Ny bildskärm: Frågor om panelteknik, Freesync vs G-Sync och uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem

Ny bildskärm: Frågor om panelteknik, Freesync vs G-Sync och uppdateringsfrekvens

God morgon alla sweclockare!

Hoppas detta hamnar i rätt forum.

Sitter i tankarna på att skaffa en ny bildskärm. Har just nu en 23" Samsung 120Hz 1080p skärm.

Tanken är att byta upp mig till en 4K-monitor eller exempelvis en Asus 34" LED G-Sync Rog Swift PG348Q.

Min nuvarande setup:
ASUS GTX 1080 G1
32 GB RAM (1600MHz)
SSD
1000W PSU
i7 4930k

Då jag inte har någon direkt koll på vad man ska ha vänder jag mig till er.

panel: IPS?, VA?, TN?

Finns det 4k skärmar som klarar av en högre uppdateringsfrekvens än 60Hz om man inte vill ha en widescreen variant?

Är det bättre att ha en g-sync monitor till ett nvida kort eller kan man få samma funktionalitet med freesync eller liknande med en nvidia-GPU?

Som sagt frågorna är många och skärmarna är inte gratis så vill helst få bästa möjliga skärm direkt utan att behöva skicka tillbaka och byta med mera pga missnöje

All info är välkommen.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Freesync funkar inte med Nvidia. Jag har inte hört om en 4k skärm med mer än 60hz. VA och IPS ger bättre färger och svarta. Så mitt förslag är en Acer x34 predator. Swec har klagat på för få inställningar och färgkalibrering på asus skärmen du nämner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Freesync funkar inte med Nvidia. Jag har inte hört om en 4k skärm med mer än 60hz. VA och IPS ger bättre färger och svarta. Så mitt förslag är en Acer x34 predator. Swec har klagat på för få inställningar och färgkalibrering på asus skärmen du nämner

Och "let us be real", vi kan bara drömma om ett grafikkort som kan driva 4k i 144Hz, i dagsläget.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Nu är väl inte tanken att jag ska kunna driva det i 144Hz, men om det inte är så krävande så kan det vara trevligt med mer än 60Hz.

En annan undran är, ska man skaffa en 4K skärm med 16:9 som bildförhållande eller ska man skaffa en 21:9?

Hur bra fungerar det med spel som inte stödjer 21:9 som bildförhållande?

Oavsett bildförhållande, vilken skärm skulle ni rekommendera för antingen 16:9 eller 21:9? Bör jag satsa på en skärm med G-sync eller en som är helt oberoende (varken freesync eller g-sync)?

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Nu är väl inte tanken att jag ska kunna driva det i 144Hz, men om det inte är så krävande så kan det vara trevligt med mer än 60Hz.

En annan undran är, ska man skaffa en 4K skärm med 16:9 som bildförhållande eller ska man skaffa en 21:9?

Hur bra fungerar det med spel som inte stödjer 21:9 som bildförhållande?

Oavsett bildförhållande, vilken skärm skulle ni rekommendera för antingen 16:9 eller 21:9? Bör jag satsa på en skärm med G-sync eller en som är helt oberoende (varken freesync eller g-sync)?

Allt beror på vad du har för budget och kan tänka dig lägga ut för en skärm. Har du pengar att lägga på en skärm med G-Sync och 144Hz helst med IPS så kör på!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Hedersmedlem

@Mahkizmo *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

On topic: Ta gärna en titt på Thomas Ytterbergs eminente SweClockers guide till bildskärmar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Mahkizmo *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

On topic: Ta gärna en titt på Thomas Ytterbergs eminente SweClockers guide till bildskärmar.

Kanon!

Tack för infot, var lite osäker på vilken forumdel jag skulle lägga in detta i då en bildskärm till en dator är kringutrustning

Ska lusläsa bildskärmsguiden.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

I nuläget hade jag nog skaffat en IPS, G-sync, 144Hz-skärm på något under 4k-upplösning. Jag tror det ger den bästa spelupplevelsen. Med ditt kort kommer du då få 144Hz på det mesta och på resten kommer G-sync göra sitt jobb för att förbättra upplevelsen

Om du inte har IPS redan så kommer du bli mer kräsen gentemot TN i framtiden av det.

VA och IPS är båda bättre än TN när det kommer till färgåtergivning. TN har fördelen att den är något mer responsiv. Ofta hittar du TN-paneler som svarar på 1 ms och IPS-paneler är som snabbast på cirka 4ms. Det är definitivt en trade-off som jag hade gjort alla dagar för de fördelar du får i betraktningsvinklar och färgåtergivning.

Permalänk
Medlem

@Jaevel:

Skärmen jag har nu har 2ms responstid, 120Hz, 1920x1080, 23" TFT.

Absolut inget fel på skärmen, men vore kul att prova något nytt utan nvidias DSR lösning

osäker bara på valet man ska göra, är väldigt sugen på att köra upplösning 3440x1440, finns en del skärmar (IPS) med den upplösningen och bildförhållande.

Inte riktigt 4K men möjligheten upp till 100Hz finns.

Med färgåtergivningar med mera så tror jag att det kan vara något som fungerar trots längre responstid.

Dessutom en så pass stor skillnad på skärmstorlek kommer ha en viss "wow-faktor" en stund framöver när man avnjuter favoritspelen.

Men som sagt 12.000+ är lite saftigt samtidigt som "klicka-köpa" fingret är varmt.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam