Permalänk
Medlem

abit nf7-s

hallo!

Jag har köpt ett nytt moderkort, Abit nf7-s 2.0, har problem att få igång datorn. Den startar och alla fläktar(även den på grafikkortet) går igång men skärmen stannar kvar i "viloläge". Får alltså inte upp nån bild på skärmen. Har provat med två olika grafikkort(ett agp och ett pci kort). Prollen är en AMD Palomino 1800+XP. Finns det nån som har en aning om vad som kan vara fel?

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

taut allt ur burken förutom grafikkort, mobo, cpu o minnen... kör testa de med PCI och AGP grafikkorten...
om de inte funkar då... ta på dej ett antistatic band och fixa ett förstorningsglas o kolla om du hittar några fina brända komponenter på mobo:et..
sen kan du testa med en annan CPU...

Visa signatur

Hej hopp lilla ?propp?

Permalänk
Medlem

hmm får testa med min gamla t-bird

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

nope fungerade inte med min tbird heller =/

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Reklamera kortet

Permalänk
Medlem

verkar som att jag måste göra det, lär väl ta ett år innan jag får ett nytt =((

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

reklamera inte någonting du inte testat ordentligt, det är sånt som gör att företag får sämre och sämre service när det verkligen är något fel, testa håll inne "insert" vid boot så ska den starta i 100mhz fsb, det löste mitt problem när kortet trodde mina minnen hittades som cas 3.0 och det gillar visst inte nforce.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

har testat alla möjliga saker men lyckas inte få det att fungera =(, det jag tycker är konstigt är att inte mobbot börjar tjuta och ha sig som det alltid annars brukar när det är nåt som är galet, ändå har jag kopplat alla dom där kablarna från högtalan mm. rätt.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

testat med andra minnen?

Permalänk
Medlem

har testat med 3 olika minnen, 2 olika pc2100 och 1 pc3200

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

går det att ändra spänningen till processorn och fsbn direkt på moderkortet på nåt sätt?

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Kollat kortis (standoffs på fel ställe etc)?

Clearat CMOS?

Permalänk
Medlem

japp har testat cleara cmos och det verkar inte vara kortis någonstans heller, ska kolla upp det lite närmare imorgon.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Jag hade nämligen samma problem som dig, alla fläktar startar men ingen bild på skärmen (med ett PCI kort) ... kollade runt som fan på nätet och hittade någon som hade haft samma problem, men där det helt plötsligt började funka. Så jag testade ytterligare en gång, hade precis tänkt att RMA:a kortet, och då startar ju skiten så klart och bootar perfekt, och har gjort så sen dess...

Så, jag vet inte riktigt vad det är som gjorde att det började funka, hade inte ändrat någonting mellan gångerna. Ett mysterium helt enkelt..

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt pep som fan innan jag flashade om bios.....
Det stödde inte mitt ram!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hravn
Jag hade nämligen samma problem som dig, alla fläktar startar men ingen bild på skärmen (med ett PCI kort) ... kollade runt som fan på nätet och hittade någon som hade haft samma problem, men där det helt plötsligt började funka. Så jag testade ytterligare en gång, hade precis tänkt att RMA:a kortet, och då startar ju skiten så klart och bootar perfekt, och har gjort så sen dess...

Så, jag vet inte riktigt vad det är som gjorde att det började funka, hade inte ändrat någonting mellan gångerna. Ett mysterium helt enkelt..

hehe får hoppas att ett liknade under händer mig så jag slipper retunera kortet =P

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft samma fel som dig, det jag gjorde var att ta ut batteriet till CMOS:en lät det vara ute hela natten så att alla kondensatorer ladda ur sig, sen statte jag tillbaka batteriet. Bootade datorn med endast processor(1600+), grafikkort(ti4200) och ett minne(256mb/266mhz). Efter att ha gjort detta så startade moderkortet hur bra som helst........ hoppas det hjälper...

Permalänk
Medlem

Mitt rev1.2 var som ditt med precis de felen när jag fick det, och jag reklamerade det. Jag fick ett 2.0 på garantin.