Testa nätverket i huset (vilken standard är indraget?)

Permalänk
Medlem

Testa nätverket i huset (vilken standard är indraget?)

Hej

Ber på förhand om ursäkt för dålig terminologi då nätverk inte riktigt är min grej.

Köpte ett hus som är byggt 2009 med förinstallerat nätverk i huset. Tidigare ägare drog aldrig fiber till huset men jag nappade för ett år sedan när Telia körde kampanj. Jag är på gång att uppgradera alla synliga nätverkskablar till CAT5e eller CAT6 till alla datorer etc men vill veta hur jag kan ta reda på vad det fasta installerade nätverket, som installerades när huset byggdes, som går från basstationen ut till alla rum i huset har för standard.

Hur gör jag det enklast? (nej jag kan inte fråga tidigare ägare.....tyvärr)

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem

Har du ingen patchpanel som samlar kablarna ?

Kolla vad det står på sladdarna....

Annars är det väl bara att testa vad du får för länk mellan två punkter, jag kör framgångsrikt 1Gbit över några gamla cat 5 här hemma..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneway:

Hej

Ber på förhand om ursäkt för dålig terminologi då nätverk inte riktigt är min grej.

Köpte ett hus som är byggt 2009 med förinstallerat nätverk i huset. Tidigare ägare drog aldrig fiber till huset men jag nappade för ett år sedan när Telia körde kampanj. Jag är på gång att uppgradera alla synliga nätverkskablar till CAT5e eller CAT6 till alla datorer etc men vill veta hur jag kan ta reda på vad det fasta installerade nätverket, som installerades när huset byggdes, som går från basstationen ut till alla rum i huset har för standard.

Hur gör jag det enklast? (nej jag kan inte fråga tidigare ägare.....tyvärr)

Kolla om kablarna vad som står på dem. Det kan du göra lättast i kopplingsskåpet.
Jag skulle gissa att det är minst CAT5e som installerades.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kolla på kablarna. Borde finnas bakom patchpanelen. De är märkta med kategori

Permalänk
Rekordmedlem

Det spelar ingen större roll i praktiken om du ska koppla ett normalt 1Gbitnätverk i huset, om inte kablaget är väldigt långt så kommer cat 5 eller bättre att fungera.
Det skiljer oftast mer mellan hur bra det är kopplat än på vilken typ av kabel som använts och ett enkelt test utan instrument är ju att koppla en dator i vardera änden av kabeln och mäta verklig överföringshastighet specifikt för den kabelsträckan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kolla om kablarna vad som står på dem. Det kan du göra lättast i kopplingsskåpet.
Jag skulle gissa att det är minst CAT5e som installerades.

Tack för ett snabbt svar! Vet inte varför jag inte tänkte på det

CAT5 enhanced var det ja!

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB