Permalänk
Medlem

Vilken version/build av Windows kör ni med på Linx Vision 8"?

Jag försökte installera Windows 8.1 utan framgång, så körde istället in Windows 10 Home Threshold 2 (1511/10586) via Media Creation Tool. Men där slutade "auto rotation" att fungera samt att mina OTG-kablar strulade. Detta trots att jag hade alla drivrutiner tillgängliga.

Nu har jag kört in en Stock Image härifrån:
http://www.linxtablet.co.uk/viewtopic.php?f=71&t=1877

Dock kör den endast Windows 10 Home 1507/10240, men kommer nog ligga kvar där tills Redstone 2 blir stabilt. Undviker helst Anniversary Update då den enbart medfört problem på mina andra datorer, men fungerar det fint för er andra, så försöker jag nog uppdatera hela vägen.

Har just nu stängt av Windows Update helt.

Permalänk
Medlem

@walkir: auto rotation slutade fungera på min Windows platta, av annat märke efter uppgradering till Windows 10. Kanske något Microsoft inte fått till med Windows 10 överlag?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kanske något Microsoft inte fått till med Windows 10 överlag?

Tror mer det har med Windows att göra överlag Hade liknande problem på min Lenovo Yoga 13 efter uppgradering från Windows 8 till 8.1.

På Linx Vision 8 används däremot dessa enheterna normalt:
Kionix KXCJ9 3-axis accelerometer SPB
Kionix Sensor Fusion
SDO-Sensor V2

Igår försvann även "auto rotation" för mig trots att jag stängt av Windows Update. Enheten "Kionix Senser Fusion" hade helt enkelt försvunnit från Enhetshanteraren.

Kanske bättre att helt enkelt rotera skärmen manuellt genom alt + ctrl och piltangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror mer det har med Windows att göra överlag Hade liknande problem på min Lenovo Yoga 13 efter uppgradering från Windows 8 till 8.1.

På Linx Vision 8 används däremot dessa enheterna normalt:
Kionix KXCJ9 3-axis accelerometer SPB
Kionix Sensor Fusion
SDO-Sensor V2

Igår försvann även "auto rotation" för mig trots att jag stängt av Windows Update. Enheten "Kionix Senser Fusion" hade helt enkelt försvunnit från Enhetshanteraren.

Kanske bättre att helt enkelt rotera skärmen manuellt genom alt + ctrl och piltangenterna.

Hej!

Har blivit väldigt sugen på den här plattan att leka runt lite med. Har du haft användning för din?

Jag tänker på emulatorer, Steam-streaming, Youtube, enklare småspel. Mycket för att mina barn ska kunna använda den. Hur känns den i gränssnittet? Jag blir alldeles galen på hur långsamma Androidplattor i motsvarande prisklass (990 kr) är.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har blivit väldigt sugen på den här plattan att leka runt lite med. Har du haft användning för din?

Jag tänker på emulatorer, Steam-streaming, Youtube, enklare småspel. Mycket för att mina barn ska kunna använda den. Hur känns den i gränssnittet?

Gränssnitt
Jag tycker den känns bra tillsammans med handkontrollen, om än lite tung. Annars är gränssnittet mest som Windows 10 i övrigt. Dvs det är tvunget att ha stora sorgkanter på plattan för att inte råka "swipa" tillbaka till skrivbordet. En iPad är helt klart bättre i det avseendet, då den har en fysisk hemknapp istället för touch. Microsoft tänkte helt enkelt inte hela vägen när de designade Windows 10, då det i gränssnittet är värre än Windows 8 gällande touch-gestures enligt mig.

I vissa spel måste jag även hoppa ut ifrån Steam för att komma åt on-screen tangentbordet (för att skriva in namn etc). Det är en nödlösning som ofta endast behövs tas till i nödfall.

Enheter
Enheten har bara en microUSB-ingång vilken även används för laddning, vilket gör det klumpigt att använda flera USB-enheter samtidigt. Jag har skaffat en OTG-kabel för att kunna boota ifrån USB-minnen, koppla in tangentbord och dylikt. Smidigast är att använda bluetooth enheter om möjligt för att frigöra porten för laddning.

I övrigt har enheten uttag för microSD samt micro HDMI.

