Ny ROM till Samsung s2 - Vilken? Hur?

Permalänk
Medlem

Ny ROM till Samsung s2 - Vilken? Hur?

Hej!

Frun börjar bli lite trött på att hennes Samsung s2 har ett mycket begränsat utrymme för appar, men vill ändå undvika att köpa nytt så länge som möjligt då hon trivs med den rent generellt. Har hållt efter den med att rensa lite då och då, men nu börjar det bli ohållbart. En mer permanent lösning bör vara att installera en ny ROM och partitionera om utrymmet så det blir lite mer funktionellt...frågan är bara vad man ska byta till? Skulle tro att hon prioriterar stabilitet framför att ligga i absoluta framkanten av vad som finns (om man nu KAN ligga i framkant med en S2 ). Så vad finns det för lämpliga ROMs att byta till?

Och hur går man tillväga när man ska installera? Har försökt läsa på lite här och var, men får intrycket att många ställen utgår från att man redan har en hel del förkunskaper vilket jag inte har. Har normalt sett rätt lätt att ta till mig information, skulle behöva få en fingervisning om var jag bör börja leta...just nu är det en djungel av begrepp och program som gör att det känns lite övermäktigt att sätta sig in i.

MVH /Frispel

Permalänk

provat rr?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

provat rr?

Antar att det står för Resurrection Remix? Hittade några trådar på xda-developers om denna för S2, versionen baserad på 6.0.x klassades som Stable vilket jag antar är lämpligt för frun.

Frågan då är hur man går tillväga för att installera den? Enligt instruktionerna så gör man såhär:

- Download the latest build
- Download Gapps
- Take a nandroid backup
- Recommended - Full wipe and factory reset
- Flash ROM using latest TWRP recovery
- Flash Gapps
- Reboot.
- Enjoy!

...och jag ska nog kunna klura ut vad detta betyder. Om jag förstått det rätt så:

- Först laddar man ner ROM:en och Gapps för att få tillgång till Google Play store mm.
- Nadroid är ett program man använder för att göra backup på sin nuvarande version(?)
- Sedan återställer man nuvarande version till fabriksinställningar.
- Flashar nya ROM:en med hjälp av ett program som heter TWRP recovery(?)
- Flasha Gapps (hur då?)
- Starta om telefonen.

Ett par frågor som då dyker upp är:

Behöver jag roota telefonen innan jag gör detta?
Behöver jag partitionera om lagringsutrymmet (och hur gör jag lämpligast det) eller ordnas detta automatiskt när man byter till 6.0.x? Ett av syftena är ju att ta bort lagringsbegränsningen för appar som finns i nuvarande version(4.någonting)?

Permalänk

@Frispel: Vet inte hur de är med s2, men när jag rootade min galaxy nexus så behövde jag först låsa upp bootloadern för att sedan kunna roota. Gapps stämmer bra att du flashar in samtidigt som rom:et i clockwork bootloadern eller liknande. Tror däremot inte att du ska köra en så ny version, då äldre telefoner har en tendens att vara väldigt långsamma fastän de är stabila (körde 5.1 tror jag på min gnex som presterar som en s3, var väldigt långsam)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Partitioner av en telefons utrymme kan jag inget om, så de får du söka efter isf ^^. Jag gjorde min backup i twrp innan jag flashade romen, vilket var bra då min kraschade o allting raderades.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

@Frispel: Vet inte hur de är med s2, men när jag rootade min galaxy nexus så behövde jag först låsa upp bootloadern för att sedan kunna roota. Gapps stämmer bra att du flashar in samtidigt som rom:et i clockwork bootloadern eller liknande. Tror däremot inte att du ska köra en så ny version, då äldre telefoner har en tendens att vara väldigt långsamma fastän de är stabila (körde 5.1 tror jag på min gnex som presterar som en s3, var väldigt långsam)

Skrivet av gylldevik:

Partitioner av en telefons utrymme kan jag inget om, så de får du söka efter isf ^^. Jag gjorde min backup i twrp innan jag flashade romen, vilket var bra då min kraschade o allting raderades.

Hm, får testa och se om 6.0.x blir för segt, hittade en steg-för-steg guide för S2 om vad man ska göra när man uppdaterar en S2:a vilket känns lämpligt. Om inte annat så bör det ge en viss erfarenhet ifall det inte blir bra och jag vill backa tillbaka till någon tidigare version.

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s2/help/guide-tutoria...

Bör vad jag förstå fungera att uppdatera till Resurrection Remix istället för CyanogenMod. Verkar som att man automatiskt partitionerar om utrymmet med denna guide vilket låter lämpligt för mig

Edit: Förresten, någon som kan bekräfta att denna guide går backup innan den börjar uppdatera saker? Under steg tre så verkar det som att man gör en backup

Citat:

In TWRP, go to Backup -> select Boot, System, Data,
Tap select Storage and select External storage,
then Swipe to Backup.
Backup is located on your microSD in the TWRP folder.

Men man verkar göra en del saker innan som känns aningen riskabla för mig som är helt oinsatt

Frågan är också hur man vid behov ska återställa telefonen från denna backup?

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att din fru inte vill lägga pengar på nytt när hon redan har något som fungerar, men för att spara dig själv för en potentiellt väldigt stor huvudvärk, köp henne en begagnad Nexus 5 för 500:-. Nexus är praktiskt taget byggda för att flashas med custom ROMs om man inte trivs med ren Android direkt från Google + att den redan har fått 6.0.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hm, får testa och se om 6.0.x blir för segt, hittade en steg-för-steg guide för S2 om vad man ska göra när man uppdaterar en S2:a vilket känns lämpligt. Om inte annat så bör det ge en viss erfarenhet ifall det inte blir bra och jag vill backa tillbaka till någon tidigare version.

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s2/help/guide-tutoria...

Bör vad jag förstå fungera att uppdatera till Resurrection Remix istället för CyanogenMod. Verkar som att man automatiskt partitionerar om utrymmet med denna guide vilket låter lämpligt för mig

Edit: Förresten, någon som kan bekräfta att denna guide går backup innan den börjar uppdatera saker? Under steg tre så verkar det som att man gör en backup
Men man verkar göra en del saker innan som känns aningen riskabla för mig som är helt oinsatt

Frågan är också hur man vid behov ska återställa telefonen från denna backup?

Kan inte direkt svara på nyaste 6.x, men RR Android 5.x fungerar bättre på denna än alla 4.4 eller liknande "stock". Tom bättre respons än Galaxy3 hade som stock (när jag och en vän jämförde) Du får även bättre batteritid pga Android 5ans optimeringar...

När det gäller tillvägagångssättet så är det svåraste att få telefonen förberedd för 6.0. Vill minnas att 6.0 och senare måste man partitionera om hela saken, inkl boot mm, som är riskabelt. Blir det fler är det... brick.

Nu har jag bytt telefon, så jag brydde mig aldrig om det, men jag ska flasha om den till en bekant i veckan. Får se om jag tar 5.x eller 6.0.x. Personen vill inte ha avancerade funktioner, så 5.x tror jag räcker för "mitt fall".

5.x dock behöver bara en ny bootloader som går att ladda in även med 4.4 (om jag minns rätt, då det var ett tag sedan). Gå in i recovery läge och nollställ och töm alla cache, data partitioner mm... Ha din nya ROM på ett SD kort, gå in i revovery läge igen och välj att flasha den. Sen bör den installera en ren, S2 optimerad 5.x version.

I teorin bör 6.0.x fungera också, men det kräver lite mer pilleri och du kan inte "backa" så enkelt. Så var säker på att 6.0 fungerar bra först... (både för telefonen och för "henne").

Ang att köpa en annan för 500-1000kr är också ett alternativ, men... detta kostar inte mycket mer än lite tid. Går det åt h, så kan man köpa en annan