AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jacob:

Jasså? Det var mer än jag visste.

Annonsering sköts utanför redaktionen och av en egen säljavdelning. Det är ytterst sällan ens jag vet vilka kampanjer som kommer börja rulla framöver, utan blir lika överraskad som er andra när det dyker upp en ny annons. Tråkigt dock om du upplever ett "mönster" på något som helt enkelt inte är sant. Har du konstruktiva synpunkter får du väldigt gärna skriva om det i Feedback eller ett kontaktmeddelande.

Angående att vi ägs av en större "utgivare" så är det fortfarande SweClockers grundare, Edin Mehinovic, som står bakom Geeks. Det handlar enbart om ett namnbyte som kom till efter att företaget (då SweClockers AB) även fick 99mac och senare FZ under sina vingar.

Eran struktur inom företaget bör väl se ut som på alla andra företag och i toppen i erat fall sitter Edin som i sin tur behöver se till att bolagen/bolaget behöver gå med vinst, vilket bygger på en god relation med de bolag som står för intäkterna = reklamen? Jag antar att du har en chef du rapporterar till? Det kanske till och med är Edin i detta fallet? Isf så påverkar han indirekt dig och dina medarbetare på ett eller annat sätt.

Det är möjligt jag är väldigt konspiratorisk här och utan att sitta på bättre kunskaper själv så skulle jag inte kallat er för amatörmässiga, det är ett ganska onödigt laddat ord i sammanhanget. Lite mindre omfattande i era recensioner än t.ex. Gamers Nexus, för att vara mer konstruktiv.

Jag ska hänvisa min konstruktiva feedback till era officiella kanaler i fortsättningen men just dessa inläggen var mer på en diskussionsbasis eftersom jag inte för tillfället har superkonkreta fakta utan mer en observation över lång tid och den har varit att ni är mer Intel och Nvidiavänliga än t.ex. AMDvänliga i eran retorik. Alltså har jag upplevt att ni inte är helt ofärgade. Ta det för vad det är, en persons åsikt i ett hav av högljudda åsikter.

Utan att framstå för mycket som en "***slickare" så vill avsluta på positiv basis och säga att ni göra väldigt mycket rätt också, jag har ju varit aktiv på erat forum/sida sedan 2001 så något är det ju som drar mig hit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Eran struktur inom företaget bör väl se ut som på alla andra företag och i toppen i erat fall sitter Edin som i sin tur behöver se till att bolagen/bolaget behöver gå med vinst, vilket bygger på en god relation med de bolag som står för intäkterna = reklamen? Jag antar att du har en chef du rapporterar till? Det kanske till och med är Edin i detta fallet? Isf så påverkar han indirekt dig och dina medarbetare på ett eller annat sätt.

Det är möjligt jag är väldigt konspiratorisk här och utan att sitta på bättre kunskaper själv så skulle jag inte kallat er för amatörmässiga, det är ett ganska onödigt laddat ord i sammanhanget. Lite mindre omfattande i era recensioner än t.ex. Gamers Nexus, för att vara mer konstruktiv.

Jag ska hänvisa min konstruktiva feedback till era officiella kanaler i fortsättningen men just dessa inläggen var mer på en diskussionsbasis eftersom jag inte för tillfället har superkonkreta fakta utan mer en observation över lång tid och den har varit att ni är mer Intel och Nvidiavänliga än t.ex. AMDvänliga i eran retorik. Alltså har jag upplevt att ni inte är helt ofärgade. Ta det för vad det är, en persons åsikt i ett hav av högljudda åsikter.

Utan att framstå för mycket som en "***slickare" så vill avsluta på positiv basis och säga att ni göra väldigt mycket rätt också, jag har ju varit aktiv på erat forum/sida sedan 2001 så något är det ju som drar mig hit.

Lustigt att du nämner gamers nexus, deras Ryzen review är betydligt mer kritisk mot Ryzen än Sweclockers. Se bara på rubriken "AMD Ryzen R7 1800X Review: An i5 in Gaming, i7 in Production"

Med det sagt så gillar jag gamers nexus, de brukar vara väldigt tydliga och kommunicera deras resonemang bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Preciiiis som väntat och som jag trodde, förutom värmeproblemen och den urusla överklockningen. Intel is still king of the hill. Det gäller då spel, som majoriteten av oss här förmodligen har som största gemensamma nämnare. Upp med en poll och den skulle väga tung åt spel-hållet, det lovar jag.

Det är spelburkar som det talas mest om i forumen, inte lika ofta någon frågar efter en dator för de applikationer där AMD skiner med 8 kärnor. Men det är såklart att det också händer och då kan vara mer värt att tänka över.

Faktum är att jag kör PS 2015 CC med min gamla i7 3770K och det fungerar utmärkt för mig som inte arbetar i det hela dagarna. Det går undan och upplevs aldrig som segt. Jag konverterar dock sällan 100 RAW till .JPG. En i7 3770K @ stock flaskar inte heller i 1440p BF1 med stream på FHD och bra kvalitet så egentligen finns det inte så stort incitament för mig att byta CPU till nyare Intel eller AMD. Grafikkort och skärm, det är där pengarna hamnar ger dig den stora skillnaden.

Nej, detta är åt rätt håll AMD, och ett stort steg framåt. Men det är med nästa steg som ni visar om ni är med i matchen eller inte!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Lustigt att du nämner gamers nexus, deras Ryzen review är betydligt mer kritisk mot Ryzen än Sweclockers. Se bara på rubriken "AMD Ryzen R7 1800X Review: An i5 in Gaming, i7 in Production"

Med det sagt så gillar jag gamers nexus, de brukar vara väldigt tydliga och kommunicera deras resonemang bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Däremot drar de lite underliga slutsatser baserad på sina egna siffror. Andra problem är väl att de kör underliga överklockningar på sina siffror.. Blanda annat så ställs en standardklockad Ryzen mot en Intel i7 7700K i 5,1 GHz samt en ospecifierat klockad 7700K som presterar nästan identiskt. Med andra ord så blir hela jämförelsen felaktig.

off topic
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Preciiiis som väntat och som jag trodde, förutom värmeproblemen och den urusla överklockningen. Intel is still king of the hill. Det gäller då spel, som majoriteten av oss här förmodligen har som största gemensamma nämnare. Upp med en poll och den skulle väga tung åt spel-hållet, det lovar jag.

Det är spelburkar som det talas mest om i forumen, inte lika ofta någon frågar efter en dator för de applikationer där AMD skiner med 8 kärnor. Men det är såklart att det också händer och då kan vara mer värt att tänka över.

Faktum är att jag kör PS 2015 CC med min gamla i7 3770K och det fungerar utmärkt för mig som inte arbetar i det hela dagarna. Det går undan och upplevs aldrig som segt. Jag konverterar dock sällan 100 RAW till .JPG. En i7 3770K @ stock flaskar inte heller i 1440p BF1 med stream på FHD och bra kvalitet så egentligen finns det inte så stort incitament för mig att byta CPU till nyare Intel eller AMD. Grafikkort och skärm, det är där pengarna hamnar ger dig den stora skillnaden.

Nej, detta är åt rätt håll AMD, och ett stort steg framåt. Men det är med nästa steg som ni visar om ni är med i matchen eller inte!

Att man inte ser lika mycket trådar där folk frågar om köpråd där Ryzen 8/16 skulle skina är något jag tror beror på att folk som håller på med sånt inte behöver fråga. Många går över från konsol till PC och vill spela och i många trådar jag sett har folk varit ifrån datorvärlden ett tag och därför ber om råd. Har någon användning för Ryzen 8/16 så är det nog kundbasen som har koll på vad dom köper. Jag är inte inne och läser i köprådstrådar jätteofta men det är den bilden jag plockat upp i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Lustigt att du nämner gamers nexus, deras Ryzen review är betydligt mer kritisk mot Ryzen än Sweclockers. Se bara på rubriken "AMD Ryzen R7 1800X Review: An i5 in Gaming, i7 in Production"

Med det sagt så gillar jag gamers nexus, de brukar vara väldigt tydliga och kommunicera deras resonemang bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag försöker inte säga att Swec ska vara forcerat positiva till AMD men jag tror dom hade haft en del att vinna på att gå djupare i sina analyser och sen menar jag på att deras retorik, alltså sättet att uttrycka sig på ibland känns vinklad positivt mot de större spelarna men som sagt detta är väldigt flummigt från min sida.

Rydén är en väldigt mixad upplevelse men jag glädjs åt att det finns alternativ numera iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Var nästan bättre när det bara fanns en CPU tillverkare att välja, nu vet man inte om ska ta en 7700 k eller en 1700

Skickades från m.sweclockers.com

Det var bättre förr med fler alternativ från AMD, Cyrix och Intel.

Speciellt när både AMD/Cyrix använde sig av en så kallad PR-rating d.v.s. de gick lägre t.ex. 166MHz men motsvarade en Intel 200MHz.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aMp:

Preciiiis som väntat och som jag trodde, förutom värmeproblemen och den urusla överklockningen. Intel is still king of the hill. Det gäller då spel, som majoriteten av oss här förmodligen har som största gemensamma nämnare. Upp med en poll och den skulle väga tung åt spel-hållet, det lovar jag.

Det är spelburkar som det talas mest om i forumen, inte lika ofta någon frågar efter en dator för de applikationer där AMD skiner med 8 kärnor. Men det är såklart att det också händer och då kan vara mer värt att tänka över.

Faktum är att jag kör PS 2015 CC med min gamla i7 3770K och det fungerar utmärkt för mig som inte arbetar i det hela dagarna. Det går undan och upplevs aldrig som segt. Jag konverterar dock sällan 100 RAW till .JPG. En i7 3770K @ stock flaskar inte heller i 1440p BF1 med stream på FHD och bra kvalitet så egentligen finns det inte så stort incitament för mig att byta CPU till nyare Intel eller AMD. Grafikkort och skärm, det är där pengarna hamnar ger dig den stora skillnaden.

Nej, detta är åt rätt håll AMD, och ett stort steg framåt. Men det är med nästa steg som ni visar om ni är med i matchen eller inte!

Det är enbart vid överklockning som effekten sticker i väg, i stock finns det inga som helst problem med värme.
Att effekten ökar rejält vid överklockning borde inte komma som en överaskning, man överklockar åtta kärnor inte fyra, i stock finns en massa sofistikerade funktioner för att övervaka effekten och spara maximalt med effekt aktiverade, när du börja överklocka åsidosätts dessa.
Jag tänker inte överklocka min Ryzen R7 1700.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Nej, detta är åt rätt håll AMD, och ett stort steg framåt. Men det är med nästa steg som ni visar om ni är med i matchen eller inte!

AMD har dock samma problem som Intel har med sina åttakärniga. Att de skenar iväg ganska fort när man överklockar. Ett problem antagligen pga. att det finns fler kärnor och trådar på samma kisel. Vilket inte är förvånande egentligen...

Det är här som AMDs R5 eventuellt kan skina. Om de klockar säg nära 4,5 GHz fast till det pris det rykta som så kan Ryzen redan denna generation bli en hit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

@Dinoman: Jag uppfattar faktiskt redaktionen som ganska positiv till Ryzen, den fick också betyget "Utmärkt".
I fredagspanelen verkar både Jonas och Jacob riktigt glada över vad AMD har åstakommit, om än ganska trötta efter allt testande.
Det är i forumet som en del gnällspikar, är ensidigt negativa.
En fördel med att AMD släpper sina fyr och sexkärninga CPU:r först om några månader, är att då kommer UEFI, och annat ha mognat, vi kan nog då också få en omtest av alla Ryzen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinoman:

Eran struktur inom företaget bör väl se ut som på alla andra företag och i toppen i erat fall sitter Edin som i sin tur behöver se till att bolagen/bolaget behöver gå med vinst, vilket bygger på en god relation med de bolag som står för intäkterna = reklamen? Jag antar att du har en chef du rapporterar till? Det kanske till och med är Edin i detta fallet? Isf så påverkar han indirekt dig och dina medarbetare på ett eller annat sätt.

Det är möjligt jag är väldigt konspiratorisk här och utan att sitta på bättre kunskaper själv så skulle jag inte kallat er för amatörmässiga, det är ett ganska onödigt laddat ord i sammanhanget. Lite mindre omfattande i era recensioner än t.ex. Gamers Nexus, för att vara mer konstruktiv.

Jag ska hänvisa min konstruktiva feedback till era officiella kanaler i fortsättningen men just dessa inläggen var mer på en diskussionsbasis eftersom jag inte för tillfället har superkonkreta fakta utan mer en observation över lång tid och den har varit att ni är mer Intel och Nvidiavänliga än t.ex. AMDvänliga i eran retorik. Alltså har jag upplevt att ni inte är helt ofärgade. Ta det för vad det är, en persons åsikt i ett hav av högljudda åsikter.

Utan att framstå för mycket som en "***slickare" så vill avsluta på positiv basis och säga att ni göra väldigt mycket rätt också, jag har ju varit aktiv på erat forum/sida sedan 2001 så något är det ju som drar mig hit.

Givetvis behöver ett företag gå med vinst, men den delen sköts som nämnt separat från redaktionen. Vad som sker i den änden påverkar inte våra objektiva bedömningar av produkter. Det här skriver jag för allmän åskådan – även de företag som annonserar hos oss.

Vårt jobb är inte att vara "vänliga" mot något företag. Verkligheten är att AMD under väldigt många år helt enkelt inte haft något att komma med i prestandasegmentet, medan Intel fortsatt att släppa nya generationer och inkrementellt bättre produkter varje år. Nu har AMD släppt Ryzen och det finns åter konkurrens på marknaden, det är någonting vi kan vara och är positiva inför.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD har dock samma problem som Intel har med sina åttakärniga. Att de skenar iväg ganska fort när man överklockar. Ett problem antagligen pga. att det finns fler kärnor och trådar på samma kisel. Vilket inte är förvånande egentligen...

Det är här som AMDs R5 eventuellt kan skina. Om de klockar säg nära 4,5 GHz fast till det pris det rykta som så kan Ryzen redan denna generation bli en hit.

Det som talar emot det är ju att man inte kan nå högre klockhastighet genom att stänga av kärnor på R7. Det verkar ligga en vägg runt 4GHz oavsett. Det som talar för att det kanske i alla fall finns hopp är ju att de valt att avvakta med R5 och R3 och det kanske, optimistiskt tänkt, finns en teknisk anledning till det och man hoppas kunna få ut lite mer klockvänliga chip. Den som lever får se.

dåligt formulerat, klargör lite
Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Preciiiis som väntat och som jag trodde, förutom värmeproblemen och den urusla överklockningen. Intel is still king of the hill. Det gäller då spel, som majoriteten av oss här förmodligen har som största gemensamma nämnare. Upp med en poll och den skulle väga tung åt spel-hållet, det lovar jag.

Det är spelburkar som det talas mest om i forumen, inte lika ofta någon frågar efter en dator för de applikationer där AMD skiner med 8 kärnor. Men det är såklart att det också händer och då kan vara mer värt att tänka över.

Faktum är att jag kör PS 2015 CC med min gamla i7 3770K och det fungerar utmärkt för mig som inte arbetar i det hela dagarna. Det går undan och upplevs aldrig som segt. Jag konverterar dock sällan 100 RAW till .JPG. En i7 3770K @ stock flaskar inte heller i 1440p BF1 med stream på FHD och bra kvalitet så egentligen finns det inte så stort incitament för mig att byta CPU till nyare Intel eller AMD. Grafikkort och skärm, det är där pengarna hamnar ger dig den stora skillnaden.

Nej, detta är åt rätt håll AMD, och ett stort steg framåt. Men det är med nästa steg som ni visar om ni är med i matchen eller inte!

Jo, det är sällan en tar och exporterar hundratals bilder, dock blir det en fingervisning hur den betydligt viktigare inläsning av rawfiler tills man ser den korrekta bilden i lightroom. Har man tagit ett hundratal bilder och vill bläddra och pixeltitta i 1:1 så är det väldigt trevligt med många kärnor etc. På min gamla q9300 så blev man less på att vänta. Min 5775C är men ycket trevligare upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Det som talar emot det är ju att man inte kan stänga av kärnor på R7 för att således nå högre klockhastighet. Det verkar ligga en vägg runt 4GHz oavsett. Det som talar för att det kanske i alla fall finns hopp är ju att de valt att avvakta med R5 och R3 och det kanske, optimistiskt tänkt, finns en teknisk anledning till det och man hoppas kunna få ut lite mer klockvänliga chip. Den som lever får se.

Faktiskt kan man stänga av kärnor på R7. Vill minnas att man kan göra en fyrkärnig processor av den..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Faktiskt kan man stänga av kärnor på R7. Vill minnas att man kan göra en fyrkärnig processor av den..

Jo men det var ju det jag menade. Blev nog lite otydligt formulerat. Folk har testat att stänga av och sen överklocka. Väggen på ca 4GHz kvarstår.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hjälpsam

Här syns ganska tydligt varför man når en gräns vid 4 GHz.
Under 1.0 Volt, som man kan nå 3,3 GHz med, skalar frekvensen med ca 0,4 GHz per 0.1 Volt, mellan 3.3 och 3.9 skalar den med ca 0,2 GHz per 0.1 Volt, därfter blir det betydligt tuffare.
För att gå från 3,9 till 4,0 krävs ca 0,15 Volt, sedan sticker kraven rakt upp i skyn

Dold text

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...
Som det ser ut nu har AMD redan klockat Ryzen, nästan vad som går, räkna inte med några fina överklockningar på kort sikt.

Den ljusa sidan är att det går åt andra hållet också, man kan underklocka och sänka effekten rejält med fortsatt fina resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men om Ryzen 5 ska tävla mot i5, vad fan har dom att sätta emot i7 då? Ryzen verkar falla pladask för min del. Många kärnor i all ära men vill ju inte nedgradera mig på single-core applikationer...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att stock 7700k presterar sämre i testerna än 4790k?
Kan det hända att testerna helt enkelt inte belastat CPU hårt nog att gå in i max-turbo eller vad beror skillnaden på???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Nu var det inte riktat till mig men vill ändå förtydliga vad jag menar och var jag står.
När Nvidia släppte 900-serien så var det inget snack om saken, väldigt fin prestanda med låg strömförbrukning samt konkurrenskraftiga priser mot konkurrenten, all heder åt dom och bra jobbat, det ska dom ha! Med den serien så blev det vad, 70-30 eller 80-20 till Nvidia i marknadsandelar? (Dock visade sig att alla kort av GCN skulle bara bli bättre och bättre och få betydligt längre livslängd än Nvidias motsatta serier av kort. Däremot vågar jag nog inte säga detsamma gällande Bulldozer-familjen gentemot Intels, Sandy Bridge är väl motsvarigheten av 7000-serien?)
När Intel släppte Sandy Bridge var det samma där, väldigt fin prestanda med låg strömförbrukning med konkurrenskraftiga priser mot konkurrenten, suveränt jobbat! Blev väl samma där, 70-30 eller 80-20 till Intel i marknadsandelar?
När AMD släppte radeon-serierna 4000/5000 samt Athlon/Athlon64 som var av samma nivå som Intels och Nvidias lyckade serier när det kom till prestanda, strömförbrukning samt pris så hade det mindre betydelse. Och vad låg AMD till som bäst på marknadsandelar inom de båda marknaderna, 40-60 till AMD?

Tycker bara att det är så märkligt, att det kan bli så otroligt stor skillnad trots samma typ av lyckad skapelse till produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Att AMD misslyckats med att sälja sina produkter har många gånger skyllts på fulspel från Nvidia och Intel. Jag skulle vilja påstå att orsaken till stor del varit att AMD inte haft en konkurrenskraftig företagsledning och marknadsavdelning.

Permalänk
Medlem

Hittade denna intressanta genomgång...kanske har den nämts tidigare i tråden...isåfall...sorry

http://www.hardware.fr/articles/956-1/amd-ryzen-7-1800x-test-...

Fransk men google översätt gör ett hyfsat jobb

Se speciellt sid 21-21-23...

Permalänk
Medlem

Skulle vara rätt kul om de testade Ryzen 1700/1800 mot liknande Xeon, någon som sett något sådant?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

En bra genomgång som förklarar bättre varför Ryzen i vissa spel kan ge oväntade resultat men hur detta snart kommer lösas, arkitekturen är helt ny. Specialanpassad kod finns därför inte, i vissa lägen kan därför en processor som har optimerad kod visa bättre jämfört med en processor som inte alls anpassats utan kör "generellt". Uppdateringar i BIOS kommer också göra att processorns prestanda får en del skutt uppåt i prestanda
Ryzen - The Tech Press Loses The Plot

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

En bra genomgång som förklarar bättre varför Ryzen i vissa spel kan ge oväntade resultat men hur detta snart kommer lösas, arkitekturen är helt ny. Specialanpassad kod finns därför inte, i vissa lägen kan därför en processor som har optimerad kod visa bättre jämfört med en processor som inte alls anpassats utan kör "generellt". Uppdateringar i BIOS kommer också göra att processorns prestanda får en del skutt uppåt i prestanda
Ryzen - The Tech Press Loses The Plot

Yupp, kollade precis videon. Jävligt intressant genomgång över hur FX 8350 drog sig närmare och eventuellt passerade i5 2500K över åren. I och med spel mer och mer moderniserade sig för att ta användning av fler trådar.

Och denna trenden lär bara fortsätta bland spel utvecklare med Ryzen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Då det varit en hel del prat angående upplösning och dess inverkan på cpu belastning i benchmarks så har jag själv börjat testa lite och ni kan hitta inlägget här

#16704134

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

"One thing I did notice is that all the games I have looked at so far -- which is considerably more than the four shown here -- were smooth on the Ryzen processors. GTA 5 for example plays really well on the Core i7-7700K, but every now and then a small stutter can be noticed, while the 1800X runs as smooth as silk, sans stuttering from what I observed."

Länk: http://www.techspot.com/review/1345-amd-ryzen-7-1800x-1700x/p...

Jag har spelat drygt femhundra timmar GTA V på den här datorn (6700K & 980 Ti), så jag hade märkt om det hade funnits något sånt. Det är lite för klent med en recensents observation i den frågan tyvärr...

Om vi pratar jämnare frametimes eller något annat på i övrigt identiska system så kan det vara av intresse för min del, men då behöver jag se siffror och inte hörsägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har spelat drygt femhundra timmar GTA V på den här datorn (6700K & 980 Ti), så jag hade märkt om det hade funnits något sånt. Det är lite för klent med en recensents observation i den frågan tyvärr...

Om vi pratar jämnare frametimes eller något annat på i övrigt identiska system så kan det vara av intresse för min del, men då behöver jag se siffror och inte hörsägen.

Räcker ju att du går in på valfri sida å kolla på deras testrun av gta5. Tydliga sttuters/småhack. När man spelar så e det färre men e ändå där. Har aldrig spelat gta på någon maskin utan nått mickroskutt här å där. Inte ens ps3/PS4 flöt perfa. E så spelet är enligt mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Yoshman kommenterade den där videon:
#16704380
Jag fattade inte så mycket själv men någon annan som ser inlägget i denna tråden kanske förstår mer och tycker det är intressant,

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Räcker ju att du går in på valfri sida å kolla på deras testrun av gta5. Tydliga sttuters/småhack. När man spelar så e det färre men e ändå där. Har aldrig spelat gta på någon maskin utan nått mickroskutt här å där.

Fast även om du aldrig spelat GTA V på någon maskin utan stuttering så har jag det, och det är datorn jag kör med nu, som precis orkar pressa minimi-FPSen över 60 FPS. Antingen finns det siffror/diagram på det eller så finns det en annan förklaring.

Ett vanligt skäl till att GTA V kan lagga är de regelbundna FPS-drops spelet dras med och som GPU-svaga system med relativt sett för höga inställningar får med Vsync aktiverat, men då är det p.g.a. Vsync och inte CPUn.

Skrivet av DST:

Inte ens ps3/PS4 flöt perfa.

Vadå inte ens?

Skrivet av DST:

E så spelet är enligt mig.

Trist att du har den upplevelsen, men det är inte lika med att det är ett CPU-bundet problem.

Permalänk
Medlem

Här pratar dom om att Ryzen flyter bättre. Flera testare har den uppfattningen:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.