SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Är inte XFR automatisk överklockning? Eller har jag fått det om bakfoten?

Jo precis, så det ger maximalt 100MHz extra på processorerna som har det.

Så 4.1Ghz på 1800X och 3.9Ghz på 1700X

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Administrativ avgift

Allt som behövs är hur bra vi kan överklocka dom

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Viochee:

Så dem ska sänka priserna med 50%, De lär ju suga för kunder som nyligen köpt in sig på grejerna, om inte så ser dem att intel har tagit överpriser för att dem kan och ingen gillar företag som gör det.

De här är inte bra för intel.

Men om någon vecka vet vi med säkerhet hur de ligger till.

nu överdriver du, visst 1800X ska gå emot 6900K och där är det 50% skillnad, men de övriga modellerna är det nästan samma pris typ 10% dyrare med intel, som fortfarande kommer vara snabbare i spel i dagsläget men sämre flertrådsprestanda

Skulle tro att en 7700K kommer prestera som en 1800X om inte bättre i de flesta spel (i dagsläget) och då är AMD helt plötsligt dyrare än intel...

försöker inte försvara intel men 8 cores i all ära, hjälpte inte bulldozer så mycket och kommer nog inte göra det för Ryzen i dagsläget heller, i alla fall inte för folk som bara spelar (obs i dagsläget )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

SweCLOCKERS, jag räknade med att det skulle vara prestandatester med ÖVERKLOCKNING. :/

Det man vill veta är ju skillnaden mellan alla modellerna när man skrämt upp dom. Visar det sig att det inte är någon skillnad mellan 1800 och 1800X, eller kanske t.om ingen skillnad mellan 1800 och 1700, då vill man ju inte punga ut en massa stålar i onödan för en 1800X när man kan köpa en 1700 och överklocka själv.

NDA kanske gäller även det? Man ska aldrig underskatta vad NDA gäller i teknikvärlden.. Har man lagt in sådana konstiga saker som datum för utgående NDA så är det inte allt för långsökt att det även gäller överklockning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är inte XFR automatisk överklockning? Eller har jag fått det om bakfoten?

jupp, 100mhz

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

jupp, 100mhz

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo precis, så det ger maximalt 100MHz extra på processorerna som har det.

Så 4.1Ghz på 1800X och 3.9Ghz på 1700X

Även med bättre kylare? Trist.. Om jag införskaffar den så måste jag alltså använda multipeln.. Och här ville jag vara lat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Även med bättre kylare? Trist.. Om jag införskaffar den så måste jag alltså använda multipeln.. Och här ville jag vara lat.

Ja precis, det var vad det maximalt nådde.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Men med Intel Core i7-7700K får man ju inbyggd GPU också!
Sug på den ni AMD!

Men i övrigt så är det kul att AMD har något konkurrent som kan konkurrera med Intel.
Men ser inte några argument varför jag skulle välja AMD istället för Intel.
AMD borde släppa mer öppen källkod och ha stöd för Coreboot, då kanske.

Permalänk
Medlem

F5 får sig en ordentlig omgång i kväll.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja precis, det var vad det maximalt nådde.

XFR låter iallafall coolt.

Skrivet av rektor:

Men med Intel Core i7-7700K får man ju inbyggd GPU också!
Sug på den ni AMD!

Men i övrigt så är det kul att AMD har något konkurrent som kan konkurrera med Intel.
Men ser inte några argument varför jag skulle välja AMD istället för Intel.
AMD borde släppa mer öppen källkod och ha stöd för Coreboot, då kanske.

Du menar det Sweclockersmedlemmar suttit och gnällt över i åratal?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Någon gång före sommaren skulle jag tro.

Finns en drös med artiklar om just det. Be Quiet och Noctua skickar ut monteringskit i utbyte mot bevis av att du äger kylaren (ett kort på den borde räcka). Ryktades även att du behöver bevis att du har en AM4 bräda men det har inte bekräftats.

Därför jag ska köpa hel nytt till Dan Cases A4SFX, alltså helt ny kylare så hoppades jag slippa efterfråga detta utan att butiken redan skickar med AM4 monterings kit vid ny köp av kylare.

Har fastnat för en Phanteks kylare som jag hittat i Tyskland och butiken hade tyvärr ej AM4 med dessa ännu.

Kontaktade även Phanteks om frågan och dom ville ha en kvitto kopia (AM4 Mobo alt CPU) mailat till sig innan dom skickar ut några monteringskit till kunden.

Så ganska krångligt enligt mig att tillverkarna av kylarna ej löst detta innan lanseringen och skickat ut massa AM4 monteringskit direkt till butikerna som kan skicka med detta i försändelsen till kunderna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Därför jag ska köpa hel nytt till Dan Cases A4SFX, alltså helt ny kylare så hoppades jag slippa efterfråga detta utan att butiken redan skickar med AM4 monterings kit vid ny köp av kylare.

Har fastnat för en Phanteks kylare som jag hittat i Tyskland och butiken hade tyvärr ej AM4 med dessa ännu.

Kontaktade även Phanteks om frågan och dom ville ha en kvitto kopia (AM4 Mobo alt CPU) mailat till sig innan dom skickar ut några monteringskit till kunden.

Så ganska krångligt enligt mig att tillverkarna av kylarna ej löst detta innan lanseringen och skickat ut massa AM4 monteringskit direkt till butikerna som kan skicka med detta i försändelsen till kunderna.

Men man förstår ju dem lite.. De vill ju inte att folk hordar dessa monteringskit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

@Viochee:

Överdriver ingenting. Säger bara som det är, stämmar siffrorna vi läst som står. Amds cpu för 500$ är mätbar emot intels som kostar 1000$.

Finns anledningar varför börsen pekar rakt upp sedan en vecka tillbaka, de är en extremt stor grej de här...

Jag tar ingen sida då jag inte bryr mig egentligen vem som är bäst, bara kollar på siffror och analyserar information vi nu har. Och då är svaret, stämmer allt de här så är intel borträknade för 2017. Får se hur de blir.

Permalänk
Avstängd

Blir lite orolig över att 20% högre klockfrekvens kostar 175$ extra...AMD verkar inte ha många Chip som klockar bra på lägre spänning tyder det på! Får se hur de klockar, ser ut som att 4,2-4,4 Ghz kanske är max för de lägre prisklasserna? Hoppas verkligen att 4C/8T varianten klockar bra...vet inte om jag har råd med 8C/16T

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Viochee:

Överdriver ingenting. Säger bara som det är, stämmar siffrorna vi läst som står. Amds cpu för 500$ är mätbar emot intels som kostar 1000$.

Finns anledningar varför börsen pekar rakt upp sedan en vecka tillbaka, de är en extremt stor grej de här...

Jag tar ingen sida då jag inte bryr mig egentligen vem som är bäst, bara kollar på siffror och analyserar information vi nu har. Och då är svaret, stämmer allt de här så är intel borträknade för 2017. Får se hur de blir.

I specifika sammanhang, för spelande köper man inte den för 1000$...

Tror knappast intel är borträknade, AMD har dåligt rykte både på GPU och CPU, så folk väljer automatiskt intel för de har hört av någon att de är bättre i över 5 år

EDIT:
Cinebench (En tråd) Ryzen 7 1800X - 161 poäng - pris $499
Cinebench (En tråd) Intel Core i7-7700K - 194 poäng - pris $350

Ser ut som att 7700K som sagt kommer bli aningen snabbare i de flesta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men man förstår ju dem lite.. De vill ju inte att folk hordar dessa monteringskit.

Så om du köper en ny CPU Kylare idag så tycker du att det är okey att ej skicka med AM4 monteringskit.

Pratar inte om att snika åt mig monteringskit till en gammal kylare utan " Ny köp direkt från butik."

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Blir lite orolig över att 20% högre klockfrekvens kostar 175$ extra...AMD verkar inte ha många Chip som klockar bra på lägre spänning tyder det på! Får se hur de klockar, ser ut som att 4,2-4,4 Ghz kanske är max för de lägre prisklasserna? Hoppas verkligen att 4C/8T varianten klockar bra...vet inte om jag har råd med 8C/16T

8/16 är inte något jag kommer köpa heller utan det känns som det blir en 6/12. Dom borde gå att klocka högre också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är inte XFR automatisk överklockning? Eller har jag fått det om bakfoten?

Precis som jag fått för mig, en klockning i 25 MHz steg tills kyllösningen ifråga inte kan föra bort mer värme.

Eller begränsningen är med original kylare?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Blir forbokning av 1700 nar ja hittar den har i Canadas internet space.
Kul AMD! Och bra jobbat aktien dar! Basta kopet nagonsin

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men med Intel Core i7-7700K får man ju inbyggd GPU också!
Sug på den ni AMD!

Men i övrigt så är det kul att AMD har något konkurrent som kan konkurrera med Intel.
Men ser inte några argument varför jag skulle välja AMD istället för Intel.
AMD borde släppa mer öppen källkod och ha stöd för Coreboot, då kanske.

Intel kommer bli helt bortblåsta på APU-sidan när Raven ridge släpps om några månader precis som de blev bortblåsta nu i ren CPU-kraft och prestanda per watt och krona. Det enda Intel har kvar är att de eventuellt klockar högre.

Jag hoppas Intel kommer med något nytt så jag kan köpa mitt nästa AMD-system ännu billigare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

@Mirialia: vi har ju vid rykten innan sett även "pro" modellerna nämnda. unda om inte dem kanske gå åt apple. dem har ju även sina egna modeller av AMD's GPU'er.

"dom" eller "de"!

Pro-modellerna är nog mer för OEM-marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Intel kommer bli helt bortblåsta på APU-sidan när Raven ridge släpps om några månader precis som de blev bortblåsta nu i ren CPU-kraft och prestanda per watt och krona. Det enda Intel har kvar är att de eventuellt klockar högre.

Jag hoppas Intel kommer med något nytt så jag kan köpa mitt nästa AMD-system ännu billigare

Du glömde något högre IPC. En tron som AMD inte har ekonomin att vinna för tillfället. Däremot är detta en bra grund att bygga på och inom någon generation så kan man utmana Intel på alla fronter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

SweCLOCKERS, jag räknade med att det skulle vara prestandatester med ÖVERKLOCKNING. :/

Detta är ju selektivt vald förhandsinformation... Nästa vecka får vi veta mer!

Permalänk

Verkar inte vara postat än men här är ett litet exempel på överklockning av en Ryzen
5.14 GHz på LN2 så räkna inte med några 5GHz på luft/vatten

https://www.youtube.com/watch?v=hNF4OyoxwlE&feature=youtu.be&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Snowy Owl, den nya Opteron APU som kommer med åtta CPU-kärnor och Vega IGP, ryktas motsvara 290X i grafikprestanda.

Så jag tror inte det är omöljigt att Raven Ridge som också har Vega kommer upp i motsvarande 470-prestande även om det kanske är lite önsketänkade. AMD "överlevererade" ju idag mot förväntningarna.

Hoppas du har rätt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer ut nån benchmark där man jämför överclockade 1700, 1700X och 1800X med överclockade Intel-motsvarigheterna, är först då man kan se vad som ger mest pang för pengarna (eller bara mest pang).
Ska bli spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

I specifika sammanhang, för spelande köper man inte den för 1000$...

Tror knappast intel är borträknade, AMD har dåligt rykte både på GPU och CPU, så folk väljer automatiskt intel för de har hört av någon att de är bättre i över 5 år

EDIT:
Cinebench (En tråd) Ryzen 7 1800X - 161 poäng - pris $499
Cinebench (En tråd) Intel Core i7-7700K - 194 poäng - pris $350

Ser ut som att 7700K som sagt kommer bli aningen snabbare i de flesta spel

Med ett par fps snabbare i spel så väljer jag hellre en general purpose processor som presterar bra i andra saker också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

8/16 är inte något jag kommer köpa heller utan det känns som det blir en 6/12. Dom borde gå att klocka högre också.

Jag vet inte det, flera kärnor är defekta så tror inte dom kommer att klocka lika bra, har dom lödda chip till IHS;n och TJmax på 100C så kanske vi får se, men om TJmax fortfarande är på runt 70C vet jag inte, 5Ghz verkar vara runt max för FX-8xxx serien och dom säger ju att Ryzen ska klocka lite sämre...så det är inte sagt ännu hur det blir! Hoppas verkligen dom klockar til 5Ghz på luft! Då blir det köp med det samma! Då blir det att gräva fram bilradiatorn och köpa nått block från E-bay och se om man kan nå 5,5Ghz FinFet ska ju dock klocka bättre så hmm kanske därför dom gick för läger TDP? Dom kör ju för fanken på runt 1,0 volt stock! kanske dom är lätt skrämda rackare som lätt går i 5Ghz? Hmm the hype is real for sure iaf

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

I specifika sammanhang, för spelande köper man inte den för 1000$...

Tror knappast intel är borträknade, AMD har dåligt rykte både på GPU och CPU, så folk väljer automatiskt intel för de har hört av någon att de är bättre i över 5 år

EDIT:
Cinebench (En tråd) Ryzen 7 1800X - 161 poäng - pris $499
Cinebench (En tråd) Intel Core i7-7700K - 194 poäng - pris $350

Ser ut som att 7700K som sagt kommer bli aningen snabbare i de flesta spel

Men vi är väl på sweclockers, right? 4,2Ghz klock och där rök I7:an haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

@Viochee:

Ja för vad en bil presterar på ettans växeln är viktigt, vem bryr sig om singelthread prestanda? när är den ens relevant?

Som jag redan skrivit, dem kanske står sig tå till tå med intel i spel men alla andra marknader kommer dem att ta stora kliv.

Och man kan göra mer saker än att spela på en PC