Hjälp med byte av strömbrytare mot dimmer?

Permalänk
Medlem

Hjälp med byte av strömbrytare mot dimmer?

Hej Alla,

Jag har fastnat i ett problem. Jag vet att många säger att det är enkelt att byta strömbrytaren mot dimmer men jag har lite frågor angående funktionerna i en strömbrytare och varför är de kopplad som de är. Bilden som ni ser är exakt som min strömbrytare och saknar nollan.

På min strömbrytare är L kopplad som bilden, utgången kopplad som på bilden, samt båda X:et kopplad med kablar.

Om jag förstått rätt så kommer starkströmmen (fasen) med ett kabel kopplad till L och sen en kabel kopplad till utgången och när man slår på brytaren så fortsätter strömmen från L till utgång och det är det som ger ström till lampan.

Nu undrar jag varför jag har 2 kablar som är kopplad till vardera X:et med olika färger på kablarna. Nu kommer jag ej ihåg men jag tror ena är en gul kabel och den andra blå? ska ej gul vara jord? Varför är dessa kopplad?

Jag har läst lite på nätet och tydligen ska det vara kopplingsplint men varför är de kopplad till strömbrytaren och inte på varandra utanför strömbrytaren? Kopplingsplint är väl bara som att koppla 2 kablar ihop el?

Tacksam för alla svar gärna från någon elektriker som kan detta så jag inte kortsluter något eller bränner upp huset :).

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Ja, utan att vara på plats, så är det med största sannolikhet så att de bara använt X:en som kopplingspunkt. Men det finns inget säkert sätt att säga, så mät mät mät och leta var kablarna kommer ifrån.

Att byta dimmer är ingenting du får göra själv, och skall göras av behörig elektriker.
Och med tanke på din fråga, så besitter du inte kunskapen som krävs för att utföra detta jobbet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Djinn:

Hej Alla,

Jag har fastnat i ett problem. Jag vet att många säger att det är enkelt att byta strömbrytaren mot dimmer men jag har lite frågor angående funktionerna i en strömbrytare och varför är de kopplad som de är. Bilden som ni ser är exakt som min strömbrytare och saknar nollan.

http://i66.tinypic.com/2eowfq1.png

På min strömbrytare är L kopplad som bilden, utgången kopplad som på bilden, samt båda X:et kopplad med kablar.

Om jag förstått rätt så kommer starkströmmen (fasen) med ett kabel kopplad till L och sen en kabel kopplad till utgången och när man slår på brytaren så fortsätter strömmen från L till utgång och det är det som ger ström till lampan.

Nu undrar jag varför jag har 2 kablar som är kopplad till vardera X:et med olika färger på kablarna. Nu kommer jag ej ihåg men jag tror ena är en gul kabel och den andra blå? ska ej gul vara jord? Varför är dessa kopplad?

Jag har läst lite på nätet och tydligen ska det vara kopplingsplint men varför är de kopplad till strömbrytaren och inte på varandra utanför strömbrytaren? Kopplingsplint är väl bara som att koppla 2 kablar ihop el?

Gamla installationer och färger kan man inte lita på alla gånger, kan vara nån tidigare hyregäst/ägare som har kopplat och inte brytt sig om några färgkoder.

Varför man kopplar på x-plinten är för att om man kopplar ihop dom med typ torix/wago så kan det vara trångt att få plats med apparaten i dosan, speciellt om du ska montera en dimmer då dom generellt bygger mer än en strömbrytare.

Permalänk
Medlem

Vad är det som skall dimmas och vilken dimmer gäller det?

Gul tråd är troligtvis en gammal tändtråd från en strömbrytare eller till en lampa.

Den blåa och gula ska antagligen bara kopplas ihop med t e x en Wago. Men "antagligen" duger inte. Det är säkrast att ta reda på exakt vad man gör eller anlita någon som kan, och får.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att det är kopplat som "Trappströmbrytare". Alltså en strömbrytare i var ände av trappan. Det behöver ju inte vara en trappa. Det bara kallas så. Då har Du Fas och nolla på utgångarna och lampan på L. Med denna koppling kan Du tända och släcka lampan från två olika strömbrytare. Skulle det vara så i detta fall så kan man inte sätta dit en dimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Hej Alla,

Jag har fastnat i ett problem. Jag vet att många säger att det är enkelt att byta strömbrytaren mot dimmer men jag har lite frågor angående funktionerna i en strömbrytare och varför är de kopplad som de är. Bilden som ni ser är exakt som min strömbrytare och saknar nollan.

http://i66.tinypic.com/2eowfq1.png

På min strömbrytare är L kopplad som bilden, utgången kopplad som på bilden, samt båda X:et kopplad med kablar.

Om jag förstått rätt så kommer starkströmmen (fasen) med ett kabel kopplad till L och sen en kabel kopplad till utgången och när man slår på brytaren så fortsätter strömmen från L till utgång och det är det som ger ström till lampan.

