Kortslutning (?) med 1080TI. Datorn startar ej

Permalänk
Medlem

Kortslutning (?) med 1080TI. Datorn startar ej

Hej. Jag har mycket konstigt problem... Jag har precis fått ett helt nytt bygge och specsen är följande:
Ncase M1
i7 6700k
Asus z170i
GTX 1080Ti FE
16GB ram
Corsair SF600 PSU

När jag kopplar in min skärm via DP (spelar ingen roll vilken port på grafikkortet) så vägrar datorn starta. Ingenting händer när jag trycker på power-knappen. Dock funkar alltid perfekt om jag tar ut DP ur GPU, datorn startar normalt och fortsätter köras normalt om jag stoppar in DP EFTER datorn har startat. Vad kan det bero på? Känns som det är ngn sorts kortslutning.

Har även testat att koppla DP direkt in i moderkortet och då startar datorn normalt även då. Det är just när den är kopplad till GPU den inte vill starta. Har även fåtal gånger fått ASUS Surge Protect warning vid post.

Har byggt om datorn 2 gånger nu och dubbelkollat allt. Men jag vet inte riktigt vad jag letar efter

mvh

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Fungerar det om du kopplar in via t.ex dvi?

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Testa en annan skärm. Och testa HDMI

Skrivet av Hjärnsläpp:

Fungerar det om du kopplar in via t.ex dvi?

Finns ingen riktig DVI på 1080 ti fe utan de får bli via adapter
Edit

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Fungerar det om du kopplar in via t.ex dvi?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Testa en annan skärm. Och testa HDMI Finns ingen riktig DVI på 1080 ti fe utan de får bli via adapter
Edit https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2017-03-06/card6.jpg

Har nu testat med samma skärm och HDMI
Använder jag HDMI1 (4k30hz) så funkar det fint
Använder jag HDMI2 (4k60hz) så flimrar skärmen så man knappt kan se nått

Testade även precis att använda DP igen men att inte trycka in kabeln hela vägen in i grafikkortet. Lämnade 1-2mm mellan att kabeln når grafikkortets IO-plåt och det funkade också fint. Nånting kortsluter när DP-kabeln slår IO-Skölden. Nästa steg tror jag blir att köpa och testa ny kabel (trots att denna kabeln är helt ny).

Andra förslag?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Har nu testat med samma skärm och HDMI
Använder jag HDMI1 (4k30hz) så funkar det fint
Använder jag HDMI2 (4k60hz) så flimrar skärmen så man knappt kan se nått

Testade även precis att använda DP igen men att inte trycka in kabeln hela vägen in i grafikkortet. Lämnade 1-2mm mellan att kabeln når grafikkortets IO-plåt och det funkade också fint. Nånting kortsluter när DP-kabeln slår IO-Skölden. Nästa steg tror jag blir att köpa och testa ny kabel (trots att denna kabeln är helt ny).

Andra förslag?

Ja det låter ju knepigt Förhoppningsvis löser det sig med annan kabel annars skulle jag nog skickat tillbaka grafikkortet och bett om ett nytt (förutsatt att skärmen fungerar som den ska när man kör DP och andra grafikkort )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Har läst att folk har haft problem med att vissa dp-kablar i kombination med gpu och skärm kan ge problem. Tror det var att en pinne för mycket var kopplad i kablen.
Googla på det så hittar du säkert mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det låter ju knepigt Förhoppningsvis löser det sig med annan kabel annars skulle jag nog skickat tillbaka grafikkortet och bett om ett nytt (förutsatt att skärmen fungerar som den ska när man kör DP och andra grafikkort )

Skrivet av ByteBitten:

Har läst att folk har haft problem med att vissa dp-kablar i kombination med gpu och skärm kan ge problem. Tror det var att en pinne för mycket var kopplad i kablen.
Googla på det så hittar du säkert mer info.

Måste HDMI-kabeln vara "kompatibel" med 4k60hz? Mycket möjligt att den inte är det, tog en vanlig från tv-boxen

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Har läst att folk har haft problem med att vissa dp-kablar i kombination med gpu och skärm kan ge problem. Tror det var att en pinne för mycket var kopplad i kablen.
Googla på det så hittar du säkert mer info.

Jo det kan ju vara det problemet. En tråd där de tar upp ämnet.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vis...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det kan ju vara det problemet. En tråd där de tar upp ämnet.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vis...

Oj. Mycket möjligt att detta är problemet! Tack för tipset. Läste första inlägget och det stämmer nog då jag fick en dp-adapter med skärmen, den extra "pinnen" strömförsörjer nog denna. Ngn aning om hur man hittar "rätt-kabel"?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Oj. Mycket möjligt att detta är problemet! Tack för tipset. Läste första inlägget och det stämmer nog då jag fick en dp-adapter med skärmen, den extra "pinnen" strömförsörjer nog denna. Ngn aning om hur man hittar "rätt-kabel"?

Har som tur är inte problemet själv men det lär ju tas upp i tråden om någon hittat en bra kabel

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har som tur är inte problemet själv men det lär ju tas upp i tråden om någon hittat en bra kabel

Har beställt en kabel nu. Får vänta tills tisdag tills resultat. Tack för tipset iaf, problemen i tråden verkar stämma bra överens med mina
*håller tummarna*

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Enligt tråden som jOnÄTÄn hittade så skall certifierade kablar vara ok, bland annat så nämns Deltaco. Annars finns ju möjligheten att bryta bort pinne 20 i kontakten.

Permalänk

Använder du jordat uttag i väggen till nätagget?

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Måste HDMI-kabeln vara "kompatibel" med 4k60hz? Mycket möjligt att den inte är det, tog en vanlig från tv-boxen

Se denna och nästa sida från Sweclockers guide till bildanslutningar, där står det mesta som är värt att veta om HDMI-kablar.

Permalänk

@breakwin: ta lite eltejp på io skölden

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det kan ju vara det problemet. En tråd där de tar upp ämnet.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vis...

Skrivet av ByteBitten:

Enligt tråden som jOnÄTÄn hittade så skall certifierade kablar vara ok, bland annat så nämns Deltaco. Annars finns ju möjligheten att bryta bort pinne 20 i kontakten.

Skrivet av Hjärnsläpp:

@breakwin: ta lite eltejp på io skölden

Fick min deltaco-kabel idag och det löste alla problem. Tack för tipset

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Fick min deltaco-kabel idag och det löste alla problem. Tack för tipset

Fan kan det inte finnas en standard på DP kablar?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.