Mixade Frågor (Mikrofon/DAC/Kabel)

Permalänk

Mixade Frågor (Mikrofon/DAC/Kabel)

Hejsan allihopa!

Idag har jag några frågor till er, nu när fiber snart är insatt här i huset så hade jag tänkt börja med streaming bl.a youtube och annat
audio relaterat. Sitter just nu med en Audio Technica AT2020+ och är inte så nöjd med ljudet, själv har jag ett ganska litet rum och mikrofonen tar upp mer ljud än vad jag vill vilket är förståeligt när jag varken har Popfilter/Arm + att mikrofonen är USB.
Då undrar jag ifall det finns några accessoarer till den för att sänka bakgrunds ljud som knapptryckning och höja kvalitén eller om ni kan rekommendera någon ny mikrofon. Budgeten är ju runt 1500 kan jag gissa på.

Fråga 2: Mina nya Philips Fidelio X2's är ett väldigt bra par hörlurar och är otroligt nöjd med dem, dock så undrar jag ifall det finns någon Dac/Amp Combo man kan plocka upp för att köra dem bättre för ljudet känns fortfarande lite klent i dem, priset ska helst ligga under 1000 lappen. Vet att hörlurarna är lättdrivna men mitt moderkort är ganska gammalt också så har inget premium ljud direkt.

Fråga 3: Kabeln till hörlurarna tycker jag är lite långa, ifall det finns någon stans man kan få tag på en 1/2 meters kabel till dem vid samma kvalité hade varit fin fint.
Tackar.

Permalänk
Skrivet av AwesomeLiam:

själv har jag ett ganska litet rum och mikrofonen tar upp mer ljud än vad jag vill vilket är förståeligt när jag varken har Popfilter/Arm

Det finns inte så många olika saker som fungerar:

  • Flytta mikrofonen närmare ljudkällan genom att montera den på ett stativ med bom. Närmikning leder till att du låter mer bredaxlad än tidigare men kan också göra att puffljud hörs tydligare. Botas med popkiller/puffskydd.

  • Flytta störkällor längre bort från mikrofonen eller dämpa dem på annat sätt. Placera tangentbordet på en handduk, laptopfodral i neopren eller liknande.

  • Absorbera de störande ljud som ändå uppstår. Bygg ett inspelningsbås genom att köpa fler mikstativ med bom och häng draperier ( eller duntäcken, filtar, backdroptyg för scen eller något annat stort&fluffigt) från dem.

  • Byt mikrofon till en modell med snävare upptagningskaraktäristik som supernjure/"supercardioid" eller åtta. Tänk på att en snävare upptagning (hypercardioid eller shotgun) kräver att du håller ljudkällan mitt framför mikrofonen för att undvika nivå- och klangskillnader.

Det finns ju mikrofoner som är avsedda att använda tillsammans med webkamera, med klurig brusreducering och hela baletten, men de kanske inte har så bra ljudkvalitet med tanke på att det inspelade materialet ändå (oftast) ska komprimeras och skajpas över en sunkig 3G-förbindelse.

Skrivet av AwesomeLiam:

Fråga 2: Mina nya Philips Fidelio X2's är ett väldigt bra par hörlurar och är otroligt nöjd med dem, dock så undrar jag ifall det finns någon Dac/Amp Combo man kan plocka upp för att köra dem bättre för ljudet känns fortfarande lite klent i dem, priset ska helst ligga under 1000 lappen. Vet att hörlurarna är lättdrivna men mitt moderkort är ganska gammalt också så har inget premium ljud direkt.

De har en låg impedans som lyckilgtvis är ganska jämn. Impedansen är som högst ca 30% över nominell impedans, vilket gör att tonkurveförändringarna vid användning av en hörlursförstärkare med hög utimpedans inte blir så farlig. Vilket ljudinterface som helst (nästan) som är avsett för musikproduktion borde duga. Behringers små mixrar med USB-anslutning ser ganska kapabla ut (dedicerade opampar för hörlursutgången och bara 22 ohms strömbegränsningsmotstånd mellan opamp och hörlur) och jag gissar att deras ljudinterface som heter U-Phoria är byggda på samma sätt.

Skrivet av AwesomeLiam:

Fråga 3: Kabeln till hörlurarna tycker jag är lite långa, ifall det finns någon stans man kan få tag på en 1/2 meters kabel till dem vid samma kvalité hade varit fin fint.

"Samma kvalitet" blir nog svårt att uppnå, men visst är det vanlig 3,5mm stereokontakt i bägge ändar? Sådana finns ju, men de är betydligt styvare än originalsladdarna vilket troligtvis leder till mer mekaniskt oväsen (när sladden skrapar mot kläder etc) .