att fler företag kanske vill tillverka fittings och täcksidor för blocken också Men detta chassie vore ju inte så dumt till sambon som inte är riktigt lika kräsen på prestanda som mig själv.

http://fanlessfan.com/ för er som kanske har mer intresse av Calyos och deras teknik.

Länk till Calyos nya infosida
Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Discokungen

Synd att det faktiskt är rätt opraktiskt med passiv kylning. Det räcker med extremt låg fläktstyrka för att få avsevärt mycket bättre kylning och samtidigt vara i princip lika tyst i praktiken. Men det är alltid kul att se passivt kylda datorer!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Synd att det faktiskt är rätt opraktiskt med passiv kylning. Det räcker med extremt låg fläktstyrka för att få avsevärt mycket bättre kylning och samtidigt vara i princip lika tyst i praktiken. Men det är alltid kul att se passivt kylda datorer!

Its a state of mind
edit: Är du samma flamso som på feber?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Flamso: Helt korrekt. Det finns inga direkta hinder att köra fläktar på radiatorerna för att få mer kylningsförmåga. Just streacoms chassie kanske inte blir så vackert om man hänger på fläktar längst sidorna men Calyos har sagt att det ska försöka utveckla en AIO kylare som då högst troligt måste köras med fläktar. Deras egna chassie kan man tillföra fläktar i.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Gräsligt fult i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClosetPerv:

Chassit låter grymt lockande! Med dagens effektivitet borde i stort sett allt kunna kylas passivt. Jämfört med mina 8800GTX som låg på 90-107 grader så är det skönt att se att tekniken går åt rätt håll.

Ah GTX 8800GT. Några av tillverkarna släppte modeller med en skitliten fläkt som lät som en tandläkarborr och ändå inte klarade av att kyla kortet. Vill minnas att nysläppta Crysis gav mig grafikfel upp mot 110 grader så jag fick köra med chassit öppet. Efter nån månad så skar fläkten ihop helt och kortet dog värmedöden. Att jämföra med mina nuvarande GTX970 som har helt passiv kylning vid låg belastning.

Lite OT men ändå en gnutta historik...

Permalänk
Medlem

Bra ide, men det behöver kunna kyla 250 watt på grafiken. Tror marknaden för ett chassi som kostar bortåt 4000 är som störst för de som har en topp cpu och ett toppgrafikkort. Dvs de som har en väldigt hög övre smärtgräns.

Kanske kommer i nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trevligt koncept. Man sparar dessutom pengar på att slippa köpa CPU-kylare och man kan köpa ett grafikkort med mindre påkostad kylare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Perfekt för en mindre krävande burk. Jag undrar dock om kyllösningen håller i längden med tanke på att kapillärerna lätt kan täppas till om det finns skräp (tänk alger) i systemet. håller säkert långt nog iallafall.

Permalänk
Avstängd

Kändes vettig där man kan ha en passiv spel dator som är rätt ok och med passivt agg och ssd only når den ljudnivåns nirvana sen gillade jag utseendet och gillar absolut iden

Ser man på den negativt är 3000-3500kr något som väldigt få lägger på chassie och mängden prioriterar prestandan på hårdvaran och lägger pengarna där i stället så är nog inte så många som köper dom men jag gillar den och hade den landat mot 2000kr eller så hade den varit mycket intressantare och då hade jag köpt en

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Calyos är grejen. Glad att Streacom m fl plockar upp deras teknologi. Schysst gods i denna, verkar rejäl. Feedback till Streacom, jag vill se en större variant som klarar kraftigare GPU. Glas på toppen kommer att visa vartenda dammkorn. F.ö. glas verkar vara grejen, får gärna ta fram en helaluminiumvariant.

Permalänk

Är lockad av detta chassi. Hade varit häftigt om man nöjt sig med ett 1060, prislappen är faktiskt helt ok.

Men som andra säger är passivt inte speciellt praktiskt. Jag hör inte min burk i idle (har stängt av den flera gånger av misstag). Det är värt att ha några fläktar för att få bättre prestanda i spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Intressant Tveksamt dock om det fungerar något vidare så vida man inte kör stock clock. Frågan är ju dock om de kan behålla namnet, känns som det borde vara varumärkesskyddats hos Aston Martin.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gillar deras passivt kylda kub chassi men detta var riktigt gräsligt

Permalänk
Avstängd

de kunde ju ha utnyttjat både tak och front till kylning istället för onödigt Glas!

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

de kunde ju ha utnyttjat både tak och front till kylning istället för onödigt Glas!

Jepp! Plus normalstor tower-låda så kunde man stoppa i vad som helst.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

Det här chassit är intressant för att det öppnar upp för vissa möjligheter som deras andra chassin inte erbjuder.
Så vitt jag sett har inte streacom något annat chassi som kan kyla grafikkort.
mCubed/Hfx hade chassin med kylning av grafikkort, men dom finns inte kvar.

Att den klarar att kyla ett grafikkort innebär att man inte blir beroende av gpu’er som är integrerade i processorn.
Grafikkrets på moderkortet kyls inte på deras andra modeller heller för den delen, även där tror jag att mCubed/Hfx hade vissa möjligheter för det, så det har ju också varit uteslutet vid streacom chassin, då dom saknar fläkt.

Att inte vara beroende av integrerad krets innebär inte nödvändigtvis highend gaming.
Det finns andra användningsområden.
Det här systemet kan nog klara en Ryzen 7 1800x, icke överklockad, och dom har ju ingen integrerad grafikkrets. Dom är ju ändå bäst för annat än gaming.
Det kan ge fördelar när det gäller att driva flera skärmar, vilket det inte bara är gamers som gör.
Det kan underlätta jakten på moderkort, om man inte måste hitta ett med stöd för integrerad grafik som dessutom har dom portar man vill ha för sina skärmar.

Sen tycker jag personligen inte att det är deras snyggaste chassi. Men det är ett tower-chassi, så om det ändå står under bordet så behöver man ju inte titta på på det.
Streacom gör inte direkt, "hej, se på mig" chassin. Dom är "stilrena", men snarare åt håller lägg inte märke till mig, än "oj vilket stilrent och snyggt chassi".

Jag är inte säker på att kylningsförmågan hade kunnat ökas om det hade varit aluminiumpaneler istället för glas.
Hur skulle man kunna montera kylning på 3 sidor? För det är väl egentligen enda sättet att utöka kylförmågan med fler aluminiumpaneler.

Men sen hade jag nog personligen tyckt att det hade gjort lådan lite snyggare med aluminium. Men diverse tillverkare sätter ju dioder på sina komponenter, så kanske kan det vara kul om man har sådana komponenter att det i alla fall syns.

Men om den klarar Ryzen 7 1800x icke överklockat så är det helt klart ett intressant alternativ för att bygga en arbetsdator.
För musikproduktion skulle nog många uppskatta en fläktlös dator, och där kommer också fler CPU kärnor till användning, och grafikkretsar används främst för att eventuellt kunna ha fler skärmar.
Men generellt att slippa fläktljud är ju skönt för arbetsdatorer, då det inte är säkert att man hela tiden hör ljud från det man gör på datorn, för att överrösta fläktljudet.
Och arbetsdatorer är oftast inte nått man sitter och stirrar på hela dagarna, så utseendet spelar inte så stor roll, skulle jag säga.

Men ja det finns en risk för coil noise, och det kan låta värre än en tyst fläkt.
Och sen vet jag inte vad dom tänkt att man ska ha för PSU till denna, då deras fläktlösa varianter nog varit i svagaste laget för att klara en uppsättning med dedikerat grafikkort.

Permalänk

Den feedback jag hade lämnat om jag hade fått möjlighet;
En svart variant (generellt föredrar jag aluminiumfärgat, men kanske inte ihop med "smoked glass").
Fler anslutningar på fronten.
Att dom ska överväga att göra en version med aluminium-paneler (i samma färg som resten av chassit), som alternativ till glas-varianten.
Men som jag tidigare sagt, så kanske utseendet inte är hela världen på en dator som man inte stället i synfältet. Men vissa är nog mer skeptiska.

