Upparbeta filmklipp för att slippa banding? Finns mjukvara för det?

Permalänk
Medlem

Upparbeta filmklipp för att slippa banding? Finns mjukvara för det?

Detta sub-forum verkar ju mest dedikerat till foto och stillbilder men ska väl också ha med video att göra om jag inte misstar mig.
Hursomhelst, tänkte konvertera lite filmklipp till x265, tyvärr så är det väldigt störig banding i mörka partier i en del av dem, kan man passa på att "upparbeta" detta för att slippa det. Finns ju all möjlig mjukvara för att förbättra olika typer av bilder, vi kan ju approximera frames för att höja framerate på ett klipp eller för att approximera pixlar när man höjer upplösning, antialiasing osv. Finns det något som gör ett någorlunda bra jobb med banding?

Permalänk
Medlem

Högre bitrate är vad du är ute efter.
Med det sagt kommer du aldrig bli av med banding om den fanns där från början.
Video som jag filmat i Raw eller Prores brukar jag konvertera till h.264 med en bitrate på ca 150mbit.
Om slutmålet är Youtube så hjälper det att skala upp HD till 4K.
På så sätt tilldelas ditt HD material 3ggr så hög bitrate.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är orginalklippen som har problem med banding. Det finns filter som använder dithering för det. Vad kör du för verktyg? Har kört en del avisynth filter som funkar bra (gradefun2db tex). Megui har stöd både för avisynth och x265 så det kanske kan vara något. Räkna dock med att behöva pilla lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lönlöst imo. Banding skapas först och främst av att kameran endast har 8-bit färgrymd och det kommer inte gå att filtrera ut utan att kompromissa kvaliteen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Högre bitrate är vad du är ute efter.
Med det sagt kommer du aldrig bli av med banding om den fanns där från början.
Video som jag filmat i Raw eller Prores brukar jag konvertera till h.264 med en bitrate på ca 150mbit.
Om slutmålet är Youtube så hjälper det att skala upp HD till 4K.
På så sätt tilldelas ditt HD material 3ggr så hög bitrate.

Ja hade filmklippen varit 10bit 4:4:4 med bra post processing och allt är frid och fröjd från början så hade det inte varit något problem med kvaliteten, nu har jag dock inte fått säga till så mycket om produktionen. Nu gäller det klipp som har problemet från början.

Skrivet av sKRUVARN:

Jag antar att det är orginalklippen som har problem med banding. Det finns filter som använder dithering för det. Vad kör du för verktyg? Har kört en del avisynth filter som funkar bra (gradefun2db tex). Megui har stöd både för avisynth och x265 så det kanske kan vara något. Räkna dock med att behöva pilla lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom jag vanligtvis inte håller på med att transcoda filer så har jag inte riktigt låst mig till vilka verktyg jag skulle använda i så fall när jag transcodar om till X265. Tänkte låta möjligheterna att justera bort banding få vara en faktor mitt beslut. Ska kolla upp det där. Om du vet någon guide så säg gärna till.
Tyvärr har google blivit alldeles för kontrollerande "hjälpsamt" i sökresultaten numera och ger en massa träffar som bara råkar vara löst relaterad till ett av orden, så hittar tyvärr inte så mycket när jag googlar.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Lönlöst imo. Banding skapas först och främst av att kameran endast har 8-bit färgrymd och det kommer inte gå att filtrera ut utan att kompromissa kvaliteen.

Jo jag vet varför det finns där. Men tänker att olika smarta algoritmer kanske kan identifiera banding och mjuka upp den utan att kompromissa på kvaliteten i detaljerna. I vissa mörka scener är dessutom bandingen ett så störande problem att en lätt kvalitetsförlust i övrigt är något man kan kompromissa med.

Något jag dock inte är helt med på är varför man får banding med 8-bitars kameror. 8 bitar per färgkanal duger ju alldeles utmärkt annars. 16,7 miljoner färger ska inte se ut som 256 färger kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Något jag dock inte är helt med på är varför man får banding med 8-bitars kameror. 8 bitar per färgkanal duger ju alldeles utmärkt annars. 16,7 miljoner färger ska inte se ut som 256 färger kan man tycka.

För det stämmer inte riktigt. Att få banding direkt ur kamera är inte direkt vanligt (om vi snackar vettiga kameror dvs). Banding tillkommer oftast senare (re-encode eller olika typer av gradients i post typ vinjettering osv eller animering/grafik etc). 8bit material döljer oftast banding med brus, så för rena gradients så kan det bli problem med banding för 8bit men vi har ju spelat spel i årtionden utan några större problem i 8bit RGB så att 8bit direkt skulle leda till banding stämmer inte. Största anledningar är helt enkelt för lite bitrate eftersom bruset komprimeras bort vilket leder till banding eller att det lagts till "rena" gradients utan brus där 8bit helt enkelt inte räcker till.

Sen med x265/HEVC så får vi ju nu även 10bit även som konsumentformat vilket är trevligt då de ger bättre kompression och mindre banding vid samma bitrate som 8bit, hjälper ju dock inte mycket om källan redan är dålig dock. Men använd en 10bit build av x265, main10 kommer bli det vanligaste formatet av HEVC.

Och nej det heller inte lönlöst ex http://madshi.net/madVR/debandComparison.png eller http://www.iceflowstudios.com/v3/wp-content/uploads/2013/02/G... Som sagt man får använda någon form av dithering (alltså lägga till brus).

Permalänk
Medlem

Finns klart program som MadVR, men banding kommer existera tills filmer blir lossless och det lär ta en bra tid, nya UHD Blu-rays har mindre banding.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Okej, tack alla som svarat. Kan ju passa på att fråga en annan sak här då.
Finns inte OpenCL-baserad X265 encoding? Just sådant som encoding brode ju gå extremt mycket snabbare på en modern GPU med 2000+ shaders eller?
Verkar som att valet idag är mellan CPU eller lågkvalitets hårdvaruencoding i GPU, varför inte mjukvara i GPU?