Ladda Powerbank med telefonens laddare i väggen?

Permalänk

Ladda Powerbank med telefonens laddare i väggen?

Hej,

En snabb fråga: Kan man använda telefonens laddare för att ladda en powerbank från vägguttaget?

Permalänk
Medlem

Ja om de har samma kontakt. Ex micro usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@PlogarN97:

Tack för snabbt svar.

Har en Nexus 6p och kan dessvärre inte använda laddaren till powerbanken, men jag har hittat en gammal Nokia laddare med 0.9 A.

Permalänk
Medlem

0.9A USB-laddare funkar för som mindre Powerpack med 1-2 18650-batterier i sig , dvs från 1800 mAh till 4000 mAh.

Har man större powerpack typ 6000-10400 mAh så vill man ha laddare som kan ge minst 1.5 A på 5 Volt - annars tar det evig tid innan dessa är fulladdade.

Är det typ sådana jätteklossar på 15000 - 20000 mAh så är det 2.1 A-laddare som gäller om man inte vill vänta i över ett dygn innan det är fulladdat.

Titta i powerbankens datablad hur mycket laddström den vill ha och skaffa en matchande laddare för denna - 0.9 A (900 mA) passar för batteribank som vill ha runt 1 A i laddström.

---

Ha lite koll på laddningen vid första försöket så att laddare och batteri inte blir för varm, är det nästan brännhett (50-55 grader C) så är det lite på gränsen - är det verkligen brännhett och det börja lukta markant elektroniksvett - sluta ladda och koppla ifrån delarna och lägg det på brandtålig underlag (i diskhon typ) eller stekpanna med lock tills det är helt kallt igen och sedan betrakta den delen som blev varmast och dofta mest som förbrukad och bör gå till elektroniksskrot

LiIon/LiPol-batterier är inte ofarliga och det finns många Youtube-filmer på hur det ser ut när sådana brinner och kan hända för att någon säkerhetsdetalj (eller pirat-kinaimport) inte fungerat som det skall.

Efter en halvtimmes laddande från tomt batteri så bör du veta om det hela sköter sig temperaturmässigt eller om det blir för tokvarmt.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

0.9A USB-laddare funkar för som mindre Powerpack med 1-2 18650-batterier i sig , dvs från 1800 mAh till 4000 mAh.

Har man större powerpack typ 6000-10400 mAh så vill man ha laddare som kan ge minst 1.5 A på 5 Volt - annars tar det evig tid innan dessa är fulladdade.

Är det typ sådana jätteklossar på 15000 - 20000 mAh så är det 2.1 A-laddare som gäller om man inte vill vänta i över ett dygn innan det är fulladdat.

Titta i powerbankens datablad hur mycket laddström den vill ha och skaffa en matchande laddare för denna - 0.9 A (900 mA) passar för batteribank som vill ha runt 1 A i laddström.

---

Ha lite koll på laddningen vid första försöket så att laddare och batteri inte blir för varm, är det nästan brännhett (50-55 grader C) så är det lite på gränsen - är det verkligen brännhett och det börja lukta markant elektroniksvett - sluta ladda och koppla ifrån delarna och lägg det på brandtålig underlag (i diskhon typ) eller stekpanna med lock tills det är helt kallt igen och sedan betrakta den delen som blev varmast och dofta mest som förbrukad och bör gå till elektroniksskrot

LiIon/LiPol-batterier är inte ofarliga och det finns många Youtube-filmer på hur det ser ut när sådana brinner och kan hända för att någon säkerhetsdetalj (eller pirat-kinaimport) inte fungerat som det skall.

Efter en halvtimmes laddande från tomt batteri så bör du veta om det hela sköter sig temperaturmässigt eller om det blir för tokvarmt.

Tack ska du ha för genomgången av säkerheten. Ja, det är något som jag försöker tänka på ; att köpa från seriösa aktörer men mina elkunskaper sträcker sig väldigt kort.

Min no-name (dock ce-märkt) powerbank som jag fått som gåva med företagets logga, blev inte märkbart varm under laddning, inte heller telefonladdaren. Powerbankens kapacitet är ca 2800 mAh och det tog drygt 3 timmar att ladda till fullt.
Jag har kikat på tp-link 10400 mAh och det är kanske gränsen för hur länge jag orkar vänta på en full laddning. Det är dock inga enorma problem då jag tänkte ladda den t ex när jag är på kontoret.
De massiva 20,000 mAh däremot.. nä.

Läste fel på mobilladdaren - output ligger på 0.75 mAh (5 volt). Men har man ingen dator till hands finns det ju inget smidigt sätt att ladda..
Jag vet inte om jag riktigt vågar köpa tredjeparts-laddare från t ex clas ohlson och liknande? Har ju läst skräckhistorier där laddaren plötsligt börjar brinna och liknande.

Ångrar att jag lämnade min gamla Xperia och laddare till återvinningen. Laddaren var krämigare på den.

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson, biltema, Webbhallen mfl. gubbdagis tycker jag nog håller en ganska hög nivå ändå på den typen av grejor - de har helt klart haft någon form av granskning och sållning innan köp och undvikit de värsta exemplaren. Jag och i bekantskapskretsen har köpt USB-laddare i olika former där och inte sett några noterbara problem hittills.

De mest hållbara powerpacken som fungerar år efter år utan att tappa allt för mycket kapacitet har just kommit från CO och Biltema och de jag har öppnat är relativt seriöst byggda med mellan sig oberoende skyddskretsar som stänger av batteriet om det skulle bli för hög eller för låg spänning. batterierna har varit uteslutande Samsung eller LG och inga 'noname'

favo-batteripacket just nu sedan ett par år tillbaka är CO:s 38-7700 just för att den både är stryktålig och vattentät (med stängd lucka), anständig kapacitet samt har bra verkningsgrad på sin omvandlar-elektronik, dvs. batteripacket blir inte speciellt varm när den laddas eller laddar prylar med relativt hög ström och min äldre modell med 9Ah motsvarar mycket väl de flesta 10400 mA batterier av andra tillverkare i laddningsförmåga av smartphone.

Är man mycket och friluftar och det man bär med sig riskerar bli våt så är dessa räddningen - då en vattendränkt batteripack är inte att betrakta som en säker batteri och bör transporteras till återvinningscentral fortast möjligt och till dess förvaras i gryta/kruka med lock...

Teknikmagasinet, kjell och liknande typ av butiker av samma karaktär skulle jag nog säga ligga en ett snäpp lägre än CO/biltema men fortfarande OK.

---

Det är värre med dom man beställer direkt från kina och olika on-line 'presentbutiker' där fokus är väldigt lågt pris.... Där kan man hitta de riktiga farliga bottennappen

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Clas Ohlson, biltema, Webbhallen mfl. gubbdagis tycker jag nog håller en ganska hög nivå ändå på den typen av grejor - de har helt klart haft någon form av granskning och sållning innan köp och undvikit de värsta exemplaren. Jag och i bekantskapskretsen har köpt USB-laddare i olika former där och inte sett några noterbara problem hittills.

De mest hållbara powerpacken som fungerar år efter år utan att tappa allt för mycket kapacitet har just kommit från CO och Biltema och de jag har öppnat är relativt seriöst byggda med mellan sig oberoende skyddskretsar som stänger av batteriet om det skulle bli för hög eller för låg spänning. batterierna har varit uteslutande Samsung eller LG och inga 'noname'

favo-batteripacket just nu sedan ett par år tillbaka är CO:s 38-7700 just för att den både är stryktålig och vattentät (med stängd lucka), anständig kapacitet samt har bra verkningsgrad på sin omvandlar-elektronik, dvs. batteripacket blir inte speciellt varm när den laddas eller laddar prylar med relativt hög ström och min äldre modell med 9Ah motsvarar mycket väl de flesta 10400 mA batterier av andra tillverkare i laddningsförmåga av smartphone.

Är man mycket och friluftar och det man bär med sig riskerar bli våt så är dessa räddningen - då en vattendränkt batteripack är inte att betrakta som en säker batteri och bör transporteras till återvinningscentral fortast möjligt och till dess förvaras i gryta/kruka med lock...

Teknikmagasinet, kjell och liknande typ av butiker av samma karaktär skulle jag nog säga ligga en ett snäpp lägre än CO/biltema men fortfarande OK.

---

Det är värre med dom man beställer direkt från kina och olika on-line 'presentbutiker' där fokus är väldigt lågt pris.... Där kan man hitta de riktiga farliga bottennappen

Jag tackar och bugar för genomgången! Ultraschysst.
Jag har nog varit lite väl hård mot CO i onödan då. ^^
Jag hade sneglat åt TP-linken men CO's verkar ju vara snäppet vassare med hög verkningsgrad, kompass, vattentät mm. Den i kombination med en enkel laddare typ 38-7211 kanske kan vara något då.

Ser i bruksanvisningen för 38-7700 där de varnar : "Anslut inte produkter som har max laddström över 2,1 A". På min Nexus laddare står det output 3A och den snabbladdar telefonen.Telefonens batteri har då en laddström som är över 2.1 A om jag förstår detta rätt. Är det riskfritt?

Permalänk

Du kan ju ladda en powerbank som till exempel bara kan ta emot 1A med en 2,1A laddare utan att det ska vara någon fara. Powerbanken tar det den behöver(kan ta emot som mest) och laddar normalt. Det är därför man kan laddare till exempel en iPhone 4S(1A) med en iPad laddare(2,1A) som vanligt.

Edit: Det som är viktigast egentligen är volten men är det USB anslutning så är det ingen fara då det alltid är 5v.(bort se från telefoner som kan ta emot QC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag tackar och bugar för genomgången! Ultraschysst.

Är det riskfritt?

Aja om vi ska gå in i detalj och vrida och vända osv. Jag hade kört på. Men swec är ändå swec.

När du ändå frågar, är det riskfritt? Nej. Det är inte riskfritt. Om du så köper premium pch dyrt är det inte riskfritt.

https://youtu.be/rcCewyrKNSQ

Här ser vi exempelvis att komponenterna blir upp till 150 grader om man verkligen pressar sin powerbank och tar över 2 ampere. (Se slutet om du inte orkar se hela)

Permalänk
Skrivet av Blackjack:

Du kan ju ladda en powerbank som till exempel bara kan ta emot 1A med en 2,1A laddare utan att det ska vara någon fara. Powerbanken tar det den behöver(kan ta emot som mest) och laddar normalt. Det är därför man kan laddare till exempel en iPhone 4S(1A) med en iPad laddare(2,1A) som vanligt.

Edit: Det som är viktigast egentligen är volten men är det USB anslutning så är det ingen fara då det alltid är 5v.(bort se från telefoner som kan ta emot QC)

Tack för input. Nu har jag lite mer på fötterna. ^^

Sen det där med QC är lite förvirrande. Enligt den info jag har är inte Nexus 6p Qc kompatibel fastän den laddar fort.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Aja om vi ska gå in i detalj och vrida och vända osv. Jag hade kört på. Men swec är ändå swec.

När du ändå frågar, är det riskfritt? Nej. Det är inte riskfritt. Om du så köper premium pch dyrt är det inte riskfritt.

https://youtu.be/rcCewyrKNSQ

Här ser vi exempelvis att komponenterna blir upp till 150 grader om man verkligen pressar sin powerbank och tar över 2 ampere. (Se slutet om du inte orkar se hela)

Jo, det har väl även hänt att originalladdare till premiumtelefoner brunnit.
Sedan man fick läsa om de skräckhistorier om laddning och brandrisk, försöker jag alltid ha god uppsikt.
Laddar aldrig över natten osv.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att kabeln du använder för att laddar dina saker med kan ha inverka på hur mycket ström som kan flyta mellan dutten i väggen och din powerbank.

Kollade lite snabbt mellan ett par superbilliga kablar från DealExtream (kostade 2$/st) och en kabel som följde med en telefon. Den billiga levererade bara 0,5A medans den andra kabeln levererade 1,1A. Längden var i princip samma.

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänk också på att kabeln du använder för att laddar dina saker med kan ha inverka på hur mycket ström som kan flyta mellan dutten i väggen och din powerbank.

Kollade lite snabbt mellan ett par superbilliga kablar från DealExtream (kostade 2$/st) och en kabel som följde med en telefon. Den billiga levererade bara 0,5A medans den andra kabeln levererade 1,1A. Längden var i princip samma.

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

Ok, jag trodde typ; kabel som kabel. Tack för upplysningen.

Så länge man använder originalkablar borde man inte behöva tänka på problemet?

Nokians adapterkabel är typ hårstråtunn, men tjockleken kanske inte har någon betydelse.

Det jag har sett på min Nexus 6p, är att laddningskabeln till adaptern (usb-c) är väldigt tjock. Och en kortare kabel som medföljer (micro-usb kontakt på ena änden och usb-c kontakt på den andra), som ska användas för överföring av data till/från telefon till t ex dator är lika tjock. Det är den kabeln jag använder för att ladda telefonen via powerbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok, jag trodde typ; kabel som kabel. Tack för upplysningen.

Så länge man använder originalkablar borde man inte behöva tänka på problemet?

Nokians adapterkabel är typ hårstråtunn, men tjockleken kanske inte har någon betydelse.

Det jag har sett på min Nexus 6p, är att laddningskabeln till adaptern (usb-c) är väldigt tjock. Och en kortare kabel som medföljer (micro-usb kontakt på ena änden och usb-c kontakt på den andra), som ska användas för överföring av data till/från telefon till t ex dator är lika tjock. Det är den kabeln jag använder för att ladda telefonen via powerbanken.

Orginalkablar brukar inte vara några problem. Bästa är att mäta men generellt sett så behöver inte ytterdiametern på något sätt betyda att ledningarna i kablarna är av rätt storlek. För det är just detta som är grejen, billiga kablar (kan vara) = tunna ledare = klarar inte att leverera lika mycket ström.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Själv förstörde jag två stycken mobilladdare i sommras när jag försökte ladda upp min powerbank.

Har en Sony Z5, En 1+1 Powerbank (10 000) med tillhörande laddare och en gammal mobilladdare till min Sony Xperia S.

Laddade alltid min mobil med tillhörande Sony kablen (snabbladdnindskabel?) och Powerbanken med den jag köpte till från 1+1. En dag råkade jag sätta i Sony kabeln till powerbanken och en 6-8h senare va laddaren död. Köpte en ny mobilladdare från Tre den dog också, fick ut nästa gratis och kom då på vad jag gjort fel, inga fel sen dess.

Dock kan min gamla Sony Xperia S laddare också ladda powerbanken.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Mr_Lazy:

Tack för informationen. Nu klarnar det ännu mer.

Permalänk

Nu har jag köpt powerbank och laddare på CO. Tackar för alla fina tips och vägledning.

Powerbanken på 13400 mAh blir inte varm alls när den laddas och kvalitétskänslan är hög.

En sak som jag är lite tveksam inför är själva laddaren från Exibel - den avger coil whine när man laddar. Blir inte speciellt varm eller luktar konstigt under laddning. Men typiskt tjutande hörs som försvinner /dämpas när man kramar lite på laddaren.

Är det något jag bör vara orolig över?