Spel
Spel som Burnout Paradise och Trackmania Nations Forever fungerar bra på plattan i sig, men i övrigt är inte Atom x5-z8300 något fartmonster. Det lediga utrymmet på ca 20GB gör det också svårt att installera större spel på plattan i sig.

Streama ifrån Steam fungerar utmärkt, även om enbart ett fåtal spel har stöd för handkontroll. Det går dock att fixa via Pinnacle Game Profiler ( https://pinnaclegameprofiler.com/ ).

Slutsats
Tycker helt klart att plattan är värd 990:- och det är riktigt skönt att ha tillgång till en "riktig" dator vid sängen. Speciellt webbläsaren där min iPad och Android sällan ger en fullvärdig upplevelse.

Intel Atom är som sagt inget prestandamonster och Aftonbladet med annonser går segt. Men lägg in uBlock Origin i Chrome och det flyter på likt en iPad från 2013

Batteritiden är riktigt bra, men jag upplever att Windows självurladdar plattan om man inte stänger av den helt. Dock startar Windows upp snabbt, så det är inga problem. Däremot långt ifrån min gamla iPad 2 där batteriet håller i flera månader utan att stänga av enheten.

Köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gränssnitt
Jag tycker den känns bra tillsammans med handkontrollen, om än lite tung. Annars är gränssnittet mest som Windows 10 i övrigt. Dvs det är tvunget att ha stora sorgkanter på plattan för att inte råka "swipa" tillbaka till skrivbordet. En iPad är helt klart bättre i det avseendet, då den har en fysisk hemknapp istället för touch. Microsoft tänkte helt enkelt inte hela vägen när de designade Windows 10, då det i gränssnittet är värre än Windows 8 gällande touch-gestures enligt mig.

I vissa spel måste jag även hoppa ut ifrån Steam för att komma åt on-screen tangentbordet (för att skriva in namn etc). Det är en nödlösning som ofta endast behövs tas till i nödfall.

Enheter
Enheten har bara en microUSB-ingång vilken även används för laddning, vilket gör det klumpigt att använda flera USB-enheter samtidigt. Jag har skaffat en OTG-kabel för att kunna boota ifrån USB-minnen, koppla in tangentbord och dylikt. Smidigast är att använda bluetooth enheter om möjligt för att frigöra porten för laddning.

I övrigt har enheten uttag för microSD samt micro HDMI.

Spel
Spel som Burnout Paradise och Trackmania Nations Forever fungerar bra på plattan i sig, men i övrigt är inte Atom x5-z8300 något fartmonster. Det lediga utrymmet på ca 20GB gör det också svårt att installera större spel på plattan i sig.

Streama ifrån Steam fungerar utmärkt, även om enbart ett fåtal spel har stöd för handkontroll. Det går dock att fixa via Pinnacle Game Profiler ( https://pinnaclegameprofiler.com/ ).

Slutsats
Tycker helt klart att plattan är värd 990:- och det är riktigt skönt att ha tillgång till en "riktig" dator vid sängen. Speciellt webbläsaren där min iPad och Android sällan ger en fullvärdig upplevelse.

Intel Atom är som sagt inget prestandamonster och Aftonbladet med annonser går segt. Men lägg in uBlock Origin i Chrome och det flyter på likt en iPad från 2013

Batteritiden är riktigt bra, men jag upplever att Windows självurladdar plattan om man inte stänger av den helt. Dock startar Windows upp snabbt, så det är inga problem. Däremot långt ifrån min gamla iPad 2 där batteriet håller i flera månader utan att stänga av enheten.

Köp!

Tack för infon!

Jag har en som borde komma till posten idag faktiskt. Blev Inet då de också har den för 990 kr men kör fri frakt till skillnad från Dustin.

Ska bli roligt att pilla med den i helgen!

Jag kör Steam streaming till en Steam Link redan så det borde vara enkelt att få samma upplevelse med denna via ac-wifi då allting redan är konfat.

EDIT: Nu ligger den på posten men då jag måste jobba ikväll och inte bli distraherad får den ligga där tills i morrn. =(

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Sådär ja, hemma och uppackad.

Första intryck är att det är extremt påkostad låda för något som kostar 990 kr... (jag vet att den normalt kostar 1 990).

Själva plattan är lite tyngre och tjockare än Androidplattor i motsvarande skärmstorlek, men den känns också väldigt gedigen och solid.

