Datorn vill ej komma långt i startupen =(

Permalänk
Medlem

Datorn vill ej komma långt i startupen =(

Var inne i windows och allt funka kanon, tills den hängde sig har haft den i ett halvår allt funkar fint.
Startade om datorn och den kommer precis till rutan innan man kan välja vilket av Windowsen som är installerade man vill köra.
Då poppar det up två bokstäver LI och sedan säger det stopp har tryckt på tangentbordet osv inget händer _ står bara och blinkar hela tiden.
Har startat om och kollat tempen den är stabil likaså fläkten funkar som den ska.
Har ett asus a7v333 och en xp1800 om det kan säga en nåt.
Så vad är felet =/

Permalänk
Hedersmedlem

testat installera om windows?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Jag får samma om jag väljer failsafe i BIOS
Prova resetta bios och prova lite andra alternativ.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

det är ju Lilo loader som andvänds när du har Linux installerat... det har blvit nått fel i MBR:n så han kan trololigtvis inte hita ditt windows....
det är väl så när det bara står LI eller är det när det bara som det står L som det är så.... ? prova med att installera om LILO Loader...

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

Tidigare haft Linux på disken?
Tar för givet du kör win2k eller XP.
Starta på dosdiskett. Skriv FDISK /MBR tryck [enter]
Starta sedan på windows-skivan och kör en repair.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

det där problemet hade jag också när jag skulle in med slackware i min gamla 233 .... Det är LILO som spökar iaf, men jag vet inte vad som är felet, skulle jag också vilja veta

Visa signatur

EPoX EP-8RDA / XP2400+ T-bred / TwinMOS Original 512 / gf4 ti4280 64mb / 120gb HD

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr har jag inte linux installerat har inte heller haft det =/
Hade inte gjort någonting speciellt när datorn hängde sig eller tiden innan, inga nya program alls.
Har en hårddisk med win2k och en med winxp om det kan säga någe =/
Ska testa resetta bios nu...
Formatera känns inte för anbeläget ännu gör det helst i sista hand...

Edit: Det gick åt skogen, eller iaf det funkade inte...
Kom gärna med fler förslag förutom format c: osv då

Permalänk
Medlem

Pröva vad jag skrev ovan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men är inte FDISC något man bara ska göra om man ska partionera en hd i dos som redan är partionerad eller någe? =/
Också hört att det kan gå snett

Permalänk
Medlem

resetta mbr med FDISK /MBR så ska det nog funka...
men hur i h-vete kan han ha LILO installerat när han aldrig har haft linux?? humm..

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

Nu var problemet fixat, det hade absolut ingenting med linux att göra kan jag säga.
Såg i bootupen att primary master hårddisken inte ville komma upp och från tidigare erfarenheter hade strömsladden in till den gått sönder och därför blivit lödd så jag testade dra ut strömsladden sedan in den igen och allt funkade prima =/
Surt
Tack för era förslag ändå!