Digitala prepper-tråden: Vad från din datorvardag överlever undergången?

Permalänk
Inaktiv

Digitala prepper-tråden: Vad från din datorvardag överlever undergången?

Plötsligt händer det. Och inte är det en triss-vinst utan en händelse har förändrat världen för all framtid. Kärnvapenkrig, stigande vattennivåer eller varför inte zombier? Vardagen kommer ovsett inte åter bli vad den varit för en lång tid framöver.

Hur har du som datorentusiast förberett dig för en relativt datorfri postapokalyps? Molntjänsterna lär vara borta, såvida nu inte Skynet är osaken. Har du tillgång till all data du vill ha om allt rasar samman? Har du planerat på hur du håller datorintresset (och behovet) vid liv?

Media som avhandlar temat tar sällan upp denna del av vår vardag, datorerna försvinner oftast ur fokus. Jag gillar personligen temat och har faktiskt funderat på det hela i ett par dagar vilket gjort att jag är nyfiken på hur andra ställer sig till ett sådant scenario. Tråden är alltså inte 100% seriös utan bör, likt den forumdel den ligger i, främst ses som underhållning.

För egen del har jag en hårddisk med allt som är relativt viktigt som bör gå att använda efter en teoretisk apokalyps. Förutsatt att jag har tillgång till ström och tillräckligt med tid för att, låt säga, jämföra post-apokalyptiska filmer för att se vilken som var närmast.

Permalänk
Medlem

Ja det beror på situationen då antagligen mest energi går till att överleva, att få mat/dryck samt tak över huvudet och värme.

Transportfrågan måste också lösas på något sätt även om det kanske går att cykla/gå även segelbåten fungerar utan motorn.

I en totalkollaps exempelvis kärnvapenkrig med en emp-puls lär det för de flesta inte finnas fungerande hårdvara kvar om man inte har emp-skydd vilket nog få av oss har. i det läget lär det bli svårt med datorintresset även om andra basbehov är uppfyllda och man överlevt helskinnad.

Men vi kan tänka oss tanken att kollapsen beror på att något slagit ut infrastrukturen allt från extremväder till virus-pandemi eller en extrem solstorm som gjort att de stora elnäten slutar fungera långvarigt och transportsektorn inte får fram bränsle, ja då finns visst hopp ändå.

Bor man i hus på landet kan man elda och klara sig bättre och då kan man fundera om något går att använda.
Vi fick en del övning när Gudrunstormen var och har kompletterat med ett elverk så det nödvändigaste av elprylarna fungerar.

Man kan anta att all normal internet och kommunikation brutit samman så det som går att köra är det som kan köras lokalt i dator/telefonväg.
Dvs det som ligger på hårddisk/skivmedia och ej kräver internet. Kommunikationsradio är det enda som går att kommunicera med om man inte sätter upp flaggtelegrafer och liknande.

Med andra ord blir det att skaka liv i någon burk som kan köras från drivrutiner och operativsystem du redan har sparat.

Givetvis kräver all elektronik tillgång till ström, vilket kan ordnas med solceller eller mindre generatorlösningar exempelvis bygga ett enkelt vindkraftverk av någon bilgenerator så har man åtminstone 12V, med växelriktare så man får 230V på det och lite bilbatterier borde det gå att driva datorer passande bärbara är ström snåla men det kan även gå att få liv i stationära.

Blir att använda som avkoppling med gamla spel(de nya funkar ej utan internet och molnet finns ej mer så glöm dina Steamspel)

Sedan beräkningar och andra nyttoprylar, ett problem lär bli utskrifter när toner/patroner till skrivare tar slut och ej kan anskaffas.

En telefon kan användas för lokal mediakonsumtion och de installerade eller lokalt sparade appar som ej kräver internet även om det inte finns något fungerande mobilnät längre, har faktiskt en Geigermätare till telefonen som funkar med tillhörande app även utan nätkontakt och den kan vara användbar om det är någon form av kärnkatastrof.

Saker som går på standardbatterier som laddningsbara r6 är bra, min tekniska ti-89 titaniumräknare lär fortsätta att fungera bara jag har batterier och i nödfall kan man nog bygga om den så den kan köras på något sätt om batterier ej finns att få.(har rätt gott om laddningsbara och även en hel del alkaline så batteritorsk klarar jag mig länge innan jag får.

Det som blir problem är alla moderna OS och program som kräver internet för att fungera så man blir hänvisad till äldre eller hackad programvara(hackad kan exempelvis betyda att ett OS går att installera utan internetaktivering)

På längre sikt är problemet om all modern produktionsteknologi och informationsteknologi är krossad kanske det blir svårt om vetskapen och möjligheten att tillverka hårdvara inte finns mer.

Men har det gått så långt är kanske datorer just då rätt oviktiga om vi har fullt upp att överleva i vår nya stenålderstid.

Själv skulle jag prioritera allt som går att köra lokalt tills dess att infrastrukturen återuppbyggs om den gör det.
Har väldigt mycket lokalt sparat redundant och även äldre prylar sparat så det skulle gå att klara sig hyffsat utan nätet.

Men visst musik/mediekapabla produkter som kan fungera med lokala filer är bra.
Enklare fristående saker som miniräknare lär stiga i värde speciellt om vi måste uppfinna hjulet igen.

Det beror också på tidsperspektiv, vi hade strömavbrott i hela samhället 1timme nyligen vilket blev första riktiga testen av min Ups.

Stängde ner stationära datorn men lät Router och fiberomvandlare fortsätta gå. Körde igång en bärbar med lång batteritid och konstaterade att någon form av batteribackup finns i fibernätet då det fortsatte att fungera under denna timmen då jag surfade på bärbara.

Så en timme avbrott gick bra här ,för längre avbrott har jag ett elverk som ger sinusvåg ut som kan ladda/driva.

Fast när till sist fiber/mobilnäts reservkraft tar slut vid långvarigt avbrott blir det att köra lokalt material utan internet.

Vid så långa avbrott att det ej går att få bränsle blir det problem, men jag har nog så jag kan nödbygga mig ett litet vindkraftverk så prylarna fungerar om det blåser. Kanske i ett senare skede bygga något ångdrivet vedeldat elverk för dagar det varken är sol eller blåser.
Vedspis o kakelugn fixar värme och vatten får man handpumpa eller köra på batteridrift från brunnen om nu inte Zombierna äter upp oss.

Permalänk
Medlem

En dator som drar runt Fallout 2, driven med solpaneler. Behöver man något mer?

Permalänk
Medlem

Jag har en tendens till att bränna skivor trots att omvärlden tycks överge dem. Köpte nyligen flera hundra DVD-R och drygt 50 CD-R. Har en del dubbletter av mina hårddiskar samt ett antal externa RAID1-enheter. Så snart jag byggt färdigt min upphottade XP-dator som ännu är work in progress efter drygt 1 år (skriver f.ö. på den nu) ska jag ta itu med säkerhetskopieringen. Hade bud på en LTO-enhet för några månader sedan men var tvungen att avstå.

En hårddisk med säkerhetskopior har jag gett till en polare för 10 år sedan.

Tänkte bränna en skiva med drivrutiner jag har nytta av samt en någorlunda komplett WinXP (har inget senare Win)

Sen får jag går igenom de andra datorerna i min ägo. Några Mac:ar och en gammal Aptiva som knappt startar längre.

Ska kolla in detta: https://www.crashplan.com/en-us/features/backup-destinations/...
https://support.crashplan.com/Backup/Backing_Up_To_A_Friends_...
Om det fungerar som jag har tänkt ska jag när möjlighet ges bygga ihop en arbetsdator som även funkar som backupserver.

Har medvetet köpt de flesta spel på skiva så att de kan spelas utan Internet. Tyvärr är de nya bundna till nätet ändå. Men med gränsfall som t ex Borderlands (hehu) har jag fått tag på en aktiveringsfil genom att manuellt maila och efterfråga det, så den lilla filen ska sparas för framtiden. Med den går spelet att aktivera offline.

Apropå långvarigt strömavbrott är detta bra läsning
http://cornucopia.cornubot.se/2016/01/gastinlagg-stromavbrott...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Har medvetet köpt de flesta spel på skiva så att de kan spelas utan Internet. Tyvärr är de nya bundna till nätet ändå. Men med gränsfall som t ex Borderlands (hehu) har jag fått tag på en aktiveringsfil genom att manuellt maila och efterfråga det, så den lilla filen ska sparas för framtiden. Med den går spelet att aktivera offline.

Det är ju tyvärr inte bara vid installation/aktiveringen som problemen uppstår heller nödvändigtvis. I många fall har de valt att distribuera patchar via online-tjänster, utan något [enkelt] sätt att få tag på dem manuellt. Sålänge internet och tjänsten fungerar så är ju allt smidigare än den manuella hanteringen man höll på med förr, men det behövs ju inte ens en apokalyps för att det ska sluta fungera.