Proxmox raporterar hög ram för vm

Permalänk

Proxmox raporterar hög ram för vm

Hej! Jag har prceis börjat med proxmox där jag har ett antal windows server 2012 vm. Jag har noterat att på "summary" fliken så rapporterar proxmox att ram användning är väldigt hög för den ena vm men inte den andra.

Jämför man med windows rapportering så stämmer den ena vm men inte den andra.

Vm1 stor skillnad

Vm2 liten skillnad

Är det någon som kan veta vad detta beror på?

Jag har senaste versionen av qemu guest agent installerad på båda och de är konfigurerade likadant.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

@Joulester: Hejsan.

Ibland räcker det inte att använda qemu agent. Antar att du har installerat ifrån Virtio.iso filen?

Finns ett annat sätt man kan göra.
Det man kan göra för att fixa RAM mätaren i summary är att:

I virtio så finns det en mapp som heter Balloon, gå in där och sedan välj respiktive Operativ t.ex 2k12r2
Kopiera amd64 till C:\Program Files -> döp om mappen till Balloon.
Via kommandotolken som admin skriver du ifrån C:\Program Files\Balloon:> BLNSVR.exe -i

Starta om.

Hoppas det hälpte.

Varför detta uppstår har jag inget riktigt svar på. Troligtvis krock med information mellan Proxmox och självaste VMet.

Glömde bort en rad.
Permalänk
Skrivet av DooKanVa:

@Joulester: Hejsan.

Ibland räcker det inte att använda qemu agent. Antar att du har installerat ifrån Virtio.iso filen?

Finns ett annat sätt man kan göra.
Det man kan göra för att fixa RAM mätaren i summary är att:

I virtio så finns det en mapp som heter Balloon, gå in där och sedan välj respiktive Operativ t.ex 2k12r2
Kopiera amd64 till C:\Program Files -> döp om mappen till Balloon.
Via kommandotolken som admin skriver du ifrån C:\Program Files\Balloon:> BLNSVR.exe -i

Starta om.

Hoppas det hälpte.

Varför detta uppstår har jag inget riktigt svar på. Troligtvis krock med information mellan Proxmox och självaste VMet.

Tack så mycket detta fungerar utmärkt!
Går det att installera Balloon på Ubuntu också? I så fall hur?

Edit: ubuntu verkar rapportera rätt så kanske inte behövs.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Tack så mycket detta fungerar utmärkt!
Går det att installera Balloon på Ubuntu också? I så fall hur?

Edit: ubuntu verkar rapportera rätt så kanske inte behövs.

Varsegod, kul att det fungerar nu.
Yes, det ska rapporteras korrekt då det går mellan Proxmox och Ubuntu (Linux till Linux).