Tycker att DB4 också borde komma i svart och/eller med aluminium topp i matchande färg med resten av chassit. Fast jag tycker den gör sig bättre i två-färgs utförande jämföt med DB6.

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

de kunde ju ha utnyttjat både tak och front till kylning istället för onödigt Glas!

Hur?
Man måste ju kunna montera kylningen och sätta ihop chassit.

Glas utseendemässigt kan jag också ifrågasätta.
Men jag är tveksam till att kylförmågan hade kunnat förbättras av att dom använt aluminiumpaneler.

Ok, det kanske hade varit möjligt men väldigt meckigt att göra fronten till en radiator-panel också, där man hade gjort sista monteringen med bara toppen öppen, för att ha dubbla kanaler för en av kylarna.
Med smart planering för kabeldragning, så skulle det vara möjligt att som sista steg ansluta till power-knapp och kontakter monterade på topp-panelen.
Men då hade det blivit väldigt meckigt att montera ihop systemet. Men det är klart, om dom hade satt power-knapp och anslutning på topp-panelen, så hade det ju varit möjligt att sälja en radiator-panel för fronten för dom som verkligen är villiga att anstränga sig för den ökade kylningen. Jag misstänker att en sådan panel kostar mer än den glasskiva som dom valt, så hade det varit standardutrustning så hade nog chassit blivit ännu dyrare.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Är lockad av detta chassi. Hade varit häftigt om man nöjt sig med ett 1060, prislappen är faktiskt helt ok.

Men som andra säger är passivt inte speciellt praktiskt. Jag hör inte min burk i idle (har stängt av den flera gånger av misstag). Det är värt att ha några fläktar för att få bättre prestanda i spel.

Att en låda är helt tyst (eller ohörbar över miljöljud) i idle, är väl ganska irrelevant i jämförelse med en som inte låter under load?
Om man inte spelar med ljud eller konstant lyssnar på musik när man använder datorn, så kan det vara relevant att ha en dator som inte låter ens när man belastar den.

Detta är knappast ett spel-chassi för en hardcore-gamer.
Det kan eventuellt användas för casual-gaming, men låser framförallt upp möjligheter att använda datorn som en tyst arbetsstation med möjlighet för dedikerat grafikkort att användas med processorer som inte har det integrerat, eller om något mer GPU kraft behövs.

Alla nyheter på sweclockers är inte inriktade på huvuddatorn för en över-klockande hardcore-gamer.

Permalänk

För dom som säger att det är dyrt för målgruppen, så vet jag inte om jag håller med.
Om målgruppen är gamers, så absolut.

Men som arbetsstation är det nog ett pris många företag skulle kunna svälja om personalen slapp sitta och lyssna på fläktljud hela dagarna.
Men då ska det ju säljas färdigkonfigurerat, och jag vet inte om någon använder streacom chassin i färdigkonfigurerade lösningar.

För dom som bygger datorer för musikproduktion, om dom klarar AMD Ryzen med 8 kärnor som ju saknar integrerad GPU, så kan det vara värt priset för en dator som kan stå i ett inspelningsrum, eller för den delen inte har fläktar som låter när man försöker mixa.

För den som satsar mycket pengar på en hemmabio/hifi, så kan det vara intressant att lägga dom extra pengarna på en media-dator, som inte kommer surra i bakgrunden när en lyssnar på musik eller ser film. Vissa uppskattar även möjligheten för lite casual-gaming. Däremot så gör sig typ alla andra streacom chassin bättre i ett vardagsrum, rent utseendemässigt. Men om det inte måste stå direkt synligt, så är det nog inget större problem.

Problemet är att det finns risk för att man kommer höga coil noise och då är det inte säkert att det är ett dugg tystare än om det haft fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Det här chassit är intressant för att det öppnar upp för vissa möjligheter som deras andra chassin inte erbjuder.
Så vitt jag sett har inte streacom något annat chassi som kan kyla grafikkort.
mCubed/Hfx hade chassin med kylning av grafikkort, men dom finns inte kvar.

Att den klarar att kyla ett grafikkort innebär att man inte blir beroende av gpu’er som är integrerade i processorn.
Grafikkrets på moderkortet kyls inte på deras andra modeller heller för den delen, även där tror jag att mCubed/Hfx hade vissa möjligheter för det, så det har ju också varit uteslutet vid streacom chassin, då dom saknar fläkt.

Att inte vara beroende av integrerad krets innebär inte nödvändigtvis highend gaming.
Det finns andra användningsområden.
Det här systemet kan nog klara en Ryzen 7 1800x, icke överklockad, och dom har ju ingen integrerad grafikkrets. Dom är ju ändå bäst för annat än gaming.
Det kan ge fördelar när det gäller att driva flera skärmar, vilket det inte bara är gamers som gör.
Det kan underlätta jakten på moderkort, om man inte måste hitta ett med stöd för integrerad grafik som dessutom har dom portar man vill ha för sina skärmar.

Sen tycker jag personligen inte att det är deras snyggaste chassi. Men det är ett tower-chassi, så om det ändå står under bordet så behöver man ju inte titta på på det.
Streacom gör inte direkt, "hej, se på mig" chassin. Dom är "stilrena", men snarare åt håller lägg inte märke till mig, än "oj vilket stilrent och snyggt chassi".

Jag är inte säker på att kylningsförmågan hade kunnat ökas om det hade varit aluminiumpaneler istället för glas.
Hur skulle man kunna montera kylning på 3 sidor? För det är väl egentligen enda sättet att utöka kylförmågan med fler aluminiumpaneler.

Men sen hade jag nog personligen tyckt att det hade gjort lådan lite snyggare med aluminium. Men diverse tillverkare sätter ju dioder på sina komponenter, så kanske kan det vara kul om man har sådana komponenter att det i alla fall syns.

Men om den klarar Ryzen 7 1800x icke överklockat så är det helt klart ett intressant alternativ för att bygga en arbetsdator.
För musikproduktion skulle nog många uppskatta en fläktlös dator, och där kommer också fler CPU kärnor till användning, och grafikkretsar används främst för att eventuellt kunna ha fler skärmar.
Men generellt att slippa fläktljud är ju skönt för arbetsdatorer, då det inte är säkert att man hela tiden hör ljud från det man gör på datorn, för att överrösta fläktljudet.
Och arbetsdatorer är oftast inte nått man sitter och stirrar på hela dagarna, så utseendet spelar inte så stor roll, skulle jag säga.

Men ja det finns en risk för coil noise, och det kan låta värre än en tyst fläkt.
Och sen vet jag inte vad dom tänkt att man ska ha för PSU till denna, då deras fläktlösa varianter nog varit i svagaste laget för att klara en uppsättning med dedikerat grafikkort.

Den tar ju fullstora PSUer så Silverstone eller Seasonics passiva funkar utmärkt.

Calyos hade ett koncept förut (frågan är om det inte går att beställa vid Indiegogo/Kickstarter för 400-500€) med GTX 1080 och en Core i7 som kyldes passivt utmärkt men då vägde datorn in på 35kg.
Vill man kyla en så pass bra dator så kommer den väga därefter tyvärr.
Calyos verkar ha trevliga lösningar, dom har jobbat med Intel ett tag nu för att ta fram serverkylare och kommer dom igång på riktigt så kan vi nog förvänta oss fler och bättre saker för dom är ensamma med denna form utav kylning på marknaden, allt dom tillverkar görs hos dom själva bakom stängda dörrar.

Jag vill se mer Streacom! Mailade dom då jag är väldigt sugen på DB4 men finns ingen GPU lösning än men efter mail till dom sa han jag snacka med att dom skulle visa upp en sån under denna mässa, hoppas att han menade block och heatpipes till just DB4 och inte att jag ska köpa mig ett DB6 för det behöver jag inte även om det verkar bra och ligger bra i pris.