Permalänk
Medlem

Luftkylning.
CM HYPER 212 EVO i push pull system. Min gamla häck blev 67*C varm med 4.8 GHz i Load, så jag är väldigt nöjd. (Arctic cooling silver pasta)

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Kör AIO nu och gjort det ett tag. Har funkat bra och kyler ju såklart bättre än luft.
Låter inte så mycket men är väl ganska likvärdigt med en luftkylare och har varit problemfritt vilket inte mina erfarenheter av luft varit. Måste nog vara ca 5 år gammal den jag har nu och har bara funkat och kylt bra.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Vad händer om pumpen går sönder menar du då? Jag antar att hela datorn går sönder och man får köpa en helt ny för inte är det så att en modern dator stänger av sig om den blir för varm.

var inte så illa jag menade.

men en dator med vattenkylning där pumpen inte fungerar är oftast helt oanvändbar till den blivit utbytt då den kommer inte ha mycket värmebortledning öht medans tornkylare oftast räcker att gå ner till defaultklocken för att den ska palla av att köras 24/7 helt utan fläktar men något högre temps men ändå helt ok inte värre än intels lilla micro snurra de skickar med ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör en Corsair H50 som är från den tiden det var fränt med slutna vattenkylningssystem, och den går som tåget fortfarande. Länge funderat på byta den efter all skrämselpropaganda på nätet, men vill inte lägga pengar i onödan på en gammal x58-rigg. Hela alltet är väl säkert en tickande bomb, men å andra sidan tycks ett totalhaveri vara enda sättet för mig att motivera tummen ur för att köpa nytt... så sluten vattenkylning it is!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Air, I love the idea of water cooling but part of me thinks "no that's crazy you're going to leak and short circuit the PC"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var inte så illa jag menade.

men en dator med vattenkylning där pumpen inte fungerar är oftast helt oanvändbar till den blivit utbytt då den kommer inte ha mycket värmebortledning öht medans tornkylare oftast räcker att gå ner till defaultklocken för att den ska palla av att köras 24/7 helt utan fläktar men något högre temps men ändå helt ok inte värre än intels lilla micro snurra de skickar med ändå.

Då använder man väl en av de andra datorerna under tiden

Permalänk
Medlem

Jag gick direkt till Custom water loop från stock kylaren... varför slösa pengar på massa mellanting när man kan gå overkill och vara bekväm att inte någonsin behöva något annat!

Haha! Köpte ett Alphacool NexXxos 360 XT/DDC kit. 2200kr + 500kr för uppgradering till AM4 nu till nya datorn.
Behöver bara köpa vatten någonstans. Allt man fick med i kittet är inuti datorn just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

haft custom loop i några år nu. inte lika spännande längre så hade jag byggt nytt idag hade jag nog kört på luft men har ju redan allt som behövs för vatten så varför använda något sämre?

Bara haft custom i max 6 månader, men känner som du redan.

Permalänk
Medlem

Kört med en Phanteks PH-TC14PE flera år och är mycket nöjd. Nu när jag har ett moderkort som kan styra båda fläktarna, är den nästan ljudlös vid idle. Man hade nog egentligen kunnat stänga av fläktarna helt vid idle, men moderkortet verkar inte ha stöd för det.

Enda nackdelen är väl att denna typ av kylare är gigantisk och inte speciellt vacker att se på. Har man fönster och en massa belysning och annan bling ser det mer "cleant" ut med vattenkylning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Luft! Var väl för 10 år sen jag tänkte ge mig på att bygga om för vatten.
Det blev väldigt dyrt, så jag skippa!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Luft men 100% fläktlöst, vattenkylning är för bullrigt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Master of Overkill

Overkill vatten atm i båda byggen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Har haft två slutna vattenkylare till cpu där pump har gått sönder inom "kort" på båda. Första började låta mer och mer som en kaffebryggare och även började svälla. Andra lade av efter ett år och gav mig mycket problem med datorn innan jag märkte att det var pumpen som la av.

Bytte tillbaka till luft och slutar därmed oroa mig.

just det där som oroar mig med vattenkylning, fler rörliga delar och en vätska som är ovän med el och kan börja läcka även om det nog är väldigt ovanligt.
ska jag ha vatten kylning ska jag nog ha en custom loop där jag även modifierat innan mätet så skulle det läcka så skulle det inte hamna på komponenter(uppochner vänd dator kanske, där mobot är uppochned).

har ni inte räknat ut det redan så kör jag luftkylning, gärna modell fetare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Luft detta bygge. Hade en 1st gen H100 innan till min 2500k och pumpen gjorde sjuka oljud. Inte vågat vatten igen pga det

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Har flera datorer. Alla utom en har luftkylning. Den med vatten är en sluten kylare som inte presterar bättre än en luftylare tyvärr men funkar gör den ju. Trodde vattenkylaren skulle vara tystare än luft men det var den inte.

För många år sedan övervägde jag en Zalman reserator för att få tyst dator men det blev aldrig någon sådan. Numera bryr jag mig inte så mycket längre.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

just det där som oroar mig med vattenkylning, fler rörliga delar och en vätska som är ovän med el och kan börja läcka även om det nog är väldigt ovanligt.
ska jag ha vatten kylning ska jag nog ha en custom loop där jag även modifierat innan mätet så skulle det läcka så skulle det inte hamna på komponenter(uppochner vänd dator kanske, där mobot är uppochned).

har ni inte räknat ut det redan så kör jag luftkylning, gärna modell fetare.

Detta är ju tyvärr min sida av storyn. Samtidigt sitter polaren med samma vattenkylare sedan 2011. Vi köpte likadana på samma affär och samma tid. Jag fick 2 måndagsexemplar medans hans fortfarande tuffar på. Min personliga erfarenhet efter allt detta är: Luft är pålitligt. Mindre som kan gå sönder!

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad använder ni för kylning till er processor? Jag har gått tillbaka till luft igen och anser att det är betydligt bättre än sluten vattenkylning så länge du inte ska bygga i ett trångt mini-ITX system.

Det känns som att sluten vattenkylning blev väldigt populärt ett tag men att det börjat gå tillbaka mot traditionell luftkylning igen så vad använder ni idag för något? Lägger även till i omröstningen för er som kör på egen vattenkylning.

Jag kör AiO. NZXT Kraken X62 för att vara exakt. Det är säkert dyrare än luft men jag vill vara säker på absolut lägsta temp till absolut knäpptyst drift (pumpen låter fasen ingenting på den här, även på max) och då jag har som intresse att pressa cpu till smärtgränsen tål jag inte att det är värme som begränsar, så typ NH-D15 och sådant går fetbort, även om det säkert är jättebra "för att vara luft".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Phanteks luft monsterkylare PH-TC14PE (svart/vit). Tyst och effektiv och ser betydligt bättre ut än Noctuas konkurrent och matchar mitt färgtema (vit/svart). Får bli en likadann när jag bygger nytt, dyr men helt klart värd pengarna!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Luft på grund av att det är mest robust underhållsfritt.
Kör på största Noctuan.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag vattenkylning dels för att det rent estetiskt sett ser väldigt läckert ut, men kanske framför allt för att man genom att flytta värmekällan till exempelvis baksidan av chassit kan undvika att varm luft stannar kvar inuti lådan.

Sedan beror det på vilka komponenter vi pratar om. Vattenkylning vs luftkylning på ett grafikkort är inget snack om saken, där är det som natt och dag. Vattenkylning är där klart tystare och effektivare, medan på processorfronten kan det i vissa fall vara tvärtom.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Luft till processor vatten till grafikkorten.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Hade en AIO med en radiator på 280mm, slängde ut möget..jag stod inte ut med pumpens vibrerande..och skräcken ifall läckage skulle uppstå..eller om pumpen skulle ge med sig..

Sitter nu med en semi passiv NH-D15s 0db, endast SSD'er som lagringsmedia, den bara fungerar..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kör vatten Corsair 110i med 280mm kylaren, tyst och kyler riktigt bra, alltid haft luft innan men ville testa detta när nya Ryzen datorn byggdes, riktig nöjd med detta.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag har haft vatten nu i 5 år tror jag, jag skaffade det efter att sweclockers recenserade
antec kuhler 620. Men den var inte så bra tyckte jag, den lät ganska mycket.
Men jag bytte nyss till luft när jag bytte chassi, och nu är det nästan knäpptyst.
Det är en CM Hyper 212 Evo jag har nu.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Kör en custom water loop. Allt från EKWB. Det enda jag egentligen ångrar är att jag inte kollade på andra lösningar än plexi i deras vattenblock. Dessa är löjligt ömtåliga och spricker för minsta lilla. Ersättningar är iofs ganska billiga men trist ändå att sitta o vänta på leverans medan datorn är obrukbar.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Körde custom loops i flera år men tröttnade på priset av alla uppgraderingar och underhållet.
Sen låter de flesta pumpar mer än vad jag tål själv, kompatibiliteten med olika custom PCBs och liknande är kass i de flesta fall och gör att block inte har något andrahandsvärde.

Har som många andra kört på 212 Evo länge, kört det på 2 olika AMD-socklar och den är helt enkelt mest prisvärda kylaren.

Får fundera på om det behövs någon ny när det blir dags för Ryzen-uppgradering, vattenkylning är fortfarande alldeles för dyrt, även om man får till väldigt snygga och effektiva byggen med det.

Permalänk
Medlem

Kör en Noctua U14s nu, kan inte vara mer nöjd faktiskt.
Kör min 6700k i 4.6ghz,1.3v konstant (high performance, ingen speedstep etc på)
CPU fläkt på 600rpm i idle (pwm)
Cpun håller 30-35c i idle, runt 60-70 i spel, extrem load upp mot 80c men det är bara i benchmarks.
RPM går aldrig upp så den hörs.

Kör alltid ljuddämpat chassi som står på golvet så estetiska bryr jag mig inte om det minsta, bra med saker som kräver noll underhåll också imo.

Vattenkylning är extremt dyrt imo om man ska ha något bra, sen vill man ju gärna att det ska kyla gpu då också annars är det helt meningslöst imo med custom loop, enda fördelen det har imo över luft.

Permalänk

Beror ju på vad man vill göra med burken...

Luft duger gott på en oklockad, eller milt överklockad burk. Ska du dock överklocka "mycket" och hålla nere ljudnivåerna och tempsen finns inget som slår en custom loop.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Har haft två slutna vattenkylare till cpu där pump har gått sönder inom "kort" på båda. Första började låta mer och mer som en kaffebryggare och även började svälla. Andra lade av efter ett år och gav mig mycket problem med datorn innan jag märkte att det var pumpen som la av.

Bytte tillbaka till luft och slutar därmed oroa mig.

Ungefär samma här. Hade en H60 eller om det var H80, den började låta och ha sig, lite mera för varje månad som gick. Tillslut vågade jag inte köra med den utan bytte tillbaka till noctua

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tyckte inte om ljudet från pumpen....antar att det är olika beroende på modell dock.