Permalänk
Medlem

Rengöring av ram stickor

Jag har hållit på med en stationär dator på min arbetsbänk senaste veckan varpå jag bad min sambo att låta bli prylarna som låg där. Förklarade att jag var väldigt rädd om sakerna och att de var väldigt ömtåliga. Hon frågde förstås varför i hela friden hon skulle röra mina grejer.

Idag när jag kom ut till arbetsrummet ser jag hur hon står och sprutdushar en jockapalm på min arbetsbänk. Problemet var att hon sprutade vatten blandat med diskmedel så att minnena fick sig en liten dusch där dom låg oskyldiga och oskyddade. Det var inte jättemycket och jag tror att det mesta hamande på gummifodralet.

Jag konfronterade såklart min sambo som var helt frågande: Hon hade ju inte rört grejerna - bara besprutat dom med vatten.

Hur som helst vill jag inte stoppa in stickorna i något moderkort innan de är rengjorda. Avlagringar från diskmedel kan knappast vara bra.

Har ni några förslag på åtgärder?

Mvh
Jocke

Permalänk
Medlem

- "Hon hade ju inte rört grejerna - bara besprutat dom med vatten."
HAHAHAHAHAHA Låt grejerna torka sen är det bara att testa om dom funkar.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Rekordmedlem

Om det uppstått nån avlagring på dem så använd tvättsprit eller köp en burk elektronikrengöring om du ska ha nått "dedikerat medel".
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack gott folk ska undersöka noga på kontakterna. Bra grej den där flaskan från Kjell! Har använt t-sprit på cpu förut: Det kanske skulle funka det med (samma stuk som tvättsprit)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke86:

Tack gott folk ska undersöka noga på kontakterna. Bra grej den där flaskan från Kjell! Har använt t-sprit på cpu förut: Det kanske skulle funka det med (samma stuk som tvättsprit)?

Sprit funkar för det mesta om materialet tål det men det kan skada vissa plaster och ev lösa upp färg men du lär inte ha mycket att tvätta bort om det ens är något på minnena ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nej det är rätt oklart om det ens kom något som inte bara gick att 'torka bort'. Men man har ju hört skräckhistorier om hur känsliga kontakterna är på minnena. Man ska knappt röra dem om jag förstått rätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke86:

@mrqaffe: Nej det är rätt oklart om det ens kom något som inte bara gick att 'torka bort'. Men man har ju hört skräckhistorier om hur känsliga kontakterna är på minnena. Man ska knappt röra dem om jag förstått rätt.

Det har mest med ESD risken att göra att du inte ska ta på minnena hur som helst, kontakterna på minnen är ganska tåliga mekaniskt men sockeln på moderkortet är känsligare och kan tex bli dammig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Alright! Kan ha klarat mig den här gången. Det visar sig senare ikväll. Om inte reklamerar jag sambon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

.....
Har ni några förslag på åtgärder?

Mvh
Jocke

Gällande RAM stickorna, tvätta med avjoniserat/batterivatten vatten har jag fått lära mig ska fungera. Låt stå och torka ordentligt innan användning.
(bra källa http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=75214#...

Gällande sambon... tvätta med mycket avjoniserat vatten, gärna med en redig mängd omkring en hel dunk. Risk för försurning men det är bara tillfälligt då du får låta den torka samt lugna ner sig innan användning pratstunden. Denna pratstund ska innehålla ett nekande med följande citat "men jag RÖRDE dig inte"

Lycka till med båda äventyren

Permalänk
Medlem

Förslag på åtgärder? Separation!

Vad gäller minnena hade jag nog nöjt mig med att skölja av dom lite snabbt. Dest-vatten.