Kommer det komma något premium m-atx kort?

Permalänk
Medlem

Kommer det komma något premium m-atx kort?

Någon som vet om det kommer något mer premium m-atx kort till am4?
Tänker mig kanske något x370 eller ett b350 men med lite mer inriktning på premium än de 1000 kr kort som finns idag.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Det finns ett chipset utanonserat som X100 som ska va ett mitx anpassat chip. Har dock inte sett några kort med det

Permalänk
Medlem

@miscann: Jag håller med dig, spanar också efter ett sådant. Det jag har sett hittills som verkar vettigast är väl Asrocks AB350m Pro4, men det är svårt att få tag på i Sverige.

För min del gillar jag spärren till PCI-E x16 platserna på Asrocks kort, då jag har haft så trångt i chassiet så skulle jag inte kunna ha någon annan typ av spärr, då skulle jag inte komma åt att lossa grafikkortet...
Sen gillar jag att första grafikkortsplatsen på det kortet är på andra platsen, gör det lättare att ha stora luftkylare till processorn.

Men helst hade jag velat ha ett mATX x370 kort med vettig kylning på strömmatning.

Ha det!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

@miscann: Jag håller med dig, spanar också efter ett sådant. Det jag har sett hittills som verkar vettigast är väl Asrocks AB350m Pro4, men det är svårt att få tag på i Sverige.

För min del gillar jag spärren till PCI-E x16 platserna på Asrocks kort, då jag har haft så trångt i chassiet så skulle jag inte kunna ha någon annan typ av spärr, då skulle jag inte komma åt att lossa grafikkortet...
Sen gillar jag att första grafikkortsplatsen på det kortet är på andra platsen, gör det lättare att ha stora luftkylare till processorn.

Men helst hade jag velat ha ett mATX x370 kort med vettig kylning på strömmatning.

Ha det!

Ja precis, funderar på att köpa en Intel 7700K istället pga detta.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen också att utbudet av matx och även mitx snart blir bättre. Förhoppningsvis är det snart på gång.

Permalänk
Medlem

Själv slutade jag ställa mig frågan. Har gett upp tanken på det. Visst kanske det kommer om 6 månader men orka vänta.

Kommer flytta mitt nuvarande mATX bygge från en Silverstone SG09 till ett Fractal Design C as is, sen kan jag välja fritt när det är dags att uppgradera (alla senare reviews har *nästan* övertalat mig). Större förstås, men bara 1.5 kg tyngre så kräver iaf inte gaffeltruck.

Så slipper man huvudbry.

Permalänk
Medlem

finns det skillnader mellan ryzen matx-korten när det kommer till valmöjligheter i BIOS för överklockning?

Permalänk
Medlem

Jag försöker ta reda på det själv... X370, B350 och det ännu icke släppta chipset'et X300 är de som det ska kunna överklockas på.

Det verkar för mig som att det skulle vara lättare att överklocka högre på X370 än på B350 och att det skulle vara svårare att få bra minneshastigheter på ASUS Prime - korten ... men det kommer BIOS-uppdateringar då och då och mycket av den info man kan hitta är gammal info som kanske rör en BIOS-version som inte är aktuell.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte vänta, klickade hem ett Gigabyte B350M Gaming 3 igår med tillhörande Ryzen 5 1600. Får väl funka

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Jag orkade inte vänta, klickade hem ett Gigabyte B350M Gaming 3 igår med tillhörande Ryzen 5 1600. Får väl funka

Vi verkar gå från liknande hårdvara till just r5-1600 (jag köpte x). Vad använder du din dator till och eller vilka spel spelar du?

Jag spelar just nu främst GTA V, BF4 och BF1 så jag hoppas på lite jämnare fps i de spelen.
För min del blev det ett Asrock AB350M Pro4 då de har de fästena som jag vill ha till grafikkortet. Är så trångt att komma åt att lossa kortet annars.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Vi verkar gå från liknande hårdvara till just r5-1600 (jag köpte x). Vad använder du din dator till och eller vilka spel spelar du?

Jag spelar just nu främst GTA V, BF4 och BF1 så jag hoppas på lite jämnare fps i de spelen.
För min del blev det ett Asrock AB350M Pro4 då de har de fästena som jag vill ha till grafikkortet. Är så trångt att komma åt att lossa kortet annars.

Mvh, Jakob

Jag spelar faktiskt precis just dom spelen. Har inte kunnat lira BF1 med flyt så har fortsatt att köra mest BF4. Jag beställde hem ett GTX 1060 också så BF1 lär inte bli några problem. I övrigt så är det inte mer än Youtube och Twitch som datorn används till.

Jag kikade också på Asrock-kortet men det föll på Gigabyte då pci-e x16 porten sitter längre upp på det kortet. Blir så himla lite luft mellan grafikkortet och nätagget annars tycker jag. Har ett Define Mini så agget kommer precis kant i kant med moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Jag spelar faktiskt precis just dom spelen. Har inte kunnat lira BF1 med flyt så har fortsatt att köra mest BF4. Jag beställde hem ett GTX 1060 också så BF1 lär inte bli några problem. I övrigt så är det inte mer än Youtube och Twitch som datorn används till.

Jag kikade också på Asrock-kortet men det föll på Gigabyte då pci-e x16 porten sitter längre upp på det kortet. Blir så himla lite luft mellan grafikkortet och nätagget annars tycker jag. Har ett Define Mini så agget kommer precis kant i kant med moderkortet.

Där ser man! Det låter ju bra det.
Jag tog Asrock-kortet just för att det dels har första pci-e platser är just på andra raden. Då får jag mer mellanrum mellan min kylare och grafikkort, vilket jag har haft problem med.

Det blir spännande att bygga in systemet igen. Har haft mitt nuvuarande system sen 2013. Har ett Silverstone SG09 chassi så lite trångt är det nog.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4