Permalänk
Avstängd

Val av CPU & MB

Hej

Håller på att bygga min nya dator och setupen är delvis färdigställd redan. Jag har velat mycket kring CPU och MB, därför behöver jag nu andras input gällande saken.

Saker som är färdigställda:
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LP (CMK32GX4M4B3200C16)
Seasonic Prime 650W
Fractal Design Define S
3x Samsung 850 Evo Sata6
Noctua NH-U14S

Nu till det som tråden frågar efter. Jag har såklart kollat mycket på kommande Kaby Lake (i7 7700K) och då finns det inte så mycket att rekommendera i dagsläget. Frågan är då om det skulle vara värt att vänta på den istället för att köpa något annat idag.
Jag har kollat på 6850K samt ASUS STRIX X99 GAMING ROG.
Dock så vet jag inte om det är värt den extra pengen som det lär kosta mig.
Kommer att använda mitt nuvarande GTX 980 tills det kommer ut något mer spännande än 1080. Ser gärna att MB är från Asus då det är den tillverkare jag litar mest på när det kommer till moderkort. Ett annat nyckelord är framtidssäkert. Min 2600K var exempelvis ett av de bästa köpen jag har gjort, hoppas att jag kan få till något liknande igen.

I dagsläget sitter jag på en 2600K överklockad till 4,6GHz. Den är helt klart duglig men jag vill köpa nytt!

Min budget är inte fastställd men priset ska vara motiverat. Ska använda datorn till gaming och streaming via twitch (OBS). Har haft mina funderingar på att göra min nuvarande dator till en sk streamingdator i en dual PC-streaming setup. Jag är inte partner på twitch och streamar bara i 720p 30fps men jag vill givetvis ha rörelseutrymme för att gå upp i kvalitet. (1080P/720P 60FPS)
Har kollat på Elgato HD60 PRO ifall så sker men skulle vara trevligt med lite input kring konceptet.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

6850K är inget dåligt val då fler och fler spel använder 6 cores. Konsolerna har/hade ju det tillgänligt för utveklarna då de släptes.
Men om jag var du och det är spel som gäller så skulle jag vänta på 7700k då 6850k måste klockas en hel del från grund mhz för att ens vara gämförbar på enkeltrådat mot en 6700k.
Att köra en separat streaming pc som sköter saker är aldrig fel även om det kan bli en del pill innan det är fixat och då mycket bättre men vänta med det tills du ser om din cpu/gpu kraft recker efter uppdateringen. Mitt råd. Min 3770k på 4,5Ghz Presterar lite över eller lite under 4790k på 4.0 och 6700k prestrerar bättre och 7700k ska ha högre grund Mhz så borde bli några % förutom AVX2 mm. som 2600k och 3770k saknar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

@hACmAn:

Tack för ditt svar. Har suttit en hel del efter att jag skrev tråden och försökt resonera mig fram till ett beslut, men det är väldigt svårt att överväga fördelarna mot nackdelarna.
En stor nackdel för 6850K (har även börjat kolla på 6800K) är dess strömförbrukning samt därtill temperaturen till följd av en nödvändig överklockning. Den drar 140 W stock och långt över 200 vid OC, inte särskilt tillfredsställande och speciellt inte för mig som inte vill köra vattenkylning.

Det som ger mest "Vill ha"-känsla är de där sex kärnorna och känslan av framtidssäkerhet.

Lösningen med dual PC-stream setup är egentligen mest optimal men mest bökig. Nu siktar jag varken på att bli en professionell streamer eller att dra in en massa pengar genom streaming, utan det sker helt på hobbybasis - för att jag tycker att det är kul att fixa och dona. Då är även en dual PC-stream setup ideal då jag får mycket att hålla reda på.

I dagsläget med min 2600K så har jag inte några som helst problem med att streama alla spel som jag spelar, i 720p 30 fps med faster CPU-preset. Lite låg lägsta fps kan ske i vissa spel men det är aldrig så att det blir ospelbart.

Lutar mest åt 7700K som det känns just nu. Kan man sen överklocka den några hundra MHz så blir det spännande.

Skulle vara trevligt om någon har något att säga om capture cards och då närmare bestämt Elgato HD60 PRO som jag har kollat på. Lite allmänna tips eller allmän input är vad jag är ute efter.

Återigen tack!

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Hedersmedlem

Känner mig tveksam till om en 7700K kommer klara så många RAM-stickor som är så långt överklockade. Har sett folk här ha samma problem med 6700K. 2x16GB fungerar eventuellt bättre än 4x8GB.

Själv hade jag kört på 6800K, tycker byte från 2600K till 7700K känns ganska onödigt. Mycket pengar för relativt liten vinst i prestanda, speciellt om 7700K blir så dyr som jag tror i början.