Kringutrustningstillverkaren Mad Catz går i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Kringutrustningstillverkaren Mad Catz går i konkurs

Mindre än ett år efter att ha sålt av sitt varumärke Saitek meddelar nu Mad Catz att de ansökt om konkurs. Anledningen är att bolaget under en längre tid dragits med stora ekonomiska problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Aldrig ägt någon Mad Catz-produkt, men det är ju trist med mindre konkurrens på området. 30 år är inte att förakta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har ägt en mus, mina skates slets nästan ner helt efter några veckors användning.
Kommer inte direkt sakna dom.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Aldrig ägt någon Mad Catz-produkt, men det är ju trist med mindre konkurrens på området. 30 år är inte att förakta.

Håller med. Har aldrig heller ägt en MadCatz produkt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Aldrig hört om dem, och de verkar riktigt dåliga på att sköta affärer och förutse marknaden så det är väl naturligt och logiskt att de går i konkurs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om dom kanske hade skippat rymdskepps utseendet på sina produkter hade det nog gått bättre

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Trist. De hade ju rätt bra arkadstickor. Men det känns inte alls oväntat. De har varit inriktade på marknader med små marginaler.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Gräsliga produkter

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Aldrig hört om dem [...]

Jag såg några av deras möss i en butik nyligen, men dessförinnan har jag inte sett till dem sedan de var aktuella med någon styrspak för Flight Simulator 98 eller vad det var.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

De är kända för bland annat bland de bättre MMO mössen som släppts (RAT 7 MMO) som inte följer den idiotiska 9-15 knappar på sidan som en numpad, förstår inte varför nästan alla insisterar i den designen idag. För de som inte gillar den designen så är RAT 7 en av de få valen som finns, dock slutade de tillverka den för lite bit över ett år sedan så andrahands priset på dessa möss har skjutits i höjden då de fortfarande är riktigt populära.

De är också ganska kända för dåliga tredjeparts gamepads samt bra fight sticks.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Själv aldrig ägt en MadCatz produkt, annat än ett saitek eclipse keyboard, hade ingen aning om att dom stod bakom det... riktigt plastigt och dålig kvalite.

Visa signatur
Permalänk

Har tyckt designen påderas möss varit nyskapande och annorlunda, men vad jag har läst var kvaliteten urusel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Logitech tar fram en del trelivga joysticks. Joysticks var Saiteks grej.

Men Mad Catz står bakom dom mest hemskt fula möss och tangentborden som någonsin skådats. Ofantligt fula.

Permalänk
Proffsmobbare

Vad ska Player 2 använda nu?

Permalänk
Medlem

Hoppas Logitech förvaltar Saitek väl. De hade en del bra joysticks och var ett av få företag som tillverkade tillbehör för flygsimulatorer. I övrigt har jag inte använt någon Mad Catz produkt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

Försökte använda en SKTRIKE7 några månader, gick sådär. Tangetbordet (med sin touchdisplay) hade längre boottid än datorn (nej, jag köpte den inte, endast i testsyfte).

Men saknar de lite mer seriösa flightsim delarna som de tidvis hade i sortimentet med Saitek märket, får se vad som kommer ta plats i den nischen nu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har en Cyborg R.A.T 9 som sonen använde flitigt ett tag. Bra batteritid och verkade funka bra.
Designmässigt var den annorlunda.
Kan inte uttala mig om deras tillbehör till konsoler

Permalänk
Medlem

Hade en R.A.T mus, men lämnade tillbaka den då kvalitén verkade så där.

Den var dock en av de skönaste möss jag använt, då man kunde ställa in den helt efter din hand. Synd att de inte kunde få till lite bättre kvalité med tanke på priset.

Antar det är alla reklamationer etc som satt dem i dålig ekonomi.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Snusfri

Så går det när man bara gör plastiga skitprodukter som går sönder innan man ens tagit ut dem ur förpackningen.

Inget jag kommer att sakna, bra att marknaden har viss självsanering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Saitek X-55 är den bästa joystick jag ägt i alla fall, har många flygtimmar med den. Min polares X-52 har han haft i över 10 år, funkar skitbra. Hade ingen aning att Saitek ägdes av Mad Catz.. heller inte att de sålt bort allting. Där ser man!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Jag har ägt någon Mad catz produkter till xboxen om jag ej förväxlar märket och dessa kontroller var rätt så bra tyckte jag.

Skrivet av fermia:

Om dom kanske hade skippat rymdskepps utseendet på sina produkter hade det nog gått bättre

Det är en tuff marknad och det kunde vara ett sätt att locka till sig en viss kundgrupp.

Annars tänker er ett möte med en massa 40-50 åringar, alla andra slänger upp sina macbookar med Apple Magic Mouse 2.
När man själv slänger upp en Acer predator eller annan speldator med Mad catz mus som visas nedan:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/612tvHvykfL....

Oj, vad alla skulle vara avundsjuka på en...

Permalänk
Medlem

har aldrig ägt en sån där produkt själv, men har en polare som tyckte det var coolt ett tag så jag har faktiskt varit och klämt på en sån där.

tro det eller ej men det känns fan värre än det ser ut, kommer inte saknas

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Aldrig hört om dem, och de verkar riktigt dåliga på att sköta affärer och förutse marknaden så det är väl naturligt och logiskt att de går i konkurs.

Samma här. Kanske en orsak att folk inte köpt något ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

"...cirka 30 år sedan och har under åren blivit en av de mer välkända tillverkarna av kringutrustning och tillbehör till PC"
Oh-really? Jag måste vara totalt efter i 20 år då jag aldrig hört talas om dem...

Permalänk
Medlem

Kvalitén i Saiteks produkter försämrades ganska rejält när de köptes upp av mad catz för cirka ett decennium sen. har ingen bra erfarenhet av mad catz även om de producerat kringutrustning i 30 år.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig ens funderat på att köpa en mus eller dylikt av dem, men däremot var de riktigt vassa på fight stick marknaden och äger själv 2 st av deras stickor. Det är väl inte det populäraste segmentet men där kommer de att saknas.

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men jag tycker deras möss har sett ut som exosuits liknande i design.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Har ägt en RAT 7 i flertal år nu och har sedan dess inte prövat en bättre mus.
Lite konstigt att ingen annan tillverkar har hoppat på idén med utbytningsbara delar och inställningsbart grepp.

Men denna produktlinje går väl i graven nu

Permalänk
Medlem

Lika bra det, köpte en RAT mmo mus, det absolut SÄMSTA köpet någonsin, skiten fungerade knappt på något underlag.
Fick en ersättningsmus, samma skit där.
Inte nog med det så fungerade inte 2 knappar på musen och detta var ett känt problem som skulle fixas med update som släpptes 6 månader sent.

På tiden att de gick i konkurs.

Permalänk
Medlem

hade en rat 7 , bra mus ett par månader, sen fick musknapparna spunk och började dubbel klicka i tid och otid.

första och sista produkten från dom :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |