Permalänk
Medlem

Ser inte meningen med ett RX470 när ett RX480 4GB kostar i princip samma (billigaste 470 ca 2000kr vs. billigaste 480 ca 2300kr). Och som andra redan sagt så är det att kasta pengarna i sjön att köpa en ny AM3-rigg.

Permalänk

Detta kanske inte sak skrivas här men jag har också hört att man ska ha ett esd-armband och någon slags esd matta, är det någonting man behöver och om jag gör det hur ska man använda dom? Som jag har förstått det så ska man sätta den runt armen och fästa krokodil klämman i chassit men jag är inte helt säker på hur man använder mattan. Vissa säger att man sak stå på den och vissa säger att man ska lägga delarna på den.

Vet ni hur det är eller om man ens behöver det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noob_To_Computers:

Detta kanske inte sak skrivas här men jag har också hört att man ska ha ett esd-armband och någon slags esd matta, är det någonting man behöver och om jag gör det hur ska man använda dom? Som jag har förstått det så ska man sätta den runt armen och fästa krokodil klämman i chassit men jag är inte helt säker på hur man använder mattan. Vissa säger att man sak stå på den och vissa säger att man ska lägga delarna på den.

Vet ni hur det är eller om man ens behöver det?

Esd är en sån sak som kan starta ett tredje världskriget här på swec

men armband och matta är det samma poäng med att man kopplar det till chassie men mattan brukar man ha för att lägga komponenter på och är en halv religion runt det och ta upp att man inte använder det brukar höja försäljningen av ångest dämpande preparat här på swec men är du orolig så fixa ett armband det är billigt och enkelt

själv skiter jag i dom och en viss risk finns men är väldigt liten och så här 200 byggda datorer senare är det inget som oroar mig nämnvärt och när jag tagit i moderkort som jag testat saker på flera hundra gånger utan armband och dom har överlevt så känns som oddset för esd död är ganska låg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Esd är en sån sak som kan starta ett tredje världskriget här på swec

men armband och matta är det samma poäng med att man kopplar det till chassie men mattan brukar man ha för att lägga komponenter på och är en halv religion runt det och ta upp att man inte använder det brukar höja försäljningen av ångest dämpande preparat här på swec men är du orolig så fixa ett armband det är billigt och enkelt

själv skiter jag i dom och en viss risk finns men är väldigt liten och så här 200 byggda datorer senare är det inget som oroar mig nämnvärt och när jag tagit i moderkort som jag testat saker på flera hundra gånger utan armband och dom har överlevt så känns som oddset för esd död är ganska låg

Så armband kan va bra att ha men mattan är skitsamma eller? Vart föredrar du att lägga komponenterna? Har också hört att man helst inte ska använda magnetiska skruvmejslar är det sant? Man hör så många blandade reviews men jag hoppas du vet eftersom du har byggt en jävla massa datorer

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

https://www.inet.se/produkt/5300185/intel-pentium-g4560-3-5-ghz-3mb#specs är absolut bästa idag!!!
Köp en billig Z270, H270 eller B250 moderkort för att kunna uppgradera till i5 i framtiden.

Skrivet av Semjonov:

Ryzen är en helt annan budgett.

AMD Ryzen 3 1100 kan bli extremt intressant!
4 kärnor/trådar till samma pris som i3 med 2 kärnor 4 trådar
För $129=1490:- (beräknat genom Intel Core i3 6300 som också kostar $129 och 1490:-) kan den precis gå in i TS budget...

Skrivet av Noob_To_Computers:

Så armband kan va bra att ha men mattan är skitsamma eller? Vart föredrar du att lägga komponenterna? Har också hört att man helst inte ska använda magnetiska skruvmejslar är det sant? Man hör så många blandade reviews men jag hoppas du vet eftersom du har byggt en jävla massa datorer

Jobba på ett träbord och golv utan matta.
Komponenterna kan läggas på de antistatiska påsar de kom i.

Ta i ett element innan du börjar jobba för att jorda dig.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noob_To_Computers:

Så armband kan va bra att ha men mattan är skitsamma eller? Vart föredrar du att lägga komponenterna? Har också hört att man helst inte ska använda magnetiska skruvmejslar är det sant? Man hör så många blandade reviews men jag hoppas du vet eftersom du har byggt en jävla massa datorer

Jag tycker armband duger utan problem så matta är skitsamma och jag sätter i komponenterna i ordningen först i med nätagget sen ner med moderkortet i med cpu och kylaren i med minnena och diskar sen sist grafikkortet så slipper sakerna vara i vägen när man sätter i dom och försöker att inte ta på korten mer än nödvändigt och håller sakerna i kanterna och låter dom ligga i/på antistat påsen till dom ska i datorn

Esd är en verklig fara så armband kan vara bra men vet flera som arbetar med datorer och en har eget företag och arbetat säkert 30 även några inom komunen som reparar datorer och skiter helt i esd armband vilket antagligen är dumt då man rör väldigt många datorer men inte ens dom oroar sig för esd och är kanske lite naivt men har man grejat mycket och har hanterat enorma mängder hårdvara utan uppenbara problem så avtar rädslan för esd problem och chansen är minimal att något blir skadat men den existerar

Sen är det så jävla mycket myter med datorer så finns mycket man kan ta med en nypa salt som magnetisk mejsel är ingen fara och har använt magnetisk mejsel senaste 20 åren och då kan man sätta skruven på mejseln och är väldigt mycket lättare att få i moderkorts skruvarna och är helt enkelt praktiskt och är absolut ingen fara och man kanske inte bör ha extremt starka neodymmagneter vid datorn för det kan skada disken men då pratar vi om magneter som kan lyfta flera kilo inte bara en liten skruv ...Om magneten kan klämma så du börjar blöda är dom farliga för en mekanisk disk och det sitter neodym magneter i hårdisken om den är av mekanisk modell som ger mer magnetiska fält än mejseln

Felet dom flesta gör som skadar datorn är att dom glömmer distanser mellan chassie och moderkort och det blir kortslutning och skadar delarna men i övrigt så är allt logiskt och saker kan sitta på bara ett sätt och något en del glömmer är kylpastan mellan kylare och processor så det blir dålig kontakt och den överhettar vilket inte dödar den men man får göra om och göra rätt annars är det uppenbara saker som man inte ska använda övervåld som man bör tänka på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: Jag tänkte också på moderkortet du valde, skulle int ett ASUS H100I PLUS vara ett bättre val? Det skiljer ju bara 100 kronor där i mellan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noob_To_Computers:

@lord_vasagos: Jag tänkte också på moderkortet du valde, skulle int ett ASUS H100I PLUS vara ett bättre val? Det skiljer ju bara 100 kronor där i mellan

Är så liten skillnad på moderkorten att det oftast inte spelar någon roll vad man kör med och b250 är kompatibel med alla cpu ur nya generationen som 4560 är utan det är lotto om man behöver bios updatering och därav mitt val och är billigaste med modern chipset och har 4st minnes slottar om man vill uppgradera ram och h110I plus "antar det är den du menar" är ett fattigare kort och skulle jag gå upp en hundring hade jag valt Det här msi kortet "mycket för jag gillar msi kort" som är bättre

Men i det stora hela spelar det inte någon roll vad man kör bara det har portarna man behöver som usb och sata tex och dom flesta kör inte multi gpu eller ens raid så är rätt oviktigt för dom flesta att betala mer för sånna funktioner men ska man man överklocka vill man ha bättre grejor som bättre vrm och kylning på chipset/vrm så moderkorten orkar mata spänning till cpu´n men en 4560 är riktigt strömsnål så funkar kalas på allt och man kan köra i7 på billiga korten med men brukar vara bra att ha modernaste chipset om man inte är på ultra budget och det jag kollade på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w