Nu ligger den och uppdaterar Win10. Det har tagit ett par timmar...

Ska testa lite Steam streaming och sånt ikväll.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite olika saker på plattan.

Steam streaming fungerar riktigt bra. Jag kan sitta på en annan våning än routern och strömma spel från min stationära (ethernet till routern sedan AC-wifi till plattan) utan märkbar fördröjning och med perfekt bildkvalitet. Man får lite Switch-vibbar när man sitter med kontrollerna monterade på plattan och strömmar New Super Mario Bros. Wii från Dolphin...

Jag har bara testat att installera ett par saker lokalt på den. Ett spel som heter Super Splatters, som fungerar bra och Minecraft (originalversionen i Java, inte Win10-edition och inte Pocket Edition). Minecraft fungerar i 30-60 fps med Optifine installerat.

Överlag är jag nöjd med köpet. För 990 kr slår den allting annat i samma prisklass på fingrarna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

För de som är intresserade så håller jag på att förvandla min platta till en bärbar emulatormaskin tillsammans med Emulationstation och Retroarch. Har fått igång de flesta systemen men reder just nu ut vilka cores som funkar bäst med hårdvaran. Än så länge flyter N64, SNES, MegaDrive, NES och C64 utan problem i helskärm med full kontrollsupport. Kämpar med PSX men får inte riktigt till flytet i något spel. Tom Gamecube flyter på bättre

När jag är klar tänkte jag packa ihop paketet (utan roms såklart) och länka.

Konkret så blir det som en bärbar RetroPie med Windows för er som inte känner till ovan programvaror

Permalänk
Inaktiv

@anon193054:

Jag misstänker att många är intresserade.

Stort tack!

Just nu sitter min och laddar efter en total urladdning men vägrar nu att starta upp. Har hört att det har förekommit att en del plattor dör och inte kan laddas. Förhoppningsvis så är det endast så att batteriet måste ladda ett par timmar för att fungera igen.

EDIT: funkar bra igen efter lite laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

För de som är intresserade så håller jag på att förvandla min platta till en bärbar emulatormaskin tillsammans med Emulationstation och Retroarch. Har fått igång de flesta systemen men reder just nu ut vilka cores som funkar bäst med hårdvaran. Än så länge flyter N64, SNES, MegaDrive, NES och C64 utan problem i helskärm med full kontrollsupport. Kämpar med PSX men får inte riktigt till flytet i något spel. Tom Gamecube flyter på bättre

När jag är klar tänkte jag packa ihop paketet (utan roms såklart) och länka.

Konkret så blir det som en bärbar RetroPie med Windows för er som inte känner till ovan programvaror

Det får du gärna göra. Jag letade faktiskt efter en färdig-konfad version av Emulationstation i stil med retropie men inget jag testade fungerade.

Har satt upp RetroArch i sig för NES och SNES, men RetroArch är ju inte lika "barnvänligt" i menyerna som EmulationStation, det räcker att man slinter lite så har man gjort hiskeliga ändringar.

Har förresten tänkt köra Minecraft Win 10 Edition på min Linx, så kan äldste sonen ha den och spela med mig på datorn. Win 10 edition funkar med kontroller (och även Linx-kontrollen) så det får väl bli den. Har försökt få reda på om jag måste köpa två exemplar för att spela två lokalt LAN, men inte fått något definitivt svar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

För de som är intresserade så håller jag på att förvandla min platta till en bärbar emulatormaskin tillsammans med Emulationstation och Retroarch. Har fått igång de flesta systemen men reder just nu ut vilka cores som funkar bäst med hårdvaran. Än så länge flyter N64, SNES, MegaDrive, NES och C64 utan problem i helskärm med full kontrollsupport. Kämpar med PSX men får inte riktigt till flytet i något spel. Tom Gamecube flyter på bättre

När jag är klar tänkte jag packa ihop paketet (utan roms såklart) och länka.

Konkret så blir det som en bärbar RetroPie med Windows för er som inte känner till ovan programvaror

Hur går det?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har precis beställt en sådan här Linx Vision, men inte fått hem den ännu. Funderar på om det behövs något skärmskydd till den och i sådana fall om det är någon som har tips på ett som passar? Kanske måste man köpa ett random och klippa det med sax för att det ska bli bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Funderar på om det behövs något skärmskydd till den och i sådana fall om det är någon som har tips på ett som passar?

Tycker att skärmen står emot repor minst lika bra som en iPad, så skippade skärmskydd helt. Även väldigt lätt att få bort fingeravtryck med en microfiberduk.

I normala fall brukar jag skaffa skärmskydd till allt! Mobiltelefon, digitalkamera, Nintendo DS, Nintendo Switch etc.

Kan tillägga att just till Nintendo Switch har jag tre(!) skärmskydd! Två Hori (då jag misslyckades lite med det första) och ett A'class!

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Köpte en till sonens 16årsdag, dock har jag ännu inte hittat något fordral/skydd som är anpassat till plattan. Några tips hade uppskattats.

Universalskydd får duga om inget bättre kan hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle http://cdon.se/hemelektronik/muvit-universal-case-for-tablets... passa bra?

Jag är också nu ute och letar efter ett skydd som kan sitta på plattan under användning och undrar hur den du tog fram fungerade. Passade den? Hittade du något bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamOfLight:

Jag är också nu ute och letar efter ett skydd som kan sitta på plattan under användning och undrar hur den du tog fram fungerade. Passade den? Hittade du något bättre?

Inte köpt den, frågade men fick inget svar så letar fortfarande. Kanske slår till så småningom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

@ZamOfLight, @laudanum:
Linx Vision har i stort sett samma storlek som Samsung Note 8, så tillbehör till Note är en bra utgångspunkt.

Själv har jag ett enkelt fodral i filt för att skydda plattan vid transport:
http://www.iphonegadget.dk/se/anymode-dandy-felt-sleeve-12353...

Gav 50:- för det på MyTrendyPhone.se (många prisvärda tillbehör)

Fodralet hade gärna fått vara ett par millimeter större, då det sitter som en handske runt plattan.
Hoppas dock att det ska vidga ut sig lite efter mer användning.

I övrigt så har jag ett litet ställ från en MOGA-kontroll:

Smidigt ställ, då jag inte behöver ta hänsyn till var laddsladdar, hörlurar och annat ska kopplas in.

Permalänk
Medlem

Har nyligen uppgraderat min Linx Vision. Plattan gick i det stora hela fint att uppgradera mha Windows Update Assistant.

Dock upptäckte jag tre saker som ändrades efter installationen:

1. Nätverkskortet "försvann"
Efter installation var helt enkelt kortet helt borta från systemet. När jag tittade i Enhetshanteraren, så fanns inte längre enheten där. Visade jag dolda enheter, så såg jag drivrutinen, men fick ett felmeddelade om att enheten saknades.

Lösningen på detta för mig var att starta om datorn, hålla ned powerknappen i ca 30 sekunder vid uppstart, och sedan låta datorn starta upp. Vet inte exakt vad detta gör, samma trick har gjort att mitt batteri på en Lenovo Yoga går att ladda igen.

2. Skalningen av On-Screen-Keyboard nollställdes
Hade tidigare ändrat i registret för att skala tangentbordet, då jag anser att det är smått klumpigt i normala fall.
Detta görs med följande inställningar i registret:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Scaling]
"MonitorSize"="15"

Nyckeln "Scaling" samt strängvärdet "MonitorSize" kan skapas manuellt (eller via .reg-fil)

Nu ser det äntligen ok ut på datorn igen (med Classic Start i perfekt anpassning):

Tangentbordet ovan är normalt avstängt, men lätt att lägga till i inställningarna .

3. Command Prompt ersattes med PowerShell i Win+X-menyn
Detta är lätt att ändra tillbaka i inställningarna, men tar upp det då "Command Prompt" låg kvar i menyn på en annan maskin som uppgraderades ifrån Windows 8.1.

Omdöme
I övrigt är jag nöjd med uppgraderingen till Creators Update, men märker av att Edge slutar svara då och då. Får felsöka mer, då det eventuellt är uBlock Origin som ställer till det för webbläsaren.

Verkar vara en känd bugg med just Edge + uBlock Origin i Creators Update:
https://github.com/nikrolls/uBlock-Edge/issues/66

Permalänk
Medlem

Drivrutiner

Jag hade problem med Wifi och uppkoppling till internet efter uppgraderingen till Creators Update - drivrutiner saknades.

Jag hittade inte några drivrutiner på deras hemsida,
http://www.linxvision.co.uk/
så jag skrev till dem på
linxsupport@exertis.co.uk
och fick till min förvåning svar en timme senare.
De skickade en länk - så om det är fler som behöver drivrutiner för att få något att fungera efter uppgraderingen så har ni den här.

https://mega.nz/#F!BVRhRTqA!IRovbcRqAZNAY2nA_SmW4w

Jag fick pröva ett par gånger men till slut fick jag Wifi:n att fungera.
Först felsökning för att få nätverkskortet att synas i enhetshanteraren och därefter uppdatering av drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med trasigt Wifi efter uppdateringen och tänkte att det berodde på en inkompatibel drivrutin. På en annan dator laddade jag ner den senaste 32-bitars drivrutinen för AC 3165 från Intel som heter Wireless_19.50.1_PROSet32_Win10.exe. Eftersom jag saknar både OTG-kabel och Micro-SD-kort testade jag att föra över filen genom Bluetooth file transfer från en annan dator vilket faktiskt fungerade smärtfritt. Dock kom inte Wifi:t igång trots den nya drivrutinen så jag kämpade ett tag med omstarter, med och utan 30 sekunders-tricket som @walkir tipsade om här ovan, och till slut gick det igång.
@Asine, av datumen i zip-filen att döma tolkar jag det som att detta är "stock"-drivrutiner för Windows 10, dvs. inte specifikt för Creators Update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

Dock kom inte Wifi:t igång trots den nya drivrutinen så jag kämpade ett tag med omstarter, med och utan 30 sekunders-tricket som @walkir tipsade om här ovan, och till slut gick det igång.

Kul att det funkade! Är själv lite osäker på hur länge man måste hålla inne knappen. Allt mellan 10 - 30 sekunder verkar fungera.

Kanske någon kan testa detta:

1) Håll ned power-knappen i 10 sekunder
2) Släpp knappen
3) Tryck ned knappen och släpp upp igen

Helt ur det blå skulle jag gissa på att det hela är ett problem med Quick Boot och cachad konfigurering. Att även Windows 10 i sig sällan gör en "riktig" omstart utan cachar stora delar av systemet bidrar säkerligen till problemet.

Permalänk

XBOX One streaming?

Hej alla,

Lite sugen på att införskaffa denna så att jag kan spela XBOX One medan frun tittar på TV.
Vi har bara en TV, och det låter väldigt frestande att kunna spela lite samtidigt som den är ockuperad av diverse ointressanta program.

Är det någon som har använd den till just detta?
Tror jag har läst ett dussin reviews etc. men tycker aldrig att det är någon som går in djupet hur den faktiskt funkar att streama med. Läst mycket om hur den funkar när man installerar spel på den, men då jag har andra nöjen när jag är på resa är detta inte mitt huvudfokus (om än ett trevligt plus i kanten).

Har förstått att kontrollern inte är lika bra som originalet, men det förväntar jag mig inte heller. Det blir väldigt casual för min del.
Hur är FPS? Lagg?
Sitter på en stabil fiberlina till XBOX och har en bra router, om än något sämre täckning just i soffan. Kör för närvarande på en repeater för att skjutsa vidare signalen lite, och det funkar utmärkt till datorer/telefoner.

Alla tankar och upplevelser ni har kring denna tas tacksamt emot.
Överlag verkar det ju vara en väldigt trevlig apparat till priset sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmittimaten:

Hej alla,

Lite sugen på att införskaffa denna så att jag kan spela XBOX One medan frun tittar på TV.
Vi har bara en TV, och det låter väldigt frestande att kunna spela lite samtidigt som den är ockuperad av diverse ointressanta program.

Är det någon som har använd den till just detta?
Tror jag har läst ett dussin reviews etc. men tycker aldrig att det är någon som går in djupet hur den faktiskt funkar att streama med. Läst mycket om hur den funkar när man installerar spel på den, men då jag har andra nöjen när jag är på resa är detta inte mitt huvudfokus (om än ett trevligt plus i kanten).

Har förstått att kontrollern inte är lika bra som originalet, men det förväntar jag mig inte heller. Det blir väldigt casual för min del.
Hur är FPS? Lagg?
Sitter på en stabil fiberlina till XBOX och har en bra router, om än något sämre täckning just i soffan. Kör för närvarande på en repeater för att skjutsa vidare signalen lite, och det funkar utmärkt till datorer/telefoner.

Alla tankar och upplevelser ni har kring denna tas tacksamt emot.
Överlag verkar det ju vara en väldigt trevlig apparat till priset sett.

Jag har kört Forza H 3 samt Ori blind forest och båda funkar bra utan lagg.

Permalänk
Skrivet av istream:

Jag har kört Forza H 3 samt Ori blind forest och båda funkar bra utan lagg.

Tack! Det låter ju lovande. Ori är ju typiskt ett sådant spel jag skulle kunna tänka mig att hoppa på.
Det får nog bli ett köp trots allt!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonasmittimaten:

Hej alla,

Lite sugen på att införskaffa denna så att jag kan spela XBOX One medan frun tittar på TV.
Vi har bara en TV, och det låter väldigt frestande att kunna spela lite samtidigt som den är ockuperad av diverse ointressanta program.

Är det någon som har använd den till just detta?
Tror jag har läst ett dussin reviews etc. men tycker aldrig att det är någon som går in djupet hur den faktiskt funkar att streama med. Läst mycket om hur den funkar när man installerar spel på den, men då jag har andra nöjen när jag är på resa är detta inte mitt huvudfokus (om än ett trevligt plus i kanten).

Har förstått att kontrollern inte är lika bra som originalet, men det förväntar jag mig inte heller. Det blir väldigt casual för min del.
Hur är FPS? Lagg?
Sitter på en stabil fiberlina till XBOX och har en bra router, om än något sämre täckning just i soffan. Kör för närvarande på en repeater för att skjutsa vidare signalen lite, och det funkar utmärkt till datorer/telefoner.

Alla tankar och upplevelser ni har kring denna tas tacksamt emot.
Överlag verkar det ju vara en väldigt trevlig apparat till priset sett.

Om du kör repeater är väl egentligen kravet att du har AC-Wifi hela vägen.
Latenserna för spel mellan enheterna + styrsignaler är lite för höga på N-bandet. (Fungerar inget vidare)

Detta gäller egentligen alla game-streamlösningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du kör repeater är väl egentligen kravet att du har AC-Wifi hela vägen.
Latenserna för spel mellan enheterna + styrsignaler är lite för höga på N-bandet. (Fungerar inget vidare)

Detta gäller egentligen alla game-streamlösningar.

Tack för svaret! Kan du utveckla lite för en som inte är superinsatt i nätverk?
Jag har en Asus RT-AC68U och en TP-link RE210 repeater.
Router: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634
Repeater: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Har konfigurerat repeatern så att den enbart connectar till router över 2.4GHz men connectar till WiFi-enheter över 5GHz.

Hur vet jag ifall det är "AC" hela vägen (inte fullt insatt i vad det är och blev inte jättemycket klokare av en snabb googling)?

Tacksam för svar här eller i PM om det är för off topic.

Permalänk
Medlem

@jonasmittimaten:

Du har inte två datorer tillgängliga?

Om du har det kan du testa situationen genom att ansluta en med nätverkskabel och sätta den andra i soffan via Wifi, installera Steam på båda och köra igång Steam In Home-streaming.

Fungerar det så kör på.

Jag kör Steam streaming då och då på min Linx Vision, fungerar finfint (trådat till den stationära datorn och AC-wifi till Linx). Ingen märkbar lagg och allting ser jättefint ut.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonasmittimaten:

Tack för svaret! Kan du utveckla lite för en som inte är superinsatt i nätverk?
Jag har en Asus RT-AC68U och en TP-link RE210 repeater.
Router: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634
Repeater: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Har konfigurerat repeatern så att den enbart connectar till router över 2.4GHz men connectar till WiFi-enheter över 5GHz.

Hur vet jag ifall det är "AC" hela vägen (inte fullt insatt i vad det är och blev inte jättemycket klokare av en snabb googling)?

Tacksam för svar här eller i PM om det är för off topic.

IEEE 802.11 AC är en kommunikationsstandard för trådlös kommunikation. Den kommunicerar över en frekvens på 5 GHz.

IEEE 802.11 N är en kommunikationsstandard för trådlöskommunikation men kommunicerar över det lägre frekvensbandet vid 2.4 GHz. Detta innebär högre latenser och lägre bandbredd.

AC kommer inte ersätta N utan är ett komplement. På kortare avstånd är AC mer kompetent men räckvidden är sämre än N.
Således:

N för mobila enheter och avstånd.
AC för stationära eller bandbreddsberoende enheter.

AC kommuniceras över 5 GHz, alltså måste du ha AC (5 GHz) hela vägen till plattan. (Eller trådat). I ditt fall har du ju ett N-band (2.4 GHz) mellan router och repeater och kommer lida av alla latensproblem som följer med detta.

Fotnot:
5 GHz betyder inte nödvändigtvis AC-standard utan det finns "half-assed" implementationer över 5 GHz bandet.

Lättast är att se att enheterna har AC-klassning. Vilket båda dina har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Hulle:

@jonasmittimaten:

Du har inte två datorer tillgängliga?

Om du har det kan du testa situationen genom att ansluta en med nätverkskabel och sätta den andra i soffan via Wifi, installera Steam på båda och köra igång Steam In Home-streaming.

Fungerar det så kör på.

Jag kör Steam streaming då och då på min Linx Vision, fungerar finfint (trådat till den stationära datorn och AC-wifi till Linx). Ingen märkbar lagg och allting ser jättefint ut.

/hulle.

Många tack för tipset!
Ska se om jag inte kan vaska fram en PC till med Steam på, har en drös Macar här hemma men det är ont om PC. Skönt att höra att det funkar för dig i alla fall, då kanske det gör det även här.

Skrivet av DavidtheDoom:

IEEE 802.11 AC är en kommunikationsstandard för trådlös kommunikation. Den kommunicerar över en frekvens på 5 GHz.

IEEE 802.11 N är en kommunikationsstandard för trådlöskommunikation men kommunicerar över det lägre frekvensbandet vid 2.4 GHz. Detta innebär högre latenser och lägre bandbredd.

AC kommer inte ersätta N utan är ett komplement. På kortare avstånd är AC mer kompetent men räckvidden är sämre än N.
Således:

N för mobila enheter och avstånd.
AC för stationära eller bandbreddsberoende enheter.

AC kommuniceras över 5 GHz, alltså måste du ha AC (5 GHz) hela vägen till plattan. (Eller trådat). I ditt fall har du ju ett N-band (2.4 GHz) mellan router och repeater och kommer lida av alla latensproblem som följer med detta.

Fotnot:
5 GHz betyder inte nödvändigtvis AC-standard utan det finns "half-assed" implementationer över 5 GHz bandet.

Lättast är att se att enheterna har AC-klassning. Vilket båda dina har.

Tusen tack för utförligt svar, precis vad jag behövde veta.
Tror jag ska ändra repeatern till att köra 5GHz hela vägen, då bör det funka bättre om jag förstår dig rätt. Ifall det inte är sämre WiFi-mottagning i Linx'en än mina andra enheter så bör den eventuellt klara sig utan repeater också. Det är lite i gränslandet med iPhones, men funkar helt OK med PC/Mac.

Än en gång, tack!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonasmittimaten:

Många tack för tipset!
Ska se om jag inte kan vaska fram en PC till med Steam på, har en drös Macar här hemma men det är ont om PC. Skönt att höra att det funkar för dig i alla fall, då kanske det gör det även här.

Tusen tack för utförligt svar, precis vad jag behövde veta.
Tror jag ska ändra repeatern till att köra 5GHz hela vägen, då bör det funka bättre om jag förstår dig rätt. Ifall det inte är sämre WiFi-mottagning i Linx'en än mina andra enheter så bör den eventuellt klara sig utan repeater också. Det är lite i gränslandet med iPhones, men funkar helt OK med PC/Mac.

Än en gång, tack!

Absolut! Ingen fara! Nätverk är onekligen en djungel.
Jag rekommenderar att testa men min erfarenhet säger att all form av stream:ade spel har latensproblem så som fördröjningar i styrning (input) eller intermittenta fryslagg.

Testa med nuvarande konfiguration, eller ändra till 5 GHz hela vägen och testa. Om inget-edera fungerar (N för slött, AC för långt bort) så kan du ju överväga att dra en kabel och köra en accesspunkt, eller kanske powerline. Finns många fördelar och nackdelar med alla. Hojta till om du undrar mer!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin