Permalänk
Bildexpert

Datorn fastnar vid BIOS under boot

Köpte min brors speldator i höstas och den har fungerat prima med undantaget att den ibland inte vill komma förbi BIOS-skärmen. Och med ibland menar jag kanske vid var tionde uppstart i snitt. Idag satt den bara och tuggade i säkert 90 sekunder så jag fick starta om datorn. Då fick jag istället en BIOS-tid på 20.4 sek enligt aktivitetshanteraren vilket känns ok. Ibland kan man komma in i BIOS-inställningarna och starta därifrån, ibland får man ingen respons alls.

Någon som har några spontana idéer på vad problemet skulle kunna vara? Vet inte vad det är för modell i form av moderkort (kan försöka få fram det) men det är från ASUS ifall det skulle hjälpa något.

Permalänk
Avstängd

@Nissling:

Då jag inte vet vad du har för dator specifikationer så kan det blir lite svårt.

Men jag har haft nästan samma problem men då var det ram minne som problemet var i så prova en ram minne åt gången och se om det blir bättre.

När uppstod problemet?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Bildexpert

Har följande specs.

GTX 1070 OC G1
i7-4770K
16GB DDR3 (1600MHz)
Z87-A

Skulle säga att problemet uppstod först i januari i år. Ursprungligen köptes burken sent 2013 eller tidigt 2014. Bara grafikkortet som är utbytt. Ska undersöka mina RAM-minnen

Permalänk
Bildexpert

Långsökt men jag tror att jag hittade felet. Har en SD-USB adapter som jag använder ibland för att föra över bilder från systemkameran. Alla gånger som datorn fastnar så har den varit i, men så fort jag drar ut den så flyter det på som vanligt. Den mest logiska förklaringen vore väl att datorn försöker boota från den flyttbara disken, annars är det en riktigt dåligt designad produkt.