Permalänk
Inaktiv

Linx Vision 8

Det här är en tråd om Linx Vision 8.

Tillverkarens officiella webbsida:
http://linxtablets.com/

Forum för entusiaster:
http://www.linxtablet.co.uk/

Användarmanual:
http://www.linxtablets.com/manuals/LINX810_Guide.pdf

Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3415036

Trådens syfte:

Vad tycker ni om surfplattan?

Något som inte fungerar tillfredsställande?

Behöver ni hjälp med något?

Permalänk
Medlem

Om inte annat så är namnet på produkten väldigt nära en trademark infringement

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Själv köpte jag den för att lira äldre spel som körs med kontroller då jag åker en del tåg så slipper jag ha spel på jobbdatorn, än så länge har de blivit ff7. Starwars kotor verkar inte funka tyvärr som jag hoppats, har försökt pilla i inställningarna och ini filerna.

Köpte sandisk sdkort och en otg-kabel. Sdkortet upplever jag ostabilt då det avmountar sig i tid och otid. Samsung evo korten verkar vara mer stabila enligt vad jag läst mig till.

Mvh Fredrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Stödjer den Dual band?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickybobby:

Stödjer den Dual band?

Ja.

Nätverkskortet heter Intel Dual Band Wireless-AC 3165.

Intels produktsida:
http://www.intel.se/content/www/se/sv/wireless-products/dual-...

Permalänk
Inaktiv

Själva plattan fungerar utmärkt som en dator med Windows 10.

Borde köpas av föräldrar som inte har råd med en "riktig" dator till sina barn.

2GB RAM stör inte så mycket, snarare ger det möjligheter att lära sig hur man optimerar den prestanda som finns till hands.

Med tangentbord och mus via bluetooth så har ni en riktig dator. Den kan kopplas till en extern skärm via micro-HDMI(typ D).

Galet att den säljs för 990SEK. Säkert att produktionskostnaden i Kina är löjligt mycket lägre, men inte ofta vi får se dessa priser här med vårt konsumentskydd från en respekterad datorbutik (990SEK på Dustin).

Mina egna tankar om plattan är mest positiva. Den är förhållandevis snabb, ger ett stabilt intryck, baksida är delvis gjord av aluminium, skarp och ljus skärm samt batteritid på cirka 6 timmar. Stort plus är att den är baserad på Intel Atom X5. Gedigna komponenter så vitt jag jag kan se.

Det enda negativa jag märkt är att 3.5mm-utgången genererar en del oljud, tror inte det kan lösas med nya drivrutiner. Löses dock med trådlösa hörlurar via bluetooth eller USB-hörlurar(med adapter). Sen så väger plattan tillsammans med spelkontroll-dockan en hel del, så den kan bli tung att hålla uppe i längre spelsessioner.

Som en 8" surfplatta så slår den konkurrenter som kostar minst dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

Kanske fungerar bra med https://liquidsky.tv/ som jag tycker verka billigare än Nvidias Game Stream. Finns ju en gratisvariant med reklam om man vill testa när tjänsten släpps. Har inte kollat upp om Swec skrivit en artikel om tjänsten ännu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Själva plattan fungerar utmärkt som en dator med Windows 10.

Borde köpas av föräldrar som inte har råd med en "riktig" dator till sina barn.

2GB RAM stör inte så mycket, snarare ger det möjligheter att lära sig hur man optimerar den prestanda som finns till hands.

Med tangentbord och mus via bluetooth så har ni en riktig dator. Den kan kopplas till en extern skärm via micro-HDMI(typ D).

Galet att den säljs för 990SEK. Säkert att produktionskostnaden i Kina är löjligt mycket lägre, men inte ofta vi får se dessa priser här med vårt konsumentskydd från en respekterad datorbutik (990SEK på Dustin).

Mina egna tankar om plattan är mest positiva. Den är förhållandevis snabb, ger ett stabilt intryck, baksida är delvis gjord av aluminium, skarp och ljus skärm samt batteritid på cirka 6 timmar. Stort plus är att den är baserad på Intel Atom X5. Gedigna komponenter så vitt jag jag kan se.

Det enda negativa jag märkt är att 3.5mm-utgången genererar en del oljud, tror inte det kan lösas med nya drivrutiner. Löses dock med trådlösa hörlurar via bluetooth eller USB-hörlurar(med adapter). Sen så väger plattan tillsammans med spelkontroll-dockan en hel del, så den kan bli tung att hålla uppe i längre spelsessioner.

Som en 8" surfplatta så slår den konkurrenter som kostar minst dubbelt så mycket.

Snarare dustin som säljer ut dom för 990kr än att dom skulle sälja för det priset som normalpris.
Genomsnittspris har annars varit runt 1900kr. Vilket troligen är lite bättre att använda istället för ett temporärt nedsatt reapris i begränsat parti.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Snarare dustin som säljer ut dom för 990kr än att dom skulle sälja för det priset som normalpris.
Genomsnittspris har annars varit runt 1900kr. Vilket troligen är lite bättre att använda istället för ett temporärt nedsatt reapris i begränsat parti.

Just nu är priset 990kr, varför skulle jag basera mitt omdöme på ett högre pris?

Antog att det framgick att det var just det låga priset just nu som gör den extremt köpvärd.

Plattan har sålts långt under rekommenderat pris i UK i många månader.

Permalänk

Hur är det att använda plattan utan dockan som en "vanlig" platta? Tjock och tungt i längden?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StrawMonkey:

Hur är det att använda plattan utan dockan som en "vanlig" platta? Tjock och tungt i längden?

Den väger en del. Den är tung om man jämför med en iPad. Vikten stör mest när jag ska försöka spela med den i dockan.

Överlag så funkar den bra att använda som en vanlig platta. Den känns premium och är snabb, som en liten bärbar dator utan tangentbord. Inte samma fysiska smidighet som en tunn och lätt platta. Vill man ha en tunnare och lättare platta så får man ju betala desto mer. Den kostar trots allt mindre än en beg iPad mini 1st gen.

Ska du använda hörlurar till den så bör du använda bluetooth-hörlurar eller usb-headset. Ljudet är horribelt från 3.5mm.

Permalänk
Medlem

Jag fick min Linx Vision 8 igår och tycker den fungerar långt över förväntan.

Byggkvaliteten på främst plattan är i klass med de bättre på marknaden, men når inte upp till iPad. Även skärmen (IPS) är riktigt bra med bra ljusstyrka. Dock ingen OLED och kan därför upplevas lite "mjölkig", men inget fel på betraktningsvinkeln.

Har hittills spelat Mark of the Ninja, Steamworld Dig samt Limbo direkt genom Steam där kontrollen fungerar utmärkt. Ska testa att streama spel ifrån min stationära senare.

Däremot är jag inte helt nöjd med Windows 10 och kommer ge mig på att lägga in Windows 8.1 Pro istället. Har ingen Xbox One och jag har lättare för att optimera Windows 8.1 på en långsammare dator.

Permalänk
Medlem

Har haft min i några dagar och är på det hela taget mycket nöjd! Fantastiskt vad man kan få för mindre än en tusenlapp nuförtiden.

Dock har Microsoft en del att jobba på när det gäller användarupplevelse. Efter första uppstarten fick jag notis om uppgradering till Anniversary edition, men själva uppdateringsdialogen hade lagt sig bakom skrivbordet, och det enda som skymtade var en halv "next"-knapp. Efter att ha satt igång uppdateringen, utan varning om batterinivå eller att enheten bör vara inkopplad, dör plattan efter några timmar. De kommande fyra-fem uppstarterna resulterar i en bootloop som till slut (efter inkoppling till strömkälla) resulterar i att uppdateringen avinstalleras och "reverting to your previous version of Windows". Får mecka en del med att till sist få in senaste uppdateringen.

Ett hett tips är att stänga av "tablet mode" i notiscentret för att få full funktionalitet i Windows.

Sen verkar det vara lite slumpmässigt när man ska använda Xbox-mode eller PC-mode när enheten är dockad. Enligt manualen är Xbox-mode enbart tänkt för streaming från Xbox One, men jag har startat flera Steam-spel, både lokalt och över in-home streaming, där kontrollerna inte svarar om jag inte först ställer switchen till Xbox-läge.

Mest kul har jag hittills haft med N64-klassikern "Turok" som nyligen var på steamrea, det funkar otroligt bra, både kontroll- och performance-mässigt! Ett plus för att man kan öka på draw distance, stänga av head bobbing samt aktivera crosshair, till skillnad från N64-originalet (vad jag minns).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten varning om ni får för er att installera Windows 8.1 Pro x86. Det finns inget stöd för varken SD-läsaren, Wifi eller pekskärm i grundinstallationen.

Har just fått göra en egen USB OTG-kabel genom att brygga pin 4-5 med aluminiumfolie. Så nu kan jag äntligen koppla in tangentbord för att fortsätta installeringen. Beställde OTG-kabel via nätet (29:-), men lär inte få den förrän tidigast på tisdag.

Trodde jag var förutseende som dumpade drivrutiner (Windows 10) ifrån /System32/drivers and /System32/DriverStore och lade på MicroSD.

Drivrutiner finns även att plocka här:
http://www.linxtablet.co.uk/viewtopic.php?f=71&t=1614

Kommer dock vara värt det för att slippa Windows 10!

Fortsättning följer!

Permalänk

Provade min OTG-kabel vilket fungerade bra. Hade dessutom en micro till hdmi-omvabdlare. Trevligt. Lite trångt mellan portarna dock. Söker förslag på ett vettigt smidigt tangentbord med musplatta. Den jag har kör trådlöst över usb-porten och jag skulle helst vilja kunna ha den ledig för antingen extern lagring eller kanske ännu hellre ladda den. Förslag på hur jag kan optimera nyttjandet av bara en microusb?

Permalänk

Vet någon om miracast fungerar på den?

Skickades från m.sweclockers.com

-edit - enligt dxdiag ska det fungera. Ska prova ikväll med min miracastdongel - edit

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Förslag på hur jag kan optimera nyttjandet av bara en microusb?

Köra så mycket som möjligt via Bluetooth och sedan lagring på microSD?

Gav upp Windows 8, då jag aldrig fick igång pekskärmen. Körde med OTG och USB-hubb samt ett fågelbo av kablar. Något jag nu vill undvika när jag "äntligen" är tillbaka i Windows 10 TH2 U2 (våga vägra Redstone!).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns knappast någon lösning där man kan nyttja OTG och ladda plattan samtidigt?

Permalänk

Kan bekräfta att Miracast mot min Asus Miracast fungerar mycket väl.

Permalänk
Medlem

Köpte en till sonens 16årsdag, dock har jag ännu inte hittat något fordral/skydd som är anpassat till plattan. Några tips hade uppskattats.

Universalskydd får duga om inget bättre kan hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle http://cdon.se/hemelektronik/muvit-universal-case-for-tablets... passa bra?

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Köpte en till sonens 16årsdag, dock har jag ännu inte hittat något fordral/skydd som är anpassat till plattan. Några tips hade uppskattats.

Universalskydd får duga om inget bättre kan hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle http://cdon.se/hemelektronik/muvit-universal-case-for-tablets... passa bra?

På ebay finns det fodral (transport). Ex http://www.ebay.com/itm/Hard-EVA-Black-Protective-Carry-Case-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Tack, dock syftade jag på ett skydd som sitter på under användning. Antingen fordral eller gummi-list runt om för stötskydd. Nuvarande platta åker i golvet titt som tätt, har klarat sig tack vare gummiskyddet.

Ex.
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fodral-skal-skydd/s...
...som finns till iPad od

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tyvärr är inte skärmstorleken inte optimal i mina ögon. Har en liknande surface klon på 10.6"(Cube i7 Stylus). Den är för otymplig att använda som platta och för liten för att använda som laptop.

Permalänk
Medlem

Köpte den för att spela retrospel och framförallt snes men tyckte analoga styrkorset var sladdrig och för känslig. Tyckte annars plattan var bra och den fungerade bra att streama xbox one. Returnerade den pga styrkorset

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

Har igång min nu (den uppdaterar windows sedan ett halft dygn tillbaka, tack M$)

Håller med om styrkorset som inte har någon feedback alls och så är det en del backlight bleeding,
men jag hoppas att man kan köra en del av emulatorerna med analog spak istället för styrningen
och annars är jag ganska nöjd med kvalitetskänsla och hur windows hanterar superlåg upplösning.

Men för alla som kan undvika xbox, windows och m$ så kan jag inte annat än att hålla med och spy galla över dom.

Permalänk
Medlem

Börjar så smått att installera spel på steam och undrar ett par saker;

"press start" - har mappat start i steams settings men det verkar inte funka i spel?

Full screen - jättekul att spela spel i ett fönster, finns det ingen snabbfix som alltid ser till att köra spel fullscreen, eller funkar windows spel alltid så uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Börjar så smått att installera spel på steam och undrar ett par saker;

"press start" - har mappat start i steams settings men det verkar inte funka i spel?

Full screen - jättekul att spela spel i ett fönster, finns det ingen snabbfix som alltid ser till att köra spel fullscreen, eller funkar windows spel alltid så uselt.

Har för mig att skärmen blir fullscreen om du ändrar till surfplatta läge eller tvärtom.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk

Fick hem min idag. Shit vilken trevlig platta för pengarna. Inget lägg och surfplatteläget är faktiskt ganska användbart. Enda som saknas är appar men det är ju som vanligt med Windows grejer 👊🏽

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Medlem

Någon som lirar hearthstone på den och har något att säga om det flyter på bra?

Skickades från m.sweclockers.com