Nu undrar jag varför jag har 2 kablar som är kopplad till vardera X:et med olika färger på kablarna. Nu kommer jag ej ihåg men jag tror ena är en gul kabel och den andra blå? ska ej gul vara jord? Varför är dessa kopplad?

Jag har läst lite på nätet och tydligen ska det vara kopplingsplint men varför är de kopplad till strömbrytaren och inte på varandra utanför strömbrytaren? Kopplingsplint är väl bara som att koppla 2 kablar ihop el?

Tacksam för alla svar gärna från någon elektriker som kan detta så jag inte kortsluter något eller bränner upp huset :).

Kontakta en elektriker. Det är ditt enda lagliga alternativ.

Skrivet av stigw:

Det ser ut som att det är kopplat som "Trappströmbrytare". Alltså en strömbrytare i var ände av trappan. Det behöver ju inte vara en trappa. Det bara kallas så. Då har Du Fas och nolla på utgångarna och lampan på L. Med denna koppling kan Du tända och släcka lampan från två olika strömbrytare. Skulle det vara så i detta fall så kan man inte sätta dit en dimmer.

Självklart kan man göra det. Dock förutsätter det såklart att man använder en dimmer med trappfunktion precis som strömbrytaren man ersätter.

Permalänk
Medlem

För att du har 2st strömbrytare som kan tända/släcka samma lampa.

Så dem 2 sladdarna som går ut från strömbrytaren går till en annan strömbrytare.

För att byta mot en dimmer så kommer du behöva köpa en trappdimmer.
Som nämt tidigare är "X" s.k. "Blinds", dessa används för att skarva vidare en annan kabel istället för att använda topp/wagoklämmor, kan också vara jord. Blinds har inget med strömbrytaren/dimmern att göra.

Viktigt att tänka på att du väljer rätt dimmer. Om du skall dimmra led, något med en transformator etc. Så att du väljer rätt dimmer med antingen bakkant eller framkantsdimmning.

Då det är en trappkopping kan L likaväl gå ut till lampan, beroende på vilken brytare som är först i ledet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Det ser ut som att det är kopplat som "Trappströmbrytare". Alltså en strömbrytare i var ände av trappan. Det behöver ju inte vara en trappa. Det bara kallas så. Då har Du Fas och nolla på utgångarna och lampan på L. Med denna koppling kan Du tända och släcka lampan från två olika strömbrytare. Skulle det vara så i detta fall så kan man inte sätta dit en dimmer.

Hur får du det till att det är en trappströmbrytare? Det tycker jag inte alls att det låter som.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott: När man kopplar trappströmbrytare använder man en omkopplare. En sådan som visas på bilden. För att bara tända och släcka duger det med en strömbrytare. En omkopplare kan ju användas som strömbrytare också. Men då räcker det med två ledningar anslutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@Igelkott: När man kopplar trappströmbrytare använder man en omkopplare. En sådan som visas på bilden. För att bara tända och släcka duger det med en strömbrytare. En omkopplare kan ju användas som strömbrytare också. Men då räcker det med två ledningar anslutna.

Jo det är vanligt att enkla strömbrytare är trappströmbrytare men inte används som sådan.

TS skriver såhär. Dvs 4 ledare totalt som jag förstår det.

Skrivet av Djinn:

På min strömbrytare är L kopplad som bilden, utgången kopplad som på bilden, samt båda X:et kopplad med kablar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Nu undrar jag varför jag har 2 kablar som är kopplad till vardera X:et med olika färger på kablarna. Nu kommer jag ej ihåg men jag tror ena är en gul kabel och den andra blå? ska ej gul vara jord? Varför är dessa kopplad?

Någon har använd X och X för vad de är tänkta att användas som dvs som kopplingsplint för vidarekoppling av passerande ledare.

Skrivet av Djinn:

Jag har läst lite på nätet och tydligen ska det vara kopplingsplint men varför är de kopplad till strömbrytaren och inte på varandra utanför strömbrytaren?

Korrekt, det är en kopplingsplint.
För att din strömbrytare (som är av modellen trappströmbrytare) hade en kopplingsplint tillgänglig. Varför någon inte kopplat ihop dem utanför strömbrytaren kan vi bara gissa.

Skrivet av Djinn:

Kopplingsplint är väl bara som att koppla 2 kablar ihop el?

Kopplingsplint används för att koppla ihop två eller fler ledare.

Skrivet av Djinn:

Tacksam för alla svar gärna från någon elektriker som kan detta så jag inte kortsluter något eller bränner upp huset :).

Var försiktig.
Som lekman får du byta infälld strömbrytare till en annan strömbrytare men du får faktiskt inte byta till en dimmer. Sådana är reglerna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det är jord och neutral som var kopplat till X av någon anledning, förmodligen för framtid installationer. Vanligtvis brukar X:et användas som kopplingsplint där 2 st neutral och 2 st jord kopplad för att vidarekoppla dessa. I mitt uttag var bara dessa dragits utan att användas. Jag lyckades koppla dessa utan problem.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |