20% CPU vid musrörelser (DPC/ISR latency), vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

20% CPU vid musrörelser (DPC/ISR latency), vad ska jag göra?

I flera program (mest enkelt att reproducera på själva explorers bakgrundsbild) går CPU upp till 20% användning bara vid musrörelser. Jag antar att det är bara tid att göra den gammla goda Format C: eftersom det har varit 4 år med många windows och drivrutins uppdateringar sedan sist. Men jag vill undvika det om det är möjligt därför kom jag hit att fråga om råd... redan googlade överallt och försökte många saker och ingenting händer.

System
CPU: 2500k @ 4.7 GHz
Mobo: Gigabyte z68
RAM: 12 GB (2x4 + 1x4)
SSD: OCZ Vertex 3 240GB
Mus: Logitech G400 (men samma på CM Storm Spawn)
(tangentbord kopplat till PS/2)
Windows 10

Det som jag försökt redan som inte hjälpte:

  1. Dra ut allt från USB (utom musen)

  2. Olika USB portar (bägge 2.0 och 3.0)

  3. Uppdatering av chipset, LAN, audio och grafik drivrutinerna samt logitech mjukvara

  4. Inaktivering av olika USB kompontenter i enhetshanteraren och UEFI (samt antivirus)

  5. Avinstallering av USB drivrutinerna (och logitech mjukvara)

  6. Olika kombinationer i UEFI för "Legacy USB support", "xhci hand-off", "ehci hand-off", "HPET support" osv

  7. verifier /reset

  8. CCleaner... lol

LatencyMon visar höga DPC och ISR värden för USBPORT.sys vid musrörelser. När jag avinstalerade alla USB drivrutiner och instalerade bara specifiska Etron USB 3.0 (istället av microsofts egna) och kopplade musen där då visade LatencyMon höga DPC och ISR värden för EtronXHCI.sys. Xpref trace bara säger samma som task manager - explorer.exe går upp till 20% CPU.

Några råd förutom format c: ?

Permalänk
Medlem

Testat med en annan mus?

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Testat med en annan mus?

Japp, skrev det redan i mitt första inlägg - CM Storm Spawn, ingen skillnad. Jag också testade med någon billig Plexgear mus och CPU också gick upp till 3% men om jag sänker polling rate på G400 till 125Hz går det också upp till ungefär 3%. Och sen 250Hz - 6%, 500Hz - 10%, 1000Hz - 20%.

Permalänk
Medlem

@Tpk: Sorry läste inte ordentligt, låter ju kanske som att format C: är den lättaste lösningen

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Sett det tidigare där det var något prigram som orsakade det, kan också vara spyware.
Testa stäng alla appar i systray, och stäng därefter av alla tjänster som inte är från microsoft.
Sysinternals autostart verktyg är guld för detta.

Hjälper det inte, testa installera windows på en ny hdd/ssd och se om problemet kvarstår. Då är det hårdvaru relaterat (inte troligt).

En ominstallation är nog snabbastelösningen på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj